I Gang Sattning...

M

marbella ryttare

...jag har kopt en hast som har varit avstalld en langre tid.....undrar hur ni brukar satta igang era hastar....?
..tack pa forhand...
:d]

Sv: I Gang Sattning...

Jag fick nyss tillbaka min häst efter 2 år hos fodervärden. Hästen har tydligen inte arbetat ordentligt i form på hela den tiden och dessutom stått till 100 % det senaste halvåret. Det är min förutsättning idag:smirk:
Jag har arbetat i skritt, traven fungerar inte, hästen kan inte trava i ett lugnt tempo, så vi lugnar oss med det. Vi gör lite skänkelvikningar, lite framdelsvändningar och bakdelsvändningar. Allt för att tänja och böja i muskler och leder. Jag jobbar också med att gå rakt och inte ha huvudet så himla högt, utan att han skall jobba framåt nedåt.
Det har alltså inte gått en vecka sen hästen kom hem, så vi tar det väldigt lugnt. Ett arbetspass är ca 20 minuter långt.
Så arbetar jag, lugnt och sansat och försöker att böja och mjuka upp denna omusklade kropp.
Jag tänker jogga lite med hästen på grusvägar, så han får upp flåset mer innan jag börjar arbeta i trav i ridhuset.

Om någon har idéer och tips så mottar jag också det gärna!

jag brukar börja om från början kan man väl kanske säga. bygga muskler. i början mer arbete från marken. korta pass. endast skritt i början. ja...sedan ökar man succesivt. ställer och böjer från marken först. har man börjat trava kan man dra ner på tiden lite igen och sedan öka succesivt igen. brukar ha ett mål för varje pass. slutar/skrittar av när jag har nått bästa resultat utefter dagsform och tid. varierar med markarbete. nh övningar. hur lång tid det tar beror väl på häst, hur länge den stått och hur utbildad den är/hur mycket den gått innan, ifall den har haft en skada eller liknande.

jag har dock inte satt igång så många hästar. kanske 3-4 st. de flesta har haft skador. så ja, är ingen expert...men det är väl så jag har arbetat.

Det beror ju helt och hållet på hur länge hästen stått och ålder mm. på hästen. Men min förra häst hade stått ca 1 år och ungefär såhär red jag igång henne. 3 första veckorna 50 min skritt 4-5 dagar i veckan. Sedan la jag in korta korta travpass, och allt eftersom längde jag ridturen och också traven för att sedan börja med galoppen. Red under denna igångsättning bara i skogen och klättrade i backar med mera för att bygga muskler samtidigt som jag fick igång kondisen. ;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 318
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 888
Senast: Rosett
·
Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 944
Senast: Huggorm
·
Trav Hej!:) Jag undrar hur ni brukar lägga upp er träning med unghästar - i det här fallet gäller det en 2-åring. Hur ser ert veckoschema ut...
Svar
1
· Visningar
2 134
Senast: electra1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama