Idag har jag kört!!

Sv: Idag har jag kört!!

Jo jag har alltid lärt mig att man sätter dit tömmarna när man selat klart och genom att linda genom tömringen eller svanskappan tills man kommit till vagnen då lägger man tömmarna över ryggen på hästen. Vissa har med sig tömmarna när de sätter för vagnen. Båda sätten bra bara man kan ta tömmarna om nått skulle hända.
Det man ska tänka på när man är lite mer osäkra är att vara en till som står framför hästen hela tiden och sen de andra två på var sida sätter fast vagnen :)

Är det en loksele från ITE?

/L

Jag såg grimskaftet men tycker inte att det är tillräckligt.
Du bör när du selar på hästen sätta på tömmarna och fästa dom i bettet. Du kan sedan när du går ut till vagnen ha dem hängande på ryggen. När ni sedan ska koppla på vagnen så skall en person hålla i tömmarna samtidigt som den spänner fast vagnen. Medhjälparen skall stå framför hästen och hålla i den (gärna med grimskaft).
Medhjälparen som håller i grimskaftet har inte en chans att hålla hästen eller styra den om den drar iväg.
Det kan i början vara bra att man är tre personer när man spännerför. En som står framför och håller hästen, en som håller tömmarna:idea: och spänner för ena sidan och en person som spänner för andra sidan. Fast ni hade väl en tredje person som filmade;)
Jag kanske kan få filmen så jag kan visa mina elever hur man inte skall göra;)
Lycka till och tänk på säkerheten när ni skall köra!
/M

Jag håller med om att ditt sätt är säkrare men undrar hur många personer som i verkligheten och i det dagliga livet är tre personer när man ska spänna för en beprövad körhäst? (unghästar är en sak men det var det ju inte fråga om här). Är du det själv?

(Sen i och för sig kan jag väl berätta att det fanns fler personer närvarande men de var för långt ifrån för att kunna göra någon verklig nytta om något skulle ha hänt. )

Om du vill använda min lilla film som avskräckande exempel ställer jag vissa krav så i så fall får du PM:a mig ;) Ett absolut krav är att du är korrekt med detaljerna.

När jag körde in min häst, i det dagliga livet, hrm, så var vi tre. Alltid. En med tömmar, en framfförställd med grimskaft och en som spände för.
Efter ett tag när det var dags att sitta i vagnen, gick två bredvid, en med grimskaftet i hästen och en till person för att ingripa.
Kan tillägga att peronen med grimskaftet till hästen hade vi kvar lääänge, men så körde vi in under väldigt lång tid. Från tömkörning med däck till vagn utan ledare men i paddock ca 1 år.
Det tycker vi att vi fått tillbaka med en häst som ALLTID är lugn och trygg i vagnen!

Det förstår jag att ni gjorde men nu handlade det inte om inkörning utan en gammal van körhäst med ny ägare.

För er är hästen ny och jag tycker inte att man ska tumma på säkerheten oavsett om hästen är van el inte. Jag spänner för med hjälp av medhjälpare till 90% av gångerna. Ibland är jag själv med tävlingshästarna men där håller jag alltid i tömmen hela tiden och är observant på vad som händer runt om.
Det finns ingen 100% säker häst. Yttre faktorer som händer runt om kan vara avgörande. Jag är noga med att mina elever tänker på säkerheten och om jag ser andra göra galna saker så brukar jag vänligt försöka påpeka det. Svaret man får är oftast massa ursäkter om att hästen är så snäll el så har vi alltid gjort o.s.v.
Detta var ingen kritik till dig utan jag har förstått att du inte är någon erfaren kusk och ville bara hjälpa!
/M

Lejonelle, sug åt dig av det Mia säger. ;)

Att sätta på på tömmarna det sista man gör, är helt bakvänt. Påselningen är inte klar innan även tömmarna är på plats. När man så sätter för vagnen, lägger man över tömmarna i den det första man gör, så att dom finns inom räckhåll. Alt håller man i dom under kopplingsproceduren. Alt har hästen bunden.

LIA

Passar på att suga åt mig jag med då jag inte är så van vid körning.

Visst måste det bästa vara att vara två när man spänner för men är det egentligen så många som har möjlighet till det? Själv har jag hästarna hemma och min sambo jobbar mycket så skulle jag vänta på hjälp av honom skulle det bli väldigt sena turer (= omöjligt på hösten/vintern) eller inga alls.:crazy:

Kan man kompensera en medhjälpare på något sätt, förutom det självklara som att vara noggrann, ha tömmarna rätt och vara uppmärksam på omgivningen och hästen?

Jag tar givetvis tacksamt emot dina synpunkter och är bara glad för hjälp eftersom jag vet att jag har mycket att lära. Speciellt beträffande säkerhet eftersom jag verkligen inte vill göra mig själv och andra illa. Så :bow: TACK till dig, får väl filma oss igen så du får se att jag har tagit till mig synpunkterna ;)

Jag suger åt mig och är glad att ni vill hjälpa.

Eftersom selen nu är färdigtillpassad hänger huvudlaget (med tömmar) på lokan och därmed är allt på plats före anspänning, att så inte var fallet den gång filmen visar var säkert dumt som ni påpekat, men berodde på att vi höll på att passa till alltsammans. Spände för, kollade draglinje, spände ifrån och gjorde ändringar osv. Klart vi kunde haft tömmarna fast ändå och vi var ju trots allt tre personer (utom de minuter som jag gick några steg ifrån för att filma).

Att ha lyxen att vara tre till vardags är nog inte många förunnat men såhär i början är det nog bra att vara det.

Tack igen!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 868
Senast: Lhas
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 903
Senast: LiviaFilippa
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 579
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
2 054
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?