Huvudet på spiken - SKK

Sv: Huvudet på spiken - SKK

Men det är konstigt att de flesta inte gillar räkorna, men att dom fortsätter avla på den defekten för att det är så det ska vara...skumt. Ser dom inte att hundarna inte kan röra sig ordentligt ?
Den enda rörelse dom bryr sig om är hunden hängande i kopplet stretandes och dragandes. En fritt gående och stående hund verkar dom inte kunna bedöma.

LIA

*Kl*

Räkstjärtarnas utseende bryter ju mot rasstandard. Är det någon som diskuterat detta med en domare?
Vore ju intressant att höra deras syn.

LIA

Jag är nog en sån människa som skulle kunna tänka mig att "skämma" ut mig ang den frågan...problemet är bara att jag skulle bli så förb***** upprörd och t om ursinnig. Och vad hjälper det ?

Jag är nog en sån människa som skulle kunna tänka mig att "skämma" ut mig ang den frågan...problemet är bara att jag skulle bli så förb***** upprörd och t om ursinnig. Och vad hjälper det ?

Satt faktiskt precis och tänkte på att egentligen skulle man rusa in mitt i en bedömning och fråga om de tycker att schäfern utvecklats åt rätt håll mm. Om de tycker den kan röra sig bra och fungera i arbete....

:D Jag tänkte mer på ett stilla samtal över en fika. Det vore intressant att få veta hur dom tänker, vart dom syftar med sina bedömningar och framför allt, varför dom inte följer rasbeskrivningen?
Även dom måste inse att utvecklingen går mot mer och mer osunda hundar. Väl??
VEM, eller vilka är det f ö som bestämmer hur slutprodukten schäfer ska se ut och fungera?

Som utställare, med en schäfer som till punkt och pricka stämmer överens med rasbeskrivningen, skulle jag bli rasande om jag fick min hund placerad efter en massa krokryggar. Frågan är om man skulle kunna driva en process mot domare/arrangör? För vore jag aktiv inom avel skulle jag ju förlora ekonomiskt på dessa missförhållanden.

LIA

åå jag fick ej det nummret :( XD

Men finns det ingenting man KAN göra?? För att få stopp på denna sjuka avel?
Det lustiga är ju att det verkar som att de flesta människor med bruskschäfer och andra raser (och även människor utan hund) tycker att det är hemskt att se hur denna hund har utvecklats, medan "utställningsmänniskorna" + domare tycker att det är helt OK.
Något måste göras!!

Var på en inofficiell utställning för ca ett år sedan med min vita herde, fick en riktigt inbiten schäferdomare och tänkte för mig själv "hur ska detta gå..?"
Schäfrarna var precis innan mig och de fick springa varv på varv medan publiken hejade fram dem, och så fick de springa några till för domaren stog och flinade och "njöt av att se alla vackra schäfrar" (han sa så). EN hund stack ut från mängden. En grå schäfertik som såg ut som en schäfer SKA göra, var dessutom den enda som inte släpade husse/matte med sig i ringen utan sprang jämsides med sin matte. Höll tummarna för allt jag var värd att det skulle gå bra. Gissa vilken placering hon fick? Sist. Fy f*n!!!

Sen efter schäfrarna var det min tur. Domaren kollar nedvärderande på oss och säger "jaha, och det här är en hane?", trots att det endast var en TIK anmäld i rasen. Första (och hitills enda) gången vi åker ut på inoff när vi är ensam i rasen:eek: ((Lite OT men men...)

Dum fråga från en som inte vett ett jota om schäfrar... Men behöver inte schäfern bruksmeriter för att få cert/SUCH?
För rent spontant tycker jag att det vore svårt för en sådan extremavlad hund att prestera något i brukset?

Är inte schäfermänniska själv men har hört från en bekant som är det, att folk med bruksschäfrar önskar det vore så. Men tyvärr är folk av utställningsschäfrar i majoritet och av skäl som nog inte behöver förklaras :grin: är de emot att man inför detta (igen?).

Själv tror jag att det krävs bruksbrov för championat för att kunna styra upp och rädda schäfern, och andra bruksraser.

En riktig schäfer (hund) är en sån som både kan arbeta och uppfyller rastandarden. Jag kan inte låta bli att undra om det är en utmaning som är för stor för våra hunduppfödare...?

Själv tror jag att det krävs bruksbrov för championat för att kunna styra upp och rädda schäfern, och andra bruksraser.

En riktig schäfer (hund) är en sån som både kan arbeta och uppfyller rastandarden. Jag kan inte låta bli att undra om det är en utmaning som är för stor för våra hunduppfödare...?

Jag tänker precis likadant..

Tänkte bara ge er lite mer tänkvärda åsikter gällande schäfer OCH andra raser.

Var för en tid sedan på ett seminarium som hölls av en dam som forskat i hundars uppbyggnad. Tänkte för mig själv, att nu kommer säker schäfern att tas upp. Men icket.
Raser som Golder, Irlänsk Setter, Pudel och andra raser togs upp som mer sönderavlade med värre defekter. Bla är många Golden idag så överdrivet avlade att de inte kan simma ordentligt pga halsen och nacken. Pudlarna har huvudet rakt på ryggen utan egentlig hals osv. Många raser kan inte andas ordentligt pga nosarna, många raser kan inte valpa på naturligt sätt.

Man fick sig en liten tankeställare att långt fler raser än schäfer har stora problem!!! Tyvärr så är det numera legitimt att kasta skit på schäfern, vilket många också gör, många utan att ens ha en aning om vad de pratar om. Det är lite väl "modernt" att hata exteriörschäfrarna just nu.

Självklart ska en schäfer vara en arbetande hund utan överdrifter men det innebär inte total avsaknad av vinklar. Schäfern är en travande hund och ska vara byggd efter det.

Sen håller jag med om att många hundar idag har överdrifter. Tycker att man borde inför att schäfer ska visas vid sidan i skritt och trav, en hund med överdrivna vinklar kan inte röra sig på ett naturligt sätt då!

När det gäller ryggarna så ser det oftast värre ut än vad det är pga hur man ställer upp dem. Testa att ställa en "brukstypad" schäfer på samma visså blir skillnaden mindre.
Men även gällande rygglinjerna så finns det tyvärr uppfödare som avlar på fruktansvärda ryggar!

Tror att schäferaveln skulle må bra om de olika lägren möttes på mitten. En mindre överdriven hund som ändå ser ut som en schäfer OCH som besitter goda bruksegenskaper!! Det finns uppfödare som strävar mot det målet, men det kommer att ta lång tid och kräver även att utställningdomarna tänker till lite.

Tror även att schäfrarna skulle må bra av högre brukskrav för utställning men även högre exteriörkrav för bruksmeritering!

Jodå vi är fullt medvetna om att även andra raser har stora problem. Att just schäfern avhandlas i den här tråden är för att tråden startades om schäfer.

Men att golden idag skulle ha problem med att simma? Det var definitivt något helt nytt för mig.
Sen är det rätt subjektivt om det är en värre defekt än att inte kunna gå ordentligt....

/jaktgoldenägare

Jag vet ,det var helt nytt för mig också. Tror dock att det handlar om exteriörgolden, dvs att man avlar så hårt på exteriören att man glömmer dugligheten!! Tror att det är vanligare än vad man tror inom många raser!
Säger inget om att ett fel är värre än det andra.

I övrigt så var det mer ett litet tankeställande inlägg och lite åsikter kring just schäfern!

Men att golden idag skulle ha problem med att simma? Det var definitivt något helt nytt för mig.
Sen är det rätt subjektivt om det är en värre defekt än att inte kunna gå ordentligt....

/jaktgoldenägare

Vet inte hur det är med golden, men var på jaktprov med labbe och där var det flera hundar som var "rädda" för vattnet... :crazy:

Men finns det ingenting man KAN göra?? För att få stopp på denna sjuka avel?

Det som böt göras är så klart att införa bruksmeriter för att få en SUCH, och inte nåt jäkla uppflyttad i lägre, det kan ju vilken idiot som helst få till.

Inom min ras MÅSTE man ha förstapris på fältprov och det ska jag säga att det är ingen dans på rosor att få till det. Jag hade haft SUCH på min ena hund för längesen om det inte hade varit för att hon inte apporterar bra och definitivt inte i vatten (för att starta fält måste man ha godkända eftersöksgrenar där bla vattenapportering ingår). Och det är helt rättvist, för en jakthund som inte duger i jakt ska inte ha nåt SUCH även om den är korrekt byggd för den uppfyller inte raskraven.

Detta borde införas inom samtliga bruksraser och även tex. retriverna och settrarna. Det hade alla tjänat på.

Det som böt göras är så klart att införa bruksmeriter för att få en SUCH, och inte nåt jäkla uppflyttad i lägre, det kan ju vilken idiot som helst få till.

Detta borde införas inom samtliga bruksraser och även tex. retriverna och settrarna. Det hade alla tjänat på.

:bow: Håller med!

Inom min ras MÅSTE man ha förstapris på fältprov och det ska jag säga att det är ingen dans på rosor att få till det. Jag hade haft SUCH på min ena hund för längesen om det inte hade varit för att hon inte apporterar bra och definitivt inte i vatten (för att starta fält måste man ha godkända eftersöksgrenar där bla vattenapportering ingår). Och det är helt rättvist, för en jakthund som inte duger i jakt ska inte ha nåt SUCH även om den är korrekt byggd för den uppfyller inte raskraven.

Precis min åsikt :bow:

Håller definitivt med!!
Det som också skrämmer är att ett flertal sk brukshundar inte verkar ha några som helst brukskrav! Schäfrarna har åtminstonde lite krav (även om de bör höjas) för att ens tävla om cert. Många bruksraser får ju certen i BIR/BIM! Knasigt!!

Att fixa en apell och godkänd lägre är visserligen något som de flesta kan fixa, men det kräver dock att man lägger lite träningstid på hunden vilket är bra. Men kraven bör defintivit höjas!
Men jag anser även att man ska höja exteriörkraven för att få ut brukschampionatet för att vi ska sträva mot en homogenare ras!

Jag är faktiskt medveten om detta, har hört det tidigare. MEN det handlar om utställningsvarianten som enbart avlas på utseende medan jakttypen avlas på mentalitet.

Det är lite schäfer struk på golden också-alltså att det finns en utställnings linje och en bruks som det skiljer sig otroligt mycket på exteriörmässigt och hälsomässigt.

/ blivande jaktgolden ägare ;)

Allvarligt talat så fattar jag inte varför inte Rasklubbarna tar tag i detta...
ALLA hade tjänat på det. Nu är jag inte ett dugg involverad i schäferns rasklubb, men SBK kan man ju alltid röra om i.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka