Idag har jag..

Sv: Idag har jag..

haha, söta allie har börjat visa sitt rätta jag nu! ;)
närå... han kommer nog över det här snart också och blir sitt gulliga snälla flirtiga jag igen! :bump:

ok.. men om man får snö i skorna har man ju snösulor :p när jag fick hem min häst så var han utan skor, och även när det inte var halt utan bara snö höll han på halka sönder överallt förutom i boxen :S

idag har lillen och choicevarit ute och gått. vita har gått hårt på Julshowen så hon har vilat 2dagar...

ikväll skulle d vari lussetåg med hästarna men d har varit kallt runt 15-20 grader såå d blir nog inställt .Just nu e d 15 kallt så d blir en vanlig tur ute istället, kallt väder då blir d iallafall soligt o fint vinterväder.

ikväll skulle d vari lussetåg med hästarna men d har varit kallt runt 15-20 grader såå d blir nog inställt .Just nu e d 15 kallt så d blir en vanlig tur ute istället, kallt väder då blir d iallafall soligt o fint vinterväder.

hu vad kallt ni har det! Vi som frös som bara den fast vi var påbyltade när sonen hade luciatåg utomhus kl 7 i morse med -4 grader.

I går var det träning i rund corallen som gällde. Gick bättre än väntat.

I dag blir det nog ridning på ängen, då det är förset i marken och jag är trött på padocken. ( kan inte rida ut själv i skogen, hon bara skenar hem igen)

*kl*

Idag började det frysa till ganska bra i hagen *phui!! Äntligen!*

Surmärren är tjurig och vill bara komma för att få gottig mat. Vrålskriker efter hinken och är allmänt tjurig. Fölet bonkar därinne och hon blir lätt irriterad. Hon blev ordentligt borstad och all lera kom väck, hoppas nu vi slipper lera tills de plötligt blommar och är grön vår...

Den ostyriga och pga flytten mycket ohanterade unghästen var rent ut sagt fördjävlig idag. Hon har ett sår på benet, det är två ynka cm, men tillika gjorde det hennes ben dubbelt så tjockt i måndags. Blockhalt. Finadyne och Omslag med Väteperoxid har gjort susen. Så nu är benet nästan sig själv och plötsligt har jag en otålig djävul i änglaförpackning.

Så det blev litet longering, stå på bakdelen, sparka bakut, inte vilja gå fram, springa för mycket.... osv. Efter en stund insåg hon att det inte var någon ide för jag vann ändå så då skrittade och travade hon såååå snällt runt mig. Stannade, klappade pannan, tuggade och slickade sig om munnen.

Så skulle jag titta litet bättre på såret och då började det....Kan inte stå still, försöker ramma mig med hela bakdelen när jag skall lägga om såret. Tjafsar, skall bitas, slickade öron -hela kittet! Kan inte stå still, stampar med benen, skrapar med fötterna... Det passade inte ens att jag kliade henne uppepå röven utan att hon bar sig illa åt.
Det gick inte att igorera henne, (många gånger hjälper det att inte göra så mycket affär av saker så lugnar de ju med sig,) men inte idag.
Slutade med att hon fick ett "NEJ!" och en spark i röven varje gång hon skickade ut en fot.
Ett "NEJ!" och en ambåge i näsan när tänderna kom för att nypa till. Och varje gång hon började skrapa med frambenen så pickade jag till henne med foten och klämde i med ytterligare ett "NEJ!". När hon kom på att bita i grimskaftet räckte det med att säga "NEJ!" och spänna ögona i henne.
Sen stod hon lugn och huvudet åkte ner. JAg avslutade med att gå runt henne och klappa henne överallt. Det hände absolut ingenting och hon slappnade av.

Det förbaskade såret fick jag lägga om nu på kvällen. Var inte läge att ta det på dagen. Det gick lugnt till, jag fick grejja med henne lös i hagen. DÅ gick de bra att bandagera minsann,

JAg kanske skulle ha döpt henne till Dr Jekyll och Mrs Hyde...

Lite långt, jag ber ödmjukast om ursäkt men jag ville vräka ur mig....

mvh Eva

Jisses, Eva!!! Vilket litet paket du har där...jag ska inte klaga mer på min fröken när hon lägger upp sin trotsiga attityd, hon är änglalik i jämförelse:cool:

Skönt att du fick ordning på henne;)

Min fröken har för övrigt nåt man kan kalla för vintervila. Hon har fått nya uppgifter som barnvakt. För dagen handlar det mest om att lära grabben att det inte är katastrof när fröken lämnar stallet utan honom så vi jobbar i smått, kan man säga...

Jojo hon är lite rolig. Men hon är ganska lätt ändå, morsan hennes var värre.

Idag har båda blivit uppbundna och ordentligt borstade. Märren fick stå och slöa och miss Hyde fick en duvning i linan. Lite småtjafs men inga sparkar om än någon stegring som jag kväste.
Benet är riktigt bra, såret vätskar men hon är mycket renare i benet.

En bra dag.

mvh Eva

Fortfarande kallt har vart runt 15-20 grader både dagar o nätter nåra dar nu.Man kan inte springa med hästarna så mycket ,helst för att själv hålla värmen. Så d blir o promenera på tills man måste hem för man fryser så.:smirk:

Nu börjar det krypa i hela kroppen ,,,förra helgen var jag på jul fest med jobbet.Det var jul bord o sen dans..så klart hade jag mina boots på mig o skulle dansa på ett glans halt parkett golv..
Slutar med en hel dag på akuten då jag har vridit knäet utåt o ramlade på det,,och förmodligen dragit på mig en miniskel eller ledbands skada.
Så nu sitter jag inne o kollar på hästarna o vill bara ut o rida i det underbara vinter vädret.
Men om man väl är där ute o rider så svär man över att det är kallt o stenhårt överallt.
Så det är väl bara o gilla läget o tänka att hästarna får en välförtjänt vinter vila.;)

pust fortfarande 15 grader,men man får va glad för d vi har ju snön kvar som gör att vi har jobb som gör att vi kan hålla på med denna dyra sport:rofl::rofl:

Idag har vi gått på långpromenad med miljöträning. Lillgrannen med sin ponny skulle till ridskolan och då jag inte känner till stället så blev jag nyfiken på att följa med och ta med Phigalle samtidgt för att kolla in denna lilla ridskola. Promenaden dit gick bra, mötte kanske 20 bilar från båda håll, massor av hästar och busande föl i full galopp på flertalet ställen, en cykel i fullfart bakifrån. Traktorn var lite otäck så det blev ett hopp åt sidan och svänga ut baken bort ifrån det täcka. Tyckte vi aldrig kom fram..det visade sej vara 3 km dit. Tittade på lektionen och tränade på att stå stilla, han gnäggade varje gång kompisen red för bi. Han och stallkompisen fick vara lösa en stund på ridbanan när vi fikade sedan. Sedan gick vi hem och då kom det bla en lös hund i full fart springande,hoppande nära hästarna men det var inga problem. Jag lånade en hjälm och blev ledd barbacka kanske max 7-10 minuter, härliga vägvinnande steg och inga problem med att bära mej inte. Han saktade av och styrde försiktigt mot kanten när vi red på ställer där vattnet rann under vägen då det var halt på vägen han är så rädd om mej lillkillen:) För när han gick själv så gick han i mitten, utan att halka eller bry sej men när jag satt på så saktade han av och var såå försiktig.

Med risk för att bli tjatig då...;) Men idag har jag tagit en runda i skritt.. Förvånande va?

Jobbade lite lösgörande övningar... lite öppna och sluta...

I morgon hade jag tänkt mig en lite längre runda i skogen.. Vi får se om det går i lås...

Idag har jag ridit för Tinka för första gången på 6 veckor (vart bortrest), gubben som äger hästarna håller på att avancera i ridandet och skulle följa med för första gången så jag tyckte att en lugn barbacka tur endast iförd repgrimma kunde passa:)

första km gick bra, när vi skulle passera ett lerigt parti på stigen sniker tinka för nära ett träd och jag fastnar med foten bakom trädet och dras bakåt tills jag halvligger över ländryggen, och då passar mitt snälla kallblod på att göra det hon är bäst på! Räjser trava!:crazy:
Halvliggande, på väg att glida av gör jag ett tafatt försök att få stopp på henne men då styr hon istället upp på en kulle som hon sedan hoppar nerför och jag dråsar av rakt i en hög med massa grenar.
Inga revben brutna konstaterar jag, och krälar upp på ryggen igen inför en förundrad hästägare som påpekar att han aldrig ramlat av...:o
Då kan jag inte låta bli att påpeka att man måste ramla av 100 gånger för att bli en bra ryttare, var jag nu har hört det dumma påståendet.
Jag är iaf en bra bit mer än halvvägs dit!:D

Resten av vår lugna tur bestod av taktande hit och dit, bocka nerför alla nedförsbackar, galoppera på stället, ta jättehopp över stenbroar mm mm
jag lyckades iaf få till en riktigt långsam trav istället för den mega rodeo Tinka laddade för! trots att det var med näsan ivädret och alldeles för korta tyglar...:eek:

Sån var min dag, imorn är det nog sadel som gäller!:angel:

Så här nöjd var den dräktiga tanten när hon kom ut i hagen igen!

Senast ändrad:

Idag blev det precis som planerat..

Vi tog en längre runda i skritt. "Morsan" var lugn och avslappnad och lagom pigg... En härlig tur även om det blåste kallt och jag hade alldeles för lite kläder på mig :crazy: Dryga timmen blev det idag.

Nu får hon vila i morgon...

Kul tur du hade igår golden_tinka!

Idag hände inte mycket.. Märren fick agera ponnyridning med byns barn och grannfrun vid tömmen.

Så longerade jag unghästen men det var stökigt med ungar, snickrande män och gud vet så jag fick flytta till hagen så ingen skulle bli skadad.
Lite hoppa och studsa.. Några stegringar vilka jag kväste. Skritt och trav riktigt fint i linan. Grannpojken fick hämta sadeln. Sadlade för 3:e gången, okomplicerat. Longerade lite, okomplicerat. Hade önskat hon bockade mera nu för detta kommer hon ta igen längre fram när jag sitter på...

Grannpojken fick ÄRAN, äran att vara absolut först på hennes rygg. Så lycklig fick han kravla sig upp i sadeln, ledde henne och lite då och då kom några skutt och bakutsparkar. Grabben satt lugnt och fint. Helt orädd och otroligt stolt att han fick. Han är 11 år, mycket fäst vid hästarna och har det jobbigt i skolan så detta var stort för honom.
När allt kändes lugnt tränade vi upp och avsittning från båda hållen. Sadeln gled litet innan grabben fick koll på att hoppa litet i samband med uppsittningen men hästskrället sade inte halv sju.

mvh Eva

Vilken härlig dag du måste haft med din unghäst och stolt då måste vara!

Själv har jag longerat Phigalle i skritt och lite trav med westernsadeln och det gick super. Longerade med linan i innerringen och det blev lite bättre. Skickade honom mellan uppbindningsstocken och stallet. Tränade på att han skulle stå stilla medans jag tog linan runt bakom till andra sidan och vände honom. Tränade på att spärra vägen och öppna upp och visa en annan väg. Ja sådant som han och jag aldrig gjort förut men som jag sett på en av mina dvd:er men det funkade riktigt bra.
Ja det är bra att vi inte kan köra med bett för det är så himla mkt annat som vi kan ta god tid på oss att träna ändå.
Funderade faktiskt på att ha upp granntjejen passivt på hans rygg vid nästa longering. Hon är 12år väger ngr kg mindre än mej men är kanske 8cm längre. Hon har suttit på honom två gånger förut.

CindyLou,
Vi får väl tjöta unghästträning i unghästtråden så vi inte sabbar TS tråd... Ses där!
mvh Eva

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
819
Hästmänniskan Jag var idag o provred en massa hästar o står o velar mellan två, hur bestämmer man vilken man ska köpa?😩 Häst 1 är en valack på 3 år...
2
Svar
25
· Visningar
3 771
Senast: fio
·
Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
635
Senast: Emiro
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
408
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka