Vi har varit och tittat på familjestugan som vi funderar på att köpa. Norra Roslagen, stugan är ca 60 kvm och så finns det även en vedbod och en friggebod. Huset har ett stort sovrum med plats för 180 säng och ett litet sovrum med plats för en våningssäng. Litet kök och stor sällskapsyta med plats för stort matbord och stor hörnsoffa. En liten kamin, och stora fönster ut mot tomten. Köper vi det skulle vi vilja riva väggen in till köket om möjligt så köket blir luftigare och sällskapsytan sitter ihop. Huset har även vattentoalett och egen brunn.
Friggeboden är just nu förråd samt ett litet rum med två 90-sängar. Skulle behövas fräschas upp, men skulle kunna bli en väldigt trevlig gäststuga. Flyttar man en vägg kan det bli två sovrum där med en hall emellan. Vedboden är ganska stor så tror den skulle räcka som förråd.
Tomten har god potential men är lite eftersatt och skulle behöva kärlek. Änkeman som haft fritidshuset utan sin fru nu i 4 år och tomten var hennes intresse. Så lite igenvuxen och en och annan buske som jag kan ifrågasätta placeringen på. Men huset är det sista på grusvägen så ingen trafik utanför eller insyn från grannar, vilket är ett plus. Några väldig fina granar på tomten som jag inte kan låta bli att fundera på hur de skulle se ut med en vacker julbelysning.
Jag kan inte så mycket och behöver såklart läsa på och lära mig om hus. Men enligt pappa ska huset vara i bra skick på så vis att inga renoveringar behövs just nu. Taket är tätt, vattentoaletten installerades för ca 10 år sedan och badrummet fick lite kärlek vid samma veva. Vitvarorna helt OK. Det är bara ytskiktet om man vill modernisera. Är gammal strukturtapet, furudörrar och dörrkarmar osv.
Så nu har vi lite att fundera på. Vi vill gärna köpa det, det ligger 5 min promenad från pappas hus som vi är i jämt just nu. Med barn på väg ser jag stora fördelar med eget fritidshus och närheten till hennes morfar. Jag ser även en plats dit mamma, vänner mfl. kan komma. Det börjar bli en del barn i umgänget och tiden då vi åkte på festresor och spa på semestern är nog över för ett tag
Det ligger enbart 1,5 h med bil hemifrån. Men, det vi måste tänka på är att vi även behöver ett större permanentboende hemma. Vi bor i en liten tvåa och större boenden är dyyyyyra just nu. Så vi måste reda ut hur mycket pengar vi egentligen har, vad vi får låna och om vi har råd med både en trea och huset. Men.. jag tror det!