Hyra Eller KÖpa ?

P

pooutinoouti

Vad tycker ni, jag letar nu en ponny, helst en d annars en MAXAD C. Jag vet ej om jag ska hyra en på foder eller köpa en ponny. Jag ska tävla hoppning med den och fyller 15 i år så jag kan ju endast ha den i 3,5 år till. Tycker ni det är smartast att hyra en så länge och köpa storhäst sen eller ska jag köpa en ponny och sälja den sen ?

Tacksam för svar(A):bow:

Sv: Hyra Eller KÖpa ?

beror lite hur mycket man vill sattsa tycker jag. Nöjer man sig med dem lättare så kan man ju låna men vill man upp i dem högre så är det kanske inte så lätt att hitta om man inte har meriter eller liknande. Men vad vet jag det är ju bara min tanke :D

Du har ju trots allt i princip fyra år på dig att tävla ponny (man får tävla hela året man är 18), och fyra år är ganska lång tid. Många ponnyer byter ägare oftare än så. JAg tycker nog gott och väl att du kan köpa en ponny, om du har möjlighet till det. Du har många år på dig att ha roligt med den, och det är trots allt ännu roligare med en egen häst än en lånad.

Se till att köpa en ponny som är så pass stor att du inte växer ur den på ett år eller så bara, och gärna en som redan är iallafall väl grundutbildad, så du kan börja träna och ha glädje av den ganska direkt.

Lycka till!

Anna-Karin - vars gamla ponny fortfarande bor kvar, 14 år efter min 18- årsdag...

Hallå!
Du kan ju se dig om efter en foderponny, men de brukar oftast vara svårt att hitta fina tävlingsponnyer att låna, dom flesta som hyr ut sina hästar vill ha dom utbildade, men givetvis kan man hitta riktiga pärlor. Dessutom kan det vara skönt att äga ponnyn själv och göra precis vad man vill med den. Om jag var du skulle jag köpa en D-ponny som inte är alltför gammal(då får du mer pengar om du säljer om 3 år, när hästen fortfarande är fräsch) och sälja den sen när du fyller 18. :)

Det brukar ofta vara svårt att hitta fina ponnyer till utlåning. Jag köpte ponny i juni förra året, och är ett år äldre än dig. Jag har inte ångrat mig en sekund:love:

Om du ska köpa ponny, tänk på att inte köpa en som är typ 14-15 år, för jättemkt pengar för när den ska säljas är den typ 18 o då får man oftast inte så mkt för dem...

Lycka till!

Oj, du hade redan svarat i princip samma sak som jag:D

hade du bott nära helsingborg så kunde du ha lånat min gamla välutbildade ponny ;)

Det är väldigt härligt att ha en egen häst, men jag skulle nog ändå råda att låna en, om du kan få en som du får ha i 4 år och gärna en som är läromästare. annars är det lätt att det blir så svårt att sälja (har kvar min 8 år efter att jag fyllt 18)

Då kan man få lära sig på en läromästare som man inte behöver betala en massa pengar få att få köpa och du slipper att behöva sälja.

okej , för jag har kollat på lite både och. Funderar på att köpa en ponny som är inte äldre än 10 så rider jag den i tre år ungefär och säljer den sedan. Vad tycker ni om det ? :)

MVH Louise

Heej =)

Det bästa är att köpa en ponny. Jag själv lånade en ponny på foder innan jag köpte mej en egen.. Eller mamma då. Men det är de sista jag ska göra igen. Så tänk på att köpa en ponny som är ganska stor som du nu kan ha tills du ha fyllt 18 år.

Som flera har sagt så kan det vara svårt att få tag på en ponny att låna, om man inte är väldigt (meriterat) duktig eller har ren tur, och är där vid rätt tillfälle så att säga.
När man tar en häst på foder kan det också bli problem, så du kanske bara får ha den ett år eller så.
(vissa ägare kan vara "tjurskalliga"!)
Min syster hade en häst på foder ett tag, en häst som var helt galen och inte gick att skritta på i början och 'absolut inte gick att rida på annat än pessoabett' :smirk:
Men hon, (och jag :angel: ) fick hyfsat bra ordning på hästen, men sen kom ägaren och hälsade på, och hon bara klagade på ALLT.
Hästen fick för mycket mat (hon fick snarare på gränsen för lite!), nånting med hovskägget och sadeln och flera saker.
Då hade hästen det väldigt bra, och hon var tusen gånger lugnare än vad hon var hos sin ägare.. :crazy:
Så där finns det nackdelar med att ha foderhäst..

Men du kan ju alltid titta åt båda hållen. Hittar du en bra foderhäst är det väl bara att slå till :D
Men med en egen häst kommer du garanterat kunna tävla ända tills du är 18 (om inget händer förstårs), så då vet du ju säkert.

Sen beror det ju på vad dina föräldrar är villiga att betala.
Tävlingsponnyer brukar inte vara så superbilliga.

Svårt att hitta bra ponnyer till utlåning. Dom flesta vill sälja. Och där är det problemet som jag tycker är jobbigt att dras med.
Jag fick min ponny för ett år sen och fasar för den dagen jag måste sälja honom.
Föreslår att du köper en storhäst, så slipper du fästa dig vid en supersöt ponny och sedan lämna över den till någon annan :)

Jag vet ej hur mkt pengar mina föräldrar tänkt att lägga liksom. Men självklart är det ju lättare att hitta en bra ponny till salu än på foder men just nu har jag hittat tre bra d ponnyer och en bra c som de vill hyra ut, c ponnyn och två av d ponnyerna är mest intressant. Men en av d ponnyerna vill de bara hyra ut några månader så det käns lite onädigt och c ponnyn kan jag ju bara ha ett år jag vill ju helst ha en d så jag kan ha den tills jag blir 18.

Att köpa eller låna en storhäst vill jag inte eftersom jag inte vill mista alla ponny åren redan nu när jag har 4 år kvar. Men jag kommer nog gå över till storhäst innan jag blir 18 kanske vid 17 eller något sådant för att rida inn mig eller vad man ska säga. Men jag tänker tävla ponny några år till :D

Tack för alla svar och tips. MVH Louise

Kan du fortfarande rida C-ponny, och inte tror du växer mer, tycker jag det är ett bättre alternativ! Du får mkt mer "häst för pengarna" när du köper en C-ponny, just nu är alla D-ponnys jättedyra...
Många är också väldigt knepiga, men klarar du av det kan det kanske vara bra, man ser när man är ute på tävlingar att D-ponnyer överlag har mkt mer fel ( alltså rivningar, vägringar ) än C-ponnyer... Där behöver man ofta inte ens vara dubbelnolla för att få placering...
Fast det här är ju mest i de lägre klasserna, vet inte hur det är högre upp eller på vilken nivå du hade tänkt rida.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 280
Senast: Squie
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 312
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Fordon Hej, Ja som rubriken säger - när ska man byta bil? Jag har en Volvo V40 från 2015 som har gått 13’ mil, jag har ägt den 3 år. Rullat på...
2 3
Svar
53
· Visningar
1 755
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar