i form på uteritten?

Sv: i form på uteritten?

norpan skrev:
kolla på distansryttarna- inte kan man väl begära att ens häst ska gå i korrekt form i 16 mil...där gäller det för häst o ryttare att hitta en bra teknik för att spara energi och samtidigt vara vägvinnande. det innebär inte att deras hästar är helt trasiga..

Distanshästen har ju SIN korrekta form när den jobbar, alltså sin arbetsställning där den slits minst. Du kan ju inte jämföra en distanshästs form med en dressyrhästs, de utför ju helt olika jobb! Men en distanshäst behöver ju fortfarande vara lydig och arbeta i balans för att orka.

Det är olika..men för det mesta när jag rider i skogen så brukar vi bara ta en race tur..:) det tycker min polle är skoj....jobbar gör dom ju annars så varöfr inte få en slapp dag o bara ut i skogen...skönt för ryttaren oxå...

Ja och nej, skulle jag säga...
Jag vill att min häst ska gå lugnt och balanserat, vara avslappad både fysiskt och psykist och lyssna på mig. Så det är väl vår form.
Dock rider jag sällan i "dressyrform" (vilket för min häst innebär samling för LA-Msv klass) annat än korta stunder och inte varje uteritt. Vanligtvis rider jag henne mera framåt och med nosen rejält framför lodplanet (då hon har en förmåga att krulla ihop sig när hon blir spänd). Skrittar gör jag mestadels på lång tygel och helst rakt ut i terrängen :)

Det är klart att hästen ska gå i form även i skogen. Kanske inte kräver lika mycket där som på banan, men i form ska den i alla fall vara. Sen brukar den ju få gå på långa tyglar i skritt.

Det beror på lite grann...
Har jag bestämt mig för att bara fara ut och ta det lugn så gör jag det, men ibland så händer det att jag "tränar" dressyr även när jag rider ut. Rider inte bara inom fyra väggar s a s.
Då rider jag hästen i form och jobbar den i dressyr. Det är så mycket roligare att träna ute i markerna då man automatiskt får en helt annan bjudning.

Hästen går alltid i någon form ;) Så vad du egentligen menar förstår jag inte riktigt.

Jag RIDER nästan alltid när jag sitter till häst, jobbar både mig och hästen. Sedan jobbar jag ibland lite mer eller mindre och ibland busar vi, men att bara släppa och åka med, det gör jag inte av flera anledningar.

Vennie skrev:
Hästen går alltid i någon form ;) Så vad du egentligen menar förstår jag inte riktigt.

Jag RIDER nästan alltid när jag sitter till häst, jobbar både mig och hästen. Sedan jobbar jag ibland lite mer eller mindre och ibland busar vi, men att bara släppa och åka med, det gör jag inte av flera anledningar.

Menade såklart den mer "dressyrformen" men glömde förtydliga mej när jag skapade tråden :p
Klart hästen går i en form "naturligt" också.

Herman behöver få tänka för att hålla sig lugn så brukar jobba honom lite ute också. Är dock inte så noga med formen då utan rider mycket slalom mellan träd, och sånt. Klättrar, skänkelvikningar såna saker så vi inte bara går rakt fram.Gör mycket tempoväxlingar också

Min häst bygger jättelät hjorthals så han måste gå i form. Dock kan det vara lite svårt då han är jättehet.

I skritt på långa tyglar får han gå som han vill, då han trampar under sig iallafall oavsett vad. I skritt på kort tygel samt trav och galopp ska han gå samlat och i form. Då hästen inte går i form sitter sadeln direkt på ryggraden och revbenen, och nedslitna tornutskott är inte kul.... Om jag rider barbacka kräver jag inte så mycket av honom, då den mänskliga kroppen sliter mycket litet på hästen, till skillnad från en sadel.

mackan skrev:
Ja bra ridvägar ska man vara oerhört tacksam för. Vi har underbara vägar, kilometer långa banvallsliknande vägar, mjuka grusvägar på vår och höst, fina skogsstigar, klätterbackar osv osv. Har bara "rundor" dvs man behöver aldrig rida tillbaks samma väg.
Givetvis är det lättare att träna och även få en trevlig form på hästen när man är lyckligt lottad med ridterräng. men ge inte upp - man lever efter bästa förmåga under förutsättningar som finns :p
du har inte två lediga boxplatser? :angel:

Jag har heller inte tillgång till paddock eller ridhus... Det brukar variera men jag sitter inte och jobbar honom hela tiden jag rider. Men brukar lägga in lite i varje pass, tex skänkelvikning i skritt och trav, halvhalter, galoppfattningar, halter, ryggning.. Han är 5 år och precis igångsatt efter ryggproblem. Så vi tar det lite lugnt med formen i trav och galopp tills han har tillräckligt med muskler!

SpjutboAlbin skrev:
Då hästen inte går i form sitter sadeln direkt på ryggraden och revbenen, och nedslitna tornutskott är inte kul.... .

Vad jag vet så har sadeln en TUNNEL där ryggraden sitter. Inte sjutton sticker väl din hästs ryggrad upp så mycket att sadeln ens nuddar några kotor? Nedslitna tornutskott har jag ALDRIG hört talas om någon häst som haft, hänvisa gärna till källa för detta påstående.

Jag brukar de stundvis.. Ja tycker att de bidrar till en ridsugnare häöst.. att rida ut är ju roligt för hästen å att då blanda i lite arbee gör inte den något..

Fast vad är "dressyrform", är det när man samlar hästen? När man balanserar hästen och ber den jobba på mer?
För det borde man göra jämt i sin ridning, för att inte slita mer än nödvändigt på hästen.

Då måste man ha en väldigt smal kanal på sadeln om du menar att sadeln ligger på ryggraden!! :confused: :crazy:

Yes, men det blir en lite lägre form. fast änså i form. så gott man kan. annars har hon en tendens att slänga sig på bogarna...

Om du rider dressyr på din häst så att den har ryggmuskler, så som jag gör, behöver den inte gå i form ute, oavsett om du rider 1 eller 5 timmar. Låter min häst gå på långa tyglar ute... :D

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka