Idag har jag..

Sv: Idag har jag..

*kl*

Idag blev det ganska lugna turer.

Red barbacka på min ulltuss (nordsvensk) ute i djupsnön på ängarna, tog även liten sväng inne i skogen "off track" och när vi kom ut därifrån såg både jag och hästen ut som vandrande snögubbar... :p Men mysigt hade vi det i alla fall :)

Pride fick ta och jobba lite i stället, tog ut honom i djupsnön på ängen för att trava och galoppera. Han var nog inte överlycklig från början när matte fvingade ut honom i den djupa snön men efter att ha kommit igång lite mer så var det genast mycket roligare. Snön yrde runt oss!

Dock så var mina kinder och min näsa väldigt kall, i 14 grader minus kan det knappast bli något annat, men vad gör man inte för några turer på hästryggen... :p (real_cowgirl som verkligen hatar kyla och snö :p)

idag red jag Getz i ridhuset (4gången som jag red själv, unghäst) där det var flera ponnyryttare som dessutom hoppade.. getz skötte sig superduktigt. hoppade till några gånger men gick lungt och sansat :D

Gick ut och gick med Ludde en sväng och tränade "ledbarhet".
Tränade Vita i ridhuset med att rida på en hand.. hon var verkligen på jobba humör idag så jag blev så glad! igår var hon bara tjurig och ville stegra så fort jag ville svänga nånstans :mad:
Red Lillen en sväng.. känns konstigt att rida ponny.. haha men han verkade inte bry sig.. småtjejjerna har haft sånna problem med att få han att gallopera mm men med mig skötte han sig exemplariskt....
Tränade lite NH med Choice, hans ben börjar bli bättre, men då var det en liten tjej på en ponny som ramlade av, och gissa vad ponnyn gjorde.. jo, sparkade choice på det andra frambenet nästan uppe vid bogen.. så att pälsen ramla av(jättesnyggt.. inte :mad:)... tur att ponnyfan inte hade några skor bak! fast han blev inte halt(än) iaf...

på claes Ohlsson har de eluppvärmda sockar för 99kr paret.. jag ä lite sugen på att köpa å prova.. synd bara att de inte hade vantar med då man nästan avlider i kylan...

*kl*

Måndag strålande sol, vinterfrostade träd, vindstilla och fullkomligt ljuvligt ute.
Bäst av allt ingen snö -nu fryser fästingjävlarna ihjäl!

Märren fick en omgång med borstarna och lite gos. Fölet i magen ville inte ge sig tillkänna idag.

Unghästen Dr Jekyll, var idag fantastiskt trevlig. Vill tugga på allt men lät sig snällt sadlas och longeras med två linor. Den ena bakom röven i en början till tömkörning längre fram. Idag klickade det till och hon förstod vad jag menade med smackningarna -dom betyder framåt, gå på!!

Slängde med stiglädren och hängde i stigbyglarna. Ruskade så gott jag kunde mha hornet. Hon stod stilla.

En bra dag.

mvh Eva

*kl*

Idag var det strålande sol och ca -2 grader. Så jag gav mig ut i skogen för lite klättring med min kaxiga trotsiga treåring, som förövrigt aldrig varit ute i skogen ensam. Men det gick prima! Han är så cool så jag satt bara och njöt.

En perfekt ridtur!:banana:

*kl*

idag har jag och chili bara gosat i hagen och det blev en väldans massa slickande och kliande. (chili slickade, inte jag;))

tänkte att jag skulle ta in och borsta och greja och kanske gå en promenad men det blev inte så. istället mockade jag ut hela stora rasthagen.. 3 stora skottkärror med ren skit. :cool:¨

som om det inte var nog jobbigt så har vi dessutom gödselhanteringen på så vis att vi måste skyffla ur gödseln ur skottkärran och sedan kasta upp det i en container som har 1,30m höga kanter... behöver jag säga att ryggen och axlarna gör sig påminda nu? :D

*kl*

Idag har jag (eller rättare sagt igår om man ska gå efter klockan).....

...ridit båda mina hästar. Gammeltanten tog jag en liten skrittrunda på, lite svullen på ena bakknäet, och hon var pigg och glad.
Rambo gick som en klocka idag och vi har tränat på halvhalter, halt och back...gick super. Han fick bakskor häromdagen (har troligtvis aldrig haft det förut) och vilken skillnad det blev på hans steg. Han jobbade genom kroppen mera och ja...jag svävade som på moln efteråt.
Jag fick en liten känsla av hopp om att vi nog ska kunna ge oss ut på tävling till våren ;).

Kul att tråden hålls igång!

Idag gjorde jag inget, förutom att prova nya showsadeln! Den låg kanon och är så vacker:love:
Den står på sadelvagn här bakom mig och varje gång jag tittar på den känner jag mig så glad! Jag har skämt bort mig själv i flera års tid framöver känns de som!:banana:

vad skojigt! ni kommer stårla ute på tävlingsbanan! :bump:

Idag var jag bara ute på ängen för att låta pride röra lite på sig bara... galoppera runt lite... men det är mysigt det också! :p
Men i morgon ska jag åka till ridhuset och rida ett ordentligen pass så jag får återkomma i morgon med hur det gick!

bild? :d

tiodreglandetecken

ah. såg att du hade en egen tråd för precious!

Senast ändrad:

Åh...ja..det var underbart.
Han har markerat på höger bak då och då förut, gick inte genom besiktningen *harkel* men kände ju att jag ville ge han en chans ändå och "voila"....det gick ju vägen :D.

Så framåt och arbetsvillig som han var igår har han inte varit tidigare.
Han söker sig jättebra framåt/nedåt nu och jag känner hur han höjer ryggen.....så ja...det var en härlig känsla:D.

Jag fick hopp...och fortsätter han så här så är det vi som snart är igång ordentligt.

i kväll blir det jobb i rund corallen. Kanske lite med bomar eller träning med presening. Något spännande ska jag nog komma på. Hon ska få springa/ jobba av sig ordentligt i dag, har en kompis som kommer och rider i morgon.

Som sagt... ni får stå ut med att jag låter tjatig... Men är hästen under igångsättning så ...

Jag hade tänkt skritta idag.. Dryga timmen...

Minusgrader och snålblåst så damen gick på tårna. I var enda grässtrå, i var enda sten och bakom var enda träd så lurade det en fara..
Så det var mer hopp, studs och skutt... än skritt om jag skall vara ärlig. Men jag lät henne hållas så länge hon lyckades hålla ihop sig och behålla skritten som gångart..

Tur att man har skottränat hästarna ... Det visade sig att det var jakt idag... Hon studsade ju naturligtvis till ordentligt när det small till i busken en bit ifrån oss... Men hon samlade ihop sig snabbt..

Fick lite tränat på att stå stilla medan jag tog en pratstund med skytten ifråga... När hunden sen kom flåsande efter ett par minuter så spratt hon ju till igen... Så det var bara att vänta ut henne tills hon fann sig i att stå stilla och avslappnat.
Så småning om landade hon mentalt så pass att vi kunde fortsätta rundan.

När vi kom fram till den enda backen som finns inom mils avstånd... så hade hon taggat på duktig... Så jag släppte lite på skrittvånget och lät henne lägga iväg upp för backen i eget tempo... Då gick det undan och jag fick tårar i ögonen av fartvinden. (Backen är inte varken lång eller brant... så jag ansåg att det var ok)

Men väl uppe på krönet så tog jag åter kommandot... Hon var inte ens flåsig ... Men urladdningen gjorde gott. Hon kom ner i ett betydligt bättre varv efter det...

Resten av turen var en mycket lugn och behaglig resa.

Men nu e da jag tjatig ,här ligger tempraturen på 15-25 grader har gjort d i tror jag 2 veckor nu:crazy:
men d eså mycke jobb nu före jul så man får kalla d vintervila men inte har jag bättre samvete för d.:p
Vill helst rida varje dag men d e inte lönt i denna kylan,blir varken hackat eller malet.

*kl*

idag har chili blivit löshoppad! :banana: det gick faktiskt riktigt bra för att vara första gången. blev väl 3 språng ungefär på kanske 30 cm höjd. dock var bommen nerlagd på ena sidan för annars ville fröken inte hoppa alls :D

sedan gjorde vi en läskig prasslig presennings"bro" som hon gick över utan några problem.

lajbans tyckte Chili! :love:

Onsdag och fortfarande mycket vackert ute. Träden är fulla av rimfrost och marken fryser till bra. Det bådar gott för mitt pesonliga fästingkrig :devil:

Skrällena glodde dumt när matte kopplade på hästfinkan och åkte UTAN dom på morgonen.
Glodde ännu dummare när matte kom hem i mörkret och lastade av en vilt främmande, men ack så spännande, häst.
Nykomlingen får stå i fållan över natten så de fick käk nära varandra för att bekanta sig över staketet.

mvh Eva

Så roligt!!
Min bebis har också löshoppat..men jag var ju inte med..och han tyckte också det var roligt.

*kl*

Ja, om måndagens ridtur på flingpojken var bra...så kan jag tala om att dagens var ännu bättre :D

ja hon hade skitkul! vi på marken också (åt henne alltså)

hon är så rolig när hon tycker att saker är kul för då sätter hon full fart och så är det som att hon kommer på att hon vill visa mig hur roligt det är. för hon sätter full fart mot en så fort hon får syn på en och så krumbuktar hon sig nåt väldigt när hon stannar framför en sen :rofl: med alldeles stela framben :rofl: hon är inte vacker i kroppen just då kan jag lova :D

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
819
Hästmänniskan Jag var idag o provred en massa hästar o står o velar mellan två, hur bestämmer man vilken man ska köpa?😩 Häst 1 är en valack på 3 år...
2
Svar
25
· Visningar
3 771
Senast: fio
·
Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
635
Senast: Emiro
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
408
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka