Just nu är ju fritidshus överlag ruskigt dyra och jag tycker inte att det känns som att priserna har gått ner något trots att det är höst. Däremot kan nog priserna stabilisera sig, eller till och med sjunka, om coronasituationen håller sig stabil.
Ni skulle ju köpa inom familjen - eller hur? Steg ett tycker jag i så fall vore att prata med familjen under vilka premisser som huset säljs:
1. Om inte ni köper, blir huset kvar i familjen eller kommer det att säljas på den öppna marknaden?
2. Är tanken att sälja att sälja till nuvarande marknadspris eller utifrån en mer långsiktig statistisk värdering? osv.
Därefter tycker jag att ni tar kontakt med några oberoende mäklare som värderar utifrån premisserna ovan.
I just detta område så har det dalat sen denna vår men det kan ju vara en tillfällighet också. Vi köper inom familjen men kruxet är att huset ägs delvis av min pappa, och delvis av min pappas svärfar. Svärfadern är en snål och sur gubbe, han är väl för gammal nu för att orka vrida ur varenda krona ur huset men han skulle nog inte heller "låta det gå" för något annat än vad huset är värt just nu. Men en mäklares värdering skulle han nog såklart acceptera. Pappa vill nog mest att vi ska köpa det och skulle nog kunna sälja det för ett snällare pris, men här blir det ju också diskussion om gåva, förskott på arv osv. gissar jag om han inte säljer det för just marknadspris? Men det är väl lite just här jag undrar vad en värdering egentligen innebär, är det marknadspris per idag mao vad de sannolikt skulle få på öppen marknad om de sålde det månaden i fråga som värderingen görs? Eller görs en värdering baserad på ett längre perspektiv? Jag har verkligen ingen aning.
Huset säljs sannolikt på öppen marknad om vi inte köper det, men det är heller ingen brådska. Det handlar mest om att svärfadern är gammal och när han tillslut går bort vill de gärna att allt är avklarat med huset innan, så det inte behöver bli en arvsfråga. Vi kan ju köpa det då om vi vill, men då får vi ju köpa ut de som ärver honom likväl som vi får köpa ut honom nu. Så prismässigt blir det väl detsamma och jag gissar att även hans barn föredrar att inte behöva hantera huset vid hans bortgång. De har båda hus i området, min pappas fru har ju hus tillsammans med pappa, och även hennes broder har eget hus några km bort. Så med andra ord, bättre att vi köper det innan så att det blir avklarat och huset inte behöver stå och förfalla några år till (han orkar inte ta hand om det längre). Men, det brinner heller inte i knutarna. Om vi inte tar initiativ till att ta tag i det så skulle det nog dröja 1-2 år innan någon annan gör det. Vi diskuterar också om vi ska köpa hela huset, eller ha kvar pappa som delägare, och det lär nog landa i att vi köper så stor del av det som vi bara har råd med. Alltså köper ut svärfadern fullt ut och den största delen av pappas del, men pappa kanske behöver vara kvar 15% för att vi ska ha råd.