hyra ut paddock

Cornelia

Trådstartare
Vad kan man ta för att hyra ut en paddock (40x25), hindermaterial ingår, belysning, välskött.
Jag menar då antingen per gång eller månadsvis, även termins/årskort kan vara aktuellt.

Sv: hyra ut paddock

Där jag hyr (ridhus) tar dem 100:-/en gång, eller 400:- för 3 månader, 500:- för 4 månader, och 600:- för 5 månader.

Då är det ett ridhus, kanske 40x60, vet inte, och då finns det hindermaterial, longerpisk, konor, radio osv.

... och tar man inte betalt får de externa ryttarna heller inget att säga till om.

Hur menar du då? Det är väl inte så att man säljer ägarandelar i paddocken, bara möjlighet att nyttja den enligt de villkor man kommer överens om.

Hur menar du då? Det är väl inte så att man säljer ägarandelar i paddocken, bara möjlighet att nyttja den enligt de villkor man kommer överens om.

Ja precis, inte så att man säljer andelar utan så att säga hyr ut mot kostnad för att få ersättning för belysning, underhåll och slitaget som blir och i bästa fall någon krona över. Har man en anläggning eller bara vettigt folk som hyr/kommer och rider går det säkert väldigt bra enligt de villkor man kommer överrens om, men sen finns det även andra typer av ryttare/människor som anser att har de betalat har de rejält med rättigheter också. Liknande det som många box-uthyrare får känna på :crazy:

bara att skriva ihop ett avtal då.. det krävs ju för minsta lilla..

50 kr per gång eller 200 kr per mån, 600 kr per halvår 100 kr per år..
hyra av hela banan 50 kr per ekipage som ej har kort samt 100 kr per påbörjad timme.. ex 4 ryttare vill rida för tränare på din bana, 2 av dem har inte ridbanekort, och de håller på 2 timmar och 10 min, 100 kr för de som ej har kort och 300 kr för hyra av hela banan..

alla som köper månads/halvårs eller årskort skriver på ett avtal så borde allt ha löst sig..

ex på vad som kan stå i avtalet

Ridbaneägaren förbinder sig att
* se till att ridbanan harvas 2 ggr per vecka
* se till att staket och grind är hela och väl underhållna
* se till att hindermaterialet inte är trasigt
* se till att belysningen runt ridbanan fungerar
* se till att skottkärra och grep finns vid ridbanan

ryttare som nyttjar ridbanan förbinder sig att
* mocka efter sin häst
* kratta igen om hästen gjort djupa spår
* endast rida hästen där
* kontakta ridbaneägare för bokning av hela ridbanan om longering, tömkörning eller löshoppning skall ske
* ställa undan framtaget hindermaterial på anvisad plats
* meddela paddockägare om skador på staket eller hindermaterial uppstått
* ersätta ridbaneägare för skador på hindermaterial eller staket orsakade av slarv eller oförsiktighet
* alltid rida med hjälm och personer under 18 år hoppar med säkerhetsväst

i övrigt gäller det att ryttare som har ridbanekort följer ridbanereglerna och ringer ridbaneägare minst 3 dagar före bokning av hela ridbanan, alla bokningar kommer att stå i kalendern som är uppsatt i hinderskjulet.
Torsdagar och fredagar är särskilt avsatt för banhoppning och en bana kommer att stå uppsatt from torsdag fm tom fredag kväll, utnyttja gärna banan men bygg ej om.

Senast ändrad av en moderator:

såg att jag skrivit ett fel.. menade 1000 kr per år.. :p

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 052
Senast: Squie
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 126
Senast: Freazer
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 725
Senast: Ajda
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 689
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?