Huvudet på spiken - SKK

Sv: Huvudet på spiken - SKK

jag funderar på hur många schäferkennlar det hade varit kvar om kraven hade liknat dom för din ras (inte fältprov då såklart) :confused: :cool:

Man kan ju undra. Men sen är det ju inte så att kennlarna behöver lägga ner för att de inte har hundar som uppfyller kraven, det är ju många hundar som inte gör det men som är bra hundar ändå.
Lokas mamma tex är dubbelchampion (SLCH och SVCH, men hon tränades aldrig för fält), ändå är det en bra hund att ha en valp efter eftersom hennes championat visar att hunden definitivt har kapacitet.

För att parningarna ska bli godkända av rasklubben inom W så måste föräldrarna ha:
* Godkända eftersöksgrenar (släpprov & vattenprov)
* Genomfört MH
* Godkända höfter
* 2:a på utställning

Bra grundregler tycker jag, det finns inte många SUCH inom W kan jag säga, därför strävar måååånga efter det och då måste de ut på fälten och harva först.

*Kl*

Är fortsatt undrande.
Div brukskrav i all ära, dom behövs och borde vara självklara, så hamnar vi ändå hos domarna och "dom som bestämmer". Någonstans måste (eller borde åtminstone) finnas ett regelsystem som bestämmer vad som gäller beträffande bedömningar och framför allt vilka som avgör vad (alltså standardhunden) domarna ska utgå från.
Finnas inte detta? :confused:

LIA

Bra fråga!

Är själv också undrande vad det är som gör att vissa domare får dpömma vissa hundraser. De borde då känna till hundrasen väl, ha sett många individer och ha en bra grund i att kunna avgöra vilken hund som är vackrast OCH borde kunna uppfylla extriören i det arbete hunden ska utföra. Sen får ju domaren lita på de olika klasserna och reglerna och därifrån bestämma.

Har nämnt detta innan och är fortfarande lite konfunderad över det. För ungefär ett år sedan skulle jag anmäla båda mina W till en utställning som uppvärmning för Stora Stockholm då det var ett tag sedan jag ställde.
Valde en bra utställning i min närhet som brukar vara välordnad och kollade domaren, sökte via google och utställningsanordnarens hemsida, där beskrevs domaren som "shih tzu-expert".... Jaha?? Och då ska jag betala 300 spänn för att ställa min weimaraner för en pälshundsexpert??

Jag anmälde aldrig och undrar fortfarande vad de tänkte när de valde en sådan domare till en sån ras...

Så jag tycker även att de som anordnar utställningen har ett ansvar i att se till att domaren verkligen KAN rasen, det måste ju finnas någon sorts register??

Jo jag är mycket medveten om att golden är uppdelad den också. Men jag trodde inte att den var så uppdelad att utställningsgolden inte kan simma ordentligt...?

Att de är "rädda för vatten" är ju en sak och inget förvånande iom att man inte prioriterar dem egenskaperna. Men att exteriören skulle vara knas så att simningen påverkas. På vilket sätt?

Jo jag är mycket medveten om att golden är uppdelad den också. Men jag trodde inte att den var så uppdelad att utställningsgolden inte kan simma ordentligt...?

Att de är "rädda för vatten" är ju en sak och inget förvånande iom att man inte prioriterar dem egenskaperna. Men att exteriören skulle vara knas så att simningen påverkas. På vilket sätt?

Jag fick det att låta som att jag hade hört något om simmningen :o inte det jag menade. Jag menade att utsällningsvarianten (som schäfer) och jaktvarianten var väldigt uppdelade.

Men om det vore sant med simmningen så skulle det inte vara helt ologiskt- en fet hals kanske sänker förmågan att kunna hålla huvudet över vattnet på ett önskat sätt.

Jag undrar om det kan vara så att utställningsgolden är så pass framtunga att de ligger för djupt i vattnet. Tittar man på mina jaktgoldentikar jag har/haft så simmar de parallellt med vattenytan och med framsträckt hals.

Men det är inte bara schäfer som är sönderavlade, se exempelvis på Chow-Chow med extremt raka haser.
Om du läser på lite om chow och kikar på gamla bilder så blir du snabbt varse att de raka bakbenen inte alls är något modernt påfund. Redan de första kinesiska importerna på 1800-talet hade de karaktäristiskt raka bakbenen. Skillnaden idag är dock att man tar hänsyn till sundheten i bakstället i aveln och sedan 80-talet finns tillagt i standarden att hasleden inte får kota över.
Det förekommer ingen avel inom rasen där man försöker få fram så raka bakben som möjligt, det finns hundar med mer vinkling bak och det är inget som ger några direkta neddrag på utställning. Däremot så ska rasen ha de typiska sunda styltande rörelserna (man behöver se en chow chow röra sig för att förstå hur vackra dessa rörelser verkligen är!). En korrekt chow chow är både sund och rörlig, men självklart finns det dåliga individer även inom denna ras. Dessa ska dock inte tas som typiska representanter för rasen.

OT, men är det inte så med många av de arbetande raserna numera, att det finns en "utställningstyp" och en "bruks/jakttyp"? det är verkligen tråkigt att man låter ett skruvat utseendeideal gå före funktion på det sättet.

/ägare till collie efter brukslinjer, som liiider varje gång jag ser dessa nervösa skälliga pälsmonster med minimala huvuden som inte ens kan trava rent :crazy:

*kl*

Mycket galla i denna tråden..

Så, vad vill Ni att schäferdomarna ska premiera? Vilka vinklar, gång, utseende? Bildförslag?
Jag hör mycket snack om "riktiga schäfrar" men det verkar vara en spridd bild om hur dessa "riktiga schäfrar" ska se ut. Jag får höra det om mina schäfrar också, och de lär ju höra till de bespottade, röd-svarta räkornas skara ;)
(Två sunda, starka och mentalt mycket stabila hundar utan några rörelseproblem kan tilläggas med tanke på tonen i den här tråden..)

Jag friskade upp minnet på rasbeskrivningen igår, och anser att den beskriver en bra hund, och jag håller med om att många man ser på utställningar avviker från den, däremot så verkar motståndarna vilja gå lika långt åt andra hållet, men helt raka ryggar, dito kors och hasor. Lika fel det anser jag.

Mycket galla i denna tråden..

Jasså :confused:, peka gärna ut "gallan" för mig.

Så, vad vill Ni att schäferdomarna ska premiera? Vilka vinklar, gång, utseende? Bildförslag?

Inte såhär:grin:

IMG_8835.jpg

IMG_8864.jpg

IMG_8836.jpg

IMG_9005.jpg

1148.jpg

Vet några användare här på buke som har fina schäfrar, vi får se till att locka hit dom.

/M

( Tack nikkis för bilderna )

( Tack nikkis för bilderna )

Så lite så.;)

Brukar alltid fota schäfrarna på de utställningar jag är på, för det är en varningsklocka!

Klippte ut hunden i bakgrunden på denna bild
1148.jpg

Seriöst alltså...:eek::crazy:
1148-Kopia.jpg

Inte ens Jag får till min hund att 'brytas' av i ryggen när han är extremt uppställd, som på denna bild;
(Taget strax innan jag fixade till det yttre bakbenet.)
1128.jpg

Jag vill minnas att du har hundar från en väldigt känd svensk utställningskennel (mischalands?), måhända att dina hundar är mentalt stabila (det är väl det minsta man kan önska av en hund?).
Men hundarna från mischalands och deras respektiva "kamrater" är de facto inte dom optimala arbetsdjuren vare sig fysiskt eller psykiskt i majoritet. Det märks framförallt på tävlingsbanorna där dessa hundar mycket sällan existerar. Bara det är ett bevis på vilken vansinnig skillnad det är på schäfer och schäfer.

Att vilja dra det åt det rakt motsatta hållet som du vill mena på att bruksfolket fordrar, ja-vad så? Det gynnar ju bara hunden! En schäfer ska vara en arbetande hund ut i klospetsarna. Vill man ha en stor sällskapshund som de flesta utställningshundarna i den här rasen tycker jag gott och väl att dom kan byta namn till något annat. Jag skäms nästan när jag gång på gång får försvara mig för folk som får höra att jag har schäfer (när dom inte sett min, då får jag bara glada miner istället) iom att tom folk som inte är insatta i hunderiet ser vilka ynkliga stackare dom här djuren har blivit.

Jag måste sätta en "tummen upp" för Nikkis schäferhane som är av rena utställningslinjer. Det är en hund med sund exteriör och som jag verkligen hoppas kommer gå bra i ringen. Det behöver sättas ett nytt ideal och det är nu.

Nej, Uschigården.
Jag menar inte att "bruksfolket fodrar" raka ryggar och raka vinklar (eller menar du att det är vad "bruksfolket" vill ha?), rakare ja, men raka? det tänker jag inte uttala mig om, men när pendeln svingar brukar det gå extremt åt andra hållet.. Inte heller det vore en bra utveckling enligt mig, en schäfer ska ha vinklar, om än ej så extrema som vissa tyvärr har.

Jag tycker det var trevligt att se Nikkis hund, och inte heller jag tycker det andra exemplet i hennes inlägg ser trevligt ut alls, inte heller ser mina hundar ut på det sättet.
Jag gillar att se trevliga exempel, och ENDA sättet att få till en positiv utveckling är att visa upp de goda exemplen, inte att "peka finger" och skrika djurplågeri. De som har extremt vinklade hundar kommer inte bliöppna för en dialog genom att bli kallade djurplågare, att alla med "utställningsschäfrar" är djurplågare. Förstår du/ni vad jag menar?

Fö har jag faktiskt aldrig behövt försvara mig för att jag har schäfer, men jag kanske inte umgås med rätt folk ;)

Fast Uschigården är ju knappast kända för sina fina schäfrar, iallafall inte i mina kretsar. Räkstjärtar ut i fingerspetsarna, sen kanske det finns ett undantag någonstans. Kan du inte visa en bild på din uppställda schäfer?

Jag är mer intresserad av att du visar hur du vill att de ska se ut.

Antar jag får skylla mig själv som gav mig in en lönlös diskussion, men tack för påminnelsen om varför jag inte brukar ge mig in i likande diskussioner.. Tur att jag umgås i andra kretsar än du gör..

Men, jag är fortfarande intresserad av bilder på GODA exempel.

males_r1_c1.jpg

En bild ifrån din kennels hemsida. Ser inte sunt ut någonstans.

Jag själv föredrar bruksraserna som är raka men såklart inte grisben baktill. En naturlig vinkel. Men ska man dela upp utställning- vs. bruksschäfer så tycker jag Nikkis hane är en fin utställningsschäfer.

Jag funderade på en grej....
Bara för en kennel har ett par hundar som inte uppfyller ens egna mått på kvalité, men har kanske andra hundar med god kvalité enligt ens eg´na mått mätt, ska man då dizza kenneln?
Jag menar, man kan ha medelmåttor OCH superhundar in samma kennel. ;) Eller tänker jag fel?

Jag har nada koll på kenneln som "omnäms", är inte heller interesserad, är inte min typ av ras. :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka