Idag har jag..

Sv: Idag har jag..

*hugger närmsta knapp*

Ja...här har det inte hänt så mycket alls, faktiskt. Förra veckan fick jag influensa...oh boy, vad jag drabbades:eek:. Orken räckte knappt till att leda in och ut...mata...och mocka. Har inte jobbat någon häst alls således. Är fortfarande inte ok men ska försöka få till nåt i morgon efter jobbet....om jag orkar med jobbet:o

Hästarna tittar konstigt på mig och undrar väl vart jag egentligen tagit vägen:cool:...Tur att dom har ca 2,75 ha att röra sig själva på;)

:rofl:....vad härligt det låter.
Precis som ett barn när de kommer på nåt som är kul eller lyckas klara nåt..."mamma,mamma...kolla här" :rofl:

Har oxå åkt på den där nedrans skiten. Ont i hela kroppen och knoppen feber och hela skiten.
I med 2st 500mg alvedon och ut och göra färdigt i stallet 8 boxar att mocka och vattna och ströa. Mmmm va mysigt:angel:.
Har fått hem mitt otroligt vackra lilla söta arabsto. Hon ska bo här och få bli mamma har vi tänkt. Har i ingen bild nu.
Ha de gött och krya på dig.:(:smirk:

Har du köpt en ny pålle?

Näe, denna gång är det inte jag som "gjort en Chako" utan min bästa kompis och granne.
Då det är hennes första egna häst så kommer en stor del av lasset hamna på mig tills dess allt fungerar.

Att "göra en Chako" innebär något i stil med http://www.skrutten.nu/lillarkivtext/handlare.htm detta..

Hästen är inte mycket till häst just nu, kotor, revben, höftknölar, tja allt sticker ut.
Jag tror att grundmaterialet är bra. 6 månader av omsorg, mat och promenader får utvisa om det är en häst som kommer att funka för henne.

mvh Eva

vad duktiga ni är som håller igång och rider , de kan jag tala om att de är inte jag ibland så kan jag ta en tur. Jag har ju 5 st ridbara hästar så de är lite dumt att jag inte hinner rida alla. Men de är så hårt och knagligt ute nu så blir de mörkt fort. Jag tar tag i de efter nyår. Hoppas de kommer snö så de blir mjukare att rida och ljusare.
Ja en häst skötar vore kanske inte så dumt att ha de finns ju en del att rida här. Jaja så är det. De är roligt att läsa denna tråd iallafall.;)

Glömde,

Idag blev det inget gjort med hästarna. Dom har fullt upp med att bekanta sig med nykomlingen. Och jag skall köpa julklappar till barnen...

mvh Eva

Näe, denna gång är det inte jag som "gjort en Chako" utan min bästa kompis och granne.
Då det är hennes första egna häst så kommer en stor del av lasset hamna på mig tills dess allt fungerar.

Att "göra en Chako" innebär något i stil med http://www.skrutten.nu/lillarkivtext/handlare.htm detta..

Hästen är inte mycket till häst just nu, kotor, revben, höftknölar, tja allt sticker ut.
Jag tror att grundmaterialet är bra. 6 månader av omsorg, mat och promenader får utvisa om det är en häst som kommer att funka för henne.

mvh Eva
Men fyy vilken sorlig historia. Finns de bilder på honom idag.?

Om du tänkte på Chako så finns det en jäla massa lite varstans på min hemsida då jag ägt honom större delen av hans liv. Men jag har ingen färsk.
Han bor numera hos Whalor som ibland tittar in på forumet. Kanske hon kan bidra med en länk.

Tänkte du på hästen vi hämtade igår så har jag ingen bild.
mvh Eva

Om du tänkte på Chako så finns det en jäla massa lite varstans på min hemsida då jag ägt honom större delen av hans liv. Men jag har ingen färsk.
Han bor numera hos Whalor som ibland tittar in på forumet. Kanske hon kan bidra med en länk.

Tänkte du på hästen vi hämtade igår så har jag ingen bild.
mvh Eva

tänkte på historien om X och chako.

Idag red vi en sväng på eftermiddagen.. Det innebar att damen utrustades med benskydd och reflexer innan vi gav oss iväg.
Hon hade helt klar glömt bort hur det kändes att ha benskydd på... :D
Hon höll på att falla ihop i en hög på stallgången när hon försökte kliva ur benskydden.

Men iväg kom vi och idag krävde jag lite jobb. Mycket koncentration och öppna och sluta. Övergångar mellan skritt och trav tränade vi också på.

Hon vill så otroligt mycket den hästen att hon försöker klura ut i förväg vad jag tänker hitta på. Alltså gissar hon och så tar hon egna initiativ.
Så det blev en hel del halter ... för att nollställa damen innan vi tränade vidare.

Hon skötte sig i alla fall med den äran. Hon skötte sig så pass bra att jag satt av och gick med henne den sista kilometern hem...

Fredag och en stressens dag inför jul...

Vi har fortfarande kallt. Även om jag ap-fryser så är jag lycklig 1-0 till mig. Haha dom fästingjävlarna kammar noll :devil:

Idag har jag varit och bekantat mig ett antal gånger med nykomlingen. I början var han litet skygg men senast här ikväll så var det sååå myyysigt att bli hämtad i hagen. Få stå en stund i fållan, bli bjuden på något gott och bli kliad och smekt. Han är mycket försiktig och försynt.
Dricker vatten nos mot nos med unghästen. Surmärren visar fula grimaser men gör honom inget förnär.

mvh Eva

Lördag och alla stressar ännu mera inför jul.
Vi har inte orkat ta oss till affären så det får väl bli Pizza på jul. Eller åka till någon som orkar förbarma sig över en hungrig familj...

Nu har de rangordnat sig ganska bra i hagen. Nykomlingen och unghästen är bästisar. Märren går för sig själv.
Tänkte jag får fortsätta att jobba med unghästen, sagt och gjort, ut på gårdsplan. En jäkla massa skrikande från hagen och svarande på unghästen.
Kunde inte stå still, krafsade med hovarna och jag fick vara på henne som en igel. Miss Hyde idag.
Tog med henne på en promenad så hon skulle få annat att tänka på. Som väntat exploderade hon när vi kom till en glänta i skogen. Stegringar, sparkar och allmänt stökig, jag fick ligga i för att ha henne dit jag ville.
Fyra försök att lägga sig och fyra vältajmade sparkar i röven fick henne att anta skepnaden av Dr Jekyll och vi kunde fortsätta vår promenad.
Så trevlig, så väluppfostrad, så lättsam. Sade inte halvsju när vi kom hem, svarade inte ens nykomligen som ropade när vi kom in på gårdsplan.

En bra dag.

mvh Eva

Eva... när jag läser dina inlägg så blir jag så glad över att inte ha en unghäst ;)....

Den kan gott Pirajan få ta hand om....:D

Pirajan dona på med sina båda unghästar, ja:D

Igår och idag har Lilly fått jobba lite på lina. Idag var hon piggare än pigg och drog iväg i galopp några gånger. Inte ett spår av hälta eller ömhet. Hon får dock stå ut med BoT-pad på höger fram varje natt ett tag framöver:cool:

Den riktigt unge, Raketen, får jobba han med...genom att lära sig stå bunden inne i stallet medan jag jobbar fröken. Han underhåller sig, kan jag ju meddela. Men, som den välartade pojken han är så börjar han inse att det är inte katastrofalt att bli där en stund. Hyser gott hopp om att han gillar läget snart nog;)

Suck... Vissa dagar önskar man att man kunde göra om... Eller i alla fall delar av dagen.

Fjordfamiljen var här i dag... Jag och deras dotter skulle ut och rida. De har ju haft sin häst helt själva i ett halvår nu (ägt henne i ett och ett halvt)... så jag trodde ju i min enfald att dottern hade någorlunda kontroll..

Upp och iväg kom vi... Fjordan var PIGG... Hon skulle inte alls gå bakom Funny.. Hon hoppade och studsade och skulle springa om. Till slut gick vi henne till mötes och hon fick gå först. I och med det så blev fjorden betydligt lugnare. Funny tyckte att det var helt ok och slappnade av och nästan drog benen efter sig.

Vi red övervägande terräng... (Ville vara ute på bilvägen så lite som möjligt med fjorden och dennas ryttare)
Jag bestämde mig för en inte fult så lång runda för jag började tyvärr inse att fjordryttaren inte hade full koll på sin ädla springare.

Mycket riktigt ...Fjordan blev bara mer och mer ostyrig... och när det gick upp för fjorden att vi hade börjat styra kosan hemmåt!!!... Ack mina farhågor besannades!! ... Plötsligt drog fjordan all världens väg.. i full galopp vilt bockande försvann de som avlöningar mellan granarna... fjordan med vidhängade ryttare..:eek: -Shit tänkte jag!!!... - vad gör jag nu??? Hann i alla fall ropa till fjordryttaren att hon skulle försöka få in fjorden på en volt...

Funny gick naturligt vis i taket... så jag hade faktiskt fullt upp med att få henne lugn. När hon samlat ihop sig så pass att jag vågade rida efter så hittade jag Fjordan... fortfarande!!! (puh) med vidhängade ryttare en 500 meter längre fram i skogen.Hon hade fått stopp på ångloket efter en stund... eloge till den bedriften.. :bow:

Här kändes det som om jag inte ville utmana ödet något mer.. Så, jag satt upp på fjorden och fjordryttaren skulle leda Funny en bit... Fjorden försökte alla trix hon kunde för att göra om bravade med mig på ryggen... Utan resultat kan jag meddela...

MEN!!!... - Vad har det gjort med hästen under sommaren?? Hon är helt död i munnen!!!!... Det var som att försöka få stopp på en oljetanker i full fart... Här fick jag faktiskt bruka våld för att nå igenom och få hästen att börja lyssna :cool:

När vi kom ut ur skogen så hade Funny taggat ner så pass att jag vågade sätta upp fjordryttaren på henne... Själv insåg jag att fjorden skulle köra sitt race igen om hon fick upp sin ryttare på ryggen... Säkrast att jag satt kvar där jag gjorde resonerade jag.

Det gick bra en kilometer ungefär... Sen kom nästa katastrof...
Funny insåg plötsligt att hon hade en mindre kunnig ryttare... Jippie!!! :devil:
Hon fick ett riktigt tokspel och fjordryttaren åkte av så det stod härliga till....:crazy:
Funnys tur att dra som en avlöning... nu ryttarlös och jättelycklig!!!
Efter ett par minuter med rejäla galopprundor, brallandes och studsande och härjande så lugnade hon sig kom fram till oss och lät sig snällt infångas...

Omfall i planerna igen då... Fjordryttaren återförpassades upp på ryggen på sin egen häst... dvs fjorden...

Och jag tog sen det säkra före det osäkra!!! och ledde båda hästarna sista kilometern hem...

Skithästar!!!

Det enda fina i fågelsången den här dagen var att jag insåg att jag faktiskt kan rida i fjordans sadel... Nu kommer hon att få börja jobba....:angel:

Nu minns jag plötsligt, och mycket tydligt, varför jag inte gärna har inhysningar....
Tror jag och Pirayan har lättare lass med våra ungästar...

mvh Eva

*kl*
Själv har jag ju en unghäst som blir 4 nästa år, red in han förra vintern och nu har han vilat ett bra tag pga min graviditet. När jag nu sätter igång honom i vår kommer han ha vilat i ett år. Tänkte ta draghjälp ut i skogen i början av min granne, som är fjorningägare;) och har ridit nått på på ridskolan och har ridit in hästen själv...:crazy:
Men efter att ha läst era inlägg börjar jag funderar på att tänka om...:D

När man haft sådana ridturer som igår.... Ja då har du säkert helt rätt.. :D

Fast jag har ju egentligen inte problem med hästarna.... Bara inhysningens något okunniga ägare...:crazy:

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
819
Hästmänniskan Jag var idag o provred en massa hästar o står o velar mellan två, hur bestämmer man vilken man ska köpa?😩 Häst 1 är en valack på 3 år...
2
Svar
25
· Visningar
3 771
Senast: fio
·
Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
635
Senast: Emiro
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
408
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp