Icke gnagvänlig färg!

Empalie

Trådstartare
Har hört någonstans att det tydligen skall vara effektivt att blanda färgen man skall ha i stallet med fågelsand för då tycker hästarna det är obehagligt att gnaga på det. Vi skall renovera stallet i sommar och då får de verkligen INTE gnaga på inredningen.
Förslag på förebyggande saker man kan göra och är föregående exempel bra, ngn som testat?

Sv: Icke gnagvänlig färg!

Det enda som helt garanterat gör att hästarna inte gnager är hårdgummi eller plåt på kanterna.
Sen finns det säkert flera lösnigar med färg m.m. men vissa hästar biter på allt och inredningen blir gnagd på i stallar oavsett hur man gör om man inte klär in allt.

Vi har målat våra boxväggar med linolja blandat med sand. Huruvida det har hjälpt mot gnagning är svårt att säga, då vi lyckligtvis inte haft så många gnagare i stallet. Tycker mig dock se att de få gnagda ställen som finns är på de partier där sanden inte sitter. Jag skulle dock försöka hitta en annan lösning om jag vore du, det är ett helsike att rengöra väggarna där sanden sitter! De där boxinredningarna i plast (från Myrby?) skall dock tydligen vara bra mot gnagning, om man nu känner för att byta ut all inredning..

Kansk ta reda på varför hästen/hästarna gnagar på inredning och lösa det problemet istället för att bota symtom...??

Man kan ha lärktråd som översta bräda. Då brukar dom inte tugga.

Fast så enkelt är det inte.
Visst kan det vara så att ett stall har det problemet pga att de inte har rätt miljö, mat eller liknande för hästarna.
Men vissa hästar biter mer än andra. Det kan man se redan när de är föl. Andra har med sig det som ovanor från stall där de inte mått bra eller liknande.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 460
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar