Huvudet på spiken - SKK

Gabbi

Trådstartare
Har ni läst nyaste Brukshunden? I artikeln om WDS står att läsa; "SBK-raserna var över lag väl representerade med ett nedslående undantag - schäfer. Man kan fundera på om Sveriges registreringsmässigt största ras är på väg att glida bort ifrån SKK-sfären, och isåfall varthän och varför?"

Är detta verkligen något att ställa sig så frågande till? 63 schäfrar var anmälda, till skillnad mot Golden Retriever (näst populäraste rasen) som hade 394 anmälda hundar. Att bruksmänniskorna inte anmäler sig ser jag som både hälsosamt och begripligt, eftersom deras hundar inte premieras. Istället premieras en hundsort som nu inte ens utställningsvärlden verkar lockas av?

Sv: Huvudet på spiken - SKK

Kan inte annat än hålla med. Dagens "utställningsschäfer" får mig gråtfärdig. Kobenta, krokiga ryggar och mentala vrak.

..ja dom stackarna orkar väl inte. Man kanske skulle se över exteriören på hundarna.

Jag har ju sk "utställningsräkor", är inte så himla intresserad av att ställa ut men gör det ibland, som en liten utflykt, mental träning för vovvarna!
Men jag hör ju snacket: "ingen idé att åka för ****** ska dit:grin:

Det verkar vara ett fåtal stora kennlar som åker runt och plockar hem allt, så alla småkennlar som har helt normala hundar tycker inte ens att det finns någon anledning att åka på utställning, eftersom dom inte har nåt att sätta emot dessa ändå:crazy:
Det räcker ju med att kolla på hunden och jämföra!

Ja det är hemskt, här finns en gubbe som har en schäfer, den är så vinglig i bakkärran så den får dra sig fram med frambenen...så fort nåt händer så ramlar han nästan omkull....jag kan inte annat än tycka det är djurplågeri.
Det är ju varken gubbens eller hundens fel, utan aveln...mmen likväl grymt...jag skulle inte orka se min hund på det viset.

Men det är konstigt att de flesta inte gillar räkorna, men att dom fortsätter avla på den defekten för att det är så det ska vara...skumt. Ser dom inte att hundarna inte kan röra sig ordentligt ?

Lyckligtvis så verkar denna stad vara ganska befriad från sådana exemplar! Har nog bara sett två och det var ingen rolig syn!

Men varför dyker inte ens utställningsschäfrarna upp på utställningar?

Att bruksmänniskorna inte anmäler sig ser jag som både hälsosamt och begripligt, eftersom deras hundar inte premieras. Istället premieras en hundsort som nu inte ens utställningsvärlden verkar lockas av?

Jag tycker att ni alla som har en bruks schäfer, ska inta ringen och visa vart skåpet ska stå!:mad:;)
Det kan ju inte bli en förändring på dommarnas sysätt om inte den ritiga Schäfern visas upp!
Dommarna måste få se friska hälsosamma schäfrar för att kunna ändra sig.
Så, seså, anmäl till verenda utställning ni kan hitta!:banana::bump::banana::bump:

Men varför dyker inte ens utställningsschäfrarna upp på utställningar?

Det är nog inte jag rätt person att svara på! Men om man kollar på vilka som dyker upp så har du väl dom stora drakarna där antar jag...
Jag har inte dykt upp pga av att mina inte ser ut som dom ska enl domarna, dom har för korta kors osv..
Ställde i våras på en SKK utställning där domaren aldrig dömt schäfer å se på fan.. Kiera fick ett CK, han kanske läste rasstandarden;)

Med en långhårig schäfer? :D

Ärsh var inte så petig. :angel:
Rakar man kineser kan man väl klippa en Schäfer för att fuska lite. :angel::D
Så länge hunden är sund, spelar väl inte hårlaget någon roll kan jag tycka.. :confused:

(Jo jag är medveten om registrerings bestämmelserna, ej långhår bla bla bla. *räcker ut tungan*)

Men allvarligt, de som har en Schäfer, som inte är enligt räknormen, ska visa upp den, ju fler som kommer, desto fler dommare kommer så småningom ändra tycke och tänkande.

(tänk mig, vill ha lite längre nos på fralla, vet i fan om jag lyckas, men jag vill och försöker visa upp det jag gillar så mycket jag kan. En är ensam, fler ,som samarbetar, kan göra enorma skillnader!!)Ensam är svag...... Flera är stark!:bow:

Tänk vad häftigt att dra ihop en hel hög med psykiskt och fysiskt starka bruksschäfrar till en och samma utställning, och riktigt heja fram dem:idea::D

Jag tål längre inte se schäfer på utställningar längre. Bli helt gråtfärdig! När jag var mindre (6-7 år sedan) älskade jag att se på schäfrarna, tyckte det var så häftigt. Men nu klarar jag inte av och se dem!
Min mamma hade schäfer på 70-80 talet. Så fina dem va då:love:
Även mamma tycker det är förjävligt hur dem ser ut idag

Förresten, så har jag lite kort från en utställning. Där dem skulle göra upp om BIM och BIR.

Jag hejade på hanen, tyckte han faktiskt såg fin ut för att vara en schäfer.
20189692.jpg

Men blir man ens förvånad när yttligare en liten "räka" tog hem BIR:et:crazy: Alltså tiken..
22479725.jpg

Allvarligt så lämnade jag den ringen med en tår i ögat. Det är fruktansvärt:(

Hur ska detta egentligen sluta:crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka