Idag ändras allt

Nu är det sista dagen som jag är här. För IDAG ska jag flytta till ett hvb hem. Jag hade ju som ett mål att jag ville bli ut skriven för nyår men då ville jag ju få komma HEM och inte till nåt sånt ställe. Så är ju inte som jag klarade det målet då.
Men ja iallafall så ska jag flytta dit idag då som känns jätte konstigt. För jag känner ju INGEN där och vet jätte lite om hur allt gårtill och allt sånt. Och jag är jätte dålig på att lita på dom jag inte känner och typ säga hur jag mår eller sånt. Så är jätte rädd att det kommer bli sådär så jag inte kan säga nånting och då är det ingen som jag kan få fram nånting till där. För som nu så är det tillexempel en av dom bra sköterskorna som märker ifall hon kanske ska fråga lite mera hur det är och så ifall jag inte kan säga. Och kan messa pappa ifall jag inte kan säga nåt. Men där är det ju ingen som vet hur jag är liksom så då kan jag inte det.
Och vad jag vet så är det inte låst där utan dom får inte låsa in en. Och dethär är säkert olika på olika ställen men iallafall som jag har sett och läst så är det jätte mycket möjlig heter att göra dåliga saker. Och det är också jätte jobbigt isåfall för ifall jag inte litar på nån där och inte kan säga ifall jag mår skit liksom så är det ju mycket större chans att jag gör dåliga saker också. Och isåfall OM jag skulle göra det så ifall jag skulle ångra mig så blir det också jätte svårt för jag inte känner nån.
Så ja det är jätte många saker som jag är nervös för och så. Och bara hur allt funkar och med typ mat och skola och allt sånt och om man har terapi och bara rädd för ALLT. Och att jag har inte fått säga hejdå till O eller hundarna så det känns också skit och som jag sviker dom. Eller jag vet att dom nog inte tänker så men jag kan ändå inte fåbort att dom kanske undrar varför jag bara är borta och aldrig kommer till dom ifall jag inte bryr mig mera och så. Och typ att jag känner det som jag är över given av alla och ingen bryr sig eller nånting men så kanske dom tror så om mig. Och jag vill verkligen INTE att dom ska tro att jag inte VILL vara hos dom men jag kan ju inte ändra det alls. Så det är också skit jobbigt.
Och att jag vet ingenting hur jag borde vara liksom eller vad jag ska göra eller nånting. Eller ja ska väl vara migsjälv tycker dom flesta men om jag BARA ska vara migsjälv och som jag känner så vill jag inte prata med nån eller göra nåt utan bara gömma mig och försvinna. Men det kan jag ju inte. Så vet liksom inte hur dom för väntar sig att jag ska vara så jag inte gör allt fel bara.
Iallafall så förlåt att det här är dåligt skrivet och så men ville bara försöka få ut lite och typ skriva lite hur det känns justnu bara. Och jag vet INGET om regler och så på hvb hemmet så har ingen aning ifall man får ha sin telefon och dator och sånt eller om man inte får eller nånting. Så ingen aning ifall jag kommer kunna skriva heller så bara så ni vet ifall jag bara försvinner så kanske man inte får det. Men somsagt jag har ingen aning så man kanske får ha allt somvanligt också men bara OM.

Förstår att det känns jobbigt!

Vilken tur att du ändå har M, men jag ska inte förolämpa dig genom att tro att det är bra bara för att du är med honom.

Har du märkt att han kan några speciella grejer? Några saker som working dogs som KH som han fått lära sig? Som "vanliga" hundar som inte arbetar inte kan.

Ska leta fram en bild på en annan kontakthund, återkommer strax!

Hittade, det var lättare än jag trodde!

received_730644531147670.webp

Förstår att det känns jobbigt!

Vilken tur att du ändå har M, men jag ska inte förolämpa dig genom att tro att det är bra bara för att du är med honom.

Har du märkt att han kan några speciella grejer? Några saker som working dogs som KH som han fått lära sig? Som "vanliga" hundar som inte arbetar inte kan.

Ska leta fram en bild på en annan kontakthund, återkommer strax!
Jag vet inte ifall han kan några speciella saker så liksom men han är väldigt smart iallafall och typ att han fattar hur man mår mycket bättre än människor. Och har jätte mycket tålamod så han kan tillexempel ligga bredvid en jätte länge och bara vara där. Så det łåter kanske inte så speciellt men han verkar bara som han fattar sååå mycket som dom flesta hundarna inte gör. Som B är ju också ganska mycket så men M verkar ännu mera uppmärk sam och smart liksom. Men menar inte att B inte är det såklart men M känner inte ens mig såbra men ändå fattar han mera än nån av personalen känns det som.

Jag vet inte ifall han kan några speciella saker så liksom men han är väldigt smart iallafall och typ att han fattar hur man mår mycket bättre än människor. Och har jätte mycket tålamod så han kan tillexempel ligga bredvid en jätte länge och bara vara där. Så det łåter kanske inte så speciellt men han verkar bara som han fattar sååå mycket som dom flesta hundarna inte gör. Som B är ju också ganska mycket så men M verkar ännu mera uppmärk sam och smart liksom. Men menar inte att B inte är det såklart men M känner inte ens mig såbra men ändå fattar han mera än nån av personalen känns det som.
M har säkert fått öva på att känna igen signaler och lugna människor!

Jag håller med om att de flesta hundar inte brukar ha tålamod att ligga bredvid en jättelänge. Även om man gärna skulle vilja det. :angel: :laugh:
Min hund brukar sova i fotändan av sängen, men om det blir för varmt så hoppar han fort ner!

STOR TRIGGER VARNING på dethär. Det är kanske vissa som inte vill läsa om sånt ifall man kanske blir på mind om nåt jobbigt eller nåt så läs inte isåfall. Men det är lite om äckel händelsen.
Men okej nu har jag varnat. Och jag har ju försökt inte tänka på det nu ett tag och det har väl ändå gått sådär. Men kanske är för det varit så mycket annat jobbigt helatiden men ändå. Har iallafall inte tänkt jätte mycket på det. Men så idag när jag ritade så försökte jag rita en annan sak som inte blev bra alls. Men typ vissa saker som jag får panik jätte lätt av och sånt och liksom att jag har jätte svårt att slappna av med andra i när heten.
Men somsagt så blev det inte bra alls men började ändå tänka mera på det och så. Och att jag inte kan slappna av för jag tänker helatiden på hur jag ser ut och vad andra ser och hur dom tänker om mig och så. Och då var det typ som jag in såg att det är ganska mycket pågrund av äckel händelsen. För att han sa liksom saker om mig eller min kropp och sånt som var hur jag såg ut. Så vet att dom flesta inte tycker så men det KÄNNS ändå som att det var mitt fel då pågrund av hur jag såg ut. Kanske inte BARA mitt fel men iallafall lite. Så då blir det typ att jag tänker jätte mycket på vad andra tycker och ser och allt sånt såfort jag är bland andra. Även fast jag inte tror att alla tänker äckliga saker såklart men det är ändå i huvudet helatiden.
Men ja iallafall så då började jag tänka på en sak som nån skrev här för några dagar sen. Jag kommer inte ihåg justnu vem det var så förlåt
Och kommer kanske inte ihåg orden exakt men det var ungefär att han som gjorde den saken gjorde så jag inte kan lita på andra och så. Och började tänka på det också nu och alltså det känns jätte fel och dumt och jag menar inte som att det var enda anledningen till allt som har hänt. Men desto mer jag tänker på det så är det liksom att väldigt mycket är nog därför. Som att jag hatar att ha kvinnliga former. Så okej en andledning är för jag vill kunna rida c-ponnyer så vill inte växa ur dom. Men andra andledningen är att jag vill inte se typ in bjudande ut. Och samma allt detdär att jag över tänker allt när jag är med andra. Och att jag inte klarar ifall nån rör mig är också för det på minner om äckel händelsen. Och att jag tycker att jag är äcklig liksom så typ blir äcklad av migsjälv är också iallafall mest pågrund av det. Och säkert massa andra saker också.
Men ja då blir det att jag typ känner mig ännu mera miss lyckad som på ett sätt lät det förstöra ungefär hela mitt liv. Och att jag borde vara arg på han liksom men ändå är jag bara arg på migsjälv. Och ifall det är så att dom flesta problemen hör ihop med det så vill jag ännu mera bara ge upp för har läst ganska mycket om be arbeta såna saker och jag kommer INTE kunna det. Så bara vet att det aldrig kommer gå. Och det känns också jävligt orätt vist att jag typ kan välja att må skit och vara helt värde lös och miss lyckad eller be arbeta det som jag inte KAN så jag kanske mår bättre nångång. Men liksom det är två val som jag inte vill ALLS och ändå så MÅSTE jag välja. Fast får ju egentligen inte välja heller utan andra bestämmer att jag måste försöka be arbeta fast jag aldrig kommer kunna det.
Och det är bara pågrund av en sak som han säkert ALDRIG tänker på och som har på verkat nästan ałlt för mig. Och som även ifall jag borde gjort andra saker så det kanske inte hade hänt så var det inte jag som ville göra nåt sånt. För det ville jag INTE och jag gav iallafall inga signaler eller nåt med flit iallafall. Men är jag som har blivit helt störd i huvudet pågrund av det.
Så allt bara känns såå jävla hopp löst och att det inte är nån mening att försöka och jag vill bara inte mera. Och jag vill inte bara fortsätta må skit och vara dum i huvudet och äcklig och konstig och jobbig för en sak som jag inte ens ville göra. Men KAN inte be arbeta det och kan inte få bort det annars. Och OM jag skulle leva och bli äldre och kanske ha en pojkvän så skulle det aldrig gå heller så det är inte ens nån mening med att bli äldre. För hur jag än gör så MÅSTE jag göra skit jobbiga och omöjliga saker ifall jag ska leva liksom.
Så ja det jag egentligen har som kommit fram till är att jag inte har nåt val egentligen men EGENTLIGEN så är det inte mitt fel när eller om jag tar själv mord. Utan det är egentligen hans fel för det är ju pågrund av han som mitt liv har blivit så jävla värde löst.
Och då egentligen på ett sätt så är det nästan pappas fel lite. Eller inte hans fel men det var ändå hans kompis. Så vet att det här låter jätte taskigt och kommer säkert ångra att jag skriver det. Men känns ändå bara som han borde vetat hur hans kompis är eller att han borde fattat på nåt sätt iallafall.
Men ja nu kommer jag inte ens ihåg vad jag ville skriva från början för blev så himla mycket annat och säkert jätte dåligt skrivet. Så förlåt för det! Och förlåt om nån tog illa upp eller nåt av det jag skrev.
Och sen bara så alla vet ifall nån orkar läsa allt ens. Men ska hjälpa till och för bereda middagen nu och sen ska jag iallafall FÖRSÖKA inte vara själv och försöka inte lyssna på dom dåliga tankarna justnu iallafall så ifall jag inte svarar ikväll eller nåt så är det nog därför. Bara så ni vet liksom.
Ditt inlägg gör mig så ledsen och ändå så glad. Glad att du långsamt kan börja förflytta skulden dit där den hör hemma, hos äckelgubben. Du gjorde inget fel, det var han som betedde sig som en vidrig idiot.
Jag önskar så att du kan prata om det här med personalen så att de får möjlighet att hjälpa dig igenom den här tunga perioden för det låter ännu mer nu som om det som hände är den största orsaken till din nuvarande sjukdomsperiod.

Angående det du skriver om din pappa så får man vara arg på sina föräldrar och man får säga att de inte alltid gjort det rätta, även om han säkert inte visste om att hans vän var en äckelgubbe. Det är helt okej jag lovar. Jag har den typen av känslor gentemot mina föräldrar, jag har tom diskuterat vissa av de saker som gjort mig illa med dem och vi har fått en bättre relation av det. Att man är arg, ledsen eller besviken på någon är inte detsamma som att man inte älskar personen. Det är de som står oss närmast som det är lättast att få de känslorna för eftersom det är de som är viktiga i våra liv.

Snälla Emma var rädd om dig och var snäll mot dig för du är fantastik och underbar <3

Det är så många som sagt kloka saker ikväll.

Därför får du en godnattkram av mig och jag hoppas du får sova bra inatt. <3 <3 <3

Nej, vännen. Du hade otur och drabbades av ett äckel!!

Sexuella övergrepp handlar väldigt lite om sex egentligen och mest om makt. Och de som begår övergreppen har någon form av störning (som oftast varit okänd för omgivningen innan).
Håller med. Pappas kompis, tillika min barndomsväns far, är inte frisk och det vet jag så väl om. Även fast det han gjorde var åt helvete fel.

@EmmaFilippa Tror du att man kan se på dina tankar som du skrivit ner kring äckelhändelsen som en form av bearbetning? Jag tänker att du närmat dig händelsen så pass långt som du känner dig trygg. Du kan lite resonera och fundera kring olika eventuella orsaker och personer t.ex. Du vill dock inte alls gå djupare utan du känner bestämt "Hit men inte längre!!!". Tror du att man kan se på bearbetning lite som med t.ex. träning av en rädd hund? Där är ju det viktigaste avstånd. Att hunden får gå så långt bort att den känner att den har kontroll och får se på det obehagliga så nära eller långt ifrån som behövs för just den individen. Sen när den känner att det är ok kan man sakta "närma sig-backa-närma sig- backa". Största missen med den hunden skulle vara att pressa den så mycket att den tappar kontrollen när den ännu behöver avstånd. Jag menar ju naturligtvis inte att du är en hund och jag förstår att det inte är såhär lätt. Jag började bara fundera vad du tror om de här tankarna?

Sen vill jag bara säga att jag uppskattar dina teckningar jättemycket! De är väldigt tydliga och visar så bra det du berättar när du skriver❤. Hoppas du får en skön natt, det är du värd!

Ja fast det är det jag inte KAN för jag kan inte prata om det. Och även ifall man inte ska jäm föra så borde väl endel saker vara lika ändå.
Vilket jättebra framsteg att du börjar lägga skulden där den hör hemma: hos äckelgubben och inte hos dig!
Och vad klokt du funderat kring allt det här nu!

Sen ang att bearbeta så behöver det inte vara genom att prata om det. Man kan skriva, som du redan börjat med. Man kan rita, som du gör. Det finns hypnosterapi. Det finns terapi där man lär sig ändra attityd gentemot olika händelser, personer eller livet i stort. Just för att man inte själv ska ta på sig skulden.
För att ta på sig skulden vid sexuella övergrepp är jättevanligt. Att tro att man själv på ngt vis påverkat och gjort så att det skett trots att den enda som agerat fel och begått övergreppet är den som står för rubbet. Och som ofta begår övergrepp främst pga att de vill ha makt och göra illa. Det handlar inte alls om sex. Även om de oftast säger saker om hur offret är eller ser ut på ett sätt som gör att offret tror att övergreppet skedde för att ”fått former”, ”ser vuxen ut”, ”klätt sig frestande”, ”flirtat” etc. Att de säger sånt är för att försöka flytta skulden till offret. Få offret att känna att det är deras fel, iaf delvis. Och det är det ABSOLUT INTE!
Du har inte gjort fel. Och du är inte äcklig!❤️

Jag känner folk som gått igenom liknande saker som du. De har tagit sig igenom det. Även fast de aldrig trodde det.
Och om de velat ha en partner sen så har inget tyckt att de varit äckliga. De har haft samma lycka eller olycka som alla andra i kärlekslivet.
Du är inte på något sätt förstörd för kärlek för all framtid, om du sen vill ha en kärleksrelation. ❤️

Hoppas du sover gott redan! ❤️

Jag vill bara skriva en sak som nog blir det sista om allt med äckel händelsen och allting. Men vill inte att ni ska tro att jag inte bryr mig om alla svar men ska försöka förklara varför jag inte svarar och så.
Men det är om det att jag bara gör fel helatiden. Så innan så jag ju vissa tyckt att jag inte ska trycka bort alla jobbiga tankar och så och att det är bra ifall jag kanske skriver eller så om det ifall jag inte kan prata. Men har ju ändå försökt inte tänka på det men igår blev det så jätte mycket starka tankar så jag kunde inte trycka bort det mera. Så då skrev jag lite om endel jobbigt iallafall. Men sen blev det skit jobbigt iallafall och gjorde en jätte jätte dum sak så behövde åka iväg och typ fixa det inatt. Vill inte skriva vad men ni kanske ändå fattar.
Men iallafall så då sa den personen som var med då att jag inte ska tänka på jobbiga saker eller skriva om det eller sånt. Utan typ att det är dumt att göra det själv så kan jag inte hantera det liksom för det blir för starka känslor.
Så då var ju det fel iallafall så förut var det fel att jag inte tänkte på det och nu är det fel att jag tänker på det. Så det med att jag gör allting fel helatiden är ju inte bara som jag känner utan det är så.
Så iallafall så är det därför som jag inte kommer svara nåt om det för jag får ändå inte tänka på det eller typ få ut det med att skriva.

Jag vill bara skriva en sak som nog blir det sista om allt med äckel händelsen och allting. Men vill inte att ni ska tro att jag inte bryr mig om alla svar men ska försöka förklara varför jag inte svarar och så.
Men det är om det att jag bara gör fel helatiden. Så innan så jag ju vissa tyckt att jag inte ska trycka bort alla jobbiga tankar och så och att det är bra ifall jag kanske skriver eller så om det ifall jag inte kan prata. Men har ju ändå försökt inte tänka på det men igår blev det så jätte mycket starka tankar så jag kunde inte trycka bort det mera. Så då skrev jag lite om endel jobbigt iallafall. Men sen blev det skit jobbigt iallafall och gjorde en jätte jätte dum sak så behövde åka iväg och typ fixa det inatt. Vill inte skriva vad men ni kanske ändå fattar.
Men iallafall så då sa den personen som var med då att jag inte ska tänka på jobbiga saker eller skriva om det eller sånt. Utan typ att det är dumt att göra det själv så kan jag inte hantera det liksom för det blir för starka känslor.
Så då var ju det fel iallafall så förut var det fel att jag inte tänkte på det och nu är det fel att jag tänker på det. Så det med att jag gör allting fel helatiden är ju inte bara som jag känner utan det är så.
Så iallafall så är det därför som jag inte kommer svara nåt om det för jag får ändå inte tänka på det eller typ få ut det med att skriva.
Kram ♥️

Ingen behöver svara på dethär för jag fattar att ingen här kan säga det. Men jag fattar bara inte vad jag ska göra. För jag kan inte stänga av alla tankar men jag KAN inte bara prata med nån personal bara för dom kanske tycker att jag ska det. Men som hon sa att jag inte kan hantera det själv så är det kanske sant men vet bara inte vad jag ska göra ifall jag inte kan stänga av alla jobbiga tankar. Hon menade säkert inte nåt taskigt men känns iallafall som hon menade att det är dåligt att tänka på jobbiga saker och skriva om det och sånt. Så förut på bup var det att jag skulle försöka få ut saker och nu är det fel att få ut saker. Så jag vet inte vad jag kan eller borde göra och jag orkar bara inte mera.

Ingen behöver svara på dethär för jag fattar att ingen här kan säga det. Men jag fattar bara inte vad jag ska göra. För jag kan inte stänga av alla tankar men jag KAN inte bara prata med nån personal bara för dom kanske tycker att jag ska det. Men som hon sa att jag inte kan hantera det själv så är det kanske sant men vet bara inte vad jag ska göra ifall jag inte kan stänga av alla jobbiga tankar. Hon menade säkert inte nåt taskigt men känns iallafall som hon menade att det är dåligt att tänka på jobbiga saker och skriva om det och sånt. Så förut på bup var det att jag skulle försöka få ut saker och nu är det fel att få ut saker. Så jag vet inte vad jag kan eller borde göra och jag orkar bara inte mera.
Gissar hej vilt men tror hon menar att du inte ska vara ensam när du behöver få ur dej det jobbiga. Men spelar ingen roll om du pratar, skriver (papper, sms, mail, annat) eller ritar om det, om du skriver eller ritar behöver du inte visa det för någon men att du inte ska vara ensam i rummet just då.

Nej man kan inte bara tycka på en knapp och stänga av tankarna och inte börjar man lita på folk bara för de eller man själv vill det. Jag tror inte att någon menar att det är fel att du får ur dig saker, men om det ledet till att du skadar dig själv så kan det också vara farligt att skriva ner tankarna, åtminstone för stunden. Det är en knepig situation.

Det finns nog inget enkelt svar, har du någon kontakt med psykolog/psykiatriker? Någon som har utbildning att lyssna och vägleda som du kan diskutera dilemmat med? Du jobbar ju själv med det tidvis annars, när du är med M, när du pysslar osv.

Jag tror jag förstår hur hon tänker men jag förstår ännu mer i vilken rävsax du hamnade av kommentaren. Det är lätt att när man är frisk säga, "men tänk på något annat", problemet är att det här traumat ju är en överhängande del av ditt liv nu. Jag gissar, utifrån hur jag fungerar, att händelsen infiltrerar nästan alla områden i ditt liv och alla tankar. Jag menar tänker du på hästarna så kommer händelsen upp för den gjort att du inte kan vara med dem osv.
För mig har sånt här, och jag har aldrig råkat ut för den typ av trauma du råkat ut för, alltid varit värst när jag ska sova. Även om man lyckas kontrollera tankarna under dagen så precis när man ska somna kan man ju inte göra det längre och då slår de till med full kraft.
Jag vet inte vad du ska göra men kom och tänka på en sak. Kan du inte få någon som bara kommer och håller dig i handen när det är dags att sova så att du inte är själv? Inget om att prata eller så utan bara en trygg hand. Någon som tittar till dig under natten och finns där om du vaknar och åter behöver den trygga handen?

Gissar hej vilt men tror hon menar att du inte ska vara ensam när du behöver få ur dej det jobbiga. Men spelar ingen roll om du pratar, skriver (papper, sms, mail, annat) eller ritar om det, om du skriver eller ritar behöver du inte visa det för någon men att du inte ska vara ensam i rummet just då.

Det här tror jag med, @EmmaFilippa. Du gör inte fel när du tänker/skriver/ritar om det, men pga att det kan leda till flera dåliga tankar så är det bäst om du inte är själv under tiden, men har någon i närheten. Tror inte hon menade annat än det.

Kunde du visa någon vad du ritat i går?

Jag tror jag förstår hur hon tänker men jag förstår ännu mer i vilken rävsax du hamnade av kommentaren. Det är lätt att när man är frisk säga, "men tänk på något annat", problemet är att det här traumat ju är en överhängande del av ditt liv nu. Jag gissar, utifrån hur jag fungerar, att händelsen infiltrerar nästan alla områden i ditt liv och alla tankar. Jag menar tänker du på hästarna så kommer händelsen upp för den gjort att du inte kan vara med dem osv.
För mig har sånt här, och jag har aldrig råkat ut för den typ av trauma du råkat ut för, alltid varit värst när jag ska sova. Även om man lyckas kontrollera tankarna under dagen så precis när man ska somna kan man ju inte göra det längre och då slår de till med full kraft.
Jag vet inte vad du ska göra men kom och tänka på en sak. Kan du inte få någon som bara kommer och håller dig i handen när det är dags att sova så att du inte är själv? Inget om att prata eller så utan bara en trygg hand. Någon som tittar till dig under natten och finns där om du vaknar och åter behöver den trygga handen?
Ja exakt och jag vet inte ens nånting jag kan tänka på när det bara kommer massa tankar om detdär. Eller göra för även ifall jag tillexempel försöker färglägga eller nåt så försvinner inte tankarna bara för det.
Sen det med när jag ska sova så går inte det och skulle ändå inte vilja heller. Men går iallafall bättre ifall M är här men han är ju inte det helatiden heller.

Det här tror jag med, @EmmaFilippa. Du gör inte fel när du tänker/skriver/ritar om det, men pga att det kan leda till flera dåliga tankar så är det bäst om du inte är själv under tiden, men har någon i närheten. Tror inte hon menade annat än det.

Kunde du visa någon vad du ritat i går?
Fast det är ju inte att jag typ planerar att jag ska tänka på det utan det bara kommer av nån andledning och ibland då blir det jätte mycket och jobbiga tankar även fast inte jag kanske vill tänka på det. Så jag kan inte bestämma mig att bara inte tänka på det.
Utan det enda jag isåfall kan göra är ju inte skriva eller rita eller nåtsånt om jag inte borde det. Men då fastnar allt i huvudet istället som typ alla andra har sagt att det är dåligt. Så jag kan inte göra rätt då.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 023
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte göra en dagboks tråd här. Inte för jag har nåt jätte viktigt att skriva om eller att jag tror att jätte många är så...
2
Svar
23
· Visningar
3 801
Senast: Raderad medlem 149524
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Det händer såmycket helatiden. Jag har tagit upp skolan igen och jag galopperade på ridningen förra veckan som jag skrev om ❤️ Och även...
Svar
12
· Visningar
1 039
Senast: LiviaFilippa
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 055
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar