Idag vänder det!

Jag har tänkt bittra tankar om den här tråden sedan den skrevs, typ. För inte :arghh: har det märkts av något ljus! Men nu, äntligen, nu börjar det kännas. Det blir ljuuuuuuuuuuusare! :love:

Idag såg jag snödroppar också! Det visade sig vara grässtrån med isklumpar på, men ändå. Jag väljer att tänka att det var andra gången jag såg fel. :D

Här är julen bortstädad, fröna gror, ett fång tulpaner har invaderat köksbordet och våren är i sikte. :p

imgp34342bfixad2b2-32bmindre.jpg

Jag funderar ibland på om jag är normalt funtad. Men jag blir LEDSEN av tanken på att dagarna blir längre och att våren börjar bli på ingång. Det blir jag varje år. Och nog för att jag alltid varit svart-och-svår och tidigare lite trotsig så sett, men nu är jag ändå över 30 och vill inte ge sken av att vara just det längre :cool:

Det finns faktorer som jag antar bidrar, och det ena är väl kanske att ljusbristen under vintern kanske leder till en vårdepression. Sedan att jag faktiskt är ljuskänslig och har problem i början av våren varje år. Men det förklarar nog inte helt och fullt den melankoliska känslan som uppstår. Det brukar ske minst en gång varje år att när det är en riktigt ljus och fin dag och det känns som att vintern börjar försvinna så börjar jag stortjuta. :p Jag älskar höst och vinter och att det mörknar tidigt, går alla gånger hellre ut när det mörknat till det mysiga ljuset av gatlampor och sånt trams. Är jag HELT ensam om det här?

Jag funderar ibland på om jag är normalt funtad. Men jag blir LEDSEN av tanken på att dagarna blir längre och att våren börjar bli på ingång. Det blir jag varje år. Och nog för att jag alltid varit svart-och-svår och tidigare lite trotsig så sett, men nu är jag ändå över 30 och vill inte ge sken av att vara just det längre :cool:

Det finns faktorer som jag antar bidrar, och det ena är väl kanske att ljusbristen under vintern kanske leder till en vårdepression. Sedan att jag faktiskt är ljuskänslig och har problem i början av våren varje år. Men det förklarar nog inte helt och fullt den melankoliska känslan som uppstår. Det brukar ske minst en gång varje år att när det är en riktigt ljus och fin dag och det känns som att vintern börjar försvinna så börjar jag stortjuta. :p Jag älskar höst och vinter och att det mörknar tidigt, går alla gånger hellre ut när det mörknat till det mysiga ljuset av gatlampor och sånt trams. Är jag HELT ensam om det här?

Är likadan. Än så länge är det lugnt men om nån månad kommer jag få ångest över ljuset. Igår kväll var jag ute när det var stjärnklart och månen lyste upp jättefint, blev helt perfekt ljus i kombination med snön. Man såg berg en bra bit bort och det var helt magiskt vackert. Tänkte att snart är det slut på detta, nu kommer det jävla ljuset tillbaka.

Är likadan. Än så länge är det lugnt men om nån månad kommer jag få ångest över ljuset. Igår kväll var jag ute när det var stjärnklart och månen lyste upp jättefint, blev helt perfekt ljus i kombination med snön. Man såg berg en bra bit bort och det var helt magiskt vackert. Tänkte att snart är det slut på detta, nu kommer det jävla ljuset tillbaka.

Nej, du har rätt i att det är en knapp månad kvar egentligen. Inte för att det hjälper någon av oss, men jag blev genuint glad över att höra någon som upplever samma sak - för det har jag nog inte gjort förr.

Nej, du har rätt i att det är en knapp månad kvar egentligen. Inte för att det hjälper någon av oss, men jag blev genuint glad över att höra någon som upplever samma sak - för det har jag nog inte gjort förr.

Nä jag har bara hört nån enstaka tidigare som tycker det är jobbigt att gå mot mer ljus. Jag älskar mörker och snö. Där jag bodde tidigare klagade de flesta på snön, här har folk i alla fall vett att uppskatta den :D

Jag var nog lite åt det hållet förr, jag har enorma problem med pollenallergi så våren har alltid varit något av en mardröm för mig, jag orkar inte riktigt med värsta sommarhettan, och jag älskar hösten - och vintern, egentligen. Men här nere i Skåne finns just vare sig höst eller vinter, här är en lång, svart, lersäsong istället. Om det är det eller om det är att ju äldre jag blir desto mer behöver jag ljuset, men jag pallar vintrarna allt sämre för var år som går. Nu vill jag ha sommar! Ljust som bara den - och gärna hett! :confused: :laugh:

(Man slipper inte ens insekterna på vintrarna här, så inte ens den trösten har jag. Även om det definitivt är färre av dem i alla fall...)

Men här nere i Skåne finns just vare sig höst eller vinter, här är en lång, svart, lersäsong istället. Om det är det eller om det är att ju äldre jag blir desto mer behöver jag ljuset, men jag pallar vintrarna allt sämre för var år som går. Nu vill jag ha sommar! Ljust som bara den - och gärna hett! :confused: :laugh:

Vem pallar "vinter" i Skåne? :laugh: Tror garanterat det beror på att du bor på fel plats, inte på att du blir äldre!

Jag älskar höst och vinter och att det mörknar tidigt
Och det är helt ok. I Sverige har vi ju förmånen att kunna välja och bosätta oss efter behov; 1.5 h dagsljus eller 8.5 h?

Själv räknar jag vintern till mellan jul och nyår, ungefär. :p Eller på sin höjd till december. Och då räcker det för min del om det är lite fruset i gräset. Vackert och vinterstämning utan att jag behöver skotta.

Idag har jag plockat in kvistar av syren och körsbärskornell, för att få lite försmak av våren. :love:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
838
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
842
Senast: ginnies
·
Hästmänniskan Priser på strö och foder har ökat kraftigt, stallhyror stiger pga detta. Massor av hästar till salu, verkar vara svårsålt. Massor av...
2
Svar
21
· Visningar
2 478
Senast: Ainon
·
Skola & Jobb Om man har mycket resor på jobbet, måste man åka på alla? Har man rätt tacka nej? Kan börja med förtydligande, jag är INTE utbränd...
10 11 12
Svar
231
· Visningar
10 592
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar