I väntan på veterinären....

Lycanthrope

Trådstartare
Veterinären är på väg, men jag undrar om någon har förslag på vad som kan vara fel på vår shettis.

Imorse hade hon rymt men stod Utanför hagen, var extra lugn att ta in.
Senare fixade vi hagstängslet, hon kom inte som hon brukar. Följer ALLTID efter oss annars. Hon gick iväg när jag kom. Det dunsade till och hon ramlade mot stallväggen, såg ut som hon halkat.

Hon vill inte bli tagen på mage, juver eller under svans. Hon älskar att bli kliad där annars. Åt inte morot ens.

Pratade med vet och skulle få i henne vatten och röra på henne. Hon ville inte ha äppelvatten. Men åt glatt knäckebröd och gick sedan och drack lite.

Gick ner till grannen som är kunnig och har paraffinolja. Pratat ned vet igen som är på väg. Hon år müsli med paraffin och vatten.

Men när sambon höll henne välte hon 2 gånger!
Hon lutade sig bakåt och tippade omkull. :/

Sen ställer hon sig och är lugn. Spände sig och började vibrera som om hon skulle Ramla igen men det släppte och hon slappnade av igen.

Någon aning om vad det kan vara? Kolik trodde vi ju först men att hon välter också vet jag inte.
Inte svullen eller varm nånstans.

Skriver med dålig telefon så kan bli lite luddigt.

Sv: I väntan på veterinären....

Hur gammal är hon? Hur länge har ni haft henne? Har hon feber? (Tempa inte om hon är vinglig, se upp så ingen blir skadad!)
Hur rör hon sig mellan "anfallen"?

4, haft sen 8 månader. Är normal nu, inte orolig eller så alls. Inte tempat pga hon inte vill stå still och hytter med bakhov.

Epilepsi, nervskador i nacke/ryggmärg? Det låter ju på din beskrivning som hon får någon typ av krampanfall.

Frågan är om jourvet kan göra så mkt, skulle tro hon behöver en stor klinikutredning med röntgen osv.

Ätit normalt fram till nu så vitt ni vet?

Om det är neurologisk påverkan (vilket det inte behöver vara) finns det vissa metaboliska tillstånd som kan vara orsaken, t.ex. vissa förgiftningar eller väldigt lågt blodsocker. Förgiftningar är dock ovanliga, och blodsockret "kan" inte sjunka så lågt utan att man märkt av det i god tid innan.
Skada (trauma) mot huvudet kan också ge neurologiska symptom.

Eller så är det "bara" kolik på en liten häst som lägger sig lite väl osmidigt... Kolikkänningar kan komma och gå.

Igår var hon som vanligt, nyfiken. Men var inte ute på promenad igår eller körde, så vet tyvärr inte om det skulle ha varit någon skillnad där.

Imorse tänkte jag inte så mycket på det, hon var lite lugnare än vanligt när jag tog in henne i hagen igen.

Det var först senare när hon inte ens kom när vi pysslade i hagen som jag tänkte att det var något lustigt med henne.
Hon plockade i lite höstrån tidigare när vi pratade med veterinären, men senare åt hon större tussar som vanligt. Och drack som sagt vatten efter att ha ätit lite knäckebröd.

Grannen och veterinären sa att det låter mycket som kolik. Just vältandet gör mig väldigt orolig.

Om det ÄR kolik och hon har så stora smärtor att hon faller omkull pga det så är det jäkligt bråttom! :crazy: När tänker vet dyka upp??

Vet är på väg, det är tyvärr en liten bit att åka. Är nog snart här.

Hon visar "ingen" smärta förutom när man tar på mage och juver. Hon är lugn och avslappnad, vad vi kan se, förutom just när hon välte.

Hon visade inget innan hon välte, (jag var inte med just då men som sambon berättat) utan blev lite spänd och lutade bakåt och rulltippade åt sidan. Andra gången, bara några sek efter första vältet välte hon lite mer rakt åt sidan.

Fy vad otäckt att hon välter! :eek:

Hoppas veterinären hittar en orsak,låter ju som om det skulle vara några krampanfall eller liknande... När hon välter,verkar hon vara vid fullt medvetande,och verkar hon vara med,eller försvinner hon i sin egna lilla värld?

Jag håller tummarna för att allt går bra.

Har veterinären gett er några råd om vad ni ska göra medan ni väntar? Spontant tänker jag att man bör hålla hästen i en varm box (alt. se till att hästen håller sig lagom varm om man har kallstall), ströa boxen rejält så hon inte skadar sig om hon lägger sig/välter igen, se till så att man själv inte riskerar att bli skadad samt se till så hon inte äter, både i kolikförebyggande syfte och om hon skulle krampa.
Nu är det ju mindre riskfyllt med en liten häst som välter/kastar sig än en fullstor, men var rädda om både er och hästen så länge.

Verkade hon fullt medveten just när hon välte? Stel i kroppen/nacken?

Hur är puls och andning? Även om de kan se lugna ut så brukar en häst med kolik ha förhöjd puls.

Hoppas vet kommer snart och att han är duktig!

Enligt sambon tolkade han det som att hon var "med" när hon välte, men att hon liksom inte riktigt kunde hjälpa att hon föll :/ Hon började skaka i bakdelen, som vibrationer.
Hon ställde sig ju upp direkt igen, och andra gången tippade hon, som "fainting goats" säger han. Rakt på sidan. Men efteråt var hon som vanligt i stort sett. Förutom en gång då hon spände sig och vibrerade lite, som om det var på väg igen.

Orolig att hon kan vara förgiftad... :down: Min förra hund visade liknande symptom,och han var antagligen förgiftad av något. Speciellt om hon hade rymt också kan hon ha fått i sig något olämpligt,detta kan även göra så hon har ont i magen.

Alt att det hänt något i skallen eller yttre trauma så nån nerv ligger tokigt.

Håller tummarna att det går bra iallafall!

Veterinären är här nu , gått ut för att ringa en kollega och diskutera.

38,7 feber, andas häftigt. Sämre balans när hon svänger höger, drar svansen åt höger. Svårt att höra puls men höra några slag som låter bra sen är det något ljud, antagligen lungor.

Vet inte riktigt :(
Klara här nu.
Ev virusinfektion, fått antibiotika. Kan i värre fall vara hjärtfel.
Ska till klinik på måndag om hon ej blivit bättre. Ska höras imorgon igen och se hur hon mår då.

Försäkringen täcker såklart inte, så typiskt eftersom sambon påminde mig om att ändra till a1 för ett tag sedan.

Hoppas hon är bättre imorgon!

Min fd häst vinglade runt på sina bakben i hagen en dag och såg full ut. Såg ut som han skulle ramla ihop vilken sekund som helst.
Körde in till kliniken direkt och han fick stanna i 10 dagar innan han var normal igen.
Dom tog alla möjliga prover på honom samt röntgade hela hans hals samt tog benmärgprov.
Dom hittade ingenting men beslöt sig för att behandla det som borrelia. Han fick stå med dropp m.m. och sen blev han helt frisk efter det. Kom aldrig tillbaka. Men det var en saftig vet.räkning så jag hoppas för er skull att det inte är något allvarligt.

När jag släckte och gick ut från stallet hörde jag en duns, tände och kollade till henne; Då var hon täckt med spån. Hade vält igen. Veterinären kan inte sätta fingret exakt på vad det kan vara. :/

Men hon pratade om infektioner och blodtrycksfall.

Blir väl antagligen klinik på måndag.
Närmsta helgöppna klinik är Uppsala tror jag, det är nästan 100 mil.

Ledsen för min stackars ponny :(
Arg för att jag inte fixade försäkringen :banghead:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 561
Senast: malumbub
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
26 263
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 033

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka