Sv: icke Könsstereotypa namn
xxxxx
TomasN skrev:Nej tvärtom. Vi valde medvetet ett pojknamn till en pojke!
xxxxx
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
TomasN skrev:Nej tvärtom. Vi valde medvetet ett pojknamn till en pojke!
Kat skrev:Vi beter oss olika för att det finns folk som du.
Kat skrev:Vi beter oss olika för att det finns folk som du.
Petruska skrev:Men det sammanlagda resulatet i samhället tycker väl många INTE är en liten skitsak som man inte behöver bry sig om?
Jossan skrev:Fast jag kan ändå inte fatta hur en ändring av NAMNEN skulle göra samhället mer jämställt???
Eller är det inte jämställdhet som efterfrågas här? Är det könsneutralitet? Och i så fall, VARFÖR? Och HUR????
Förstår inte alls, vi ÄR ju och kommer alltid vara OLIKA. Varför är det fel?
hehe du är rolig!Jane_Done skrev:Att jag inte tänkte på det! Naturligtvis övergår ju pojknamnet till att bli enbart flicknamn. *Dunkar pannan som vanligt över meknaismerna. Och att jag inte kom på det själv.*
mandalaki skrev:Jag håller med dig om skitsakerna - men jag tycker inte att namn är en av dem. Som mino formulerade så väl en bit upp i tråden: Det är inte namnet som hindrar människor att undersöka alternativa identiteter och könsöverskridande verksamheter.
På sin höjd kan ett könsneutralt skapa lite inledande förvirring men det vinner man inget på, mer än överraskningen. Men inte har det med jämställdhet att göra.
ramonarunds skrev:Jag tror att det skapar mer problem an vad det for ratt for sej.
Tex i sammanhang dar man bara har namnet och inte konet..CV, anmalningar till olika evenemang etc.
Visst gar det mesta att andra pa, men varfor gora det krangligare for sej an vad man behover?
Dessutom sa ar ju en flicka en flicka och en pojk en pojk. Varfor ha ett "neutralt" namn??
Kat skrev:Jag anser att namnet tillhör en av alla de småsaker som är viktiga i jakten på ett jämställt samhälle som ser till individ istället för till kön.
I och med att namnet direkt avslöjar könsidentitet och att man lägger vikt i att göra det könsspecifikt, så har man också tydliggjort att kön spelar roll.
I min drömvärld spelar kön en underordnad, för att inte säga obetydlig roll. Därför anser jag också att könsneutrala namn - och rätten att ge sitt barn vilket namn man vill - är viktigt.
Kimz0r skrev:Jag är oerhört glad att min sambo är MAN och på alla sätt och vis är MANLIG. Och även om jag kan vara mindre kvinnlig ibland, så älskar jag att vara KVINNA i hans närhet, och KVINNLIG lite då och då. Usch så tråkigt det hade varit om vi hade varit "könsneutrala".
Jag tycker det är viktigt att man är och får vara olika. Man kan bemötas lika och ha lika möjligheter för det.mawito skrev:Håller helt med dig. Vi har ju olika kön. Det finns män och kvinnor och vi är olika. Däremot ska man inte behandlas olika pga kön.
Sjalen skrev:Exakt! Jag sitter och får e-post från massor av folk och med vissa namn är det hopplöst att veta om man ska svara Dear Mr eller Dear Ms... De själva lär också bli trötta på att få brev till Bäste herr fast de är tjejer osv.
Sjalen skrev:Ja - att kön spelar roll. Däremot inga värderingar om vilket som är det starkaste. Jag vill tvärtom att båda ska vara lika mycket värda trots att man kan se kön. Då har vi uppnått något. Annars blir det ju bara att "gömma sig".