Huvudet på spiken - SKK

Sv: Huvudet på spiken - SKK

Hanen ser i mina ögon inte bra ut heller men betydligt bättre än tiken. Och hur kan någon av dessa hundar stämma in på rasstandarden??? :confused:: "Rygglinjen löper från halsen längs den väl markerade manken och längs den lätt sluttande ryggen fram till korset, som sluttar lätt utan synligt avbrott"

Hanen har en skitskum rygglinje. Hade min hund sett ut så där hade jag misstänkt diskbråck, men det är ju en schäfer...

Även andra raser har börjat förändras om man tittar bakåt i tiden. Tyvärr tycker jag att en del uppfödare tittar bara på topline och skiter i bakställ och övriga kroppen. Även inom irl. setter har det blivit mer vanligt att domarna tar fram extrema vinklar och hunden ser ut som en hoppbacke från huvud till svanstipp. Det är få som tittar på både front och bakställ och ser till att det blir en bra helhet. Kanske det är dags för domarna att börja läsa anatomi?

Kanske för att färre och färre domare premierar räkorna?

Näe, värsta räkorna vann ju både CC och WDS.
Jag ställde ju ut Nero på WDS & CC, han var den Enda hunden som skilde sig från dom andra schäfrarna. Men ändå blev han oplacerad.
Nu har visserligen Nero utsl. linjer i sig, men han ser på långa vägar Inte ut som en exteriör schäfer-tack och lov för det.

Jag kände alla sågande blickar från schäfer folket på WDS (Inte CC, konstigt nog). En kvinna kom fram till mig på WDS och sa "Att du ens vågar gå emot strömmen och visa en sån där fin men ovanlig schäfer-strongt gjort!"

Och en annan schäfer insatt dam som satt brevid min mor vid ringen, utan att veta om att min mamma var Min mor. Så sa hon när hon såg oss hoppa in i ringen "Nej men Hej, en Riktig schäfer, se så vacker i jämförelse till dom andra! Synd bara att domaren inte kommer hålla med.."

Kan slänga in några bilder på schäfrarna från CC & WDS
IMG_8835.jpg

IMG_8864.jpg

IMG_8836.jpg

IMG_9005.jpg

Kolla på schäfern utanför ringen-den vann Juniorklassen om jag inte minns helt fel.
1148.jpg

Och så min unghund
Utanför ringen, korrekt uppställd
IMG_8936.jpg

I rörelse
1111.jpg

Säga vad man vill, men min hund var Lätt den snyggaste schäfern på båda utställningarna! *fnys* ;)

Senast ändrad:

Ja nu när du sa det så:o Det tänkte jag inte på. Men nu när du sa det så ser det faktiskt ut som ryggen är avbruten. Läbbigt:crazy:

Förlåt Nikki.. din hund är en av de finare utställnings schäfrarna jag sett..

men överlag:

FY F*N! Det där är INTE sund avel, det där är INTE hållbara hundar.
Hur i hela friden har de tänkt att De DÄR räkarslena ska hålla för att jobba?!

..nu ska jag gå och kela sönder min jycke som åtminstone ser ut som en HUND. *arg*

Jösses. Jag trodde ärligt talat inte att det var så överdrivet i Sverige, det där hade jag gissat på att det var fotat i USA eller nåt... Fan vad tragiskt.

Men det MÅSTE ju vända snart eller hur!? Att man börjar fokusera på hälsa och sundhet istället??

Ja han var jättefin:love: Tänk om alla schäfrar kunde se ut så!
Taack:love:

Förlåt Nikki.. din hund är en av de finare utställnings schäfrarna jag sett..

men överlag:

FY F*N! Det där är INTE sund avel, det där är INTE hållbara hundar.
Hur i hela friden har de tänkt att De DÄR räkarslena ska hålla för att jobba?!

..nu ska jag gå och kela sönder min jycke som åtminstone ser ut som en HUND. *arg*
Haha, tack, men det är väl inget att be om ursäkt för;) Jag är bara glad att han inte på nåt plan är som en utställningsavlad hund, varken exteriört eller mentalt.:bow:
Min hund ska inte heller bli någon utställningshund trots hans linjer, här ska det jobbas på allvar! Men WDS & CC var för stort för att missa enligt mig, därför jag anmälde honom.

Men visst, jag bryr mig inte vad folk vill använda sina hundar till, men nog kan man se till att hundarna är friska och sunda och kan röra sig obehindrat.

Hundarna jag såg på WDS & CC påminde mig om Tennessee Walking Horse:eek::(
SkywatchEclipseSire.jpg

Jag höll på att kräkas när jag såg hundarna, ont i hjärtat gjorde det också.
Min mamma som inte är så insatt i rasen, såg hundarna på CC så sa/frågade hon mig "Kolla, vilken konstig hund, vad är det för ras?". När jag sa att det tragiskt nog är schäfer så såg hon ut som :eek::crazy: och gick därifrån och kom inte tillbaka förens vi skulle in i ringen.

Jag hoppas innerligt att det snart tar slut... För hundarnas skull.

*kl*

Jag är ingen hundmänniska själv men jag såg nog ut så här :eek: efter de bilderna!
Jag minns schäfrar från min barndom och de såg inte ALLS ut så där med ryggen vad jag minns. De här såg ju gräsliga ut! (inte Nikkis, men de andra h*n fotat)

*angelwings- i chock över människors dumhet i avel*

Jag blir så otroligt ledsen när jag ser hur schäfrarna ser ut.. vi har en riktig räkröv här uppe i bostadsområdet, det gör ont i bröstet varenda gång jag ser hunden..

Bara det att jag Fortfarande, efter att ha haft Batzo i snart 9 månader, blir Överlycklig över hur lätt han rör sig, hur smidig och atletisk han är... Är ju uppvuxen med bilder och historier om min mammas tik och min onkels hanne, rejäla tysklinjade bruksschäfrar.. Att morsan säger att jag köpt en Adell-Junior värmer Varenda gång eftersom jag vet att det smärtar henne varenda gång hon ser en räkrövsschäfer.

Det MÅSTE till en ändring!! Schäfern kommer bli, om den nu inte redan kan klassas som det, Förstörd. Det är helt sjukt att det blivit såhär..

Visst kan alla med bruksschäfrar börja ställa ut.. men frågan är vilken skillnad det gör. Schäfern är ju för tusan nästan TVÅ olika raser nuför tiden.. bruks/tjänstehundarna och räkrövarna.

Och ja.. du har rätt, dom påminner verkligen om T.W.H.. Usch!!!

Senast ändrad:

Även andra raser har börjat förändras om man tittar bakåt i tiden. Tyvärr tycker jag att en del uppfödare tittar bara på topline och skiter i bakställ och övriga kroppen. Även inom irl. setter har det blivit mer vanligt att domarna tar fram extrema vinklar och hunden ser ut som en hoppbacke från huvud till svanstipp. Det är få som tittar på både front och bakställ och ser till att det blir en bra helhet. Kanske det är dags för domarna att börja läsa anatomi?

Helt ok att en hundras förändras med tiden, MEN det får inte gå ut över hundens hälsa, aveln borde ju vara inriktad på att ge en mer hälsosam hund. Men det är inte bara schäfer som är sönderavlade, se exempelvis på Chow-Chow med extremt raka haser eller pekinese med extremt kort nos. Listan kan göras lång...

Dum fråga från en som inte vett ett jota om schäfrar... Men behöver inte schäfern bruksmeriter för att få cert/SUCH?
För rent spontant tycker jag att det vore svårt för en sådan extremavlad hund att prestera något i brukset?

*Kl*

Räkstjärtarnas utseende bryter ju mot rasstandard. Är det någon som diskuterat detta med en domare?
Vore ju intressant att höra deras syn.

LIA

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka