hyra foderhäst

S

sarasvk

hej

de e så att jag kanske ska få hyra foderhäst efter sommaren och har lite pengar frågor:)
bor i stockholm och ska hyra en c/d ponny i ett stall med iallafall ridbana;)

hur mycket brukar stallplatsen kosta?

hur mycket brukar gå till utrustning?

ska träna för tränare kanske 2 ggr i månaden, och ibland kanske tävla lite smått?

hovslagare brukar ju vara lite olika men hur mycket kostar det om man skor på 4 hovar 1 gång i månaden?

ta gärna er totala månadslkostnad? (men ta bort försäkring och veterinär för det kommer jag inte behöva stå för;) )

Sv: hyra foderhäst

eftersom du bor i stockholm så räkna med groteska priser. Allt från 2000 till 8000kr i stallhyra beroende på vad som ingår och inte.

Skor hästen för man ca varannan månad. brukar gå på mellan 500-1500kr beroende på vem som gör det och om det är vitt eller inte.

Om du inte får med utrustning till hästen så drar det iväg en hel drös tusenlappar till. bland annat en sadel får du räkna med minst 5000kr om du ska ha något vettigt.

Veterinär vet man ju aldrig om det behövs. från 1000 och uppåt beroende på vad som ska göras.

Träning och tävling skiljer sig också mycket i pris. Men räkan med MINST 5000kr i månaden för att ha hästen.

Hur mycket brukar stallplatsen kosta?
Jag bor ju i Göteborg och betalar 1000 kr månad för min stallplast, utan paddock och manege. Vad jag förstått är det en hel del dyrare i stockholm.

Hur mycket brukar gå till utrustning?
incognito svarade bra på den här frågan. Köp inte en billig "skitsadel", investera i en bra och ta ut en sadelutprovare, en felanpassad sadel kan tyvärr förstöra en bra häst.

Ska träna för tränare kanske 2 ggr i månaden, och ibland kanske tävla lite smått?
Olika tränare ta olika mycket betalt, det kan kosta allt mellan 100 - 500 kr per gång.

Hovslagare brukar ju vara lite olika men hur mycket kostar det om man skor på 4 hovar 1 gång i månaden?
Priserna varierar mellan olika hovslagare, men en helskoning (här i Göteborg) brukar kosta mellan 700 - 1200 kr.

Ta gärna er totala månadskostnad.
Stallplats: 800 kr
In- och utsläpp och fodringar: 200 kr
Ensilage och kraftfoder: ca 600 kr
Manegekort: 100 kr
Tävling- och träning: 500 kr

Sammanlagt: ca 2100 kr/månad

hur mycket brukar stallplatsen kosta?
Kollektivstall med liten belyst ridbana inget extravagant: ca 1000kr/mån
Helinackordering (Fullskötsel, ej foder och strö) ridbana och ridhus brukar ingå: ca 4000kr/mån
Foder ca: 1100kr
Strö: ca:600kr
hur mycket brukar gå till utrustning?
Sadel: ca 5 000-8 000kr
Träns: ca 500kr
Övrigt: ca 2000kr
ska träna för tränare kanske 2 ggr i månaden, och ibland kanske tävla lite smått?
Träning: ca 300kr/lektion

hovslagare brukar ju vara lite olika men hur mycket kostar det om man skor på 4 hovar 1 gång i månaden?
Hovslagare: ca 1000kr var 6e vecka

ta gärna er totala månadslkostnad? (men ta bort försäkring och veterinär för det kommer jag inte behöva stå för;) )

Totalt per månad:

Billigare alternativet: ca 3800kr/mån + utrustning, försäkring och ev vet kostnader

Dyrare alternativet: ca 6800kr/mån + utrustning, försäkring och ev vet kostnader

Så har det kostat när jag stått i sthlms området iaf. Så det blir ju en del varje månad + alla dessa oförudsedda utgifter som tex nya täcken, vet vård vaccinationer, tand kontroll mm

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 700
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 489
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för... 2 3
Svar
41
· Visningar
4 101
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 218
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka