Icke behandlingsbar mugg

lady_vip

Trådstartare
Nu måste ni hjälpa till och vara bollplank, för vi (jag och vet.)kan inte komma på något.

Min häst har en mycket envis mugg, vilket så klart gör henne dålig. Idag hade hennes framknä svullnat upp i bollstorlek, trots att det inte finns någon mugg på framknäet.
Självklart ringde jag vet. och fick äntligen ut en bra veterinär med lite perspektiv och erfarenhet.

Vår höst har väl sett ut ungefär så här (ledsen, men jag kan inte alla medicinnamn i huvudet).

* Mugg, lindrig med lite lymfangit. Ca oktober. Fick det här mjölkiga antibiotikat som man ska injecera i halsen + Butta. Muggen behandlas lokalt med Celeston.

* 3 veckor senare ingen bättring. Behandling: Hippotrim och någon egen patentare de hade, en handdesinfektion.

* Ytterligare 3 veckor senare får de komma ut igen. Ingenting har hänt med varken lymfangit eller muggen. Jag misstänker skabb, men vet. tror inte på detta. Övertalas att ta en längre kur Hippotrim (10 dagar) och att prova Virkon S. Kan dessutom använda Sebacil ifall jag nu tror på skabbteorin:smirk:

Dessa 3 gånger har det varit 3 olika veterinärer.

* För fjärde gången, 3 veckor senare får jag ut samma vet som första gången. Muggen ser nu för jävlig ut och sprider sig mycket. Hon blir förfärad, inser allvaret och ringer Helsingborg.
Hon går också på min linje om att ta hudprover och gör det. Behandlingen sker nu enbart lokalt med Salisylvaselin, antibakteriellt schampo och Garamycin (antibiotikasalva), allt på Helsingborgs rekommendationer.

Proven visar ingenting förutom Stafilycocker vilket inte förvånar någon... Labbråttan som kollade provet misstänker att fotskabb har orsakat muggen från början pga hur huden ser ut, men hittar inget nu.

Jag fortsätter behandling lokalt och ser positiva förändringar, till en viss gräns, sen ger det sig inte.
Bestämde mig för att ta det lite lugnt, hålla koll och inte pilla så mycket med det nu när det ändå har minskat så pass mycket. Nu, en månad ca efter att jag slutade kladda så är det illa igen och hon har lymfangit även i hö framknä, trots att muggen sitter vä bak.

Får ut en ny vet. som ser saken i ett annat sammanhang.
- Hästen saknar hudpigment (är skäck, dock mest vit).
- Hästen har lindrig "acne" på halsen (relativt nytt, dock en hudreaktion)
- Hästen reagerar på vissa vaccin och även lugnande.
- Hästen och även hästens mamma fick lätt nässelfeber, vilket tyder på en överkänslighet.
- Hästen bränner sig lätt av solen på sommaren och reagerar krafigt mot mygg och flugor.

Han ska nu gå in på humansidan och se vad han kan hitta, det lutar åt hyposensiblisering, eftersom han vill hitta orsaken till muggen, det går uppenbarligen inte att behandla den...

Har ni någon teori? Har ni haft en häst med liknande problem?

Det mest positiva var ändå att han bekymrade sig över min och hästens relation, han såg verkligen mitt problem när jag förklarade att hon inte tycker om mig just nu och jag vill inte hålla på och behandla henne för massa som inte ger resultat. Sen när har en vet. brytt sig om det:crazy: ?

//E

Sv: Icke behandlingsbar mugg

Men gud va läskigt! Jag har en skäck här hemma och jag vill inte att han ska råka ut för något bara för att han är delvis opigmenterad :eek: dock hade mina andra två hästar mugg på alla fyra hela sommaren men han kom undan...?:confused: han har bara vita hovar och ben, eller två av hovarna är lite svart/vit randiga...

Men usch vad läskigt det låter att den inte ger med sej. Jag hade fått dårdampen efter 2 månaders behandling utan något bra resultat. Jag höll på att få det i somras och då var det ändå väldigt lindrig mugg, den var ju aldrig påväg till att bli rasp/lymfangit. Man hade den under kontroll men ändå!

Jag har själv haft en häst som stod ca 1 v i Hbg o behandlades för kraftig lymfangit. Hon fick där en penicillin som heter Gentaject som täcker ett större spectra av bakterier. Detta funkade väl på min häst, men måste ges av veterinär då den ges intravenöst.

Men efter den säsongen så hade min häst STORA problem varje höst/vinter o tyvärr så var det enda som funkade på henne att ha henne lindad HELA vägen ner till hoven. I karleden smorde jag med fett o sen la jag bomull på o sen pad o fleece bandage på allt samman..... Detta är jättejobbigt då det är dyngigt i hagarna men det funkar!!

Dels håller det sig rent, dels blir blodcirkulationen bättre av värmen. Kanske värt ett försök?

Det vi är inne på just nu är anledningen till hennes svåra mugg, det är den vi vill hitta och behandla.

Hon svarar dåligt på antibiotika och den tar ju inte heller bort muggen, tyvärr.

Det lutar smått åt att hon har någon hudstörning, som antingen orsakats av något eller finns i henne genetiskt.

Min vet. jämförde det med svår akne som vissa människor har i tonåren, den försvinner, men ligger där och gror och kan komma upp igen vid graviditet, stress osv. Det är alltså något i henne som gör att muggen tar över de flesta behandlingar - detta har då samband med hennes andra hudbekymmer som jag hittills sett som lindriga...

Så jäkla svårt. Vi har även talat smått om väldigt starka grejer, typ cellgifter. Men som jag sa till honom, hade hästen var 17-18 år så visst, men hon är 6 år och har redan tappat så mycket tid i utbildning och utveckling pga detta att jag inte vågar sätta in så starka medel.

//E

hej! också haft mkt mugg som blivit rasp och testat ALLT, pencillin, olika rengöringsmedel så som virkon, hibyskrubb mm, grönsåpa, mjukgörande så som helosan, threetreeoil, salisyravaselin (stavning? :S:P ) mm mm, även pencillin kur 10 dar, pencillinsalva mm, efter allt detta (2 mån) så började såren läka och då började vi använda olja och sedan en salva som fanns i en vanlig hästsportaffär, denna hjälpte jättemkt på några få dagar! jag kommer dock inte ihåg vad den hette men kan ta reda på det. såren och muggen är nu borta och kvar finns kalla fläckar på grund av mugg och en allergisk chock av en salva.

kom även på att vi använt lindor och detta har hjälpt till en viss del, kan det inte vara svamp eller något annat?

Så långt har jag också kommit, att det var i stort sett borta, men det dröjde tre dagar sen tog det kraft och kom tillbaka starkare än innan.

Så tack för tipset, men det hjälper tyvärr inte.

//E

kom även på att vi använt lindor och detta har hjälpt till en viss del, kan det inte vara svamp eller något annat?

Nja, det är ju testat och det är lite allt möjligt, bla då stafilitycocker som har ställt till det. Men mugg är ju en sorts svamp, så det kan man väl säga att det är.

//E

Det finns en salva som heter "Karledssalva", minns inte märket, men en liten vit burk med skruvlock o etikett i ljus gul färg. Luktar lite citrus! Den använde jag innanför bandaget o den funkade bra!

Kan mkt väl stämma! det är en ganska stor burk, kanske 7 cm i diameter och fungerar jättebra!

men hur är fläckarna? är dom torra, såriga, skorviga, krusslor på, "geggiga"?

Usch vilket helvete (ursäkta franskan...) du måste ha.

Jag har skabb på min tinker, det enda som biter på henne är Frontline, fästingmedel för hund&katt som jag behandlar henne med ca var 3:e månad beroende på hur det ser ut. Däremellan ser jag till att smörja och hålla den drabbade huden mjuk. Hon har både i knävecket och nedanför. Med Frontlinen har jag det under kontroll även om det aldrig försvinner till 100%. På Svenska tinkersällskapets hemsida finns det mkt info om skabben och olika medel mot den.
Även PROB-olja ska fungera bra men jag har inte hunnit testa det mer än en gång hittills.

Ngt som jag använder mot lymfangit är en blandning av outspädd jodopax och strösocker som jag lägger direkt mot huden med en kompress och lindar om. Jodopaxen renar och strösockret suger ut ev var och orenheter. Fungerar jättebra mot sår men i detta fallet vet jag inte men kan vara värt att prova kanske.

Hoppas att din häst snart blir frisk!!!!

Det är olika, just nu rätt torra, men de har haft alla möjliga gestalter.

//E

Vet. tror inte på skabbteorin, dels för att testen inte visade något och dels för att det inte beter sig som skabb.

//E

okej, men dom är inte variga? jag har hört mkt tips men vet inte om de funkar men frontline är nog ett hett tips om det skabb, svamp. Om såren är variga mm har jag hört om att asolspritsomslagg ska vara bra. Även aloevera tvålen är bra att tvätta rent, men om du inte testat den krämen jag rekomenderade så tycker jag att du ska testa den!

Vet. tror inte på skabbteorin, dels för att testen inte visade något och dels för att det inte beter sig som skabb.

//E

Nu får du förlåta men det gjorde inte mina :devil: vetrinärer heller och detta kostade mig ca 10 000 kr i salvor vetrinär tester osv under 1 års tid :devil:

Till slut efter 1 skabb prover + en expert tittat på proverna (utan resultat)så behandlar jag med SEBCIL tvättar hela hästen med 7-9 dagars mellanrum och hästen blir bra :D tvättar enbart benen et tpar gånger till och har du ett halvblod så visar det sig inte på samma sätt .
Jag gick igenom ett antal pencelinkurer,svampbehanling ,hemkok ALLT innan Sebacilbehandlingen Tror själv tom att hon mådde så dåligt av skabben att hon resorberade .

Hon kunde bli bättre av behandlingarna men efter 3 dagar var hon etter värre igen .

Jag säger bara prova Sebacilbehandla oavsett vad Vetrinären tror 2 tvättar så ser du vad som händer börjar håret resa sig och lossa i stora kocker å kan jag säga
att jag tror på Skabb ..

Mia som tror detta bara blir vanligare och vanligare men det verkar inte Vetrinärerna fatta :confused:

Fucithalmic är klart bäst för mugg det är örondroppar (stavning?)
Det använder vi på våra hästar. Men det är recept belagt.
Men vet kan va lite svåra på att skriva ut det ibland för dom vill inte att bakterierna ska bli recistenta.
Sår som varar kan man lägga på en slags kompress som heter Animalintex det suger ur allt snusk fungerar suveränt

Senast ändrad av en moderator:

Hej! Har du prövat Nylanders Muggkur eller Möller Vegebom salva.Tycker att det funkar bra, men mina hästar har ju inte så stora problem. Hoppas att ni hittar ngn lösning.

Nu måste ni hjälpa till och vara bollplank, för vi (jag och vet.)kan inte komma på något.

Min häst har en mycket envis mugg, vilket så klart gör henne dålig. Idag hade hennes framknä svullnat upp i bollstorlek, trots att det inte finns någon mugg på framknäet.
Självklart ringde jag vet. och fick äntligen ut en bra veterinär med lite perspektiv och erfarenhet.

Vår höst har väl sett ut ungefär så här (ledsen, men jag kan inte alla medicinnamn i huvudet).

* Mugg, lindrig med lite lymfangit. Ca oktober. Fick det här mjölkiga antibiotikat som man ska injecera i halsen + Butta. Muggen behandlas lokalt med Celeston.

* 3 veckor senare ingen bättring. Behandling: Hippotrim och någon egen patentare de hade, en handdesinfektion.

* Ytterligare 3 veckor senare får de komma ut igen. Ingenting har hänt med varken lymfangit eller muggen. Jag misstänker skabb, men vet. tror inte på detta. Övertalas att ta en längre kur Hippotrim (10 dagar) och att prova Virkon S. Kan dessutom använda Sebacil ifall jag nu tror på skabbteorin:smirk:

Dessa 3 gånger har det varit 3 olika veterinärer.

* För fjärde gången, 3 veckor senare får jag ut samma vet som första gången. Muggen ser nu för jävlig ut och sprider sig mycket. Hon blir förfärad, inser allvaret och ringer Helsingborg.
Hon går också på min linje om att ta hudprover och gör det. Behandlingen sker nu enbart lokalt med Salisylvaselin, antibakteriellt schampo och Garamycin (antibiotikasalva), allt på Helsingborgs rekommendationer.

Proven visar ingenting förutom Stafilycocker vilket inte förvånar någon... Labbråttan som kollade provet misstänker att fotskabb har orsakat muggen från början pga hur huden ser ut, men hittar inget nu.

Jag fortsätter behandling lokalt och ser positiva förändringar, till en viss gräns, sen ger det sig inte.
Bestämde mig för att ta det lite lugnt, hålla koll och inte pilla så mycket med det nu när det ändå har minskat så pass mycket. Nu, en månad ca efter att jag slutade kladda så är det illa igen och hon har lymfangit även i hö framknä, trots att muggen sitter vä bak.

Får ut en ny vet. som ser saken i ett annat sammanhang.
- Hästen saknar hudpigment (är skäck, dock mest vit).
- Hästen har lindrig "acne" på halsen (relativt nytt, dock en hudreaktion)
- Hästen reagerar på vissa vaccin och även lugnande.
- Hästen och även hästens mamma fick lätt nässelfeber, vilket tyder på en överkänslighet.
- Hästen bränner sig lätt av solen på sommaren och reagerar krafigt mot mygg och flugor.

Han ska nu gå in på humansidan och se vad han kan hitta, det lutar åt hyposensiblisering, eftersom han vill hitta orsaken till muggen, det går uppenbarligen inte att behandla den...

Har ni någon teori? Har ni haft en häst med liknande problem?

Det mest positiva var ändå att han bekymrade sig över min och hästens relation, han såg verkligen mitt problem när jag förklarade att hon inte tycker om mig just nu och jag vill inte hålla på och behandla henne för massa som inte ger resultat. Sen när har en vet. brytt sig om det:crazy: ?

//E

Har ni provat steroider?
Photosensitivity

What you see: reddened skin and crusty, raised scabs.
Is it contagious? No.
Cause: sun exposure along with other complicating factors. Photosensitivity almost exclusively affects pink skin, which lacks a dark pigment called melanin that protects against sunlight. Primary photosensitivity occurs when a horse consumes high levels of photodynamic agents--found in alfalfa, clover, bishop's weed and a variety of other plants--which overwhelm his system and damage his skin when exposed to the sun's ultraviolet rays. In secondary photosensitivity, a horse with a damaged liver ingests normal levels of photodynamic agents but his body cannot break them down properly.
Pertinent facts: Photosensitivity lesions can appear on any area of the body with pink skin, most often the muzzle and face and white ankles or pasterns on the lower legs. The acute lesions begin as purplish blisters that weep or slough away and scab over. Affected areas are sharply painful to the touch.
Treatment: If you think your horse has photosensitivity, contact your veterinarian. He may prescribe topical or oral steroids to reduce inflammation, as well as Banamine or bute to keep your horse comfortable. He may also test your horse's liver function for signs of damage.
Prevention: If you know your horse is susceptible, keep him stabled during the daytime and limit his exposure to direct sunlight. If your pasture contains plants that trigger photosensitivity, you may need to move your horse to another field. Horses who suffer photosensitivity on the lower legs benefit from being turned out wearing shipping bandages or boots.

HeJ!

Kände en häst för en massa år sen som hade kronisk mugg/rasp och lymfangit, hon hade gått igenom typ alla veterinära åtgärder som finns och massa andra, inget hjälpte förrän vi hittade tea tree oil i både shampoo och "smörj". Tvättade 1 gång/dag och smörjde 2 och hon blev jättefin, lymfangiten blev bättre och muggen/raspen försvann.

Tyvärr åkte hon på betäckning och där sköts ju inte sånt om, så hon kom hem och såg lika illa ut igen.. Sen flyttade hon och jag tappade kontakten med henne, så jag vet inte om hon blev bättre igen.. Det blev inget föl iaf..

/ Lavinia, som har en mugghäst som vägrar läka...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 562
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej alla! Ska försöka förklara så tydligt jag kan! x) Jag har en 15 årig häst som för ett par veckor sedan fick konstaterat att han...
Svar
0
· Visningar
798
Senast: Hästanna
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 488
Senast: Piaff
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 897

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sånger som du hatar
  • Gift vid första ögonkastet 2024
  • Motionscykel?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat