Husköps-tråden del 2 :)

Vi hade egentligen bjudit vårt max och blivit överbjudna, men har tyckt synd om oss och anser att vi förtjänar just det där fritidshuset. Planen är därför att bjuda mer men utan att bli dumdristinga. Vi har därför tagit en paus i budgivandet och skickat en radda med frågor till säljaren via mäklaren rörande väsentliga funktioners faktiska funktion (t.ex. el, värme och vatten).

Under tiden kan den andra budgivaren gott få tro att vi har gett oss. Sen, BAM! Vi bara MÅSTE få köpa fastigheten.
 
Vi hade egentligen bjudit vårt max och blivit överbjudna, men har tyckt synd om oss och anser att vi förtjänar just det där fritidshuset. Planen är därför att bjuda mer men utan att bli dumdristinga. Vi har därför tagit en paus i budgivandet och skickat en radda med frågor till säljaren via mäklaren rörande väsentliga funktioners faktiska funktion (t.ex. el, värme och vatten).

Under tiden kan den andra budgivaren gott få tro att vi har gett oss. Sen, BAM! Vi bara MÅSTE få köpa fastigheten.

Hur har det gått?
 
Jaja, vi ökade på budet med 25 000 bara för att några minuter senare vara överbjudna.Vi upprepade proceduren ytterligare två gånger med samma resultat. Det känns som den andra budgivaren kör en uttröttningsstrategi och bjuder över så fort vi har lagt ett bud.

Därefter lade sig en tredje budgivare i matchen och nu är budet uppe på absurda nivåer med tanke på att det är ganska stora renoveringsbehov (vi räknade med 450000-500000 i renoveringskostnader). Så vi har tyvärr gett oss. Det kommer andra stugor.
 
Var och tittade på ett hus idag. Jättefint hus, jättefin trädgård, men 50 min från där jag har hästen som jag helst inte velat flytta på igen... Nåja, om jag någonsin ska ha råd att köpa hus med min enda lilla lön så måste jag långt bort från där jag bor nu...

... tyvärr lär detta också bli för dyrt.
 
Jaja, vi ökade på budet med 25 000 bara för att några minuter senare vara överbjudna.Vi upprepade proceduren ytterligare två gånger med samma resultat. Det känns som den andra budgivaren kör en uttröttningsstrategi och bjuder över så fort vi har lagt ett bud.

Därefter lade sig en tredje budgivare i matchen och nu är budet uppe på absurda nivåer med tanke på att det är ganska stora renoveringsbehov (vi räknade med 450000-500000 i renoveringskostnader). Så vi har tyvärr gett oss. Det kommer andra stugor.

Vad tråkigt. Det är jobbigt att förälska sig i något, lägga mycket tid och tankeverksamhet och sen blir inget av. Jobbigt också att inte veta NÄR de där andra stugorna kommer. Men låter klokt att stanna när summorna blivit hutlösa och snart hittar ni nog er stuga. Kanske på ett mer perfekt läge än denna tom 😊
 
Hur går det för er alla med husletandet? Har det varit många hus ute nu i aug-sept? Det brukar ju rulla in lite objekt då.

Vi har inflytt och tillträde till huset om 1 månad ganska exakt. Idag var vi där för att gå igenom saker med ägarna, ta lite mått etc. Lillan röjde järnet i trädgården, provade sandlådan och rutschkanan och ville väldigt gärna hoppa ner i bubbelpoolen också 😁 Åh, det känns så knäppt att det är vårt och att det är där vi ska bo. Känns fortfarande helt rätt på alla sätt och vis! 🥰
 
Går inte alls bra med husletandet för vår del. Kom ut ett hus som vi ville ha, men vi hann inte ens hem från visningen innan buden var högre än vi kunde tänka oss O_o Budet slutade dryga miljonen över utgångspris. Sen kom det ut ett nytt, där vi kontaktade mäklarn innan visning. Fick ett accepterat pris som vi kunde tänka oss och bokade en visning, men den blev aldrig av för säljaren drog tillbaka huset från försäljning :meh: Och sen har det varit dött dött dött. Eller rättare sagt, priserna har varit alldeles för höga på de som har kommit ut..
 
Jag kommer nog aldrig att kunna köpa något hus, priserna är fortfarande vansinniga och som ensam kan jag inte slåss mot alla par och familjer.

Jag förstår det. Jag tycker priserna även på små (typ en-person) hus varit fasligt dyra här. Var i landet är det du letar?
 
@Maniac123 Jag känner igen det där. Fy, vad det kostar med hus idag. Det vi gav för vårt hus trodde jag aldrig någonsin att vi skulle betala för ett hus när vi började leta för 2-3 år sen... Då hade vi ett absolut absolut maxpris på ca 1 miljon under det vi betalade för vårt - och då skulle det vara ett perfekt renoverat hus om vi ens skulle kunna tänka oss att betala det. Det är lite obehagligt hur man reglerar sin bild för vad som är normalt när tiden går och priserna hela tiden går upp.
 
Jag kommer nog aldrig att kunna köpa något hus, priserna är fortfarande vansinniga och som ensam kan jag inte slåss mot alla par och familjer.
Hur bor du nu? Tänker om du äger sitt boende eller om du hyr.

Jag är också ensamstående men tack vare att jag fick hjälp av mina föräldrar att köpa en bostadsrätt för ett antal år sen hade jag nu möjlighet att köpa en sommarstuga iaf. Men drömmer lite om att bygga ett året runt hus på sommarstugetomten men har fått inse att jag aldrig kommer ha råd till det. Mina tre syskon som har respektive och barn håller allihopa på att bygga nya hus (på samma kvarter) men det är ju helt omöjligt för mig som är ensam, kan känna mig rätt bitter över det ibland…
 
Hur bor du nu? Tänker om du äger sitt boende eller om du hyr.

Jag är också ensamstående men tack vare att jag fick hjälp av mina föräldrar att köpa en bostadsrätt för ett antal år sen hade jag nu möjlighet att köpa en sommarstuga iaf. Men drömmer lite om att bygga ett året runt hus på sommarstugetomten men har fått inse att jag aldrig kommer ha råd till det. Mina tre syskon som har respektive och barn håller allihopa på att bygga nya hus (på samma kvarter) men det är ju helt omöjligt för mig som är ensam, kan känna mig rätt bitter över det ibland…
Var glad istället, stort hus - stora problem, litet hus - små problem. Jag bor på en stor gård med jättehus och drömmer om ett litet torp istället.
 
Jag tror marknaden för fritidshus kommer svänga tillbaka inom inte allt för lång tid för områden som inte ligger inom pendligsavstånd. Så snart resandet kommer igång igen.
 
Vi var och tittade på ett jävligt trivsamt hus idag, men tyvärr ligger det sjuuukt nära en väldigt trafikerad väg. De hade löst det rätt bra med stora tujjor mot vägen, men nä. Väldigt högt ljud från vägen, tyvärr 💩
 
Vi var och tittade på ett jävligt trivsamt hus idag, men tyvärr ligger det sjuuukt nära en väldigt trafikerad väg. De hade löst det rätt bra med stora tujjor mot vägen, men nä. Väldigt högt ljud från vägen, tyvärr 💩
Så trist! Men det är ju just sådär, det är så svårt att hitta nåt som tickar alla boxar... Ett hus kan vara helt perfekt men så ligger det vid en sån där väg, och det var en dealbreaker för oss också. Jag tror min största förvåning när vi letade hus var hur få hus det fanns där alla faktorer var okej. Det var alltid nåt - en stor väg, för få sovrum, stor anmärkning på besiktningen, jättemärklig planlösning, bara toalett i källaren etc. Jag tänker att de som har husen som tickar de flesta boxar vägrar flytta på sig 😠
 
Vi ska ev. titta på ett hus i helgen - bara vi lyckas få en dejt med mäklaren. Läget är på det stora hela inte alls lika fantastiskt som förra stället som låg mer eller mindre i väglöst land (endast skoter eller skidor vintertid) vid trädgränsen, med fjällutsikt, osv. Sambon som var bromsklossen för att bjuda högre vid förra stugan har drabbats av ånger och ruelse över detta. Hur som helst så finns andra saker som är bättre med det ”nya” huset, som att det inte är över en timmes restid till mataffären, att man inte lika lätt blir insnöad, att det är mer lättillgängligt, betydligt mer välskött (så vitt vi kan se) och att det finns riktigt bra skidspår i närheten.

Den här gången ska vi försöka att inte flytta in på förhand så att sorgen inte blir lika stor om (när :meh:) vi blir överbjudna. Priset är dock extremt lågt satt, så frågan är om något är fel eller om det är lockpris. Själv skulle jag vara beredd att betala upp till 60% mer än vad huset ligger ute för.
 
Jag tror marknaden för fritidshus kommer svänga tillbaka inom inte allt för lång tid för områden som inte ligger inom pendligsavstånd. Så snart resandet kommer igång igen.

Jag tror att det kommer dröja några år, även om jag också tror att det kommer vända. än så länge är acceptansen arbeta hemifrån fortfarande stor. Men om 4-5 år så kommer nog många tröttna, särskilt när det börjar bli dags att göra renoveringar som antingen kostar pengar eller som äter upp den lediga tiden.

Men just nu är det ruskigt inne med fritidshus och så länge det är det så kommer priserna vara höga. Om jag ska raljera lite så är det samma personer som går runt i det lilla naturreservatet nära storstaden iklädda skogshuggarskorta, skägg, sotarmössa och som vägrar använda kommunens ved vid grillplatserna när korv ska grillas till barnen, eftersom den medtagna yxan och späntkniven annars inte kommer till användning, som framförallt trissar upp priserna på fritidshusen.
 

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
2 3
Svar
56
· Visningar
1 192
Svar
581
· Visningar
56 741
Senast: Bison
·
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
53 54 55
Svar
1 090
· Visningar
35 089
Senast: Blyger
·
Hemmet Vi har plattor på tomten som dels sjunkit vid trappen och dels lagts utan markduk under så mängden ogräs mellan plattorna är rätt enorm...
Svar
6
· Visningar
292
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp