På min telefon (Samsung s6) räcker det med att skriva ICE efter personens namn i kontakterna. När jag sedan sveper utan att låsa upp så kommer uppmaning om pinkod och längst ner står det nödsamtal. Trycker man på den så kommer en ikon upp som ser ut som kontaktikonen fast röd, tryck där och de nummer du har skrivit ICE efter kommer upp.
På min Samsung 5(?) går man på kontakten in under grupper och bockar i rutan ICE.
Väljer man nödsamtal finns en ikon längst ner till vänster som gör att man ser de kontakter som finns i gruppen ICE.

Upptäckte att det låg en inaktuell person i min ICE. :o Nu borttagen.

Så långt tänkte jag inte. Jag tänkte bara att det behöver vara någon man har känt länge och som typ vet allt om en.
Nej det kan ju vara någon man nyligen lärt känna. Det handlar ju inte om tid utan om närhet. Jag har skrivit in mina närmaste släktingar där. Saknar partner men min mamma skrev jag in som ICE men hon är tyvärr rätt gammal och förståndet börjar svikta. Men så länge som hon är någorlunda ok så ska hon stå på listan. Ett syskon står där trots bristande kontakt. Hoppas att hen bryr sig åtminstone lite om mig. Om inte annat så behöver hen hjälpa min mamma om jag skulle förolyckas.

Började fundera på ICE. In Case of Emergency. Nu har jag gjort en sån lista på telefonen men hur kommer räddningstjänsten åt mina nummer vid behov? Telefonen är ju låst? Eller kommer man runt det på något sätt?
På min iPhone har jag Medicinskt ID, vilket innebär att de kan komma åt ICE numren även om telefonen är låst. :up:

Man ställer in det via appen Hälsa, som finns på telefonen redan från början.

Kunskapen om ICE verkar dåligt spridd. Det är ju ett viktigt verktyg för akutpersonal. Bra om tråden får fler att skapa ICE.
Jag jobbar på en akutmottagning och har aldrig varit med om att denna funktion används, faktiskt. Men kanske används på andra platser i landet.
Är det riktigt akut finns inte tid att börja leta i patientens telefon och är det mindre akut behövs det oftast inte.

Kunskapen om ICE verkar dåligt spridd. Det är ju ett viktigt verktyg för akutpersonal. Bra om tråden får fler att skapa ICE.

Jag har haft ICE framfor vissa kontakter i min mobil sedan langt fore smartphones. Det ar definitivt narmare 15 ar sedan vi startade med ICE an 10 ar sedan. Det overraskar mig att det ar sa pass fa i Sverige som har det, jag vet att mina vanner hade kannedom om det nar vi var dar precis nar man borjade kunna lasa telfonerna.

Jag jobbar på en akutmottagning och har aldrig varit med om att denna funktion används, faktiskt. Men kanske används på andra platser i landet.
Är det riktigt akut finns inte tid att börja leta i patientens telefon och är det mindre akut behövs det oftast inte.
Jag ser det som väldigt synd att den inte används. Jag hade tidigare då jag var mycket allvarligt sjuk information om medicineringen och sjukdomarna som ICE. Jag hade också samma information som lösblad i plånboken och en kopia i vardera facket i väskan. En kopia lämnades också i förekommande fall till ambulanspersonalen. Ändå höll det på att ta slut då jag fick en morfinöverdos på sjukhuset just för att de inte läste. I just det fallet när jag höll på att få morfinöverdos på sjukhuset hade ambulanspersonalen fått en kopia i sin hand men var den tog vägen vet jag inte. Nu gick det bra. Jag var bara medvetslös ett tag men så onödigt även om jag har full förståelse för att det kan hända i verkligt akuta fall.

Jag fick upplysa personalen på barnakuten här om det när jag jobbade där.. Fick in medvetslös tonåring. Överlag borde ändå akutmottagningar ha lite koll på sånt här tycker jag. Hoppas tex ambulanspersonalen vet att en del mc-förare har medicinsk info i hjälmen, tex.

Jag fick upplysa personalen på barnakuten här om det när jag jobbade där.. Fick in medvetslös tonåring. Överlag borde ändå akutmottagningar ha lite koll på sånt här tycker jag. Hoppas tex ambulanspersonalen vet att en del mc-förare har medicinsk info i hjälmen, tex.
Jag tror inte problemet är okunskap om att det finns, utan att det inte tillför något i ett akut läge.
Vi lyckas ofta identifiera patienten när den kommit till akutmottagningen om ambulansen inte gjort detta på väg in. Då ser vi ju journalerna och kan där få den info vi behöver. Dessa anses nog som mer tillförlitliga än ev information som patienten själv lagt in i sin telefon.
Själv hade jag varit mer noggrann med att alltid ha med mig ID-kort än min telefon av den anledningen.
Ett tips till allmänheten kan vara att vid kontakt med sjukvården se till att de har uppdaterade telefonnummer, även till anhöriga. Adress uppdateras automatiskt från folkbokföringsregistret men inte telefonnummer.

Jag ser det som väldigt synd att den inte används. Jag hade tidigare då jag var mycket allvarligt sjuk information om medicineringen och sjukdomarna som ICE. Jag hade också samma information som lösblad i plånboken och en kopia i vardera facket i väskan. En kopia lämnades också i förekommande fall till ambulanspersonalen. Ändå höll det på att ta slut då jag fick en morfinöverdos på sjukhuset just för att de inte läste. I just det fallet när jag höll på att få morfinöverdos på sjukhuset hade ambulanspersonalen fått en kopia i sin hand men var den tog vägen vet jag inte. Nu gick det bra. Jag var bara medvetslös ett tag men så onödigt även om jag har full förståelse för att det kan hända i verkligt akuta fall.
Om patienter har med sig papper från till exempel senaste vårdtillfälle eller med mediciner osv så använder vi ofta detta. Dock är det oftast lättare för oss att hitta detta i journalerna. Så förutsatt att du blir sjuk där det finns tillgång till dina journaler och har ID med dig så kommer vi väldigt långt, väldigt snabbt med det. Problemet är när vi måste komma åt journaler från andra landsting med andra system, då kan det ta lite längre tid, men det är inget som brukar prioriteras i det mest akuta skedet.

Jag tror inte problemet är okunskap om att det finns, utan att det inte tillför något i ett akut läge.
Vi lyckas ofta identifiera patienten när den kommit till akutmottagningen om ambulansen inte gjort detta på väg in. Då ser vi ju journalerna och kan där få den info vi behöver. Dessa anses nog som mer tillförlitliga än ev information som patienten själv lagt in i sin telefon.
Själv hade jag varit mer noggrann med att alltid ha med mig ID-kort än min telefon av den anledningen.
Ett tips till allmänheten kan vara att vid kontakt med sjukvården se till att de har uppdaterade telefonnummer, även till anhöriga. Adress uppdateras automatiskt från folkbokföringsregistret men inte telefonnummer.

Jag menade just att jag varit med om läge där det hade tillfört något. Tonåringar kan dessutom ofta sakna ID av förklarliga skäl. Däremot hade jag förvisso inte vågat helt lite på info om tex medicinska grejer; man kan ju ha på sig nån annans telefon (osannolikt men kan ju hända). Står det en allergi kan man ju iofs utgå ifrån den tills man vet säkert. Och där jag jobbade fanns inte kunskapen, som jag skrev, oavsett vad du tror. Givetvis är journaler och säker identifiering bättre, ingen som sagt annat. Men att kunna hitta anhöriga att ringa kan vara värt mkt i specialfallen.

Liknande trådar

Skola & Jobb Vad använder ni för digital Att göra-lista? Jag gick motvilligt ifrån min analoga lista (älskar att stryka!) för en tid sen eftersom jag...
Svar
9
· Visningar
784
Senast: SaraXX
·
IT & mobiler Microsoft Edge. Samsung A51. Varje gång som jag vill flytta foton från telefonen till datorn så scannar datorn in alla bilder som finns...
Svar
2
· Visningar
294
Senast: Migo
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 349
Senast: Blyger
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 625
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar