Idioti att köpa senskadad häst?

fruL

Trådstartare
Jag har fått en förfrågan om att ta över en häst som har en gammal utläkt senskada men som inte håller för galoppbanan mer.
ÄR DET IDIOTI ATT TA EN SÅDAN HÄST?
SYNPUNKTER!
Jag vill använda hästen till vanlig promenadridning men ändå kunna träna och eventuellt tävla (väldigt) små tävlingar om jag får lust.
Hästen är inte halt.
Vet ni något om gaffelbandsskador som är läkta. Kan man använda hästen efter en sådan skada?

Sv: Idioti att köpa senskadad häst?

är hästen friskförklarad av vet och inte känner av det, och du bara tänkt använda den till promenadridning ser jag inga problem med det

Men vad räknas till promenadridning egentligen?
Jag vill ju rida i alla gångarter i ganska svår terräng(skog), hoppa lite skogshinder ca 110cm, klättra ordentligt, träna dressyr, hoppa lite banor (110-120) men INTE TÄVLA SERIÖST! Bara ev små tävlingar om jag får lust.
Är detta promenadridning?
ÅSIKTER?!

Som ovan säger, om vet kollar skadan att den är utläkt och att du inte tänkt gå några större klasser med den är det nog inga problem.. Sen kanske man ska titta lite extra på hur stor skadan var och hur länge sen den blev skadad- tar ju en stund innan de läker ut.

Finns ganska många galopphästar som fått gå av banan och klarar livet som vanliga hobbyhästar alldeles utmärkt...

långsam uppträning bara så ska det gå bra. Noga uppvärmning är också bra.

Va kul med positiva synpunkter!
Inte så kul att skaffa en häst som måste stå hela tiden på grund av hälta!:cry:

Nej, om du vill träna upptill 120 cm tycker jag du ska köpa en hel häst. Skogsridning kan den hålla till, lugnt tempo och lugna uteritter, inte 120 hoppning!

Det du vill använda hästen till är inte prommenadridning.

Men vad räknas till promenadridning egentligen?
Jag vill ju rida i alla gångarter i ganska svår terräng(skog), hoppa lite skogshinder ca 110cm, klättra ordentligt, träna dressyr, hoppa lite banor (110-120) men INTE TÄVLA SERIÖST! Bara ev små tävlingar om jag får lust.
Är detta promenadridning?
ÅSIKTER?!

Nja, det är nog inte riktigt min definition av promenadridning. MEN det finns ju inget som säger att hästen inte kommer klara det. Om du kommer bli besviken/sur/ledsen wathever om det inte funkar, ja då är det idioti, men är du beredd på att du kan få en häst som inte klarar detta, blir stående ett tag osv. nej då ser jag inga problem.

jag tycker att du ska rådfråga veterinär. Gärna den som har behandlat den och har tillgång till journalen.

En senskada betyder inte alltid att den är dömd, många travare kommer ju tillbaka efter senskada tex. Dock är jag själv tveksam till hoppning med senskadad häst.

Jag skulle personligen inte köpa en häst med den skadehistoriken om jag ville hoppa banor på 1,10 - 1,20.

Jag tror att du kan säga att du vill ha en häst för ändamålet allroundridning. Promenadridning är mer åt lunkande hållet i skogen och utan större krav. Många t-märkta hästar passar tex som promenadridningshästar.

Jätteglad för era synpunkter!
Jag håller med- jag vill nog ha en allroundhäst men jag vill förtydliga att jag inte tänker hoppa 120 banor en gång i veckan utan jag kommer att sträva dit!
Skulle tro att det nog inte blir mer än 70cm i början:crazy:

70 cm kanske den skulle kunna fixa helt klart, men det är ett risktagande för den kan lika gärna inte göra det, mycket beroende på underlag, hur pass den är van (hur man har tränat upp hästens senor och ligament - sånt tar låååång tid! Betydligt längre än konditionsträning osv)

Samtidigt, säg att du avancerar fortare än du tänkt och efter 3 månader är uppe på 1 m och efter ytterligare 3 månader nosar på 1,10 - 1,20 m då kanske det inte är så kul att byta häst :) Eller att den "går sönder".

Får erkänna att jag vet en häst som slutade sin karriär på galoppbanan pga. senskada, men som efter månader av konvalecens omskolades till ridskolehäst. Han började gå lektion för 12-13 år sedan och är still going strong, trots arbete 2h/dag 6dagar/vecka, periodvis ganska mycket hoppning, varierande kvalitet på ryttarna osv...

Jag kan då inte tycka att det är korkat att överväga köp trots en gammal senskada, men du bör definitivt fråga en veterinär som sett hästen vad denne tror om framtida hållbarhet. "Senskada" säger ju trots allt inte så mycket.

Nää, det har du rätt i Mynta! Man vill ju inte byta när det går bra!
Men jag har tre barn som ska ha sin tid, så jag tror inte att det går så fort att komma upp i den höjden heller.
Tror inte att jag blir besviken heller om den inte håller för högre än en meter men det är inte hopphöjden jag bedömer utan att hästen faktiskt håller för mer än lull i skogen på plan mark.
Jag vill ju kunna utvecklas tillsammans med hästen under lång tid och vill att den håller men kanske inte upp till 120 hoppning o svår dressyr men ändå så att det går att träna med hästen. Svårt att förklara vad jag menar....

Hur tränar man upp senor o liggament som varit av/skadade?
Hur stärker man dem hos `friska`hästar?
Intressant!!!!:)

Det är ju väldigt svårt att ge ett svar när du inte alls specificerar vad för senskada hästen haft eller ens i vilken sena. Du skriver både senskada och sen talar du om gaffelband. Exakt vad är det för skada hästen haft och hur gammal är den och är det en engångsskada eller har den provbelastats med galopp igen och gått upp ?

Jag köpte för många år sedan efter noggran diskussion med mkt kunniga veterinärer på området en galoppör med senskada ytliga böjsenan fram. Den hade brutit ner när Jägers gjorde en miss när de lade om sin dirttrack (vilket resulterade i ett stort antal senskador på tidigare hållbara hästar på mkt kort tidsperiod innan underlaget återigen byttes). I mitt fall handlade det iofs om en mkt framgångsrik gallopör en långdistansare med lång karriär och segrar och placeringar i flera klassiska löpningar så han hade ju tidigare bevisat bra hållbarhet.

Veterinärerna tvekade inte en sekund att han skulle hålla som tävlingshäst inom ridsporten bara han fick läka ut ordentligt. Det är hastigheten som dödar senorna och det blir aldrig den belastningen inom ridsporten.
Min kille tävlade framgångsrikt i msv hoppning (tränade på svårklass höjd) samt en del enklare fälttävlan under många år helt utan några som helst problem från sin sena. Vi red tom ett par point to point löp med honom ett antal år efter utan någon som helst reaktion på senan dock gick han igång lite väl mkt när han fick komma in på banan igen så vi lade ner det projektet igen.

Det man dock skall tänka på är att de åker på en reservation i försäkringen om de haft senskada som inte är omprövningsbar och det gäller inte bara senskada utan även "följder av senskada" så vill de bråka kan de nog få in en hel del andra skador att friskriva sig ifrån på det begreppet.

Jag vet inte själv vad det är för senskada, vi har inte kommit så långt!
Hästägaren själv sa bara senskada och då jag hört både det ena och andra om senskador på gamla galoppörer så tänkte jag fråga/ få lite allmänna åsikter om just detta!
Intressant att höra vad folk har för erfarenheter och tydligen finns det olika, både bra och dåliga!
Självklart skulle jag ju trippelkolla med veterinär om jag övervägde köp av sådan häst!
Sedan är jag intresserad av återuppbyggnaden av en skadad sena. Vad krävs egentligen?
Samma som konditionsträning men under längre tid eller något annat?

jag tycker gylle gett dig kloka svar, och som sagt, dina frågor går inte att besvara utan att veta vilka senor det gäller - är det både en senskada på ytliga eller djupa böjsenan OCH gaffelbanden, eller vad? Gaffelbands skador kan vara mycket besvärliga och jag skulle nästan dra åt mig öronen mer just över detta om det är det som är inblandat....

Hur har hästen jobbats efter läkningen och friskförklaringen? Är ju också en stor skillnad mot att den nyss är friskförklarad men inte jobbats, än om den varit friskförklarad länge och ridits och belastats en längre tid efter det.

det är ju som gylle påpekat att belastningen som ridhäst inte på långt när kommer upp i den belastning som gäller för en löphäst - varje landning med frambenen i ett galopp löp motsvarar ungefär landningen efter ett 1.60 hinder , så har du lite perspektiv på vilken grad av belastning vi pratar om....

jag hade dock aldrig köpt utan att ha tagit in hästen på klinikbesiktning med tillhörande ultraljudande av senan/senorna.

Senast ändrad:

Det du beskriver är definitivt inte promenadridning, utan träning och tävling på en hyfsat tuff hobbynivå. Det spelar jag inte någon som helst roll om tävlingen är liten, det har ju inte med storleken på tävlingen att göra om hästen fixar det eller inte och har du som mål att hoppa 120-banor och skogshinder på samma höjder samt rida off-road/terrängridning så skulle jag definitivt leta reda på en häst som är helt frisk och som håller för den typen av övningar.

När man vet så väl att man vill nå högre, så får man tyvärr titta bortanför plånboken lite grann, du hittar förmodligen ingen gratis häst som håller för det du vill göra med den - och varför ta över en häst som du egentligen inte vill ha? Inköpspriset är den lilla kostnaden i hästägandet, oavsett om hästen var gratis, billig eller dyr i inköp så kommer den kosta lika mycket att hålla sedan... till och med mer om det är en gratis häst som inte håller utan blir stående eller dålig.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 855
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 305
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
1
· Visningar
260
Senast: Groen_Ullis
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 975
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka