Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad, som man har hemma, kan man göra rent en silverkedja med? Någon ketchup har jag inte, däremot chilisås, det borde väl vara samma? Eller finns det något annat?
Tack för svar, båda! Cola har jag inte men kan kanske hitta nån burk bakpulver som gick ut 2014 längst bak i skafferiet.
Så bra! Hoppas jag inte slängt det dåBakpulver går inte ut![]()
Fungerar med salt också, det som händer är att man skapar en joniserad lösning där joner från den oädlaste metallen aluminum flyttar sig till den ädlare metallen silver så att oxideringen försvinner. Så lös upp salt i vatten, lägg ned en bit alluminumfolie och sedan smycket låt ligga och putsa sedan med tyg.Så bra! Hoppas jag inte slängt det då![]()
Vad, som man har hemma, kan man göra rent en silverkedja med? Någon ketchup har jag inte, däremot chilisås, det borde väl vara samma? Eller finns det något annat?
Fungerar med salt också, det som händer är att man skapar en joniserad lösning där joner från den oädlaste metallen aluminum flyttar sig till den ädlare metallen silver så att oxideringen försvinner. Så lös upp salt i vatten, lägg ned en bit alluminumfolie och sedan smycket låt ligga och putsa sedan med tyg.
https://www.rd.com/home/cleaning-organizing/how-to-clean-silver/
Fungerar bra för mig. Obs att baking soda är bikarbonat inte bakpulver men ingen aning om det fungerar lika bra eftersom jag alltid använt bikarbonat. Och för att putsa upp det en mjuk putsduk av något slag.
Fungerar med salt också, det som händer är att man skapar en joniserad lösning där joner från den oädlaste metallen aluminum flyttar sig till den ädlare metallen silver så att oxideringen försvinner. Så lös upp salt i vatten, lägg ned en bit alluminumfolie och sedan smycket låt ligga och putsa sedan med tyg.
Ja jag hade bara vaga minnen av hur det var det där som läraren försökte förklara för mig för länge sedanFördelen med bikarbonat är att vattnet även blir lite lagom basiskt vilket löser upp oxidskiktet på Al-folien och gör processen snabbare och effektivare.
Måste även påpeka att det är elektroner som går från den oädla metallen Aluminium till joner av den ädla metallen silver (det svarat är silversulfid , AgS) Det bildas alltså metalliskt silver och aluminium joner. Kemiläraren kunde inte låta bli![]()
Hmmm ... får fundera på vad jag kan sätta eld på.Mitt favoritputsmedel är aska! Jag doppar en trasa i vatten och sedan dutta i askan, putsa, klart![]()