Ibland undrar man över samhället...

Sv: Ibland undrar man över samhället...

jag håller med dig, men vårt rättssystem ställer ett krav i alla mål utom skattemål.
skuld måste bevisas.
oskuld inte.

Hovrätten dömer utifrån de bevis som finns, inte de antaganden man gör.
 
Sv: Ibland undrar man över samhället...

Läste precis detta i Aftonbladet :cry:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17555242.ab

Jag vägrar tro på att en 15-årig flicka frivilligt ställer upp på gruppsex :( och hur fan tänkte killarna?! :rage: :yuck:

Förlåt, men nu tycker jag att du är lite fördomsfull. Jag hade ett ganska utsvävande sexliv som 15-åring och jag njöt i fulla drag av att utforska min sexualitet.

Men med det sagt säger jag inte att det var fel att grabbarna friades. Ännu ett case där ett våldtäktsoffer misstänkliggörs.
 
Senast ändrad:
Sv: Ibland undrar man över samhället...

Förlåt, men nu tycker jag att du är lite fördomsfull.

Det får du gärna tycka och jag är kanske lite naiv. MEN jag tror fortfarande att det inte är speciellt vanligt att en 15-årig flicka som inte är trasig FRIVILLIGT ställer upp på gruppsex. Att hon kanske blir pressad och övertalad ja.
 
Sv: Ibland undrar man över samhället...

Jag hade ett ganska utsvävande sexliv som 15-åring och jag njöt i fulla drag av att utforska min sexualitet.

Jag ser inga problem med att utforska sin sexualitet i den åldern. Kul att det fungerade för dig men det betyder ju faktiskt inte att det är så för alla.
 
Sv: Ibland undrar man över samhället...

Jag ser inga problem med att utforska sin sexualitet i den åldern. Kul att det fungerade för dig men det betyder ju faktiskt inte att det är så för alla.

Nej nej, absolut inte! Men visst finns det 15-åringar som fantiserar om och vill ha gruppsex, utan att vara trasiga eller dyl. En 15-årig pojke som vill ha gruppsex skulle du kanske inte ha samma aversion mot, menar jag. Jag tycker det är ofeministiskt att per automatik utgå från att unga flickors sexualitet ska ha ett visst ramverk för att vara accepterat.
 
Sv: Ibland undrar man över samhället...

Jag håller med om att gruppsex i sig inte är sådär oerhört skitkonstigt.

Det som jag tycker är märkligt att en 15 -årig tjej låser in sig i ett mörkt rum med sex killar hon inte vet vilka de är och har sex med dem. Hade hon däremot vetat vilka dom var och inte varit inlåst - inte speciellt otroligt.
 
Sv: Ibland undrar man över samhället...

Jag håller med om att gruppsex i sig inte är sådär oerhört skitkonstigt.

Det som jag tycker är märkligt att en 15 -årig tjej låser in sig i ett mörkt rum med sex killar hon inte vet vilka de är och har sex med dem. Hade hon däremot vetat vilka dom var och inte varit inlåst - inte speciellt otroligt.


Det hela slutade dessutom i en våldtäktsanmälan. Något som tar det hela till ytterligare nivå. Hovrätten bedömde precis som tingsrätten att flickan är trovärdig. Däremot bedömde de pojkarna som mer trovärdiga än tingsrätten. Att pojkarna ändrade sin redovisning med tid ursäktas med att de befann sig i en stressande situation. Då kan vi anta att vittnesmål hädanefter är onödiga eftersom de som hörs kan befinna sig i en stressad situation och kan behöva korrigera sitt vittnesmål efter hand.
 
Sv: Ibland undrar man över samhället...

Det finns andra och lite bättre kanaler att läsa än just Aftonbladets tolkning av vad läsare låter sig förfasas över. Det är meningen att du ska tolka händelsen som den beskrivs, men verkligheten kan se annorlunda ut med betydligt fler reella faktorer än det som nämns i den blaskan.

/V
 
Sv: Ibland undrar man över samhället...

Jag håller med om att man som femtonåring absolut kan ha ett utsvävat sexliv, och att det ska vara helt okej, men det som är skrivet i artikeln gör mig uppriktigt förbannad.


"det måste ha varit svårt för flickan att ha en klar minnesbild från kvällen eftersom så många passerade in och ut i rummet."

För det första är detta så sjukt nedvärderande mot flickan att det inte är sant, och borde dessutom tala till hennes fördel. En människa som har sex är, om hen gett klartecken till situationen, fullt medveten om vem hen har sex med och vad hen känner är okej att göra eller inte. Även som femtonåring. Som femtonåring kan det dock vara svårt att uttala gränser för vad som känns okej och inte, och om det nu är så att massor med människor gått ut och in ur rummet lär detta inte ha varit en okej företeelse. Om flickan inte ens har koll på vem hon har sex med, är det för mig ett automatiskt no-go att ha sex med henne. Man ska inte, och speciellt inte som ung människa, behöva säga nej. Om en människa är passiv, vilket man får anta att hon är om hovrätten antyder att hon är trovärdig men ändå inte klar över vad som hände, är det ett automatiskt nej. Beslutet att då ändå ha sex med henne tycker jag HELT ska läggas på pojkarna, som i all självklarhet borde insett att de utnyttjade en situation.


"Hovrätten skriver i domen att flickan "mycket väl kan sägas ha befunnit sig i en mycket utsatt situation", men att det inte kan ställas utom rimligt tvivel att hon befunnit sig i ett hjälplöst tillstånd "i den snäva mening som detta begrepp anses ha"."

En "mycket utsatt situation" är INTE en okej situation att ha samlag i. Det är en väldigt fin linje mellan en "mycket utsatt situation" och ett "hjälplöst tillstånd" och det är förjävligt att hovrätten dömer detta till flickans nackdel.
 
Sv: Ibland undrar man över samhället...

Jag blir så arg, upprörd och frustrerad, det kommer ni också märka av mitt inlägg...

och senast läste jag följande:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17597113.ab

Visst det är aftonbladet... Men vissa grundstenar måste ju i alla fall vara sanna: Vittne ringer polis, död kvinna, häktad för våldtäkt...
Det känns som om det har gått alldeles för långt med alla dessa paragrafrytterier, hur ska kvinnan då ha dött om inte att ha blivit bragd om livet pga situationen? Eller hon kanske passade på att få hjärtattack eller ta självmord? Hade hon överlevt hade männen säkert blivit friade för att hon inte gjorde tillräckligt motstånd...

Jag förstår tanken och orsak att vara oskyldig till motsatsen bevisats. Men jag tycker personligen att detta har gått till extrem överdrift, det är bara att gå till statistiken för att se andel anmälda våldtäkter och andel fällande domar för att se att det knappt är lönt att anmäla och för mig har det ärligt talat gått så långt så jag undrar om det inte är bättre att ta lagen i egna händer om något dylikt skulle ske i min närhet. För i många fall är det ändå rätt uppenbart, kvinna eller flickan ville inte! Men nog fan kommer dessa paragrafer och tolkningar och friar från skuld.
Dessutom tycker jag inte att dagens kvinnosyn är något bättre än om man går tillbaka några hundra år i tiden, eller för den delen förflyttar oss till en annan världsdel där skulden läggs på kvinnan. För under de fina fasaderna och lagarna så verkar det ju rätt upenebart att det är kvinnans eget fel och att män är dum i huvudet och behöver ha ett nej bokstavligen indunkat i pannan.

Förlåt för detta arga inlägg såhär på tidiga fredagseftermiddagen. Men usch, fy och blä!
 
Sv: Ibland undrar man över samhället...

det hela faller väl på den bokstavstolkning man gör av definitionen på våldtäkt.
Jag antar att man inte kan ändra på brottsrubriceringen till grovt sexuellt utnyttjande. För det är väl exakt vad det hela handlar om, om det nu inte är en våldtäkt. Sen är det för mig obegripligt att det finns en uppdelning mellan våldtäkt och sexuellt utnyttjande, det borde vara grader av samma definiton.
 
Sv: Ibland undrar man över samhället...

det hela faller väl på den bokstavstolkning man gör av definitionen på våldtäkt.
Jag antar att man inte kan ändra på brottsrubriceringen till grovt sexuellt utnyttjande. För det är väl exakt vad det hela handlar om, om det nu inte är en våldtäkt. Sen är det för mig obegripligt att det finns en uppdelning mellan våldtäkt och sexuellt utnyttjande, det borde vara grader av samma definiton.

Just det var det många som befarade när man ändrade grov sexuellt utnyttjande till våldtäkt förra gången. Att bara för att man ändrar begreppen i lagen är det inte alltid huvudet hänger med hos rätten.

Kallar man något för våldtäkt som i de flestas ögon är sexuella övergrepp, så riskerar man att det tar tid innan begreppet förskjuts.

I det här fallet... det lilla golit läst, handlar det nog dock om våldtäkt i alla bemärkelser.

Däremot är det mycket problematiskt att argumentera för att det är våldtäkt genom att hänföra till att "ingen 15-åring skulle vilja" för då är man genast inne på frågan om sexuellt beteende och ger försvarsadvokaten en rätt att utfråga offret som sexuelle preferenser och tidigare sexuella handlingar. Man måste diskutera vad som hände där och då.

... och lite krasst.. om ni läst om att en 15-årig grabb hade haft sex med sex tjejer, hade ni tänkt våldtäkt då??
 
Sv: Ibland undrar man över samhället...

det hela faller väl på den bokstavstolkning man gör av definitionen på våldtäkt.
Det var det här som störde mig lite när jag såg Debatt i ämnet igår kväll. Att ingen tog upp definitionen (tolkningen) av våldtäkt och andra sexualbrott som problematisk utan alla, även programledaren, verkade förutsätta att det räcker med ett nej så räknas det som våldtäkt eller övergrepp.

Det spelar, i Sverige, ingen roll om någon sa nej. Att tvinga till sig sex mot någons vilja är lagligt. Eftersom rättssystemet ofta betraktar våldtäkter som rena misshandelsfall krävs det enligt många åklagare och domare antingen misshandel eller hjälplöshet (eller med dagens lagstiftning utsatt situation vilket man kan tolka precis lika godtyckligt som hjälplöshet).
Det var ju en domare i det här fallet som uttryckte sig som så att hon mycket väl kan ha sagt nej men det var inte våldtäkt för det, utan det krävdes hjälplöshet.
Redan för några år sedan var det en åklagare som skrev debattartiklar i ämnet våldtäkt inom äktenskapet och hävdade att det inte är, och inte bör vara, straffbart att ha sex med någon mot dens vilja.

Det här gigantiska hålet i lagstiftningen är ett problem. Det spelar ingen roll om människan säger nej, bara att köra på, helt lagligt.

Men det verkar inte vara många som reflekterar över det utan tror att det finns någon slags gemensam hållning även inom rättsväsendet att ett nej är ett nej.
 
Sv: Ibland undrar man över samhället...

Det tror jag manga inte gor. Vilket ar mycket beklagligt. For det gor ju inte saken battre for de man som bli valdtagna :(
 
Sv: Ibland undrar man över samhället...

Det var det här som störde mig lite när jag såg Debatt i ämnet igår kväll. Att ingen tog upp definitionen (tolkningen) av våldtäkt och andra sexualbrott som problematisk utan alla, även programledaren, verkade förutsätta att det räcker med ett nej så räknas det som våldtäkt eller övergrepp.

Det spelar, i Sverige, ingen roll om någon sa nej. Att tvinga till sig sex mot någons vilja är lagligt. Eftersom rättssystemet ofta betraktar våldtäkter som rena misshandelsfall krävs det enligt många åklagare och domare antingen misshandel eller hjälplöshet (eller med dagens lagstiftning utsatt situation vilket man kan tolka precis lika godtyckligt som hjälplöshet).
Det var ju en domare i det här fallet som uttryckte sig som så att hon mycket väl kan ha sagt nej men det var inte våldtäkt för det, utan det krävdes hjälplöshet.
Redan för några år sedan var det en åklagare som skrev debattartiklar i ämnet våldtäkt inom äktenskapet och hävdade att det inte är, och inte bör vara, straffbart att ha sex med någon mot dens vilja.

Det här gigantiska hålet i lagstiftningen är ett problem. Det spelar ingen roll om människan säger nej, bara att köra på, helt lagligt.

Men det verkar inte vara många som reflekterar över det utan tror att det finns någon slags gemensam hållning även inom rättsväsendet att ett nej är ett nej.

golit vill nog argumentera att det inte är lagstiftningen i sig det är fel på Det är problematiskt att handlingar som gemene man inte tycker är våldtäkt är våldtäkt i lagens mening. Normativ lagstiftning har sina poänger, som att när man kunde bli våldtagen inom äktenskapet, men går man för långt utanför normen så blir den juridiska termen för långt från ordet.

Ett ord som för få personer tar i sin mun, trots vad de blivit utsatta för.

Det blir fel när det som de flesta tycker är sexuella övergrepp juridisk rubriceras som våldtäkt, dessvärre finns det ingen väg tillbaka.

Sex är som vi många gånger diskuterat här på buke, en av de mest komplicerade sociala relationer vi har. Både vad sex är och hur man får det, eller för all del inte vill ha det. Det gör att lite oavsett lag vi har så blir det svårt.

Blir det våldtäkt om hon trycker ner hans huvud i skrevet, som uppmaning till att ge oralsex?? Första gången? andra gången?

Blir det våldtäkt om hon efter åratals av subtilt förtyck, bara förväntas ställa upp om morgonståndet pockar på?
 
Sv: Ibland undrar man över samhället...

Det tror jag manga inte gor. Vilket ar mycket beklagligt. For det gor ju inte saken battre for de man som bli valdtagna :(

golit tror att vi har väldigt svårt att frigöra oss från moral när vi pratar juridik som sex.

En 80 kilos svensk man mot en 40 kilos thailändska, våldtäkt. En 70 kilos Gambier mot en 140 kilos svenska. Hon skulle inte ens kallas till förhör.
 
Sv: Ibland undrar man över samhället...

golit vill nog argumentera att det inte är lagstiftningen i sig det är fel på Det är problematiskt att handlingar som gemene man inte tycker är våldtäkt är våldtäkt i lagens mening. Normativ lagstiftning har sina poänger, som att när man kunde bli våldtagen inom äktenskapet, men går man för långt utanför normen så blir den juridiska termen för långt från ordet.

Ett ord som för få personer tar i sin mun, trots vad de blivit utsatta för.

Det blir fel när det som de flesta tycker är sexuella övergrepp juridisk rubriceras som våldtäkt, dessvärre finns det ingen väg tillbaka.

Sex är som vi många gånger diskuterat här på buke, en av de mest komplicerade sociala relationer vi har. Både vad sex är och hur man får det, eller för all del inte vill ha det. Det gör att lite oavsett lag vi har så blir det svårt.

Blir det våldtäkt om hon trycker ner hans huvud i skrevet, som uppmaning till att ge oralsex?? Första gången? andra gången?

Blir det våldtäkt om hon efter åratals av subtilt förtyck, bara förväntas ställa upp om morgonståndet pockar på?
Våldtäkt är en typ av sexuella övergrepp.
Sexuella övergrepp används ofta som samlingsnamn för våldtäkt, sexuellt tvång, ofredande och utnyttjande.

Debatten som åklagaren förde, om att det är och bör vara lagligt att ha sex mot någons uttryckliga vilja, skedde 2009.
Även domaren i fallet som tråden berör uttalade sig på liknande sätt då han sa att flickan mycket väl kunde ha sagt nej till sex med killarna (en av dem erkände ju gråtandes i förhören att flickan sagt nej, varit rädd, och att de hade haft sex mot hennes vilja) men domaren menade att det i så fall var tjatsex. Och tjatsex är inte olagligt.
Det är djupt beklagligt är att vissa inom rättsväsendet tycker att ett tydligt "nej" och tvingat sex på det inte hör till de sexuella övergreppen, det tyder på okunskap och att lagen kanske inte är tydlig nog.

Jag håller inte med om att det var fel att förnya definitionen av våldtäkt, och jag håller inte med om att "gemene man" eller "de flesta" varit emot förnyandet. Det är befogat att ge även passiva offer ett mer omfattande lagligt skydd, trots att det kan vara svårt till en början att anpassa sig och öka sin förståelse. Tanken att det skulle vara fel bottnar i en syn på våldtäkter som misshandelsfall och inte sexualbrott. Visst kan våldtäkter innefatta ren misshandel och det vanligare mindre grova våldet såsom fasthållning, att bända isär ben osv, men våldtäkt är också sexualvåld vilket även ett passivt (pga medvetslöshet/allvarlig rädsla som fallet här i tråden rör/droger osv) offer utsätts för vid en våldtäkt. Jag tycker det är bra att den nya lagen försöker belysa det.

Vad gäller dina exempel så är det våldtäkt att tvinga någon till att genomföra oralsex, men det är inte våldtäkt att uppmana någon till det om uppmaningen sker i en situation som inte är hotfull. Jag har fått mitt huvud nertryckt som en uppmaning till oralsex men det har inte varit våldtäkt då det inte varit en hotfull situation utan jag avböjt och det respekterats och inte pressats vidare. Att upprepade gånger pressa ner någons huvud kan betraktas som hotfullt och kan också ske på ett våldsamt sätt.
Det är inte våldtäkt att föreslå sex, men det är våldtäkt att tvinga till sig det genom förtryck.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Äldre En 15-årig flicka blir våldtagen efter en fest i en lägenhet av 6 jämnåriga pojkar. De går in en och en i ett låst rum till flickan som...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 815
Senast: AgentCarter
·
Äldre Det känns som att jag tjatar om detta men jag kan inte låta bli för jag har verkligen fått nog. Jag ber om ursäkt på förhand för ett...
48 49 50
Svar
992
· Visningar
57 826
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp