B
Borttaget konto
Sv: Pojkar frias för gruppvåldtäkt
Något måste göras när rättsväsendet ligger årtionden efter övriga samhällets syn på sex.
Värt att tänka på är ju att de här definitionerna finns till för oss, de har den betydelse vi ger dem, och de ändras och utvecklas med tiden. Den här typen av uttalanden får mig att tänka att något måste ändras och kanske inte ens den nya definitionen av våldtäkt räcker för att spegla verkligheten.
Ja, att ha sex med någon mot hens vilja är helt ok enligt svensk lag, det spelar ingen roll om hen säger nej och gråter och försöker klä på sig igen, bara att köra på.Jag förstår verkligen inte hur det ska kunna finnas förmildrande omständigheter. Och när till och med domaren säger att tjejen visst kunnat säga nej och gett uttryck för att inte vilja men det ÄNDÅ inte är våldtäkt enligt lagens mening, då tycker jag det är riktigt snett.
Något måste göras när rättsväsendet ligger årtionden efter övriga samhällets syn på sex.
Värt att tänka på är ju att de här definitionerna finns till för oss, de har den betydelse vi ger dem, och de ändras och utvecklas med tiden. Den här typen av uttalanden får mig att tänka att något måste ändras och kanske inte ens den nya definitionen av våldtäkt räcker för att spegla verkligheten.