Huvudet på spiken - SKK

Sv: Huvudet på spiken - SKK

Och hon är rak som jag skrev: "Räkstjärtar ut i fingerspetsarna, sen kanske det finns ett undantag någonstans."

Uschigården är knappast kända för raka fina schäfrar hur mycket man än vänder och vrider på det.

Halvt ot

Men, har ju en Golden av utställningsvarianten, och tänkt på det när han simmar, att han känns framtung på ngt sätt.

namnls-3.jpg

Konstig vinkel men hittade inte någon bättre bild.
Har din jaktgolden huvudet högre upp? Kunde tyvärr inte se bilden du la upp.

Min tik Gabbi är i efter en Ushigårdare:
http://www.freewebs.com/garbokiera/garbo.htm

Jag har varit inne o kikat på Gabbi, fin i ryggen och ingen räkrumpa. :D

Men jag kom på en helt annan sak. :o
Jag har sett flera schäfrar med den dära knölen på nosryggen, ska det vara så eller är det bara en sån dära skönhetsgrej som förekommer på olika linjer?:o
(obs, jag kan inget om standarden på schäfer sådär, men man kan ju iaf tycka om någon är fin eller inte.. men ändå:o *svammel*)

Det jag har hört är att det kallas för "schäferknöl":D

Nä men det har jag aldrig påstått heller! Men då var aldrig den hanen ägd av uschigården heller! Tror aldrig dom hade tillåtit honom i aveln pga. att han inte var den räkstjärt som krävdes:crazy:

Det jag har hört är att det kallas för "schäferknöl":D

Hihi okej, som sagt noll koll. :angel:
Jag har sett en hane, han hade jättestor knöl, såg jätte knepigt ut. :crazy: Typ, sjukligt. :crazy: Pälsen ovanpå stod typ rätt ut.:D

Men annars har jag mest reflekterat att vissa har rak nosrygg och vissa har en knöl mitt på. :D
Lite små charmigt. :p

Pixbox ligger nere för underhåll så jag kan inte länka till bilder just ikväll. Men ja, jag tycker att mina två har simmat något högre än vad din tycks göra. Speciellt Loka som är mer slimmad och jakttyp än vad Billie (dual purpose) var.

Det är inte stor skillnad! Men Loka har inga problem att plocka upp saker, fånga bollar i luften och se sig omkring utan att riskera att sjunka fram i. Du får gärna PMa och berätta mer om du vill.

Jag måste sätta en "tummen upp" för Nikkis schäferhane som är av rena utställningslinjer. Det är en hund med sund exteriör och som jag verkligen hoppas kommer gå bra i ringen. Det behöver sättas ett nytt ideal och det är nu.

Jag tycker det var trevligt att se Nikkis hund

[så tycker jag Nikkis hane är en fin utställningsschäfer.

Pfft! Han Är fin, Så det så!;)

Näe men ärligt, jag kommer aldrig mer köpa mig en hund, Oavsett ras - efter utställnings linjer. Vill inte på något vis stötta den aveln eftersom den oftast är så åt helvete.

Jag får ärligt erkänna att jag haft enormt tur med min hane, då han är exteriört sund, har bra skalle samt att han duger för det arbete jag ägnar mig åt för tillfället. Han Är en oerhört bra första hund. Men trots det så är han 'bara' en medelmåtta, inget jag förnekar.

Senast ändrad:

Tror även att schäfrarna skulle må bra av högre brukskrav för utställning men även högre exteriörkrav för bruksmeritering!

Det behövs absolut inte högre exteriörkrav för bruksmeriter, det krävs en tvåa eller godkänd exteriörbeskrivning, det är gott nog.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka