Status
Stängd för vidare inlägg.

Sunshine

Trådstartare
misslyckades tyvärr :cry:

Hur orkar man fortsätta på den här tunga resan, hur klarar man nederlag efter nederlag utan att veta om allt kommer att bli bra i slutänden? Barn har liksom alltid funnits med i min bild av framtiden, och helst vill jag ha många av dem. Jag hade en kärlekslös uppväxt och det har alltid varit mitt mål i livet att göra annorlunda själv - att bryta trenden. Det är jätteviktigt för mig. Jag vill absolut ge mina barn det som jag själv inte fick, jag vill skapa en lycklig familj så gott det nu går. Maken är superoptimist och är helt övertygad om att vi kommer att lyckas till slut. Men det är ju inte han som måste proppa sig full med hormoner, ta sprutor dagligen i flera veckor , åka in och ut på sjukhus, tampas med biverkningar.

Vi har inte varit på semester sedan december förra året för det är svårt att planera någonting när man gör behandlingarna. Det känns som om livet har stått stilla de senaste tre åren medans vi har försökt bli gravida. Vi flyttade in i vårt hus med fyra sovrum för nästan sex år sedan men fortfarande så står två av dem helt orörda (för vi använder dem aldrig) och det tredje används som gästrum. Trädgården är vi nästan aldrig i och vi äter aldrig vid det stora matbordet för det är ju bara vi två och vi kan lika bra sitta framför tv:n. Vi trodde ju att vi skulle fylla huset med barn. Men så har det inte blivit. Och nu känns det jättejobbigt att bo på vår gata, i vårt stora hus med de tomma sovrummen, och alla grannar är antingen barnfamiljer eller pensionärer. Man blir påmind ständigt, varje dag. Vi vet att grannarna pratar om oss, att de tycker att vi är lite yuppiga som har hästar och dyra bilar och stort hus men inga barn. Det känns jättejobbigt.
Och tiden går. Jag är inte särskilt gammal i IVF termer - 31 - men klockan tickar på och för varje år blir mina ägg av sämre kvalitet och chansen minskar. Vi sade från början att vi gör fyra försök och sedan utvärderar vi. Men det är lätt att säga och inte lika lätt att genomföra. Jag beundrar dem som gör flera IVF:er, som går igenom besvikelse efter besvikelse och ändå kämpar på. De är verkligt starka människor. Jag vet inte om jag klarar det. Hur gör man?

nu har jag svamlat klart....

Sv: Icsi #2

Har tyvärr inga svar alls på dinafunderingar, men skickar iaf massa styrkekramar, ljus och värme till dig!

Kraaam, hoppas att du orkar ännu, det är snart er tur skall du se.

Jag tror att det är ett enda stort slit tills att man så småningom lyckas eller väljer en annan väg från barnlösheten. Längtan efter ett barn är så stort att det nog lätt kan ta över ens liv. Men det är också ett ecken på att man verkligen är redo att bli förälder. Jag beklagar så det misslyckade försöket och hoppas att ni har kraft nog att fortsätta.
Bry dig inte om de yttre attributen såsom stort hus och folk som pratar, ni föröker ju så gott ni bara kan - vad mer kan man begära?!
En stor tröstkram från mig

gud va orättvis världen är. Vissa har jätte lätt andra jätte svårt. Har hört andra som tex försökt i 8 år sen gav dom upp och då helt plötsligt var det en liten på g.... sjukt... hoppas ni lyckas´till slut

Först och främst en varm kram! Vet vad du går igenom...

Hur man orkar, ja det undrar man ibland. Mitt bästa råd är att ta det lugnt. Kör inte på med försök efter försök utan ta paus emellan. Jag vet att det ofta är frestande att bara "köra på" (och slippa tänka...)men kroppen måste vila både fysiskt och psykiskt emellan.

Varje misslyckande är ju en sorg, och man behöver tillåta sig att sörja. Vi tog det lugnt, har ju gjort många försök (5 icsi + 4 FET) men detta under en 3 års period. Vår längsta paus var 10 månader, vi kände båda att det var nödvändigt.

Sen har vi inte låtit behandlingarna styra livet, vi har skjutit på försök för att göra annat emellan (var helt ok med kliniken). Tror man måste göra andra roliga saker emellan för att orka. Vi har åkt på någon utlandsresa (ofta restresa som kräver minder planering), umgåtts med kompisar. Åkt bort en helg och bott på hotell, behöver ju inte vara avancerade saker, bara det att man gör saker ihop som inte har med ivf att göra. Tror det är väldigt lätt att tappa bort varandra på vägen annars. Det är ju de små sakerna som "laddar batterierna" och som i sista ändan gör att man orkar mycket mer än man tror.

Så ta en paus, boka en resa och försök bara "vara", umgås med varandra och försök glömma allt vad ivf heter. Det är mitt bästa råd.
Vi har fått 100% stöd även från kliniken då vi valt att ta paus.

Kram!!!!

Sunshine - det är inte hopplöst ! Ni vet ju att ni KAN bli gravida.

Ni vet bara inte NÄR.

Och ni har en enorm fördel jämfört med många andra i er situation - din ålder och er ekonomi.

Jag skulle tro att det är ungefär 25% barn-utfall per ICSI. Så att göra fyra är ju ett minimum för att ha genomsnittlig chans.

Och ni har ju både tid och råd att göra fler.

Har ni dessutom plats och tid så kan ni ju köra en adoptionsprocess parallellt - det "gör" ju inte precis något om det skulle bli barn på båda sätten när ni nu har så många rum ;) :idea:

Det bästa med adoption är ju att man vet att det BLIR barn.

Usch, vad jobbigt! Jag vet (delvis) hur det är.
Vi har inte behövt göra IVF, men jag har PCO och har hormonbehandlats i massor av omgångar och vi har nu tre underbara pojkar som resultat efter allt slit.
Första pojken gick på första försöket och då hade man ju helt andra förväntningar inför nästa gång (jag har också alltid velat ha många barn). Först blev det ett missfall, men relativt snart kom pojke nummer två. Så långt allt bra. Men sen kände vi att vi ändå ville försöka få till en tredje. Och det dröjde och dröjde och dröjde innan jag blev gravid.
När det sen äntligen tog sig och jag mycket illamående (men glad) var på ett första u-ljud i vecka 8 fick vi se fyra(!) foster på skärmen. (Det var två par enäggstvillingar, för jag hade bara två ägg på gång) Graviditeten avbröts pga för stor risk för mig och för fostren.
Även om jag vet att det var helt rätt beslut så har jag haft mycket ågren för det, farmför allt när det sen inte verkade vilja ta sig igen. Min läkare gick i pension, men fortsatte privat att ta emot några patienter däribland mig (men det fick till följd att jag fick åka 10 mil enkel resa för varje koll=svårt att få ihop det med jobb och barn och sånt).
Vi började fundera på adopition och jag kollade lite sidor på nätet och samlade info, men kände att jag ju gärna ville ha ett litet spädbarn och adopterade barn är ju oftast året eller däröver (i alla fall när man är så pass gamla som vi är).
När det äntligen tog sig och Elias blev till så var det på ett av de sista försöken egentligen. Vi var verkligen på väg att ge upp, men skam den som ger sig.

Vi har försökt att unna oss lite "ledig" tid från alla försök, samt att när jag har haft för mycket på jobbet har vi också tagit en paus i från försöken. Men visst har det styrt mycket av vårt liv. Mina kollegor kommenterade att jag var en helt annan person när jag äntligen blev gravid, dvs trots alla gravhormoner var jag trevligare att ha att göra med än innan, för då var jag så stressad över alla försöken, och hormonladdad också förstås.

Oj, nu blev det väldigt mycket "pladder" om mig själv, det var egentligen inte meningen. Men när jag läste ditt "uppgivna" inlägg så kände jag igen mig själv så mycket och allt kom tillbaka.
Vad jag ville ha sagt var att kämpa på, men ta pauser och lev också och fundera på alternativet adoption parallellt. Och strunta i de andra runt omkring.
Lycka till och styrkekramar.

/ Ylva

Har på känn att när du slappnar av och ger dig tid att göra annat så kommer något hända...
Vad gäller semestern så skit i vad du inte får utan var glad över vad du har, ett fint hus hästar en man, det är så mycket som "kommer bort" när man fokuserar på något, förstår verkligen din längtan efter barn, men se det du har runt dej också vila i nuet så ordnar det sig skickar ljus och värme som jag hoppas du vill ta emot

Du jag tror inte att det gäller att "slappna" av....

Ganska taskigt att lägga på det när det faktiskt inte har NÅGON som helst betydelse för hur lyckat ett ivf-försök är.

Finns inget jag ogillar mer än ordet "slappna av" - om det var det som gällde så borde alla bli med barn från början eller hur? Alla börjar inte råstressade över att de inte blir gravida utan de blir helt enkelt INTE gravid ändå.

Läs på om Sunshines bakgrund så kan du se hur lite "slappna av" kommer att hjälpa.

Irriterad Javan som märker ord idag.

Förstår att du inte menar illa, men just "slappna av" är bland det värsta du kan sägatill någon mitt i ivf-svängen. Tack och lov så finns det tom studier som visar att stress inte har någon som helst betydelse för resultatet av en ivf. Det GÅR INTE att slappna av och tänka på annat då man tar nässpray 4 ggr/dag, sprutor 1 ggr/dag och sen efter ägginsättning vagetorier 3 ggr/dag. Man har liksom inget annat val än att fokusera på det man håller på med.

Däremot tror jag också på att göra annat emellanförsöken får att DÅ få avslappning, men det är för att orka igenom hela processen och inte för att påverka resultatet av ivf:en.

pemi

nä, jag är ett bevis på motsatsen... Jag blev dödssjuk av hormonbehandlingen och det var fullt upp med diverse andra behandlingar och stressiga resor och försök till jobb under den "känsliga" implantationstiden. Dessutom hade jag i princip ångrat mig och var jättestressad över det ev barnet.

Vilket inte alls bekymrade det lilla embryot.

Har man tur och får ett "tillräckligt bra" embryo så klarar det sig om livmodermiljön är OK. Får man inte det så hjälper det inte hur mycket man slappnar av.

Och en del måste helt enkelt pröva flera ggr innan allt stämmer. Det är ett grymt lotteri.

*knapplån*

TinyWiny: Du vet ingenting om infertilitet, det förstår jag när du säger åt mig att "slappna av". Så jag väljer att ignorera den kommentaren.

Alla andra: Tack för ert stöd och era tankar :love: :bow:
Vi har bestämt oss för att ta en paus från behandlingarna, jag känner att jag måste få upp viljan och orken att börja om igen. Ringde kliniken igår och de var mkt förstående och sade att det var bara att ringa när jag var redo så kunde jag börja när jag ville. Det kändes skönt, som att dra ett streck under det liksom. Nu ska jag åka hem till Stockholm och gråta ut hos mamma, sedan ska jag och maken åka någonstans på semester och sedan ska jag ägna resten av sommaren och hösten åt att träna, tävla och umgås med hästarna.

Jag undrar en sak: om man bara har tre frysisar, är det värt att göra ett FET försök eller är risken för stor att ingen kommer att överleva? Dessa är från första icsin och de tog lite längre tid på sig att bli fyrcelliga än de två som sattes tillbaka så de verkar ju inte vara av lika bra kvalitet redan från början. Jag skulle kanske kunna tänka mig att göra ett FET under hösten eftersom man då slipper sprutor och ÄP.

Silverkedjan skrev:
Vilket inte alls bekymrade det lilla embryot.
De bör väl vara viljestarka kan jag tro.
Embryona.
På neo sade de till mig att små barns överlevnad till största delen beror på deras livsvilja.
Kanske är det även så med embryon.
Ditt resultat är ju tämligen viljestarkt, om man säger......

Sunshine skrev:
TinyWiny: Du vet ingenting om infertilitet, det förstår jag när du säger åt mig att "slappna av". Så jag väljer att ignorera den kommentaren.
Det var nog i alla välmening i alla fall.
Av typen "Slappna av - njut av livet som är - det löser sig".

Men är det inte så att du har möjlighet att vara hemma och dra något gammalt över dig under behandlingarna?
Så att du liksom kan slippa vara tvungen att göra annat också under tiden.

Jag skulle då lättare klara av en tuff behandling om jag fick ägna mig åt bara det och slapp tänka på annat under tiden.

Jo men jag skulle bli tokig av att gå hemma utan något vettigt att göra. Alla vänner jobbar ju.... och jag får varken rida eller mocka under behandlingstiden (jo, de två första veckorna går det bra men inte sen), så det finns risk att det slutar med att jag klättrar på väggarna och/eller spenderar all min tid på Familjeliv.se!

Och DET är inte bra för den mentala hälsan ;)

Bara du har valt själv och inte känner dig tvingad så är ju allt bra.
Jag skulle ha strandat mig i sängen med videofilmer, böcker och en bra telefon med handsfree.
Och kanske lagat måltider som tagit hela dagen.

jo det förstås... kanske jag ska prova nästa gång då? Fast en hel månad...det känns långt...

Sunshine skrev:
*knapplån*

Jag undrar en sak: om man bara har tre frysisar, är det värt att göra ett FET försök eller är risken för stor att ingen kommer att överleva? Dessa är från första icsin och de tog lite längre tid på sig att bli fyrcelliga än de två som sattes tillbaka så de verkar ju inte vara av lika bra kvalitet redan från början. Jag skulle kanske kunna tänka mig att göra ett FET under hösten eftersom man då slipper sprutor och ÄP.

Jag är ju gravid efter FET. För vår del var det inte de bästa embryona som fastnade. Hade iofs 9 st i frysen, men de första 4 de tog upp klarade inte upptining (var de som "såg" bäst ut), men sen tog de ytterligare två och ett av dom fastnade. Jag skulle hellre testa med ett FET och slippa hormonbehandlingen, på vissa fungerar ju tom kroppen bättre då den slipper så mycket påverkan av hormoner. Så tror jag det var i mitt fall. Jag gick även på akupunktur för att hjälpa både "kropp och själ" att komma i balans.

Ha nu en riktigt härlig "paus", ta hand om varandra och gör roliga saker, så känns det nog mer motiverat igen till hösten.

kram pemi

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 899
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 264
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 237
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 391
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Border collie?
  • Är dagens hundägare eller hundar problemet?
  • Täcke...

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka