hyra/äga egen gård med hästar?!

Sv: hyra/äga egen gård med hästar?!

Jag hyr nu gård.. innan bodde vi i en liten trång 2:a för ca 4800:- + Lösdrift till min då 1 åring 750:-.... tar fram kalkylatorn... lite tom i huvet nu... = 5550:- plus alla resor till stallet

Nu hyr gård på 195ha... får ifs "bara" nyttja bete som är på ca 17ha, får ha hur många hästar jag vill men har fått anpassa stallet själv.
Till ett pris av 3500:-/månaden
Köper hö av en granne för 35 öre/kg :banana:(min hyresvärd är "dyr" tar 2:-/kg:rofl:)
Köper ved av min snåla hyresvärd:rofl: för 1200:-/månad okt/nov-mars/april... bor nu mitt i ingenstans trivs och älskar det ena dan och klagar och hatar det andra :cool: schitzo jag vill ju trotts allt ha mitt egna hus och kunna tapetsera utan å fråga någon om lov... men snål/surgubben vägrar sälja:devil:

Men kostar det så mkt att hyra gård då ibland har man ju sett hästgården som man kan hyra för mindre än vad det kostar att hyra en lägenhet...men det är kanske svårt att hitta?
Kallhyra... vilket innebär att man sedan har el, uppvärmning, sophämtning, slamtömning, sotning... utöver det du ser i annonsen.

oj det låter ju toppen synd att han inte vill sälja bara det är väl det som kan bli lite jobbigt om man trivs och vill bo kvar.
men han kan väl inte säga att ni ska flytta sådär helt plötsligt eller?

hur har du gjort med din 1 åring har den sällskap nu eller har du köpt fler hästar...det är en sak jag med tänkt på man kan ju kanske ha inackorderingar annars men får man ta inkomsterna då eller är det hyresvärden som får dem?

går det inte att köpa billigare ved då eller menade du att det var billigt? haha har ingen aning.

Vi har uppsägning på 3 månader (vanligt hyreskontrakt) arrenderade tidigare en mindre gård och då var det 1 års uppsägning.

Min 1-åring har hunnit bli 4 år och jag har nu 6 hästar totalt.

Hyresvärden kan inte få tummen ur och fixa badrummet, har börjat komma mögel där, han berättar för oss när vi ska klippa gräs och vilket ogräs som ska ränsas bort... lite jobbit men har fler fördelar än naktdelar just nu.

Ska du hyra, fråga om det är helt omöjligt att senare få köpa loss gården kanske när ekonomin ändras, man har känt att man vill bo där etc... här verkar det som hyr du en gård är du: kriminell, går på soc, knarkar, kan inte vistas inne i stan :rofl: men vi bor i en liten håla där det faktiskt finns många socialtutslagna

jaha okej så man har lite tid på sig att flytta om gubben vill det, men verkar det som att ni kommer få bo där föralltid då eller?
är det ni eller han som bekostar tex badrummet om han nu går med på att fixa det...usch mögel är ju jättedåligt det måste ni fixa snabbt kan ju sprida sig nåt enormt och förstöra hela huset.

vart bor gubben då och varför hyr han ut? har du hört om mkt hus man kan hyra eller är det mest som du skriver, folk som går på soc som hyr hus?

vart är det du bor förresten?

oj shit har du skaffat 6hästar sen du flyttade dit alltså det blir ganska jobbigt att fixa stallplatser till om du måste flytta eller?
det är väl fördelen med att bo själv sådär för det blir väl billigare än om du hade haft alla uppstallade hos någon annan eller?

folk som går på soc som hyr hus?QUOTE]

nu säger jag inte att alla är sånna, men den största delen som hyr hus och gårdar är såna som inte får lån och inte har några pengar!

pappa hyrde ut gård med stall förut. 3 familjer han avverka innan vi sålde skiten. Aldrig mer att jag ens skulle tänka tanken på att hyra ut. så mycket man får förstört och får ersätta har jag nog aldrig varit med om. folk är inte rädda om det dom inte äger! tillpåköpet vägrar dom att flytta trots uppsägning. tog ett år innan sista packet var ute! fick tillbaka ett ostädat hus med sabotage (ex sönderrivna tapeter):eek: otacksamt värre och inte lönsamt!

sen finns det många oseriösa hyrsesvärdar också. så jag skulle aldrig komma på tanken att varken hyra eller hyra ut! blir ofta problem.

du kanske inte behöver köpa en värstinggård med flertalet ridbanor och ridhus utan det kanske räcker med en gård i miljonklassen? har du fast jobb och ordnad ekonomi så är det sällan något problem. och har du inte råd att betala av på ett sådant lån så har du garanterat inte råd att hyra heller! att driva gård kostar mycket.

Jo det verkar som att vi får bo här så länge vi vil, han köpte gården för att ta av skogen som är ca 120ha tror jag, han bor 2 km bort... och har tyvärr vägarna förbi allt för ofta :angel:

Om något ska göras i reparations väg så är det han som betalar, nu har det börjat läcka in vatten i utbygget oxå så snart blir det flytt om han inte fixar det.

Jag bor i Hedekas... och dom som bodde här innan var lite knepiga, flyttade över en natt och lät det oxå vara ostädat:o

Innan vi flyttade hit skulle vi kolla på en gård som låg ca 3 mil innan våran, men vi vände och sa att i denna ödemarken går ju f*n inte att bo... så det kan det vara skönt att hyra först för att se om man trivs.
Tycker nu att det är ganska långt bort från allt.:cry:

Jo 5 hästar gick fort att skaffa :crazy: Jag har en god vän som har försäljningsstall:cool: hmm måste man köpa hästar för de??? Nej men jag tycker det är kul att köpa in 1 åringar och spara dom tills dom är inridna och klara :love:

Jo stallplats skulle inte gå att lösa till alla om vi flyttade, men nu har vi hittat en gård som vi lagt bud på :bump:

Veden bonnen säljer är väll vettigt pris på, lite dyrare... men tar veden slut så kommer han med traktor och hämtar i stallet och tippar utanför källarfönstret :bow:

inakordering kan jag inte ha, dels för att jag då tjänar pengar på hans stall och att jag då måste ha hit en inspektör som jag får betala för.
Sen är det ganska skönt att ha eget stall, vet var alla saker finns etc

folk som går på soc som hyr hus?QUOTE]

nu säger jag inte att alla är sånna, men den största delen som hyr hus och gårdar är såna som inte får lån och inte har några pengar!

pappa hyrde ut gård med stall förut. 3 familjer han avverka innan vi sålde skiten. Aldrig mer att jag ens skulle tänka tanken på att hyra ut. så mycket man får förstört och får ersätta har jag nog aldrig varit med om. folk är inte rädda om det dom inte äger! tillpåköpet vägrar dom att flytta trots uppsägning. tog ett år innan sista packet var ute! fick tillbaka ett ostädat hus med sabotage (ex sönderrivna tapeter):eek: otacksamt värre och inte lönsamt!

sen finns det många oseriösa hyrsesvärdar också. så jag skulle aldrig komma på tanken att varken hyra eller hyra ut! blir ofta problem.

du kanske inte behöver köpa en värstinggård med flertalet ridbanor och ridhus utan det kanske räcker med en gård i miljonklassen? har du fast jobb och ordnad ekonomi så är det sällan något problem. och har du inte råd att betala av på ett sådant lån så har du garanterat inte råd att hyra heller! att driva gård kostar mycket.

Det där är att generalisera och du har inte helt rätt! Förstår att ni inte haft tur med hyresgäster men det är inte alltid så. Vi hyr gård och det beror inte på att vi inte får något lån eller inte tjänar några pengar. Dessutom har vi en hyresvärd som är fantastiskt bra och seriös, de har flertalet fastigheter som hyrs ut så de har en person som är ansvarig för hyresgästerna. Vi har inte haft några som helst problem under de 5 åren vi hyrt gården.

Tyvärr är det så att en gård inte är så himla lätt att få tag på - om man vet vad man vill ha. Försök hitta en gård med minst 5 ha mark, beboligt hus (har småbarn och kan inte lägga all tid på renovering) som är större än 100 kvm, stallet behöver inte vara inflyttningsklart men takhöjden måste vara rätt annars blir det för mycket tid o pengar att fixa, skog i närheten och - här kommer det största bekymret - max 30 minuter bilväg till Sturup och helst då inte mot Höör/Hörby utan ut mot Ystad/Sjöbo. Visst finns det men då måste man pytsa upp från ca 4 miljoner och det börjar blir höga månadskostnader för lån och amorteringar, speciellt som räntorna är på väg uppåt. Man får väl inte önska nån annan olycka men vi håller tummarna för prissänkningar när räntorna går upp, eller att nåt "lagom" dyker upp som gubben i lådan.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 617
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 367
Senast: manda
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 585
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 739
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?