Sv: Idag har jag..
Suck... Vissa dagar önskar man att man kunde göra om... Eller i alla fall delar av dagen.
Fjordfamiljen var här i dag... Jag och deras dotter skulle ut och rida. De har ju haft sin häst helt själva i ett halvår nu (ägt henne i ett och ett halvt)... så jag trodde ju i min enfald att dottern hade någorlunda kontroll..
Upp och iväg kom vi... Fjordan var PIGG... Hon skulle inte alls gå bakom Funny.. Hon hoppade och studsade och skulle springa om. Till slut gick vi henne till mötes och hon fick gå först. I och med det så blev fjorden betydligt lugnare. Funny tyckte att det var helt ok och slappnade av och nästan drog benen efter sig.
Vi red övervägande terräng... (Ville vara ute på bilvägen så lite som möjligt med fjorden och dennas ryttare)
Jag bestämde mig för en inte fult så lång runda för jag började tyvärr inse att fjordryttaren inte hade full koll på sin ädla springare.
Mycket riktigt ...Fjordan blev bara mer och mer ostyrig... och när det gick upp för fjorden att vi hade börjat styra kosan hemmåt!!!... Ack mina farhågor besannades!! ... Plötsligt drog fjordan all världens väg.. i full galopp vilt bockande försvann de som avlöningar mellan granarna... fjordan med vidhängade ryttare..
-Shit tänkte jag!!!... - vad gör jag nu??? Hann i alla fall ropa till fjordryttaren att hon skulle försöka få in fjorden på en volt...
Funny gick naturligt vis i taket... så jag hade faktiskt fullt upp med att få henne lugn. När hon samlat ihop sig så pass att jag vågade rida efter så hittade jag Fjordan... fortfarande!!! (puh) med vidhängade ryttare en 500 meter längre fram i skogen.Hon hade fått stopp på ångloket efter en stund... eloge till den bedriften..
Här kändes det som om jag inte ville utmana ödet något mer.. Så, jag satt upp på fjorden och fjordryttaren skulle leda Funny en bit... Fjorden försökte alla trix hon kunde för att göra om bravade med mig på ryggen... Utan resultat kan jag meddela...
MEN!!!... - Vad har det gjort med hästen under sommaren?? Hon är helt död i munnen!!!!... Det var som att försöka få stopp på en oljetanker i full fart... Här fick jag faktiskt bruka våld för att nå igenom och få hästen att börja lyssna
När vi kom ut ur skogen så hade Funny taggat ner så pass att jag vågade sätta upp fjordryttaren på henne... Själv insåg jag att fjorden skulle köra sitt race igen om hon fick upp sin ryttare på ryggen... Säkrast att jag satt kvar där jag gjorde resonerade jag.
Det gick bra en kilometer ungefär... Sen kom nästa katastrof...
Funny insåg plötsligt att hon hade en mindre kunnig ryttare... Jippie!!!
Hon fick ett riktigt tokspel och fjordryttaren åkte av så det stod härliga till....
Funnys tur att dra som en avlöning... nu ryttarlös och jättelycklig!!!
Efter ett par minuter med rejäla galopprundor, brallandes och studsande och härjande så lugnade hon sig kom fram till oss och lät sig snällt infångas...
Omfall i planerna igen då... Fjordryttaren återförpassades upp på ryggen på sin egen häst... dvs fjorden...
Och jag tog sen det säkra före det osäkra!!! och ledde båda hästarna sista kilometern hem...
Skithästar!!!
Det enda fina i fågelsången den här dagen var att jag insåg att jag faktiskt kan rida i fjordans sadel... Nu kommer hon att få börja jobba....