dengra

Trådstartare
Eftersom jag tycker det är svårt att se hullet på vissa raser, undrar jag ifall ni alla inte kan lägga in en bild på en häst där ni tycker hullet är ok, samt skriva ras och kanske om det är en grövre/nättare typ av rasen?
På så sätt får man kanske en bild av vad ni tycker är idealhullet på de raserna, så kan man förhoppningsvis se lite skillnader framöver. :)

Sv: Idealhull

Jag sitter just nu på jobbet, så jag har tyvärr inga bilder att tillgå.

Jag brukar oftast känna på en häst över revbenen med fingrarna och tryck, är revbenen "försvunna" är hästen oftast lite för överviktig. Idealiskt är om man känner revbenen svagt igenom trycket.

Jag tycker själva hullet är helt OK på min grabb, även om man kunde önska lite mer muskler främst längs överlinjen. Men rent fett-mässigt tycker jag det är bra. Om man trycker lätt med fingrarna kan man känna revbenen, men de syns inte. Om man behöver trycka hårt och liksom "gräva" för att känna revbenen är hästen lite väl tjock kan jag tycka.

Valack, varmblodig travare, 9 år och är av en något grövre typ, 173 cm i mankhöjd.
Foto0191_cut.jpg

Jättebra initiativ! Hoppas bara att folk har vett att hålla elaka kommentarer borta från denna tråd. Hullbedömning är en känslig fråga har jag upptäckt :crazy:

Jag tycker dock inte känna revbenentricket fungerar på alla hästar, till exempel min egen. Jag känner inte revbenen på hon nu, men hon är på gränsen till för smal. Men det kan också skilja från raser, dem är som så olika i sin kroppsbyggnad :)

Inhale: Vilken fin! :) Används han till trav eller ridning? :)

Sundbro: Jo, det hoppas jag med! Har lagt märke till det jag med, tror det är för att vi alla vill hästarnas väl, och det är inte nyttigt att bära på övervikt/undervikt. Problemet tror jag är att alla tycker så olika om ett bra hull.

Han är ridhäst. Slutade på travet för 4 år sedan och har gjort 17 starter :) Köpte honom för en månad sedan och innan dess har han i princip bara stått i hagen hela vintern, så han var ju inte igång alls för 5 öre när jag fick honom.

på vilket vis är hon på gränsen till för smal?

Min är en sådan typisk som aldrig ser tjock ut, hans smalaste bit är vid sadelgjorden sedan blir han bara smalare bakåt. Hans revben har jag inte känt sedan förra sommaren - han är lite i överhull (han liksom farsan lägger allt däröver). Nu börjar tom magen faktiskt se rund och inte platt ut dessutom :eek: Mao, längtar jag tills jag får flytta hem för sommaren (nästa måndag!) och kan vara ute och galoppera betydligt mer än hur läget ser ut nu.

Här är några bilder (försökte ta lite lika :p):
Februari:
KopiaavDSC_0038.jpg

Mars:
DSC_0134.jpg

Maj:
DSC_0063.jpg

Detta är alltså lite i överkant (som går utför ;)). Renrasig connemaravalack på 156 cm som verkat sluta växa det senaste året. Innan har han alltid legat på normalhull och varit väldigt omusklad/tunn. Men rumpan börjar nästan bli liiiiite rund nu på äldre dagar ;)

Senast ändrad:

Hon är kantig och har sjunkt ur lite överallt, strålar inte sådär frisk häst som hon brukar osv. Dock beror det på konvalecenten, så vi jobbar på att få upp hullet lite, men inte för mkt. Svår balansgång det där.

Din häst tycker jag är riktigt svår att se på faktiskt! Hade inte kunnat säga någonting alls om den sista bilden om jag inte sett den översta. Klurigt värre!

Det har nog inte med fettet att göra utan snarare proteinbrist låter det som.

Tryck i henne massa lusern eller liknande :D

Svårt att beskriva hur hon ser ut, dock är hon på gränsen till för smal. Ska kolla om jag kan hitta en bild, för proteinbrist är det inte, tro mig! ;)

Jag tyckar att min ena mini-shettis är i idealhull,
särskillt med tanke på att han bara gått i en hage hela sitt liv.

32479073.jpg

Utmärkt länk!
Tycker utifrån foton att IronWills häst och urkellas häst båda ser lite runda ut (tittar i ljumskarna där det verkar finnas lite "extra stoppning") men det är ju omöjligt att avgöra endast utifrån foton!

Jag använder också ofta "revbensmetoden" och tycker att det är intressant. Har en häst som ser kantig ut men som har extra fett i ljumskarna och över revbenen. Ser honom som omusklad men något överviktig.

*knapp*

Här var jag relativt nöjd med min hästs hull. Svenskt varmblod.

DSC01324.jpg

Hästen i sig är väldigt svår att hålla nere på normalhull (förvuxen ponny!!)och tillfällena då hon varit överviktig är betydligt fler än då hon vägt som hon borde. :crazy:

Jag är ganska nöjd med det hull min häst har nu:

DSCF0745.jpg

DSCF0734.jpg

DSCF0735.jpg

däremot skulle han (som alltid) behöva mer muskler över rygg och rumpa.

Valack, 15 år. Enligt uppgift varmblodstravare, helt klart modell grövre.
Han blir sällan fet och har inte speciellt lätt att falla ur så att revbenen syns heller.

Svårt att beskriva hur hon ser ut, dock är hon på gränsen till för smal. Ska kolla om jag kan hitta en bild, för proteinbrist är det inte, tro mig! ;)

Det behöver ju inte vara proteinbrist. Muskler som inte används blir ju mindre oavsett vad man ger dem för mat. Har hästen varit konvalescent så är det ju inte konstigt om hon faller ur. Det behöver inte alls vara fett som fattas, det är mucket möjligt att det är musklerna som blivit mindre för att de inte används.

Hej!

Här gillar jag min tjejs hull(kan inte påminna mej att jag kände några revben dock):
DSC_0019.jpg

Nu ser hon ur såhär(revbenen känns med våld, men vi kämpar på nedåt.):
DSC_0131.jpg

Senast jag minns att jag kände revbenen såg hon ut såhär:
DSC_0258.jpg

Så jag gillar inte riktigt heller revbensmetoden, även om jag tycker att på de flesta ska man nog 17 kunna känna revbenen..

/Lavinia, som blir väldigt orolig när folk anser att man inte ska känna revbenen, hästarna har en tendens att bli väldigt feta då..

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 060
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 914
Senast: mamman
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 807
Senast: Amha
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
15 158
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V