Jag jobbar som skadedjurstekniker och har då samma "stil" som sotaren. Jag åker hem till folk och hjälper dem med vad det nu är som är problemet.
Vi bokar upp på samma sätt: "kommer mellan då och sen". Anledningen till att vi inte kan säga en mer exakt tid är att man inte kan veta precis vad som händer vid varje ställe. Ett jobb som borde ta en kvart kanske tar 45 minuter. Sen kanske det är bilkö, fler kunder emellan och så vidare. Man ringer till så många man kan, men man kan inte sitta och ringa till varenda kund flera gånger och säga "jag kommer sen, jag kommer sen". Ofta ringer kundtjänst och undrar var vi håller hus (vi brukar inte lämna ut våra telefonnummer, allt går via kundtjänst), kunden väntar. Det enda man kan svara är "jag är på väg". Vi brukar ha som princip att ringa 15-30 minuter innan vi kommer, men det förutsätter att kunden svarar i telefon..
Nu täcker jag upp ett väldigt stort område (Skaraborg+Jönköpings län), ofta har just sotaren mindre distrikt än så. Dessutom brukar de planera in flera kunder i samma område, så visst är det enklare för dem att planera mer exakta tider.
Jag förstår frustrationen, speciellt när man ska iväg eller har tagit ledigt från jobb. Men ärligt talat, man måste inte alltid vara hemma själv. Vi kan ju jobba utan att man står och tittar på. Har man generella frågor kan man ringa valfritt företag och få rådgivning. Man kan be en vän eller granne att hålla koll, vad som helst. Det går alltid att lösa.
Det är otroligt frustrerande för oss att ha kunder som kräver att vi vet exakt när vi kommer, och helst flera dagar i förväg. Det finns många omständigheter vi inte styr över..
Boka in färre jobb och ha med felmarginal mellan jobben tänker många nu. Men det innebär färre jobb per dag, färre människor som får hjälp inom utlovad tid (och tro mig, det är extrem känsligt för vissa! Helst skulle vi kommit igår) och lägre lönsamhet för företaget.
Ja, det blev ett långt och lite rörigt inlägg (skyller på att jag är lite full och frustrerad över jobbet
)