Idag har jag..

Sv: Idag har jag..

Juldag och fortfarande litet däst efter att ha "tjuvat" i oss en massa julmat hos svärfar på jul. Perfekt för vi hade ju ingen julskinka...

Blidväder och dax för promenad med unghästen. Som vanligt började det i bästa miss Hyde-stil. Hon rusade på och hoppade i linan brevid mig, bockade och bockade litet till för att i ett nytt infall få av sig sadeln. Bra, hellre nu än sen när jag skall sitta på.
Kunde inte gå som folk utan fick låta henne röra sig litet runt mig på volt. I vänstervarv gick det riktigt fint. I höger blev det protester och hon försökte lägga sig två gånger. Samma som sist även om det gick betydligt bättre.
Fick henne att sansa sig så gick vi på promenaden. Efter en stund kom hon på att hon skulle smita undan genom att springa om så då fick jag ligga i en stund med ledövningar innan hon kom på rätt tankar.
Nu har hon blivit duktig att välja rätt sida om träd i skogen, går hon på fel sida så har hon hajjat att backa, följa repet, och gå på den rätta. DET är bekvämt, och praktiskt när hon skall gå som handhäst såsmåningom.
Vid ett tillfälle blev det trångt och sadeln fastnade litet i ett träd, for runt och hamnade på sidan. Ett gäng steppar och sen stod hon snllt stilla när jag rättade tillden. Positivt, trots allt har hon bara haft sadeln 5-6 gånger. Och gått på promenad ensam med mig lika få tillfällen.
Vi hemkomsten hade jag en trevlig Dr Jekyll, svettig på hals och bog men stod lugnt och fint medans jag sadlade av.

Nykomlingen fick samma runda. Första gången på skritt-tur med sin mycket lyckliga matte på ryggen och jag brevid, framför och bakom. Med ett långt grimskaft kopplat i tränset som säkerhetsåtgärd innan vi har koll på hur han funkar. Jag tror han blir bra, en mycket, mycket snäll häst, tacksam.
Han har inte gjort annat än ätit sedan han kom. Nu börjar han fylla ut värsta håligheterna. Det är lång väg kvar innan han blir häst igen.

mvh Eva

Senast ändrad:

Idag har jag ridit quartern och han var pigg och glad. Men när de kom till att jobba lite mer seriöst så hade han tydligen Glömt hur man rygga:confused: . Han är vanligtvis mkt lätt att rygga:) men idag hade de tydligen gått i baklås.:smirk:
Men de gick bra i mellan åt.
Han fick jobba så tyglarna var löddriga när vi skritta hem. Han med.:devil::rofl:
SEn satte jag mig på de nya lilla arabstoet. Ähh men gud:eek: hon är stel som en planka! Hur har dom ridit henne:confused:.
Vi skrittade en kort tur i skogen, hon var så hård imun så man var bara såå glad att hon inte var en hysterisk dam som försökte sticka. Vi avslutade en stund i rundcorallen och hon slappnade av och gick i rätt form då och då. Här är de mkt mkt jobb men de kan nog gå rätt bra ändå.:D
Vore toppen om jag hinner rida i morgon oxå.
ska gå på bio med barnen i morgon.
God fortsättning.

*kl*

Idag har jag ridit valacken och 3 månaders träning gav idag belöning, han hittade sin arbetsform. Bakbenen for in under honom och ryggen upp, med detta en avslappnad mun, bog och hals :D.
Gissa om jag ser fram emot morgondagens ridpass ;), ska också försöka fota lite .

*KL*

Idag har jag ridit fröken, ÄNTLIGEN!!! Satte fast Raketen i boxen så att han inte skulle få för sig att hoppa över boxdörren igen, räcker så med en gång.

Fröken var överpigg och hade glömt hur man skrittar...så det blev lite volt, på volt och så lite mer volt. Plötsligt ramlade poletten ner och hon gick som en klocka. Stopp, back och förflyttning av bak och framdel satt som en smäck och jag avslutade då passet för dagen. Red i ca 20 minuter. Hon var supernöjd, cool och så blir hon ju extra glad när matte är nöjd:D.

Raketen stod kvar i sin box, hade lyckats få spännet att släppa så han hade kommit lös från repet...Satte fast honom igen och där fick han stå medan jag donade klart med Lilly och ledde ut henne i hagen. Raketen var helt lugn när jag ledde ut honom sen...Han gör det bra för att vara 7 månader, min guldklimp:love:

Inte gjort ett jota då det är sonens födelsedag, med allt som hör därtill...

Igår däremot så bidde det en promenad med unghästen ca 30 min utan sadel. Å hon var såååå trevlig. Lyssnade jättefint och höll sig på rätt plats. En bra dag.
Därpå en till promenad med nykomlingen och hans matte. Gick bra det med, han är lite vinglig. I alla fall i jämförelse med mina stengetter till ök.

Måste tjacka nya jumpadojjor, mina knän och ena höften är alldeles mosade nu. Det går bara inte att gå i kängorna...:crazy:

mvh Eva

*kl*

Idag har jag ridit valacken igen...och det gick väldigt bra. Fortsatte att jobba på det här med hans form. Nu när han fann den så fint häromdagen så gick det väldigt lätt idag.
Slänger in en bild och ja,,jag vet..min sits är katastrofal. Jag får skylla på sadeln lite..jag passar inte ihop med den helt enkelt, trail sadel och får inte alls till det med skänklar osv. Har också säkerhetsväst på därav att jag ser lite mysko ut.

IM000952.jpg

*kl*

Idag kunnde det nästan inte gå bättre! Var till ridhuset i dag med syrran. Började med att han fick springa runt lite själv i ridhuset och jäklar vad den hästen gillar att showa! :D Travade runt men grynt härligt svepande rörelser, tänk om han ville showa lika mycket med mig på ryggen också.... ;)
Sen åkte sadel, träns och matte på och allvaret började... :devil: :p Från början blev det en del galoppträning med mycket tempoväxlingar vilket inte har funkat så bra på länge... :) Sedan tog vi det lite lugnare med att träna lite bommar i trav. har inte gjort det på ett bra tag nu så jag fick börja med att frächa upp minnet på honom, men så fort han kom på hur matte ville ha det gick han åter igen som en klocka! Tog även bommarna i galopp, där han började med att hoppa över dom, men efter att både hästen och matte börjar på klemm på avstånden blev det MYCKET bättre! :love:
Sen blev det mer reiningträning. provade att göra första halvan av ett reiningprpgram fast för första gången på en hand (nu när jag har stånget) och han har aldrig i hela sitt liv gjort så bra volter, både de stora snabba, avsaktningen till den långsamma och sedan HÅLLA den långsamma bra! spinnen börjar även sätta sig riktigt ordentligt, han har inner ben i HELA tiden och börjar få upp farten riktigt bra!
Sen gjorde jag några run downs, stopper och roll back vilket också gick bra. Eftersom allt hittills hade gått så bra var jag ju även tvungen att se hur byterna var på honom också (enkla byten, ner till skritt par steg och sedan den nya galoppen) och tänka sig, han gjorde även dessa helt underbart. Eller var tvungen att tjaffsa lite en gång, men sen var det absolut inga problem!

Efter denna träning känns September Rundown verkligen som ett klart mål för kommande sessong! :love:

Oj, det låter ju helt underbart.
Kul att det går så bra.
Jag skulle såååå gärna vilja se film på er....pleeeeaaaseeee:bow:.
Går det ordna på nåt vis :angel:

Ja, det är jättekul. Även om han för tillfället ser ut som ett överviktigt murmeldjur så känns det som om det är på väg framåt ;)

Fredag och jag blir deprimerad på vädret. Töväder... å dom jävla fästingarna leder genast med 2-1... :mad:

Annars rätt tråkigt, två promenader precis som igår fast andra stråk idag. Unghästen var mycket, mycket trevlig.
Likaså nykomllingen.

Lakrits
Prova att länga lädren.

mvh Eva

Hmm...ja..jag gjorde det för ett tag sedan men då blev de så jättelånga. Det är ett ganska stort hopp mellan men kan ju försöka göra hål emellan.
Eller så kanske det är bra om de är långa, trivs egentligen nästan bäst då.
Haha....ja..jag får prova helt enkelt.
Men jag upplever också att i en trailsadel så hamnar skänkeln ganska långt fram, att fendrarna sitter längre fram på sadeln...är det så?

Hur finner man motivationen när man är trött dygnet runt? Bara tanken att man måste ta på sej ytterkläderna för att gå till stallet när det är mörkt,blåsigt och regningt. Men jag måste ju göra det för mockning,spåning, vatten och foder måste ju vara gjort varje dag. Men så fort jag öppnat stalldörren, satt på cd-skivan med countrymusik och börjat mocka så känns allt redan mkt bättre. När Phigalle kommit in så gnager tröttheten på mej men jag har förökt ignonera den och eftersom min häst är så underbar så försöker jag ta mej i kragen och göra det bästa för honom. Så idag så bestämde jag mej för att tömköra för fjärde gången i hans liv. Det har varit två gånger hemma på stallplanen i aug/sept,en gång i rundkorallen den 12 september iår. Och så idag då med den alltför kassa enligt mitt tyckte tömkörning/longeringsgjorden köpt begagnad på tradera för hela 80kr. I början så backade han, backade och åter backade. Svängde rumpan mot mej och ville inte gå ifrån mej för fem öre. Men efter fem minuter så fattade han,tog några försiktiga steg framåt och sedan i fem minuter till så var han underbar. Höger,vänster,stanna och backa utan problem. Jag tömkörde i hans grimma som var ngt hårdare spänd och med två longeringslinor. Det kändes så kul att han ändå fattade så fort vad jag vilde. När vi kom in så fick jag med lite övertalning kasta upp lilltjejen på 9 år så hon hängde över hans rygg en kanske 30-40 sekunder. Hon var jätteduktig och Phigalle brydde sej inte det minsta.

Ja du..det här med motivering är inte alltid så lätt, särskilt inte nu med detta väder.
Jag känner också många gånger att blä och usch men när man väl är där så känns det genast mycket bättre.
Jag har det ju inte så "praktiskt" som du att jag bara kan gå utanför dörren utan ska åka 1 mil först till stallet.

Men håll ut...alla har svackor...även hästarna. Din häst är ju inte så gammal ännu så om du en dag inte känner för att göra något med han alls så är det inte hela världen. Mockning, fodring och sånt är ju ett måste förstås men hästen din dör inte om han får stå några dagar ;)

Men för att bli lite taggad och peppad så tänker jag på vad komma skall...vilken belöning man får om man lägger ner lite arbete trots att man inte vill.

Senast ändrad:

Jag reagerade oxå på lädren. Testa o rida utan stigbyglar och se om du kommer ner ordentligt i sadeln, får mer känsla o skänkeln på rätt plats. Bara ett tips! Funkar inte det heller så kanske du inte ska ha just den sadeln på den hästen. O funkar det så får du leka problemlösare o fixa hålen :idea:

Annars ser du ut att jobbat fram en fin form på killen din. Jobba på, så står jag bredvid o hejar på :)

Senast ändrad:

Ja,,det här med lädren kan nog kanske hjälpa. Men när jag längt dom så har man sagt till mig att de är för långa...fast dressyrmänniska som jag är från början så trivs jag ju i långa läder mer.
Ska länga dom nästa gång så får vi se hur det blir då.

Tack. :bow:

Oj, det låter ju helt underbart.
Kul att det går så bra.
Jag skulle såååå gärna vilja se film på er....pleeeeaaaseeee:bow:.
Går det ordna på nåt vis :angel:

Jo, det var verkligen helt underbart! :love:
Att kunna få tillgång till ridhus nu har varit det bästa... annars är det så jäkla svårt att träna ordentligt nu när det är så himla halt här hemma! :p

Tyvärr så måste jag göra dig besviken... har inte tillgång till någon kamera över huvud taget så någon film på oss kan jag inte bistå med... :(
men önskar att jag hade en för det är jäkligt nyttigt att titta på sig själv när man rider... Men är det någon gång att någon filmar mig ska jag se till att du också får se den! :bump:

Idag har jag haft en riktig fight med allie och när jag satt på så råkade han gå in sidvärtes in i väggen med rätt mkt kraft.. mosat ben och knä (på mig alltså) :D

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
819
Hästmänniskan Jag var idag o provred en massa hästar o står o velar mellan två, hur bestämmer man vilken man ska köpa?😩 Häst 1 är en valack på 3 år...
2
Svar
25
· Visningar
3 771
Senast: fio
·
Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
635
Senast: Emiro
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
408
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp