Idioti att köpa senskadad häst?

Sv: Idioti att köpa senskadad häst?

Dessa frågeställningar som ni påpekar är jätteviktiga för mig- TACK!
gaffelbandsfrågan slängde jag bara in när jag ändå höll på.... Hästen hade inga problem med det.
Men som sagt bra frågeställningar ni kommer med- som jag tänker använda mig av!:D
Jag hade ju heller aldrig köpt en skadad häst utan vet besiktning o klinikkoll.

Jättebra frågeställningar- som jag kommer använda!:D
Gaffelbansskadan slängde jag bara in när jag ändå höll på... hästen hade inga problem med det.
Jag ville bara ha allmänna råd angående detta men era frågeställningar är super!
Jag skulle ju självklart aldrig köpa en häst utan vet koll på klinik men det är ändå intressant med åsikter och erfarenheter.

Oj, nu blev det fel med de förra inläggen......
OCH NEJ PRAEFATIO- JAG TÄNKTE ABSOLUT INTE PÅ PLÅNBOKEN I DENNA FRÅGAN! Jag har haft egen häst i 10 år så jag vet vilka kostnader det är frågan om men har nu varit utan häst ett tag o fått barn.
Detta var mera känslomässigt- jag har känt och ridit hästen för flera år sedan så det var därför jag övervägde det, eftersom jag gillar hästen.
Sedan så är det mitt mål att kunna komma till banor på 110-120, inte att rida det direkt och det kan ju ta flera år.... Svårt att förklara men jag kanske aldrig kommer dit heller men man vill liksom ha en garanti att den förhoppningsvis håller!

Murray här på buke hade ju en som hon tävla fälttävland med och som nu är såld och ska tävla Junior SM eller liknande (minns inte).
Han har till och med (vill jag minnas, bör dubbelkollas) skadat sig hos Murray men kommit igen!!
Tävlat i Tjeckien osv,... så det bör inte vara problem.
Tänk på att galopp är det tuffaste du kan göra, farten!!! Det är farten som är det som tar på dem... å den farten kommer du aldrig upp i på vanlig ridhästridning!

in å UL så vet har kollat på den :)

jag arbetade på galoppstall och konvalsecensstall och har sett hästar med ganska ordentliga skador komma tillbaka och tävla på topp.
JAg var själv på väg att köpa ett sto med en utläkt gaffelbansskada för att tävla med..det föll på att jag och pappa inte hade plats i stallet för att vi fick in 2 andra konvalescenter. Jag är inte rädd för såna skador, men rådgör alltid med min vet från förr som är expert på UL och senskador

JASSÅ!?
Va kul att flera har bra erfarenheter!
Ska fundera lite till och ev be dem att få kolla hästen på klinik.
Hästen är bara läkt och igångsatt i skritt, inte riden så jag har ingen aning om den håller för ridning överhuvud taget.

om du håller till runt täby/jägers så finns det veterinärer som har sett 1 miljard senskador och kan titta på den!

JASSÅ!?
Va kul att flera har bra erfarenheter!
Ska fundera lite till och ev be dem att få kolla hästen på klinik.
Hästen är bara läkt och igångsatt i skritt, inte riden så jag har ingen aning om den håller för ridning överhuvud taget.

Just i ett sånt läge, vilket jag svarade i tidigare inlägg, måste du vara ypperst noga med klinik bedömning och prognos. ALDRIG ett köp utan UL och bedömning om framtida hållbarhet utifrån UL, av etablerad veterinär med erf.i frågan.

Min bästis köpte häst från Täby som hade en mindre senskada och avgick pga. denna. Gick och vilade samt skrittades igång samt grundreds mycket lätt av annan ca ett år efter detta innan han var till försäljning. Hon ULade och fick utlåtande från insatt veterinär som bedömde att hästen kan gå lätt klass alla grenar inkl. fälttävlan utan problem. Hon har haft hästen 4 år nu och den har inte gått såna klasser däremot ridits fullt ut i alla grenar inklusive röjt fullt ös medvetslös antalet gånger i hagar och betett sig så som andra hästar vid detta laget hade fått senskador och gud vet vad som föjd, men den är kärnfrisk. Men som sagt - kolla NOGA om du ska köpa för trots allt är det ALLTID en chanstagning och mycket i fråga om prognosen för hållbarhet förutsätter ju dessutom att du själv verkligen har kunskap med dig i bagaget att jobba hästen ergonomsiskt och vettigt, på bra underlag och med insatt planering av arbete osv. Det är alltid viktigt att ha med sig - oavsett en god prognos så kan man sabba det mesta, med ett dåligt upplägg eller dålig ridning liksom.

Senast ändrad:

Prognosen beror givetvis på omfattningen av senskadan.

Generellt sätt läker senskador och hästarna inom ridsporten har en bra chans att tillbaka till den nivån de var på. Inom fälttävlan är det flera av lanslagshästarna se senaste 10 åren som drabbats och kommit tillbaka. Pice of Hope (Forsberg), Ballys Geromino (Carlebäck), Robin de Bois (Algotsson) med flera.

Man brukar räkna med ett år innan hästen är i full träning igen och det är mängder med skritt på fasta underlag under tiden för att få ärrvävnaden läka rätt. Stärka en sena på en vuxen häst går inte. Däremot kan man påverka andra strukturer runt lederna genom skritt på fasta underlag och även ibland trav. Djupa underlag ska man akta sig för.

Jag har en häst med gamla gaffelbandsskador (gaffelbandsgrenen) pga överandträngning. Två stycken har han haft med fyra års mellanrum. Nu utläkta sedan tre år tillbaka. Han går 1.15 hopp och deb FT. Han är 21 år. Jag är jättenoga med uppvärmning, avskrittning. Hoppar bara en gång i veckan max. Småhoppar mest förutom när det är tävling. Efter tävling skrittar han fyra dagar. Jag kyler med vatten i 20 min efter ansträngande träningspass och lindar med BOT på natten. Han har även två skrittdagar i veckan.

Det upplägget har fungerat bra på min häst. Om du verkligen gillar hästen så köp den. Om du inte har någon relation till den, köp inte! Onödigt att köpa sig problem när de tyvärr ändå kommer komma med tiden.

Lycka till :)

JAG ÄR SÅÅÅ GLAD FÖR ALLA TIPS, RÅD OCH ERFARENHETER!
Jag kan inget om senskador!!!!!!:angel: Mina hästar har alltid varit ganska friska.
Däremot så kan jag rida och har haft unghästar så jag vet vad skynda långsamt betyder... hahaha!
Jag börjar greppa att det är skritt i nästan ett år på olika underlag o att börja med skritt uppsuttet i inte mer än 10 minuter...

Den tråkiga delen är väl försäkring. Kommer det att bli reservation som innebär att du får stå för veterinärvård och nekas livvärde?

Det har jag faktiskt inte kollat!
Detta blev en bra tråd!
Jag tror att många oerfarna (som någon trodde att jag var) lockas av de låga priserna på dessa hästar men som inte kan/tänker på allt detta med träning, försäkringar ultraljud mm. Detta blir ju lika mycket till slut som en frisk häst!

Det blir ofta mycket dyrare en än fräsch häst. Man betalar ju månadsvis för en häst som inte går att använda till det man tänkt. Bortkastade pengar alltså.

Alltså kostar lika mycket som en frisk häst menade jag!

Jaa, det blir säkert dyrare! Det har du rätt i!
Därför är det bra med sådana här trådar där sådant här kommer upp.

Som tidigare sagt. Det är inte inköpet av häst som är den dyra kostnaden. Vill du hoppa 110 klasser så bör du leta efter en häst utan tidigare senskada. Klassen å träningen inför är tuff nog för en frisk häst.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 855
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 305
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
1
· Visningar
260
Senast: Groen_Ullis
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 975
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka