i form på uteritten?

Sv: i form på uteritten?

Sån var min häst först, i början när jag hade henne tänkte jag aldrig på formen när jag red ut...
Men då jag red barbacka under en längre period var hon TVUNGEN att gå i form för att jag inte skulle skumpa av :angel:
Så jag travade med henne i form tills hon blev okoncentrerad, då bröt jag av och började om, & höll på så hela tiden tills hon lyssnade och fattade att hon inte kunde stressa iväg & kika på allt runtomkring.

Det handlar om lydnad. Jag skulle inte rida några längre turer och absolut inte i något högre tempo, om hästen inte accepterade hjälperna bara för att det inte fanns staket!! Det finns väl ingen anledning att hästen får bli olydig bara för att man rider ut? Ber man hästen att svara på hjälperna ska det inte spela nån roll var man är.

Han lyssnar jättebra på hjälper och röst men så fort jag kräver att han ska JOBBA i korrekt form i traven så vill han inte samarbeta :smirk:
Får bli det nya projektet i vinter för oss :p

Den häst jag rider för tillfället låter vi gå lugnt och så. Inte att gå i form, men om han blir för het tar vi bara tag i honom och saktar in farten. :d :rofl:

Min häst skrittar antingen på lång tygel eller arbetar ordentligt utomhus. Vill kunna göra en ganska stor del av arbetet i skogen för att hästen ska slippa dra runt på ridbanan jämt. Därmed är det inte tal om okontrollerad form och tempo ute. Förutom någon gång i galopp då :-)

Det är lättare med vissa hästar än med andra beroende på hur spända, tittiga etc de blir/inte blir av ute ridning. Men det är som alla säger här - visst ska de jobbas i rätt form i även vid ute ridning. Hade själv en hoppig liten sak som din som blev otroligt spänd och tittig ute i skogen. Min dressyr tränare sa i princip till oss att jag måste ha ett långsamt tempo så länge han blev sådan, eller så motverkade jag allt arbete vi lade ner på honom på träningar, eftersom han sprang och spände upp sig med underhals och hela skiten i skogen. Det som KAN hjälpa är om du har bra ridvägar där du kan hålla ett jämt tempo längre sträckor - dvs det blir inte samma gasa, bromsa, sakta av, sätta igång, vilket ofta stressar heta hästar ytterligare. Försök rida sådana ridvägar där du kan ligga i trav långa sträckor så du får chans att jobba honom utan avbrott och att han slappnar av. du måste vara oerhört konsekvent, tex öva på att korta tyglarna i skritt utan att du tänker börja trava utan att han spänner upp sig osv - börja från grunden.
Har en häst nu som tvärtom mot den förra är oerhört avslappnad och mjuk i skogen , även om han är ganska pigg så tycker att i form är den självklara formen även där! -det är underbart. Men med jobb och tålamod kan du komma dit också, även om du har en krut kula som det kanske inte faller sig lika naturligt för. Lycka till!

ibland känns det t.o.m som att min häst blir tittig just av den orsaken att han har tråkigt..
eller det faktum att han passande nog alltid ska bli rädd och hoppa närmare dom där läckra, gröna bladen på trädet som står bredvid stigen ;)
var glada ni som har bra ridvägar. där jag bor blir det mest skritt på urtrista grusvägar alt. för steniga stigar eller så är det alldeles för geggigt.. :smirk:

i skritten försöker jag rida så lite i form som möjligt ute (min åskit är att för mycket jobb i skritt förstör skrittkvaliten)
men i trav så gärna form för mig!
å galoppen.. jaa.. bara försöka hålla lågt tempo.. annars skulle jag nog ha form där också

Haha jooo de kan ju vara så :p
Johan är inte tittig eller nått sånt utan kan bara bli..... het som f*n :rofl:
men han brukar vara duktig på att klia sig mot vägen och bara råka vingla ut i dikeskanten och försöka sno åt sig gräs!

Där syrran har honom på vintern finns det bara asfalt så det är jättetrist på vår och höst, kan bara skritta runt i den här asfalthålan :smirk:
och några ordentliga skogsvägar kan man ju drömma om :crazy:

Ja bra ridvägar ska man vara oerhört tacksam för. Vi har underbara vägar, kilometer långa banvallsliknande vägar, mjuka grusvägar på vår och höst, fina skogsstigar, klätterbackar osv osv. Har bara "rundor" dvs man behöver aldrig rida tillbaks samma väg.
Givetvis är det lättare att träna och även få en trevlig form på hästen när man är lyckligt lottad med ridterräng. men ge inte upp - man lever efter bästa förmåga under förutsättningar som finns :p

Form och FORM..
formen uppkommer vid hästen lydnad och konsentration.
Tycker att du ska ändå hålla koll på din häst ute som inne, bara det att den jobbar inte likadant, kanske lite mer öppnare form ute men ändå lydig och stannar när du säger till och går framåt när du vill, det är det här som är dressyr träning.
Hästen ska ju helst alltid lyssna på dina halvhalter ute som inne..den sak ju vara dresserad och mjuk.

Eftersom jag jobbar med att stärka ffa galoppen på min kille måste jag jobba honom i ganska "dressyrig" form ute. För den form HAN helst vill ha när vi rider utomhus är huvudet så högt det går och sen full fart framåt. Inte många rätt muskler som jobbar då inte :smirk:

För att komma till eftergift på bettet och bakbensaktivitet bör man ju börja nånstans så därför rider jag lite "i form" i skitt & trav först.

Men varje gång jag rider ut ser jag till att minst 70% är "på långa tyglar" (kan inte ha ett lätt stöd bara eftersom han då kör upp huvet och tycker allt är lattjo.. :D )

Jag har ingen ridbana, visst finns det gärden och sånt man kan rida på, även en ridbana en bit bort, men jag föredrar nässtan att rida dressyren ute i skogen, så oftast rider jag väl min häst i form, men såklart har jag dagar när jag rider "Slappt" om man säger så...

Jag brukar rida min pålle i mycket slappare "form" ute i skogen och han får gå lite lång och låg....

när jag rider dressyr ute så försöker jag förstås få honom i bra form, men under konditionsträning vill jag bara att han lyder. kolla på distansryttarna- inte kan man väl begära att ens häst ska gå i korrekt form i 16 mil...där gäller det för häst o ryttare att hitta en bra teknik för att spara energi och samtidigt vara vägvinnande. det innebär inte att deras hästar är helt trasiga..

Självklart! Om vi nu ändå ska rida på hästar tycker jag vi kan rida dem i den form som sliter minst. En häst som rids bra trivs i den ändamånsenliga formen.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka