Sv: Icke behandlingsbar mugg
KL:
Jag har en frieser som har haft mkt svåra hudlidanden på benen när jag köpe honom.han hade lymfangit alla 4,var så halt att haninte passerade vet bes förrän 3e gången och inte svarad epå behandling.
jaggjord eprecis som du oprovade det mesta,han skulle stå på klinik,men fick komma hem igen eftersom han inte klarade av att stå där.
jag skulle vilja att din veterinär kontaktade UC davis o bad at få råd ang (vet ej vad för ras din häst är) det de upptäckt på bla kallblod som liknar mugg/rasp men som visade sig vara en genetisk sjukdom kopplat till immunförsvaret.
jag har skrivit om dte förr men kommer inte ihåg förkortningen på sjukdomen.
Det jag hade när dte var som allra värst på min häst var metronidazole,dvs vanlig flagyl,som jag tog in från USA o behandlade med.
Detvar dock inte så kul eftersom om det inte hade fungerat så hade vi inget mer att prova.
Det du skall tänka på är att s etill att dte kommer luft till såren och var mkt noga med handhygienen i omed attd et är staffar inblandade.
du har mer staffar i nagelbanden än det finsn folk i hela europa berättad emin ÖNH läkare för mig.
Minhäst är idag symptomfri,så pass att jag kollar honom ngn gång/vecka,men dte tog 3 år.
en dle i hans läkning var att byta stallo få ne hage som var parasitfri och stor nog så han kund esprinag rejält.
denhagen han std i först var använd ca 20 år,inte mockad(mer som en liten rastplätt)lerig o han rörde sig knappt o var ute mellan kl 8-14 varje dag.
när han fick ett eget stall med välkänd amänniskor,mindre stress,otroliga marker och byte av foder och mneraler så blev han frisk.
man får kolla allt sådant också.
men som sagt,kolla UC Davis,jag vet atdte stod ngt i Equus om detta.
Kan tillägga att idag har jag mina hästar på lösdrift i halmbox o de är friskare än någonsin.
lycka till.