Idioti att köpa senskadad häst?

Sv: Idioti att köpa senskadad häst?

Är senan ordentligt utläkt ser jag inga som helst fel att ta hand om hästen.
Vi har i stallet en fd galoppör som fick en sena. Den tog vi hem och lät "stå" i drygt 1 år innan vi tog den till veterinär för koll. Ingen anmärkning från veterinären vid den kollen.
Nu är han riden och tävlad i lite mer än 2 år, placeringar i LA dressyr, Placering i 100 hoppning, gått en del 110 och även några 120, placering i 90-klass fälttävlan.
Han tränas regelbundet i alla 3 grenar och stundtals är det ganska hårda arbetspass.
Målet för i år är att avancera uppåt i klasserna.
Så jag ser ingen som helst idioti att ta hand om den hästen, bara man är medveten om att det ofta gäller att skynda långsamt.

Kan även säga att vi har en annan häst som hade en gaffelbandsskada som är läkt. Den hästen går Msv dressyr, 110-120 hoppning och CNC* fälttävlan.

Jo, men det är just det. Ska du ha en häst inackorderad i tex ett kollektivstall i ett år för att ha tanke på att tävla 110 cm så kostar det ca 35 tusen.. En dålig matematik om man vill dit. vill man ha en vän att ta hand om så får man acceptera " ebberöds bank" men man behöver kanske inte köpa in sig i den , man kan hamna där ändå. Ingen regel utan det är vad jag tycker.

Håller med Lizzie men som jag skrev- det var inte en billig häst jag var ute efter...
Om man har erfarenhet nog för att veta vad det innebär att skaffa en senskadad häst så tycker jag att det är upp till var och en att välja om man tycker att det är att kasta pengarna i sjön. Dessutom kostar det inte 35 tusen om året för alla....
Därför började JAG här på buke att fråga/få synpunkter på detta eftersom jag inte kan ett dyft om senskador. Däremot så kan jag lite häst efter 10 års egen erfarenhet av att äga häst.
Det verkar dessutom vara så att jag tänkte rätt om att vända mig hit först för synpunkter då mycket kommit fram- både positivt och negativt och sådant som jag inte tänkt på.

Mitt första fullblod hade en senskada när jag köpte honom.

Han var en mycket busig och skadebenägen kille, men under de år jag hade honom så lyckades han nog vara halt på alla ben utom just det senskadade. Det hade han aldrig några problem med.

Men att "få" en fd skadad häst eller att köpa den "billigt" mot att köpa en "färdig" för ofta mer än det dubbla, vad är det som får det till "dålig matematik"? För det är väl knappast så att många här på buke kan livnära sig på sin ridning?
Ska man prata ekonomi så ska man ju absolut inte ge sig in en ridsportens värld (om inte på Elit eller internationell nivå) för då är det "bara" kostnader.
Men varför inte ta fram bultpistolen direkt på alla "svår"skadade hästar då?

Om man köper en häst för att rida, går det i många fall jämt ut att köpa en igångsatt, fräsch häst mot att köpa en skadad (som man dessutom inte är säker kommer att kunna göra det man önskar) som ska stå ett år (där man inte kan använda den), äta och kosta vård. Räknar man på att det kostar över 3000 kr/månad bara att ha hästen, köra och försäkra (lågt räknat) och inte tar med veterinärkostnader så blir det snabbt rätt mycket pengar man kan räkna in i inköpspriset. Utan att kunna använda hästen.

Själv är jag intresserad av häst för ridning, inte pyssel. Alltså blir det för mig dyrt att köpa en häst som ska stå ett år för att kanske bli frisk (märk väl: kanske). Under tiden får jag lösa mitt ridbehov på annat håll, vilket inte sällan kostar - om inte annat i körpengar (bensin är ju som bekant inte gratis längre).

fast här rörde det sig väl om en utläkt skada. SÅ igångsättning är väl inget problem.
Jag hade inget emot att ta emot senskadade hästar hos mig i mitt stall. JAg hade gärna köpt en som jag gillade skarpt, dock avlivades han för attt han var "farlig" att köra, jag som körde honom med lillfingret i tömmarna.. nåja alla kan inte gilla alla hästar..

Men vad räknas till promenadridning egentligen?
Jag vill ju rida i alla gångarter i ganska svår terräng(skog), hoppa lite skogshinder ca 110cm, klättra ordentligt, träna dressyr, hoppa lite banor (110-120) men INTE TÄVLA SERIÖST! Bara ev små tävlingar om jag får lust.
Är detta promenadridning?
ÅSIKTER?!

NEJ,jag anser inte att det är promenadridning! När mitt förra kallblodssto fick diagnosen artros i ett framknä 2007,så sa veterinären att hon säkerligen skulle hålla för promenadridning,jag sa då att jag brukar rida mellan 2-5 dagar i veckan,ca 40 min,mest skritt på långa tyglar,lite trav,och någon enstaka gång,en galopp,veterinären sa då att det skulle nog funka,men jag skulle inte ha så mycket mer förhoppningar på mer än så,så ja,det är väll på gränsen för vad promenadridning är.

Hon hade då varit sk "promenadhäst" de senaste 2-3 åren,då jag var nöjd med att bara lunka omkring i skogen. Hon såldes sedan pga ekonomi/tidsbrist/platsbrist,och hon lever än i dag,still going strong,trots sina 21 år! Hon rids lite lätt ute i skogen,och tycker att livet leker,att hon sen själv tror att hon är 4 år och frisk som en nötkärna är en annan femma! :angel:

Nu vet jag inte hur andra sätter igång sina hästar, men ett års igångsättning är ju inte ovanligt för en senskada. Och visst kan det vara intressant med rehab, men fullgod ridning kan jag inte räkna det som.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 855
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 305
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
1
· Visningar
260
Senast: Groen_Ullis
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 975
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka