Sv: icke Könsstereotypa namn
Kimz0r skrev:
Jag vet mycket väl att jag inte har makt eller inflytande över allting. :smirk: Men jag börjar på mikronivå och gör vad jag kan. Jag är väl medveten om att strukturerna existerar, men även väl medveten om att inget händer om man inte gör något själv. På mikronivå.
Eftersom det som bekant finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra så kommer jag aldrig försöka motarbeta dig utan är med dig i dina strävanden. Och jag hoppas innerligt att dina mikrosträvanden inte gör att du hamnar i de fållor som verkar vanliga för så många kvinnor:
- Lägger ner mer fritid än mannen på hemarbete (tja, såvida du inte älskar att diska, städa och tvätta, laga mat och plocka)
- Inte har körkort så du är beroende av att bli skjutsad överallt.
- Längre utbildning men mindre lön än män
- Hamnat i karriärsåtervändsgränd
- Hamnat i lågstatus/låglöneyrke
- Lägger pengar på hemmet medan mannen lägger sin på sin fritid.
- Säger nej till jobbavancemang efter du faktiskt inte orkar för att du måste hinna med hemmet och barnen och din man redan jobbar så mycket.
- Inte tackar nej till jobbavancemang för att du vet att dina kvinnliga medarbetare kommer att avsky dig varenda sekund.
- Får mystisk värk i kroppen och blir förtidspensionerad
- Aldrig nånsin blir bortgallrad när du söker jobb för att du är en potentiell barnaföderska.
- Jobbar deltid pga barnen och då hamnar efter på arbetsplatsen
- Helt plötsligt upptäcker att det fattats beslut om saker på arbetsplatsen utan att du visste att det kallats till möten.
- Får mindre saker och pengar vid en separation då mannen tar det han anser vara "sitt" och du inte orkar bråka.
- Får mindre pension pga långelöneyrke och/eller deltidsarbete.
- Inte får hemtjänsthjälp eftersom de som bestämmer över den de facto anser att män inte klarar sig själva och därför ger merparten av resurserna.
- Kommer in akut på sjukhus för en hjärtinfarkt som inte upptäcks eftersom man bara känner igen manlgia symptom och du blir hemskickad igen.
- Eller för allt i världen råkar ut för män som anser sig ha rätten att kontrollera sina kvinnor och i förlängningen slå dom.