hyra/äga egen gård med hästar?!

Gullan86

Trådstartare
tror denna tråden passar här.
hittade inte länken till gnägg de verkar bygga om lite här på buke.

jo..
vilka är det här som har egen gård eller helt enkelt kanske bara hyr en liten stuga/hus med tillgång till hagar och har hästarna hemma?

hur funkar det? är det dyrt att hyra är det dyrt att äga?
hur många hästar ha ni.

jag tänker mig på nivån max 5 hästar kanske utan inacorderingar..
men jag kommer i så fall troligen bara ha 2 hästar nåt sånt.

är det nån som har det så?

har stått i en hel del olika stall tills nu och känner att de bästa vore nog att sikta mot att sköta allt själv de fungerar helt enkelt inte och jag klarar inte av att någon annan hela tiden bestämmer över min egna häst så det känns som att jag inte ens äger honom..
nån mer som har känt likadant?

om tråden passar bättre nån annan stans så lägg den där.

Sv: hyra/äga egen gård med hästar?!

(fluminlagg)

vi far flytta ihop om vi hittar varan dromgard som vi ska fylla med djur:bump::D billigare ar battre, ar man flera sa :bow:

Det som blir dyrt med eget ar ju att man far sta for allt material sjalv och se till att inkop av foder och stro osv ordnas. Och att varje dag skota stallet men vi har ju stor utbilding och erfarenhet:)
Men mer roligt nar man har koll over sin egna hast flera ganger om dagen och bestammer allting sjalv. Hade ju bellman hemma nar jag inte kunde ha kvar han pa garden, det kostade massor bygga utebox, kopa hagstangsel och all inredning:D Tur man har snalla foraldrar. Men nar allt ar klart tror jag det blir billigare fast det beror givetvis pa vad for hyra man hade innan. I mitt fall ar det dyrare med eget eftersom jag far ha han gratis overallt:love: Sag till nar du hittar dromgarden thihi

tror denna tråden passar här.
hittade inte länken till gnägg de verkar bygga om lite här på buke.

jo..
vilka är det här som har egen gård eller helt enkelt kanske bara hyr en liten stuga/hus med tillgång till hagar och har hästarna hemma?

hur funkar det? är det dyrt att hyra är det dyrt att äga?
hur många hästar ha ni.

jag tänker mig på nivån max 5 hästar kanske utan inacorderingar..
men jag kommer i så fall troligen bara ha 2 hästar nåt sånt.

är det nån som har det så?

har stått i en hel del olika stall tills nu och känner att de bästa vore nog att sikta mot att sköta allt själv de fungerar helt enkelt inte och jag klarar inte av att någon annan hela tiden bestämmer över min egna häst så det känns som att jag inte ens äger honom..
nån mer som har känt likadant?

om tråden passar bättre nån annan stans så lägg den där.

Jag och min sambo köpte en gård för 3-4år sedan och själva grundkostnaden, lån/el osv är betydligt billigare än att hyra. det är allt runt omkring som kostar. Underhåll är dyrare än man tror.. Nu köpte vi visserligen en gård med enorm renoveringsbehov så vi kan egentligen inte säga vad en "normal" månad kostar!

att hyra en gård i mitt område kostar inte gratis eftersom det inte finns så många sådana objekt, kompisen hyrde en gård i vår storlek med stall (6boxar) hagar osv och det fick hon betala 12000:- kallt för.
Och det kostar inte vårat, vi lägger just nu under full renovering ca 7000:- i månaden.

Vi bor på egen gård sedan ett och ett halvt år.
Tidigare hade jag 1 häst inackorderad, nu har vi tre här hemma för samma kostnad (räknat på foder, strö och försäkringar). Dessutom bor vi betydligt billigare nu än när vi bodde i villa i ett populärt område.

Det är betydligt mer jobb: utsläpp, intag, fodringar, underhåll av staket och annat. Men vad som uppväger är att vi själva bestämmer hur länge våra hästar ska gå ute, vilket foder de ska ha och hur mycket, lägger på täcken om det behövs osv osv.

Vi jobbar båda oregelbundet vilket innebär att vi har mycket tid tillsammans med våra hästar, detta är verkligen en fördel.

Immer

Egen gård, sex hektar bete hemma. Stall med sex boxar. Förra vintern hade jag sju hästar i stallet. I vinter har jag haft två. Nu finns här mina två egna, en foderponny och en sommargäst. Ganska lagom.

Bor här som ensam vuxen med mina två bran och har en väldigt rimlig boendekostnad. Skulle ha plats för inackorderingar men ingen skulle ha råd att betala så mycket att jag tyckte det var värt besväret...

Nackdelarna är vintrarna.... och att det är svårt att resa bort. Det är mycket slit och det är jobbigt att vara ensam, men fördelarna överväger.

vi köpte gård för snart 4 år sen och har inte ångrat en sekund!!:love:

men det är mkt jobb och slit men gud vilken lön för mödan!! man klarar sig själv och slipper tjafs och tråkigheter som det ofta blir i inackorderingsstall... jag hade under en tvåårsperiod min kusin som även köpte loss en bit tomt från oss inackorderad hos mig och det höll på att ta knäcken då hon inte har ett ordentligt intresse för hästar... men det löste sig på bästa sätt och hennes häst är nu såld och jag är själv i stallet och älskar det!! trivs ordentligt för första gången på länge...

så om ni hittar drömstället... slå till och lycka till med allt:banana:

Lånar knapp
Ofta är ju smågårdar som hästfolk vill köpa äldre, typ från början av 1900-talet, dessutom små och omoderna.
Någon här som renoverat och har lite kostnader? Hur mycket kan det skilja på att modernisera ett gammalt hus utan moderna saker som vatten och avlopp mot att bygga nytt?
Vi funderar också på olika alternativ vad det gäller att hamna på mindre gård.
Kul att höra hur andra gjort och resonerar kring boendet, kostnader och livsstil.

Någon här som renoverat och har lite kostnader? Hur mycket kan det skilja på att modernisera ett gammalt hus utan moderna saker som vatten och avlopp mot att bygga nytt?
Bara att byta värmepanna på en mindre gård kan vara dyrt, ofta är pannrummet i ett hus bredvid. En modern värmeanläggning för ved eller biobränsle kostar mer i inköp men blir billigare på landet om man kan få bränsle. Vi installerade en havrepanna med solvärme på sommaren: prislapp 170 000:-.

Att borra ny brunn eller anlägga nytt avlopp kan också bli mycket kostsamt. Bor man en bit ut tillkommer en del udda kostnader. Vi var nog de enda som inte redan hade köpt elgenerator för längre strömavbrott!

När vi köpte vår gård fanns här inget avlopp och inget vatten, kostnaden för det blev ca 100 tusen, sen kostade stallet ca 100 tus, och vi har gjort i ordning stallplan och infartsväg samt byggt rundcorall och det gick sammanlagt på ca 70 tusen...

Skulle aldrig vilja hyra något eller ha min häst inackoderad, att alltid ha ögonen och ifrågasättande, avmaskning, sladder och annan skit.

Har en egen gård (9 hk)som kvartalskostnaden understiger månadskostnaden för en lägenhet, på 4 r o k. Samt så kan man bestämma helt och hållet hur, vad, när man vill göra.

Så har ni chansen så skaffa er ett eget ställe på er drömplats, ni vinner i längden på allt.

Lycka till med ev planer.:banana:

Allt som har med renovering att göra kostar mycket mer än man vill tro. Bara att fixa till vårt stall kostade ca 200.000 (4 boxar). Att bygga paddock ytterligare 50'. Bytte elen i hela huset (gamla kulledningar) för ca 20´, renoverade badrum och kök för dryga 200´. Satte in bergvärme för ca 150' och behöver snart byta taket - vilket går loss på dryga 100'. Sedan är det mest "mindre" utgifter som färg och tapeter, lite ny panel och så nya golv. O då har jag ändå en sambo som är hantverkare, vilket håller nere kostnaderna. Vissa saker kan man såklart göra mycket billigare, och enklare, men ex vatten och el måste man ju ha. Och bra fönster, bra tak och fräsch panel på huset.

Så att det kostar pengar är ju helt klart. Sen har man ju "småsaker" som ska fixas hela tiden. Ex staket, inköp av strö (pang, där kom en fet faktura som ska betalas om 30 dagar), mm som man är van vid att ha inbakat i stallhyran när man är inackorderad.

Men ångrar mig - nej inte en sekund!
Och har man bara det "nödvändiga" så kan man ju leva med ett gammalt kök i många år, som man kan fräscha upp rejält för bara någon tusenlapp. Lite färg gör ju underverk...

Tyckte att det var lite roligt att du kallar dig för "prusiluskan" för det kallar vi vår äldsta varmblodssto. :)
Hon heter Prelude och är 27 år i år.

ha de´

TACK till alla här som så villigt delar med sig av sina erfarenheter ska ta till mig vad alla skrivit och ni får gärna berätta mer om hur ni har det och jag hör gärna fler historier.

låter underbart med egen gård det är min stora dröm och en dag ska den bli verklighet.

anledningen till att jag ville hyra en liten gård är att det känns bättre att där kunna ha min häst och sköta allt själv men att man slipper den stora kostrnaden för en gård och om man kanske inte heller är riktitg säker på att man vill bo där föralltid.

istället för att bo i en lägenhet och tvingas att ha hästen inacorderad som det ser ut nu alltså.

men ni tycker inte man ska hyra en gård eller?

Vi hyr vår gård och tycker det fungerar bra. Vi betalar 5650 kr i månaden i kallhyra och då ingår där bostadshus (relativt nyrenoverat på ca 130 kvm), ett extra (gammalt) bostadshus (kommer renoveras så äldsta grabben kan flytta ut dit när han blir gammal nog), dubbelgarage med 2 mindre hästboxar längst bak (dock ändå plats för 2 bilar mm), samt ett stall med 2 stora hästboxar och plats för fler.
Har en hage nu på ca 1 ha, men till gården tillhör även en STOOOR hage som vi kommer få tillgång till senare (är utarrenderad just nu).

Fördelen med att hyra är ju att hyresvärden står för de större kostnaderna gällande slamtömning, ev. reperation av panna etc.. Nackdelen är ju att allt jobb du lägger ner vinner ju hyresvärden på när (och om) du flyttar. Vi har ju turen att vår hyresvärd gett oss fria händer så att säga så vi kan renovera, bygga, ändra och dona lite hur som helst med gården så länge vi bara gör det på ett ordentligt sätt.

Att hyra en gård till att börja med är ju också en fördel för att se ifall man verkligen vill bo så; ångrar man sig är det ju lättare att flytta jämfört ifall man äger gården :)

Nå, det är min syn på det ;)

Totte

Det är mycket jobb också och bundet. Jag har inte egen gård längre, men saknar det ibland. I de stunderna tänker jag på allt jobb det innebär, med staket, mat som ska hämtas, alla fordringar, och att det är lite ensamt, jag trivs i större stall med lite trevlig social samvaro.

jag och min sambo hyr ett litet hus och ett litet stall,har vinterhagar men måste arrendera bete, 5 box, huset är ca 75 kvadrat garage och hyfsat stor tomt.Betalar 4600 i månaden,blir ju förmodligen billigare än att köpa en egen gård och det passar ju oss bra just nu eftersom jag bara har en deltid och ska plugga hösten 07 och 3 år till,men efter det vill vi ha någor eget,just för att alla pengar man lägger ner på hus och stall går tillbaka till en själv och just att det är ens eget. Fördelen med att hyra är ju att hyresvärden står för saker som kan blir väldigt dyrt ex. om tvättmaskiner,kyl,frys pajjar.

jag skulle hellre köpa en att hyra en gård. men som någon sa så slipper man ju renoveringskostnaden om något ex pannan, diskmaskinen går sönder. men du får ingenting tillbaka när du väl flyttar och allt du bygger eller fixar till går du back på.

här runt uppsala är det jättedyrt att hyra något vettigt om det nu ens finns något bra. jag skulle aldrig betala 12000kr i hyra för ett hus och litet skabbigt stall med en hektars bete. då hur jag hellre in hästen och hyr en lägenhet. känns som att det lönar sig mer.

Jag har mina hästar hemma. Vi har 7 hästar och jag har den stora fördeölen att jag delar stall och hagar med min syster och pappa. Vi bor grannar och hjälps åt med stallsysslorna enligt ett rullande schema.

Det dyraste är väl inköp av gården om man skall äga. Men där beror det såklart på vad man skall ha och var den skall ligga.

Jag har tidigare haft hästarna i inackorderingsstall men föredrar helt klart att ha hela ansvaret själv.

Jag skulle känns mig obekväm med att hyra. Får ju ingenting tillbaka om jag en dag inte vill hyra mer. Allt jobb man lägger ned på gården går ju till ägaren. Men själkvklart är det ett roligare alternativ att hyra gård än att bara hyra stallplats och bo i lägenhet.

Sambon & jag köpte för 2,5 år sen gården vi bor på nu. Trivs kanonbra! Dock blev kostnaderna högre än vi räknat med. Saker går sönder & måste bytas ut, driften blev dyrare än beräknat.

Men det är värt det! Förut bodde vi i lägenhet i stan och stallade in 3hästar för ca 12.000 kr/månad totalt. I lån & drift lägger vi ungefär detsamma i dagsläget. Sen tillkommer saker som går sönder. Dock hyr vi ut ett par boxplatser och får in pengar där så vi kan hålla hästarna billigare ändå i slutändan.

Vår gård är på 10 ha betesmakr, 13 ha skog, hus på 260 m2 och ett stall med 12 boxar inne, 7 boxar ute, träningsbana 1500 m och så har vi själva byggt en ridbana på ca 20 x 60 m.

Jag kan absout inte tänka mig att flytta in till stan igen. Stormtrivs här.

Men kostar det så mkt att hyra gård då ibland har man ju sett hästgården som man kan hyra för mindre än vad det kostar att hyra en lägenhet...men det är kanske svårt att hitta?

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 617
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 367
Senast: manda
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 585
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 739
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?