Icke behandlingsbar mugg

Sv: Icke behandlingsbar mugg

Hur är magen? Hade enorma problem med mugg under hösten på mitt fullblod ,bara det vita på benen drabbades. Provade allt möjligt då min vetrinär rekommenderade foderbyte + byte av strö från torv till spån ,inget hösilage ,ingen betfor .+ mag-tarmkur. Detta gjorde susen ,mugg beror ofta på magproblem ,även fotosensibilisering misstänktes . Vissa växter i samband med sol kan ge problem som liknar mugg(han hade mkt problem med liknande utslag på mulen där han är vit.Hade även en superbra salva som heter Ranicidin osäker på stavningen sen lindade jag benen för att undvika smuts. Tog bara ett par veckor sen var muggen helt borta.Tvättade varannan dag med Hexocilschampo.

Är det lika jäkligt på sommaren? Kan det vara något i fodret hon inte tål? Spånar vilt
Om du gör en skabbbehandling med Sebacil skriv gärna hur det funkade.
Alltid spännande med knepiga fall

Jag tänkte oxå på om fodret kunde vara inblandat? Min häst fick muggsår stora som 5kronor på mindre än 48 timmar efter att ha släppts på proteinrikt bete. Hästar kan ju reagera med mugg om magen är kass.

Jag vet även hästar som fått blåsor över hela kroppen där de varit vita (skäckar) men då var det på sommaren och de gick på bete. De hade rullat sig i någon växt (kommer tyvärr ej i håg namnet, kan det ha varit falsk palsternacka??,osäker) och solen katalyserade sedan denna häftiga reaktion. Samma hände min bruna häst på mulen och de vita fötterna.

På hyfsat "snäll" mugg har jag använt en blå salva som numera inte säljs i Sverige men finns i Danmark, Blue Hors har den. Luktar jenka!(tuggummit) Mkt bra! Innehöll bla torskleverolja, zink, vaselin, ade-vitamin kommer jag ihåg. Jag har provat både zink o torskleverolja var för sig med hyfsat resultat.

När jag misstänkt bakterieorsakad mugg har jag tvättat med Virkon S i ett par dar o sen fet salva som inte släpper in vatten.

Fick en gång på Djursjukhuset i Hgb hästens ben rakade, såpaskrubbade, pudrade med Bacibact, får inte skrivas ut av alla vet, åtminstone inte för 12 år sen, och bomull+wetrapbandage. Funkade oxå.

Hoppas ni hittar orsaken! Och en bra lösning!

Intressant tråd.

Jag har varit förskonad mot mugg i åratal, min valack hade det för 15 år sedan som unghäst på sina vita bakben, men det försvann med Sebacil.

I år har jag en häst med mugg, har 4 st i stallet, men ingen annan har problem. Hon har inte i karleden utan på kotleden på flera ställen båda bak. Vi har klarat oss från lymfangit, men det ger inte med sig.

Jag fick en ingivelse att smörja med inotyol.
Om du inte har barn, så är det en salva man har på röda barnstjärtar, eller om de får blöjexem.
Den är milt svampdödande och antibakteriell.
På en- två dagar försvinner krustorna, och huden slutar att var röd och irriterad.
Hon har fortfarande lite kvar, men man måste väl vara ensvis när muggen väl fått fäste.

Har hört både falsk palsternacka och falsk persilja ,detta fanns i hans ena sommar hage. Vetrinären misstänkte denna växt som utlösande faktor ,finnns även i vår vinterhage tyvärr svårutrotad.

Jag har ju Sebacil-behandlat, utan verkan, det är alltså inte skabb. Har också tagit prover som inte visar skabb.

//E

Har ni provat steroider?

Det är nåt sånt i samband med något annat vi funderar på nu. Har du själv provat det?

Grejen är ju att hela hästen är dålig, muggen är bara ett symptom på något annat, och det är det vi inte kan hitta.

//E

Hur är magen? Hade enorma problem med mugg under hösten på mitt fullblod ,bara det vita på benen drabbades. Provade allt möjligt då min vetrinär rekommenderade foderbyte + byte av strö från torv till spån ,inget hösilage ,ingen betfor .+ mag-tarmkur. Detta gjorde susen ,mugg beror ofta på magproblem ,även fotosensibilisering misstänktes . Vissa växter i samband med sol kan ge problem som liknar mugg(han hade mkt problem med liknande utslag på mulen där han är vit.Hade även en superbra salva som heter Ranicidin osäker på stavningen sen lindade jag benen för att undvika smuts. Tog bara ett par veckor sen var muggen helt borta.Tvättade varannan dag med Hexocilschampo.

Magen är kanonfin, han tittade på det med och hennes bajs är i utmärkt skick:D
Jag har ju varit inne på den linjen också, men faktum är att det första uppkom redan när hon gick på bete (dvs enbart gräs, rätt magert bete) och nu är ju inget som det var då, snö, slask och elände.

Hon äter i stort sett bara hö, står på halm, båda av hög kvalité. Hon får extrem lite müsli som skrammel i krubban, men eftersom hon har stått hela hösten pga detta så får hon inget kraftfoder. Betfor la jag ner för mååånga år sen.

Vet. är inne på att i stället för att det är magen som orsakar obalans, vilket är vanligt, så är det något annat som gör det hos henne.

//E

Är det lika jäkligt på sommaren? Kan det vara något i fodret hon inte tål? Spånar vilt
Om du gör en skabbbehandling med Sebacil skriv gärna hur det funkade.
Alltid spännande med knepiga fall

Detta är första gången det ser ut så här. Visst, hon har haft lite mugg om höstarna innan, men det har nästan behandlat sig själv och aldrig ställt till nåt.

Sebacil gav ingenting, tyvärr. Nu blir jag iofs lite sugen på att prova igen, men jag är tveksam.

//E

ja smörjde raspen och muggen med massa torsk lever olja. å hade sen bandage på. funkade jätte bra.
Dock är de ju rätt vanligt för hästar att på skabb nu för tiden åxå. Har inte veterinären kollat de?
Frontline är väldigt bitande om de är skabb eller rasp.

Vad har du för häst ?
Hur beter sig skabb enligt din vetrinär på halvblod eller arab typ ?

Mvh Mia

Jag har ett halvblod.

Han sa inte hur han tyckte det skulle bete sig. Men eftersom vi har behandlat mot skabb och även tagit prover så tyckte han att det verkade långsökt.
Han menade dessutom på att många vet. säger att det är skabb när muggen är envis och i stället beror på andra omständigheter. Trots att prover visar negativt. Jag vet att det kan verka löjligt att gå emot alla, men hur förklarar man annars hennes acne tex...?

//E

Intressant tråd.

Jag har varit förskonad mot mugg i åratal, min valack hade det för 15 år sedan som unghäst på sina vita bakben, men det försvann med Sebacil.

I år har jag en häst med mugg, har 4 st i stallet, men ingen annan har problem. Hon har inte i karleden utan på kotleden på flera ställen båda bak. Vi har klarat oss från lymfangit, men det ger inte med sig.

Jag fick en ingivelse att smörja med inotyol.
Om du inte har barn, så är det en salva man har på röda barnstjärtar, eller om de får blöjexem.
Den är milt svampdödande och antibakteriell.
På en- två dagar försvinner krustorna, och huden slutar att var röd och irriterad.
Hon har fortfarande lite kvar, men man måste väl vara ensvis när muggen väl fått fäste.

Det låter ju som min, alltså det här med att muggen inte sitter främst i karleden...

Men, som sagt, jag har provat med div. smörjor, som hjälper. Sen när det har lagt sig och man tror att det är på väg bort så blossar det upp igen, värre än innan...

//E

Jag förstår att du vill hitta grundorsaken till muggen, det tycker jag verkar mycket vettigt med tanke på hur länge nu har hållit på att kämpa med än det ena och än det andra. Och jag har inga teorier om VARFÖR din häst har fått mugg.

Jag skullle dock vilja berätta om ett receptbelagt medel som jag vid två tillfällen har använt mot svår mugg och rasp och som ingen har nämnt i tråden. Det heter FUCIDIN och är från början framtaget som örondroppar för hund. Kanske är det besläktat med det som MrStevens nämnde tidigare i tråden?

Fucidin smörjer du på krustorna två gånger om dagen under en begränsad tid (5-7 dagar), sedan upphör du. Om all mugg inte har försvunnit kan man göra en ny omgång efter ett en-två veckor. Detta är ingen mirakelkur men jag vet att det har hjälpt många svåra fall av mugg. Min veterinär är väldigt restriktiv med att skriva ut deta och hon är noga med att jag inte får använda några andra salvor parallellt. Kanske kan vara värt att ta upp till diskussion med din veterinär? Jag har med en femdagars fucidinkur fått bort svår rasp (med lindrig lymfagnit) på två bakben i jul. Eftersmörjde med salsyvase i några dagar för att det inte skulle komma tillbaka.

Till alla snälla som har svarat!

Tack för att ni bryr er och vill hjälpa, men jag vill inte ha tips på fler smörjor och huskurer, det funkar inte.
Vi tror att det är mycket allvarligare än så och det är det jag vill veta om ni har erfarenhet av.

Hästar med hudproblem och ljusa hästar med pigmentbesvär tex.

//E

Jag ska ta ett snack om Fucidinet, jag har nog tillochmed det hemma.

Tyvärr tror jag det gör som alla andra lokala behandlingar, tar bort det och sen kommer det igen.

Jag menar, hur vanligt är det att lymfangiten sätter sig i frambenet, när hästen är dålig i bakbenet?

//E

Hur är det med foder, mineraler och spårämnen? Kan hon ha någon brist? Till mitt förra stall kom en häst som inte fått foder av toppenkvalitet och den hade ganska mycket hudbesvär, dock ej mugg/rasp. Det blev bättre på något år med noggrant uträknad foderstat (inkl lite extra av tokosel och annat) samt några b-vitamininjektioner.

Men det har du säkert koll på.

Nej, det låter verkligen konstigt, och jag tror som du att Fucidinet kommer att lindra symtom men kanske inte grundorsak.

Dock kanske din häst behöver ett litet break från att ha krustor längs bakbenen medan ni fortsätter leta grundorsak?

Hur är det med foder, mineraler och spårämnen? Kan hon ha någon brist? Till mitt förra stall kom en häst som inte fått foder av toppenkvalitet och den hade ganska mycket hudbesvär, dock ej mugg/rasp. Det blev bättre på något år med noggrant uträknad foderstat (inkl lite extra av tokosel och annat) samt några b-vitamininjektioner.

Det är en sån sak som vi måste utreda, tack för tipset.

Det är ju egentligen rätt svårt att ha stenkoll på, så en liten grej där kan ställa till det.

//E - bråttom till jobbet nu:o

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 562
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej alla! Ska försöka förklara så tydligt jag kan! x) Jag har en 15 årig häst som för ett par veckor sedan fick konstaterat att han...
Svar
0
· Visningar
798
Senast: Hästanna
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 488
Senast: Piaff
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 897

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat