Husköps-tråden del 2 :)

Då har vi tittat på stugan. Omgivningen var helt fantastisk (om än usel väg till stugan) och precis sådan tomt vi vill ha: Björk, en, blåbärsris, kråkbär. Huset kändes torrt inomhus och luktade friskt, liksom vinden (kom dock bara åt halva) och det vi kunde se under grunden (grunden mot norrsidan var täckt med björkslanor och presenning, förmodligen för att hindra snö från att blåsa in). Vi mätte fasad och fönster som hade maximalt 15 procent fukt.

Men ... skorstenen ovan tak behöver renoveras och jag tror också att plåttaket behöver ses över för att säkerställa att det är helt tätt. Under takutsprång fanns det lite svartmögel och ytterdörren hade också svartmögel. Förmodligen skulle hela huset behöva skrubbas och fasaden målas om.

Inomhus så behöver vi göra iordning ett mer ordentligt kök och sätta in en spis (finns bänkspis idag) och i badrummet en tvättmaskin, och då behöver vi antagligen ta in elektriker för att dra nya ledningar. Det hade vi redan räknat med, liksom installera kassett i öppna spisen eller riva öppna spisen och installera kamin. Dessutom, på sikt hade vi även velat installera trekammarbrunn och sätta in vattentoalett istället för separetten som står där idag.

Dessutom var det lägre i tak och fönstren mindre än vad vi hade förväntat oss. Stugan har dock potential och läget är som sagt fantastiskt.

Summa summarum så hade vi nog förväntat oss att det skulle kännas lite mer ”wow”, men funderar också på om vi var trötta efter jobbvecka och lång resdag. Vi är kvar på orten så jag tror att vi nog åker dit idag igen och tittar och ser om det känns bättre. Vi är dock eniga om att huset inte är värt utgångspriset, så om vi lägger bud så kommer det ligga en bit under.

@Philosophia Alltså, så himla skönt att kunna åka och titta på huset lite när man vill. Ha tid, känna efter, åka tillbaka när man fått nya funderingar etc. Sen förstår jag att resan dit såklart ställer till det, men att ni iaf kan göra det nu när ni ändå är kvar över natten. Husköp är ju viktiga så det känns som att det är så det borde få gå till!

Jag har fortfarande ångest som kommer och går över de hutlösa lånet vi numera kommer ha. Urk! Vi står i valet och kvalet om vi ska binda räntan bara ett par år för en ränta under en procent, om vi ska binda betydligt längre typ 7-10 år till en högre ränta eller köra helt rörligt. Urk! Hatar att tänka på ränta på dessa belopp...

Jag har fortfarande ångest som kommer och går över de hutlösa lånet vi numera kommer ha. Urk! Vi står i valet och kvalet om vi ska binda räntan bara ett par år för en ränta under en procent, om vi ska binda betydligt längre typ 7-10 år till en högre ränta eller köra helt rörligt. Urk! Hatar att tänka på ränta på dessa belopp...
Just nu är det mer lönsamt att binda än att köra rörligt har någon sagt till mig, jag band om ett av våra lån i våras. När vi köpte band vi på 1 år, 3 år och 5 år för att fördela risken. Nu binder vi om på 3 år då vi fick bäst ränta. 7-10 år lät som väldigt lång tid, det skulle jag nog passa mig lite för.

Just nu är det mer lönsamt att binda än att köra rörligt har någon sagt till mig, jag band om ett av våra lån i våras. När vi köpte band vi på 1 år, 3 år och 5 år för att fördela risken. Nu binder vi om på 3 år då vi fick bäst ränta. 7-10 år lät som väldigt lång tid, det skulle jag nog passa mig lite för.
Långa bindningstider riskerar att bli dyrt om man måste/vill flytta.

Förra gången räntorna låg på den här nivån sattes gårdens lån om till 50 år med fast ränta, det gjorde att gården i princip nästan blev gratis. Om jag haft lån skulle jag bundit lånen nu, mycket talar för att inflationen kommer öka och att lågränteperioden därmed snart är över.

Vågar man köpa ett hus där besiktningen är sida upp och sida ner med anmärkningar?

tex taket måste bytas, båda badrummen har sen länge nått sin tekniska livslängd, köket bör bytas, det är fukt under golvet/betongplattan, vinden gick inte att inspektera för det saknas lucka osv osv.

Det är inte jättebilligt, 4+ miljoner ändå.

Liksom ska man räkna med 1-2+ miljoner för att fixa allt detta? För då är det nog inte värt det, tror inga hus i området är värda det.

Vågar man köpa ett hus där besiktningen är sida upp och sida ner med anmärkningar?

tex taket måste bytas, båda badrummen har sen länge nått sin tekniska livslängd, köket bör bytas, det är fukt under golvet/betongplattan, vinden gick inte att inspektera för det saknas lucka osv osv.

Liksom ska man räkna med 1-2+ miljoner för att fixa allt detta? För då är det nog inte värt det, tror inga hus i området är värda det.
Är det fortfarande GBG med omnejd du letar? Isf är ju inte 4 milj mkt oavsett hus. Bara tomtvärdet är ju högt.

Det är det på ganska många äldre hus upplever jag. Vill man ha något fräschare och med mindre att göra är det bättre att bygga nytt eller köpa ett nyare hus, men då får man lägga dom där extra miljonerna på inköpet istället.

Det är det på ganska många äldre hus upplever jag. Vill man ha något fräschare och med mindre att göra är det bättre att bygga nytt eller köpa ett nyare hus, men då får man lägga dom där extra miljonerna på inköpet istället.
Tänker mest att huset känns rätt negligerat av tidigare ägare. Jag blir iaf lite fundersam över vad mer man kan ha slarvat med/inte skött som sen visar sig i efterhand och blir dyrt.

Det skulle kunna bli superfint, men det kan alla hus bli bara man plöjer ner tillräckligt många miljoner så det betyder inte så mycket egentligen 🤷🏼‍♀️

Är det fortfarande GBG med omnejd du letar? Isf är ju inte 4 milj mkt oavsett hus. Bara tomtvärdet är ju högt.
Inga hus där har gått över 5. Så att köpa för 4 och renovera för 2 är ju ingen bra affär. Det är en bra bit utanför Göteborg. Typ mer än pendlingsavstånd även om man skulle älska pendling.

Tänker mest att huset känns rätt negligerat av tidigare ägare. Jag blir iaf lite fundersam över vad mer man kan ha slarvat med/inte skött som sen visar sig i efterhand och blir dyrt.

Det skulle kunna bli superfint, men det kan alla hus bli bara man plöjer ner tillräckligt många miljoner så det betyder inte så mycket egentligen 🤷🏼‍♀️
Är man misstänksam av sig är det ofta bättre att satsa på något nyare, hus runt 5milj är "billiga" i det området för att det finns att göra. I och med att bara en tomt kostar runt 2-3milj, så är 4-5milj billigt i närområdet i och med att det är så nära storstad.

Fukt i betongplattan är väl det som låter mest oroväckande, men samtidigt så beror ju det på varför det är fuktigt. Är det exempelvis pga badrum som ändå måste renoveras så är de extra kostnaderna marginella (tid och kostnad för fläkt för upptorkning), men handlar det om att betongplattan ligger på sank mark så kan det bli hur dyrt som helst beroende på vilken typ av dräneringslösning som är lämplig.

Att något har nått sin tekniska livslängd säger i övrigt inget annat än just det. Taket på mitt hus har exempelvis nått sin tekniska livslängd, men är tipptopp och kommer förmodligen att så vara i minst 20 år till om vi sköter om det väl och inte låter det bli överväxt av mossa.

Som jag uppfattar det så är du ändå inne på att renovera kök och badrum när du flyttar in för att få din stil, och det blir inte dyrare för att det är gammalt. Två badrum skulle t.ex. kosta 500 tkr och köket kanske 250 tkr. Måste taket bytas, så lägg på 200 tkr +/- 50 tkr (beror mycket på både yta och typ av tak). Då är du uppe i en miljon. Om badrums- eller köksrenoveringen löser fuktskadan så uppstår inga extra kostnader för den fuktiga betongplattan. Om inte, så kan det istället bli väldigt dyrt beroende på orsaken.

Jag sitter själv och funderar på renoveringskostnader för fritidshuset som vi intresserar oss för.

Gårdagens återbesök var verkligen välbehövligt! Utvilade och med ordentligt med frukost i magen, strålande sol, hyfsat vindstilla så blev vi helt hänförda av omgivningarna. Just nu finns det ingen annanstans där vi skulle vilja ha stuga! Tio poäng av tio!

Däremot är huset kärlekslöst behandlat av tidigare ägare, vilket också bekräftades av (trevliga!) grannar i området. Det känns som väldigt mycket som behöver göras.

• Skorstenen ovan tak är sprucken och saknar huva, men är förhoppningsvis i övrigt okej.
  • Taket ser fint ut, men behöver ses över. Taksteg behöver monteras.
  • Stuprör som leder vatten bort från huset saknas (iofs billigt oh enkelt)
  • Huset är väldigt ”pragmatiskt” byggt på plintar av lecablock som står ovan jord. Här har man inte grävt ur och fyllt på med t.ex. makadam innan huset har kommit på plats, utan man har tagit ner träd, ställt upp lecablock, måttat och sedan byggt huset på det. Kvar under huset står alltså stubbar, sten, blåbärsris och hela konkarongen. Huset står i lätt sluttning och husets sydsida står bara marginellt ovanför mark. Å andra sidan ser det torrt och fint ut och det har stått så i nästan 50 år. Kanske ett fall av ”laga inte det som inte är trasigt”?
  • Vinden är pragmatiskt isolerad med både gullfiber och skummadrasser(!) och kopiösa mängder musbajs. Här skulle vi behöva kasta ut allt, städa ut, lägga ny isolering och ordna med en gång som man kan krypa på för att komma åt att inspektera, hålla rent och sätta upp musfällor.
  • Spis med ugn och tvättmaskin ska installeras och som kommer att behöva gå på separata säkringsgrupper. Alltså måste delvis ny el dras.
  • Trinettköket ska bort för att ge plats åt spis, så ny bänk, platsbyggt bänkskåp, diskho och blandare måste sättas in.
  • Sätta in kassett i öppen spis alt riva och installera in kamin
  • Byta ut plastgolv mot plankgolv (ligger undergolv i trä under som plankgolvet kan läggas direkt på).
  • På sikt hitta på en annan toalettlösning än separett, alternativt ha kvar separett och uppgradera till en nyare och fräschare alt. förbränningstoalett.
Utöver det så är det ytskikt som kan behöva snyggas till både invändigt och utvändigt, men det kan man göra själv till hyfsat billiga kostnader. På tomten finns även en hyfsat ny friggebod som bokstavligen håller på att ruttna inifrån och ut pga att man har målat fuktigt (alt. nyimpregnerat trä) med supertät plastfärg. Trädelarna som låg utanför tak hade man kunnat äta med sked utan att tugga. Här kan man göra en räddningsinsats genom att kapa av verandan skrapa bort all färg, låta det torka och sedan måla om med annan färg.

Det är verkligen supersvårt att uppskatta kostnaderna, tycker jag. Vi tänkte därför ringa en person som har haft totalentreprenad på andra stugor i området och som vi fick tips om av de trevliga grannarna och höra om han kan ge en mellan tummen oh pekfingret-siffra innan vi ev. lägger bud.

Ni hör, omedvetet har jag alltså redan köpt det och flyttat i!
Bara läget och dessutom trevliga grannar låter ju väldigt positivt! Så viktigt.
Skorstenen borde ju kunna lagas om det bara är ovan tak den är skadad, om det behövs trycka ner ett rör i skorstenen om den skulle visa sig vara otät, och sen på med en huva. Så mycket enklare om den bara går till en eldstad.
El är ju alltid bra att se över, och att lägga ny utanpåliggande behöver ju inte bli så jättedyrt. Men kolla om ni även behöver byta säkringstalet och vad nätföretaget säger om det.
Perfekt om det finns en firma i närheten som redan har koll på området och hunnit göra några renoveringar. Jättebra med lokal kunskap och kanske lite skvaller om husen.

Bara läget och dessutom trevliga grannar låter ju väldigt positivt! Så viktigt.
Skorstenen borde ju kunna lagas om det bara är ovan tak den är skadad, om det behövs trycka ner ett rör i skorstenen om den skulle visa sig vara otät, och sen på med en huva. Så mycket enklare om den bara går till en eldstad.
El är ju alltid bra att se över, och att lägga ny utanpåliggande behöver ju inte bli så jättedyrt. Men kolla om ni även behöver byta säkringstalet och vad nätföretaget säger om det.
Perfekt om det finns en firma i närheten som redan har koll på området och hunnit göra några renoveringar. Jättebra med lokal kunskap och kanske lite skvaller om husen.

Eller hur! Både läget och trevliga grannar är ju det viktigaste. Det är ju två saker som man inte kan byta ut.

Skorstenen går till två eldstäder, vedspis och öppen spis, så om den behöver renoveras även invändigt så kan det bli förhållandevis dyrt. Enligt den uppgift som jag fick från mäklaren så ska det dock inte funnits några anmärkningar förra sotningen (vilket jag finner osannolikt eftersom det inte finns taksteg) som bör ha ägt rum för ca 2 år sedan.

Sambon fotograferade säkringsskåpet, men tyvärr glömde han fotografera listan över vilka säkringar som går till vad. Med andra ord så vet vi inte om det finns några säkringar ”lediga” eller om vi måste utöka elcentralen. Med fler elektriska prylar så skulle det också kännas bra med en jordfelsbrytare.

Eller hur! Både läget och trevliga grannar är ju det viktigaste. Det är ju två saker som man inte kan byta ut.

Skorstenen går till två eldstäder, vedspis och öppen spis, så om den behöver renoveras även invändigt så kan det bli förhållandevis dyrt. Enligt den uppgift som jag fick från mäklaren så ska det dock inte funnits några anmärkningar förra sotningen (vilket jag finner osannolikt eftersom det inte finns taksteg) som bör ha ägt rum för ca 2 år sedan.

Sambon fotograferade säkringsskåpet, men tyvärr glömde han fotografera listan över vilka säkringar som går till vad. Med andra ord så vet vi inte om det finns några säkringar ”lediga” eller om vi måste utöka elcentralen. Med fler elektriska prylar så skulle det också kännas bra med en jordfelsbrytare.
Är skorstenen bara tillräckligt bred så brukar inte två rör heller vara några problem, och då blir den ju tät på en gång. Kommer inte ihåg kostnaden, men över 10 år sedan och vi fixade tre skorstenar. Men vi blev inte avskräckta ivarjefall efter den första. Den sista däremot med mycket vinklar, inte lika kul...

Liknande trådar

Hemmet Kort intro: Min frys är full. Jag vet att jag behöver extra frysmöjligheter över julen. (Nej, min ordinarie frys kommer inte att tömmas...
2
Svar
23
· Visningar
1 242
Senast: NilHe
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
5 327
Senast: pepp
·
Hemmet Vad har ni för saker hemma som underlättar ert liv? Vad har ni som efter att ni har köpt det önskar ni att ni hade köpt för länge sedan...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
8 033
Senast: SaraXX
·
  • Låst
Tjatter Kan inte se att det startats någon ny tråd trots att det är en månad sedan den förra låstes. Ok, skrollar man ner finns det även en...
Svar
3
· Visningar
392
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka