Hyperskritt!

N

Ninja77

Jag har inte tillgång till paddock eller ridhus numera, så jag försöker öva på att "gå fint" på landsvägarna istället. Men min häst är otroligt pigg och ligger på hela tiden! Allt jag gör när vi är ute är att sitta och bromsa. Till slut skakar mina armar av mjölksyra och jag får släppa honom så han får galoppera tills mina armar hämtat sig och jag orkar bromsa igen...

När han hade kondis kunde jag låta honom springa igenom hela ridturen (saktade bara ner i kurvorna), men jag vågar inte släppa honom för mycket nu när han bara ridits max en gång i veckan i snart ett år. Jag är rädd att han ska spränga en artär, han är 28 år gammal...!

Jag har minskat på kraftfodret, utan resultat.

What to do?

Sv: Hyperskritt!

Jag är livrädd för skarpa bett...:crazy:

Är det bara att byta?

Hur vänjer jag hästen vid det nya?

Just nu har han ett "kulbett".

min häst ville också springa hela tiden men jag gjorde så att löd han mig inte med en gång när jag bromsade så la jag en superliten volt vilket inte han alls gillade, på tre gånger slutade han.
Du kan kanske rida i hagen eller fler gånger i veckan? klättra i backar så han får utlopp för sin energi? Det låter lite otäckt när en så gammal pålle bara vill sticka så, det är ju så lätt att han skadar sig.

man behöver inte byta till ett skarpt bett jag bytte från tvådelat tränsbett till tredelat eggbett,, de funkar jättebra på min tjej..

men jag tror att de bara är att byta,, har jag gjort iaf..

Jag har provat med snäva volter, "longering" i hagen, galoppera på stället m.m. Det är inte det att han vill sticka, det gör han aldrig. Han vill bara springa! Han nöjer sig med trav, men blir ändå aldrig nöjd, för så fort jag saktar av tar hyperskritten vid. Jag sitter bara och studsar. (Dubbla sportbehåar, ett måste!)

Om jag rider en lååååång skritt-tur är han helt dyblöt när vi kommer hem och hans puls hamrar genom sadeln!

Jag har till och med gett honom godis från ryggen om han gått snällt och sakta en liten bit...

prova att byta bett kanske?? det funkade på min pigga häst...

Varför?

TS: Kollat hästen, från mule till rumpa? ;)
Är sadeln utprovad?

Låter väldigt konstigt att han får nån hög puls alls av att skritta:confused:

Det är som att han är stressad i skritten hela tiden.
Han går med samma hastighet som en annan häst travar. Efter ett par timmar är han svettigare än om jag skulle travat lugnt i en timme...

Jag har inte röntgat honom eller något sådant, utan bara känt över honom som vanligt. Känner en f.d. hästpratare som talade om att han har haft ont i ryggen tidigare och utvecklat en något framåtlutande hållning, men att han inte har ont längre.

Sadeln följde med köpet för 5 år sedan. Han är likadan barbacka, och när jag leder honom...

Jag tror att det har nånting med ryggen att göra..

Är det en vbl travare?

Jag har funderat på att anlita en "hästkiropraktor" men fått höra att de oftast inte är särskilt utbildade eller seriösa. Frågade min egen kiropraktor om han kunde titta över honom, men han sa att det inte var någon bra idé...

Ta ut en vetrinär först! Hittar den inte något så kan du ta ut en kiropraktor.

Varför rids hästen bara en gång i veckan? Om han reds regelbundet 5-6 dagar i veckan så skulle han kanske vara lugnare?

Jag kommer inte så bra överens med min distriktsveterinär, men jag får väl ge henne en chans.

Jag har inte hunnit rida så mycket sen vi flyttade till en alldeles egen hästgård förra sommaren! Trodde jag skulle ha all tid i världen att rida nu när jag har honom hemma, men det är så jäkla mycket att greja med hela tiden! Bygga om hösnhuset till ett lösdriftsstall var ett av projekten...

Men nu ska jag ta tag i hästen och strunta i allt annat. Då är det ju bara det hur jag ska få igång honom igen utan hyperskritt... :crazy:

Jag har själv haft problem med min häst, vi kunde stå och galoppera på stället när vi red. Sen bytte jag till havrefritt foder och nu går det mycket bättre.

I mina öron hörs det "bara" som en väldigt pigg och glad häst :D !

Mer motion och problemet är löst, tror jag i alla fall. Går han i hage hela dagen? Med hästkompisar? Om inte, så borde han få göra det så kan han få utlopp för lite energi där också.

Härligt med en så gammal häst som är så pigg! :)

Ska förresten tillägga att min ponny var ungefär likadan för ett tag sedan. Tänk på att det oftast blir värre av att sitta och hålla in honom stenhårt, det är bättre att sätta honom i arbete så han får annat att tänka på och rida lite "framåt" utan att det går i full fräs och är okontrollerat.

Rid skänkelvikningar och öppnor, vill han dra iväg så brukar det vara mkt effektivt att rida in hästen i en öppna så måste den samla sig och får annat att tänka på.

Ta och ge hela tiden med tyglarna, var noga med att släppa efter på handen och klappa på halsen så att hästen känner skillnaden när du tar i tyglarna och verkligen behöver ha stopp.

Jag har provat med snäva volter, "longering" i hagen, galoppera på stället m.m. Det är inte det att han vill sticka, det gör han aldrig. Han vill bara springa! Han nöjer sig med trav, men blir ändå aldrig nöjd, för så fort jag saktar av tar hyperskritten vid. Jag sitter bara och studsar. (Dubbla sportbehåar, ett måste!)

Om jag rider en lååååång skritt-tur är han helt dyblöt när vi kommer hem och hans puls hamrar genom sadeln!

Jag har till och med gett honom godis från ryggen om han gått snällt och sakta en liten bit...

Jag har haft en liknande häst, som lydde handen väldigt bra dvs stack inte men som helt enkelt ville gå väldigt snabbt och helst trava hela tiden (säkert galoppera om han hade fått). När man väl hade börjat trava en gång under ett ridpass myglade den över till trav utan att man ens märkte det förrän det blev "riktig" trav och den redan hade hunnit lägga i en högre växel :p

Det som fungerade bra vid uteritter var dels konsekvens (att man höll sig till skritt hela ridturerna så hästen förstod att det i första hand var det som gällde) och att man red i dålig terräng där hästen inte bara kan rusa, det skulle bli för jobbigt. När hästarna får lite eget ansvar med att sätta fötterna rätt (man kan få hjälpa till genom att sakta ner den när terrängen blir riktigt dålig och i nedförsbackar till en början) så brukar de bli mer mentalt avslappnade. Om det är möjligt så är det toppen att rida på långa tyglar och bara korta tillfälligt precis när man ska bromsa.

Bara att ha tålamod. Det brukar vara det bästa sättet. Halter och halvhalter. Mitt sto fungerar bäst när hon får jobba lite samtidigt och få annat att tänka på än "framåt, framåt, framåt". Vissa kanske trivs bäst med långa tyglar. Lugnt sällskap kan vara bra. Promenera för hand.

Men regelbunden motion är nog det bästa. Gamlingarna vet inte alltid om att de är gamla och skruttiga ;)

Kan vara så att det är min form det är fel på. Från att ha varit i hyfsad form har jag nu förvadnlats till en riktig hö-säck!

Jag arbetar nästan bara med armarna istället för hela kroppen, då magmuskler och annat förtvinat... Inte konstigt att jag får mjölksyra, nu när jag tänker efter.

Min häst har en kompis i hagen, och dom går på lösdrift. Han har blivit mycket trevligare sen vi bytte från att ha bott i box! (Han bodde i boxen alltså, inte vi...!)

Tack för tips och råd! :)

Ja, då har du ju hittat svaret själv.... Man rider inte med hand och armar... Hästen är alltid starkare än du och du kan aldirig "dra ihop" di häst lugn...

Utan det är "din egen form" du får jobba med. Styrketräning och balansträning för mage/bål. Jag hittade åter till min sits, efter min nackskada genom att sitta på "balansboll" och tänka "ridning".

Lycka till.

Liknande trådar

Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 836
Senast: lewellyn
·
Ridning Hej jag undrar hur ni som varit med om svåra ridolyckor har kommit tillbaka till hästarna? Själv råkade jag för många år sen när jag var...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 980
Senast: Lillan09
·
M
Hästhantering Jag har lite problem med min "låne häst". (rider på min frisörs häst ca 4 ggr i veckan). Måste poängtera att vi varken har ridhus eller...
Svar
12
· Visningar
1 785
Senast: MimmiKarlsson
·
Hästmänniskan Denna gång valde jag att inte vara anonym, känns bäst så. Visa vem jag är. 2007 är ett år jag helt vill ska falla i glömska. Ett år...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 320

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka