Idétråd - mera inkomster

Piffpuffen

Trådstartare
Sitter och har totalt hjärnsläpp.
Vad kan man hitta på för verksamheter för att få mera/bättre inkomster på en hästgård?

Det enda jag kommer på är inackordering med fullskötsel (jag VÄGRAR ha kollektivstall hos mig:crazy:), foderförsäljning (ger det verkligen nåra pengar?!) och hmmm... ja det var ungefär det.

Lite idétorka!

Måste finnas massor med super smarta människor här som har bra ideér som ni har förverkligat eller ska/vill förverkliga.

Så fram med tipsen!!

Sv: Idétråd - mera inkomster

Hur stor gård har du?

Är det stora marker?

Finns det ridus?

Vilken inriktning har du? Rid-kör, trav, western?

Ligger det centralt? Eller iaf bra väg ut och lätt att hitta?

Om jag hade egen gård skulle jag sett till att ordna rid/träningsläger. Då krävs att uppstallning och boende finns, du sköter maten och hyr sedan in en tränare:idea: Är det vuxenridläger kan man bjuda på god mat och vin, kanske ta ut en massör till ryttarna? Hade en bekant som ordnade sådant och det var jättetrevligt:) Ställer vissa krav på gården dock.

Har man en inkörd häst kan man dra in en del genom att köra bröllop, en del som tjänar mkt pengar på det här, ponnyridning under midsommar och på barnkalas tjänar många pengar på också. Men det är ju mindre relaterat till gården.

Lite bör man ju dra in på foderförsäljning. Men främst öppnar väl det möjlighet att sälja andra saker. När folk ändå är i en butik kommer de flesta på att de behöver något:idea:

Om det finns många hästar runtomkring kan ju kanske täckestvätt-service vara något....

har ni några maskiner/redskap så ni kan köra åt andra? Ni kanske kan slå dikeskanter längs vägarna tex?

Allt beror ju på vad bönderna runt omkring har. När man har hästgård så köper man oftare maskintimmar än säljer. Men som sagt det beror på era förutsättningar.

Gården vi har sugna på är hyfsta stor (drygt 60 hektar) varav drygt 45 ha är åker/betesmark.

Finns inget ridhus men ska/vill bygga det. Blir ordentlig ridbana (ca b40*60m) och rundcorall inne och ute.
Även träningsbana/slinga för galopp.

Det jag har märkt saknas häromkring är riktiga lösdriftsplatser och även stall med fullskötsel.

Täckestvätt har jag funderat på. Ska ändå ha en tvättmaskin till mig+stallet men frågan är om det är lönsamt. Med tanke på jobbet.

Vi kommer inte köpa in en stor maskinpark. Blir fyrhjuling för sladd av bana/gårdsplan och utkörning av material/snöröjning.

Träningsläger är ju också roligt men fortfarande, lönsamt?!

Laga mat och servera måste man ha godkänt kök för så det blir svårt.

Givetvis vore det roligt med försäljning av utrustning och foder men med tanke på att det är väldigt tätt med både ridsportsbutiker och foderförsäljare häromkring vete sjutton om det bär sig.

Hur stor gård har du?

Är det stora marker?

Finns det ridus?

Vilken inriktning har du? Rid-kör, trav, western?

Ligger det centralt? Eller iaf bra väg ut och lätt att hitta?

Ligger hyfsat centralt, en mil utanför centralorten och lätt att hitta till.

Vår inriktning är ridning men för installning är det öppet för vilken grensom helst.

Klurade på hur jag skulle få plats med uppselningsplats för körning/trav.

Gården vi har sugna på är hyfsta stor (drygt 60 hektar) varav drygt 45 ha är åker/betesmark.

Finns inget ridhus men ska/vill bygga det. Blir ordentlig ridbana (ca b40*60m) och rundcorall inne och ute.
Även träningsbana/slinga för galopp.

Det jag har märkt saknas häromkring är riktiga lösdriftsplatser och även stall med fullskötsel.

Täckestvätt har jag funderat på. Ska ändå ha en tvättmaskin till mig+stallet men frågan är om det är lönsamt. Med tanke på jobbet.

Vi kommer inte köpa in en stor maskinpark. Blir fyrhjuling för sladd av bana/gårdsplan och utkörning av material/snöröjning.

Träningsläger är ju också roligt men fortfarande, lönsamt?!

Laga mat och servera måste man ha godkänt kök för så det blir svårt.

Givetvis vore det roligt med försäljning av utrustning och foder men med tanke på att det är väldigt tätt med både ridsportsbutiker och foderförsäljare häromkring vete sjutton om det bär sig.

Jag skulle köpa en traktor istället för fyrhjuling faktiskt. Särskilt om ni köper en så stor gård.

Hur skall ni använda all åkermark? Ni kan ju arrendera ut mark annars är det ju mycket jobb med så stor areal.

Om jag hade egen gård skulle jag sett till att ordna rid/träningsläger. Då krävs att uppstallning och boende finns, du sköter maten och hyr sedan in en tränare:idea: Är det vuxenridläger kan man bjuda på god mat och vin, kanske ta ut en massör till ryttarna? Hade en bekant som ordnade sådant och det var jättetrevligt:) Ställer vissa krav på gården dock.

Har man en inkörd häst kan man dra in en del genom att köra bröllop, en del som tjänar mkt pengar på det här, ponnyridning under midsommar och på barnkalas tjänar många pengar på också. Men det är ju mindre relaterat till gården.

Lite bör man ju dra in på foderförsäljning. Men främst öppnar väl det möjlighet att sälja andra saker. När folk ändå är i en butik kommer de flesta på att de behöver något:idea:

Tjänar man inga pengar alls på - det går inte att ha som verksamhetside att några få dagar under året gå knappt plus-minus-noll.

Sällan går det att ta ut en ersättning på ca 60-100kr per barn, vilket skulle behövas för lönsamhet.¨

Turismverksamhet kan fungera om förutsättningarna finns och man verkligen brinner för det. Bra är om man har någon unik ide att tillföra också!

Tänk bara på att all servering av mat kräver godkänt kök av kommunen, övernattning för mer än 9 gäster kräver hotelltillstånd av polis och räddningstjänst, hästverksamhet kräver paragraf 16-tillstånd, företagsförsäkring, kundförsäkringar m.m.

Allt sånt löser man givetvis om man bara engagerar sig, men det är bra att veta.

Är ni lantbrukare, eller har ni köpt gården utan utbildning annat än till häst? Hästnäring får man sällan något för. Man kan, precis som en bonde, ev hålla gården flytande, men att tjäna något... Nä. Då får man vara riktigt duktig och nischad (stavas:confused:) inom något särskillt ämne. Som bonde kan ni ju försöka er på att odla havre, eller vete. Det är ju en väldig brist nu, men tyvärr utnyttjas det att man behöver konstgödning så trots att man får in tre ggr så mycket när man säljer spannmålen nu, så betalar man ocså tre ggr så mycket för gödning och diesel. Dessutom behöver ni en traktor, inte en fyrhjuling.

Vi kommer att arrendera ut den åkermark vi inte använder. Ev med omförhandling av avtalet varje år för att kunna anpassa till verksamheten.

Vi har inga planer på att bli bönder, är inte var nisch.

Här omkrig är det efterfrågan på åkermark, speciellt bland grönsaksodlare och detta är bra mark för det.

Det är stor brist på stallplatser med fullinackordering och framför allt riktiga lösdriftsplatser.

Nä traktor blir det inte. Eftersom vi börjar i mindre skala (ca 10 hästar) och inte tar något foder själv känns det lite klumpigt med traktor.

Blir smidigare att hyra in någon som putsar beten.

Vi kommer att arrendera ut den åkermark vi inte använder. Ev med omförhandling av avtalet varje år för att kunna anpassa till verksamheten.

Vi har inga planer på att bli bönder, är inte var nisch.

Här omkrig är det efterfrågan på åkermark, speciellt bland grönsaksodlare och detta är bra mark för det.

Det är stor brist på stallplatser med fullinackordering och framför allt riktiga lösdriftsplatser.

Nä traktor blir det inte. Eftersom vi börjar i mindre skala (ca 10 hästar) och inte tar något foder själv känns det lite klumpigt med traktor.

Blir smidigare att hyra in någon som putsar beten.

Hyra ut/Guidade ridturer i skogen :) Ridlektioner/läger :)
Bygga stugby! Tyskar tycker ju inte om att bo på camping och då finsn ju alternativet att bo ute i en mysig stuga med kök och sånt:idea: en trädgård till också :)

övernattning för mer än 9 gäster kräver hotelltillstånd av polis och räddningstjänst,
Var kommer denna uppgift med antal 9 ifrån?? Jag har helt andra uppgifter från vår brandskyddschef som besiktigat hos oss.

hästverksamhet kräver paragraf 16-tillstånd,
Vad är §16-tillstånd för något?

.

TS, ursäkta trådkap, men kanske även du undrar detta.

Lösdrift och bete tror jag på! Troligtvis "vet" man vad man får för inkomst en längre tid framöver (oftast har man ju sitt tex dräktiga sto eller sin unghäst på samma ställe hela vintern/sommaren)

Har man väl byggt en bra o redig lösdrift/beteshage är ju arbetsinsatsen relativt liten.

Om du har grönsaksbönder brevid: Sälj deras grönsaker, ägg och blommor osv under sommaren. Och på vintern säljer du ägg (fortfarande), fårskinn, brasved, julgrupper (alltså blommor), adventsljus etc...

Alltså en liten lanthandel med utbud efter årstiden. Helst krav, svenskt, närproducerat osv...

Allt detta samtidigt som du säljer ett BRA foder och strömaterial till häst/hund...

Många bäckar små...:idea:

Sen är ju frågan hur länge man tycker det är kul med kunder som springer hemma hos en dagarna i ända...-"Du är ju ändå hemma, tänkte jag skulle köpa 1 kg morötter för 7:-" :confused::confused:

45 hektar jordbruksmark och fyrhjuling låter som fullständigt vansinne i mina öron !

Bara EU-bidrag för att ni håller marken öppen hamnar minst 50 000 per år så en 4-hjulsdriven traktor på minst 60 hästkrafter och slaghack eller betesputs av lite större modell betalar sig redan på en 3 års period.... ni kan ta i storleksordningen 135-450 ton vallfoder per år.... ni kan ta typ 70-90 ton havre per år.

Säg att ni tar in 200 ton hö per år och säljer för 2-3 kr per kilo - då får ni intäckter på bortåt en halv mille per år... mycket mer än vad ni får in på besvärliga inackorderingar.

Bruka marken så har ni inga som helst problem att få in 500 000 - 1 mille per år på gården... skippa fyrhjulingen och var hemma på gården på heltid istället.

Om ni trots allt absolut inte vill bli bönder så ska ni nog akta er för att arrendera ut på 1-års kontrakt, seriösa jorbrukare vill kunna planera för längre tid än ett år i taget.

Arrenderar ni ut på åtminstone 5-årsperioder så får ni tag in nån som bryr sig om marken, själv skulle jag överhuvudtaget inte vara intresserad av att arrendera på mindre än 5-års kontrakt.

Arrenderar ni ut på 10 eller 20 års kontrakt så kan ni få tag i nån som täckdikar m.m. och underhåller och är rädd om marken istället för nån vetvilling som bara tänker på ett år i taget.

Ni kanske tycker jag låter elak och dumförklarande, MEN en fyrhjuling kan aldrig nånsin ersätta en traktor eller ens jämföras med en. Faktum är att en liten men modern traktor på 60-90 hästkrafter och med lastare många gånger är smidigare än en fyrhjuling och är väldigt mycket mer användbar - ni kan hantera silagebalar, skotta ihop dyngstacken, m.m. vilket ni inte kan göra med en fyrhjuling.

Ja du har nog rätt i att det är bättre att arrendera ut på 5-års kontrakt.

Vill inte binda det på så lång tid som 10-20 år eftersom vi själva ska använda marken i framtiden.

Kanske är en bra idé att ta hö, men det får bli ett framtida projekt. Har inte den kunskapen just nu och hinner inte göra/lära mig allt på en gång.

Gårdsbutik är roligt men jag ä rinte hemma så mycket att det går att ha hyfsade öppettider. Och frågan är hur mycket man tjänar på det.

Hela tiden handlar det ju om tid kontra lönsamhet.
Dygnet har ju bara 24 timmar;) och man ska hinna göra nåt roligt också.

45 hektar jordbruksmark och fyrhjuling låter som fullständigt vansinne i mina öron !

Bara EU-bidrag för att ni håller marken öppen hamnar minst 50 000 per år så en 4-hjulsdriven traktor på minst 60 hästkrafter och slaghack eller betesputs av lite större modell betalar sig redan på en 3 års period.... ni kan ta i storleksordningen 135-450 ton vallfoder per år.... ni kan ta typ 70-90 ton havre per år.

Säg att ni tar in 200 ton hö per år och säljer för 2-3 kr per kilo - då får ni intäckter på bortåt en halv mille per år... mycket mer än vad ni får in på besvärliga inackorderingar.

Bruka marken så har ni inga som helst problem att få in 500 000 - 1 mille per år på gården... skippa fyrhjulingen och var hemma på gården på heltid istället.
Nja... Det kostar ju lite att underhålla också. Att man skulle tjäna så mycket på det är nog att drömma lite.

Om ni trots allt absolut inte vill bli bönder så ska ni nog akta er för att arrendera ut på 1-års kontrakt, seriösa jorbrukare vill kunna planera för längre tid än ett år i taget.

Arrenderar ni ut på åtminstone 5-årsperioder så får ni tag in nån som bryr sig om marken, själv skulle jag överhuvudtaget inte vara intresserad av att arrendera på mindre än 5-års kontrakt.

Arrenderar ni ut på 10 eller 20 års kontrakt så kan ni få tag i nån som täckdikar m.m. och underhåller och är rädd om marken istället för nån vetvilling som bara tänker på ett år i taget.
Absolut. Jag skulle aldrig arrendera ut med ett år i taget, då slarvas det för mycket med skötseln.

Ni kanske tycker jag låter elak och dumförklarande, MEN en fyrhjuling kan aldrig nånsin ersätta en traktor eller ens jämföras med en. Faktum är att en liten men modern traktor på 60-90 hästkrafter och med lastare många gånger är smidigare än en fyrhjuling och är väldigt mycket mer användbar - ni kan hantera silagebalar, skotta ihop dyngstacken, m.m. vilket ni inte kan göra med en fyrhjuling.

Jag håller med, en liten traktor med lastare är guld oavsett storlek på gård.

Senast ändrad:

Hela tiden handlar det ju om tid kontra lönsamhet.

Men om du inte har tid är det kanske svårt att motivera att köpa en stor jordbruksverksamhet? Vad man än gör krävs det engagemang för att uppnå lönsamhet.

Om man inte arrenderar ut rubbet.

Jo tid men inte obegränsat:D

Problemet idag är att många "jobbar gratis" dvs tänker att det är ändå så roligt med hästar/hundar eller vad man än pysslar med att man tar för dåligt betalt eller lägger tid på saker som inte är speciellt lönsamt.

Givetvis är det inte ett 9-5 jobb att ha gård med hästar men det är inte meningen att man ska slita gratis.

Jag jobbar gärna, mycket, men det ska synas i plånboken:idea:

Jag har helt enkelt inte intresse att sitta i en traktor och ta in hö. Gör hellre något jag är bättre på!

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 873
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Bolån, hur ska man tänka?
  • Ratsit
  • 🎄Jul 2024🎄