Hyresvärd som inte sköter hästarna...

Busen

Trådstartare
Finns det något man kan göra åt en hyresvärd som inte sköter hästarna??
Det rör ju egentligen inte mig då mina hästar (tack å lov) inte står i hennes stall... men för mig som brinner varm hjärtat för att alla hästar ska få ha det bra så gör det lite ont...

Har under vintern haft flera insidenter me lösa hästar intill väg osv, trasiga staket m.m..

Det dör väl ingen av, men har under hela vintern lagt märket till att hästarna har kommit ut senare och senare på morgonen/ förmiddagen.
De har även fått gå ute hela dagarna till sent på kvällen utan täcken oav väder och utan minsta skydd...(de överlever de väl de me men...)

Flera har flyttat där i från och nu är det bara någon enstaka inackordering kvar förutom hennes egna hästar,

I början av denna veckan la ja märke till att den knäppa människan hellt plötsligt täckt på ALLA hästarna, trotts skinande sol... :eek:
Men ja ja..vad gör man tänkte ja, vill hon ha de så så...
Men nu har det vart strålande väder hela veckan och hästarna har inte fått komma ut på tre dagar!!!

Finns det nått man kan göra? Det är ju ganska uppenbart att människan inte klarar av att sköta alla hästarna, framför allt inte inackorderingarna...
Är det inte så att man måste ha tillstånd för att få ha över ett visst antal hästar??
Tänkte om de är nått som man kanske kan sätta dit henne på?! :confused:

Sv: Hyresvärd som inte sköter hästarna...

Vad säger hennes inakoderingar?
Kanske de i sig kan hjälpa henne laga staket och turas om med att släppa ut hästarna.

Hon kanske tagit sig vatten över huvudet med förmånga hästar och då bör ju de andra hästägarna hjälpa till. De har ju ett ansvar för sina hästar.

För det är mycket arbete med underhåll av en anläggning.
Inte lätt att slå ner stolpar på vintern om det är käle i marken.

Vill inte försvara henne men om det inte bara är hennes hästar på gården så har ju även de andra ägarna ansvar över sina hästar.

Inackorderingarna är dumma små tjejer, såna som mamma å pappa har köpt en häst åt, stallat upp, betalar hyran, köper foder och inget mer... å töserna är knappt torra bakom öronen, hästarna är gamla skavankiga magra å omusklade eländiga travare. (Inte för att jag vill hoppa på travhästen i sig, för dom kan bli/vara jäkligt fina ridhästar med rätt skötsel å träning) men så är inte fallet här...

De var inte ute i da heller, stallet hellt igenbommat.... :eek:
Jag vet ju att människan har varit mkt depprimerad och så... vad vet ja orkar hon inte släppa ut hästarna så orkar hon väl inte ge dem mat eller mocka heller...?!:confused: :mad:

kapar denna tråden lite...

jag har ett liknande problem, hyresvärden där jag är har oxå lite konstiga ideer. Vissa dagar får inte hästarna frukost förän 14.00 på eftermiddagen. Oftast kommer de inte ut eller får mat före lunch tid. Ofta rids de vid 23.00 00.00 på kvällen. Fler gånger har jag vaknat av att hon tar in hästarna vid 01.00 på natten. (jag bor oxå på gården o hon passerar mitt sovrumsfönster på väg från hagarna till stallet) Ägaren har "vänt" på sitt dygn och sover länge på mornarna o är uppe sent på nätterna. Följden blir ju då att även hennes hästar får de tiderna.

En häst får sällan komma ut alls, anledningen är att hon inte riktigt klarar av att leda hästen o därför får hästen bara komma ut de dagar den "verkar lugn"

Grovfodret är av dålig kvalite o nästan alla hästarna har börjat falla ur, de är inte magra direkt men det går definivt åt fel håll vad gäller hullet.

Hon "bryter" ju inte direkt mot några direkt regler som man kan kalla vanvård, men jag tycker mycket gränsar till misskötsel, vad gör man då?

Vill bara påpeka att jag sköter mina två hästar själv. Har inte samma foder som henne samt har mer "normala" tider. Men mina hästar får ingen nattro då hon är i stallet halva natten o jag sen kommer tidigt på morgonen o släpper ut mina.

Så vad gör man? KAN man göra något? Är jag petig som tycker att hästar bör vara ute dagtid..

man flyttar därifrån!
skulle inte vilja ha hästarna bland såna rutiner.

Jag letar nytt boende, men det är inte jätte lätt att hitta något på kort varsel. Jag bor på gården i en lägenhet där jag har mina två hästar.

Jag sköter mina två hästar helt och hållet själv. Släpper ut o tar in samt fodrar alla fodringar själv. Så mina hästar blir inte "drabbade" i annat än just att där är tänt o liv o rörelse i stallet sent på kvällarna/nätterna.

Det jag tänker på är om man kan eller bör göra något/säga något om stallägarens rutiner mm. Hennes hästar är raggiga i pälsen, livlösa ögon samt för smala. Vet oxå att en del är kraftigt angripna av mask då man ser både röda o vita maskar i träcken. Jag påtalade det o då avmaskade hon, men problemet är att både hagen o de andra hästarna kommer att bli angripna då hon inte mockat hagen eller hållit hästarna inne efter att hon avmaskat.

*spånar lite allmänt*

Hur mycker bör man bry sig på hur andra söter sina djur?

Ska man sköta sitt o låta andra göra detsamma?

Min hyresvärd vanvårdar inte direkt sina djur men jag tycker hon ligger på gränsen till misskötsel. Ska man skita i det..?

Det är lite så jag oxå tänker...man kan inte bry sig om alla djur som inte har det enligt "ens egna" mått mätt "perfekt"...MEEEN ja kan inte låta bli...ja har jätte svårt för att bar bita i hop och hålla tyst när någon sköter sin häst (lr annat djur) på ett sätt som jag inte tycker passar sig... det ät jätte jobbigt när man inte vet om man ska hålla tyst och försöka dra ner skygg lapparna eller försöka göra ngt åt det... (vilket oftast är hopplöst) :confused:

:angel: Jag skulle ju flytta förstås...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 845
Senast: Habina
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 905
Senast: Fiorano
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 104
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV