Sv: Idealhull

*KL*

Angående att känna revben.
På denna ponnyn kunde man känna varenda revben när hon var i detta hullet.
Trots att hon i själva verker var groteskt fet.
dsc_1251_137502711.jpg

Sthu: Super bra länk!

I see :)

Ja, det är nog rätt svårt att se på honom. Dessutom så blir han inte bara rundare = tjockare utan han börjar mer och mer se ut som en ridhäst, dvs får lite mer vettiga muskler. Det lurar ju endel oxå. Ska se om jag inte kommer ihåg att lägga in någon bild på honom som 2-3-åring senare i veckan. Då såg han ut som en taning fullblodsåring i jämförelse med sina raskompisar på ponnytesterna, förutom att han var en halvmeter högre än alla andra oxå :D

Han är dock fortfarande kantig och omusklad, men jag vet inte om det syns så mycker på kort längre?

Ja, det saknas både och, så huvudet på spiken. Hon har tappat en hel del muskler, men även en hel del fett. Dom två sakerna gör att hon har fallit ur rejält och jag som alltid har sett henne när hon är fet tycker hon är rejält läskig just nu på grund av det. För ngn annan är det möjligt att man inte tycker hon har fallit ur så mkt som jag upplever det :)

Härligt med mycket bilder! :) Jag måste analysera dessa ett tag till känner jag, kan fortfarande varken säga bu eller bä :)

Tycker att mitt islandssto är i bra hull nu. Eftersom jag är livrädd för att hon ska bli fet går hon lite extra hårt på sommaren samt delar hage med gårdens fånghäst :P Hon är inte en av de grövsta i sin ras, utan lite nättare.

sagaextrior.jpg

Jag tycker tyvärr den hästen är i överhull - absolut inte värsta sorten men är det en fd fångis skulle jag försöka få ner det.

*KL*

Jag har slutat att 'aktivt banta' min, men han skulle inte dö av att tappa några kilo till även om det här hullet är okej. Han ska absolut inte gå UPP dock!

lillenhull2011061012.jpg

lillenhull2011061011.jpg

lillenhull201106106.jpg

lillenhull2011061017.jpg

kl*

Måste bara få flika in med att jag ser hemskt mycket bukiga hästar här, om det sedan beror på överhull eller brist på magmuskler ska jag inte uttala mig om...

22993522.jpg

Detta är idealhullet på min dam, detta var tre-fyra år sedan..
Hon har lätt att falla ur, snabbt, dock har det snarare lutat åt tjock-hållet senaste åren pga. skador och sjukdomar.. OCH fri tillgång..

Nu för tiden ser hon oftare ut såhär
31864641.jpg

Bättre musklad och mer harmonisk i kroppen ja, dock även för rund om magen..:angel:

Det kan bli läskigt för ögat när de blir smala. Jag har ju ansett min ganska trevlig hullmässigt även när han var smällfet och liksom dig när han gick ner i vikt så blev jag rädd för hans utseende en stund, men man vänjer sig ganska snart. Till slut så blev iaf jag nästan blind åt andra hållet i stället och han var iof på medvetet planering på gränsen mager när gräset började titta upp.

Tror dock att de måste bli så här magra för att man skall kunna sas 0 ställa dem och börja om när de är sjuka.

2 veckor innan de släpptes på betet

32298774.jpg

32308835.jpg

Några veckor på bete och han ligger enl. mig precis över gränsen för perfekt hull, han mår allra bäst av ngt. mindre hull, han är trots avsaknad av muskelmassa urstark och rörlig idag med detta hull.

Uppställd
32469010.jpg

Får mer hängbuk när han är går och slappar.

Senast ändrad:

Såhär såg min ponny ut i mars/april, tycker det är ett rätt lagom hull på honom. Det är en 5 årig Welsh Cob, 147 cm i mankhöjd.

32267910.jpg

kl

Jag tycker att min treåring är välmusklad (med tanke på att han ej är inriden) och i fint hull:

nicko5.jpg

nicko1.jpg

(i behov av verkning här, han fick skor för första gången några dagar senare)
nicko13.jpg

nicko12.jpg

nicko7.jpg

nicko2.jpg

Senast ändrad:

Min ponny gissar jag på är en utav de du tycker är bukig, på honom är det att han saknar bukmuskler då han har gått i hage hela sitt liv och aldrig är arbetad.

KL
Här är min herre, verkar inte som om han blir tjockare än såhär. Jag hade gärna sett lite, lite mer hull men är nöjd ändå.

http://www.pixbox.se/pic_show_id32507093.html

I albumet finns fler bilder på honom, i betydligt sämre hull... Han var som ett spjälstaket i början, matt i pälsen och trött.

Om hon är lite nättare för att vara islänning måste jag nog tyvärr säga att hon är lite i rundaste laget. En häst kan vara tjock utan att ha hängmage och för hennes skull tycker jag du ska försöka banta ned henne en del. Inget illa menat, men det är inte kul med fång.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 060
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 914
Senast: mamman
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 807
Senast: Amha
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
15 158
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V