Husköps-tråden del 2 :)

Fukt. Jag har ingen tät behållare som skulle rymma samtliga mina stolsdynor till exempel.

Just fukten jag är rädd för också, inte kylan i sig. Missade kanske att skriva det. Men ja, med det sagt så är ju alla sommarstugor som finns i min och sambons släkt också helt kallställda under vintern (allt ifrån små torp, till stora 1800-tals kåk till timmerstugor) med alla tyger, möbler etc så jag vet inte skillnaden egentligen...

Följdfråga då, finns det något man kan göra för att minska risken för fukt (och därmed mögel antar jag?) i vårt kalla men isolerade förråd, förutom att värma upp det?
 
Just fukten jag är rädd för också, inte kylan i sig. Missade kanske att skriva det. Men ja, med det sagt så är ju alla sommarstugor som finns i min och sambons släkt också helt kallställda under vintern (allt ifrån små torp, till stora 1800-tals kåk till timmerstugor) med alla tyger, möbler etc så jag vet inte skillnaden egentligen...

Följdfråga då, finns det något man kan göra för att minska risken för fukt (och därmed mögel antar jag?) i vårt kalla men isolerade förråd, förutom att värma upp det?
Grejerna kommer lukta unket/mögel till våren. Vissa grejer går att rädda genom tvätt. Vi har slängt rätt mycket kläder som sambon lämnat i kallförråd.

Det är upp till alla att testa, men jag har inte lust att slänga något. Antingen har jag det i mitt "extrarum", eller så kör jag det till pappas varmgarage. Vi har en dubbelgarderob i gästrummet där jag hänger sommarkläder vintertid osv. Då behöver man inte offra ett helt rum. Vi kände dock att vi hade platsen och onödigt mycket prylar vi vill hålla i rumstemperatur. Sambon är rätt duktig på att samla ihop grejer :laugh:
 
Nu har vi flyttat till huset. Kaos, urk vad hemskt det är att flytta! Men det känns än så länge jättebra. Sån lyx att ligga i soffan och titta ut på natur och träd istället för en husvägg och hustak!

Vi har ju ingen vind eller källare (vilket vi tycker är så skönt 😁) men det innebär ju också att vi inte har massvis med förvaring inne i huset. Vi har ett isolerat, men i nuläget ej uppvärmt garage (går att värma upp med elelement men då blir det ju dyrt). Undrar lite vad vi kan ställa där och inte. Kan vi tex förvara gamla urvuxna barnkläder, bilbarnstol, annat i tyg och med stoppning? Våra vinterjackor när den säsongen är över? Det är ju kallt därinne. Tidigare ägare påstår att det inte blir minusgrader därinne på vintern men jag tvekar på om det stämmer, tycker redan det är rejält kallt därinne.
Förvarar man i vacumpåsar så nås inte textilierna av fukt och kan inte mögla. Häng fritt från taket (t.ex. i en ståltråd) så kommer råttor och möss inte åt.
 
Hur gör man
Förvarar man i vacumpåsar så nås inte textilierna av fukt och kan inte mögla. Häng fritt från taket (t.ex. i en ståltråd) så kommer råttor och möss inte åt.

Tack för tips. Hur gör man då med tex bilbarnstolar som kanske är svåra att vakuumförpacka? Hittar annan plats?
 
Ett bevis på den lite smått galna husmarknaden just nu. Jag bor i en liten stad ca 10 mil söder om Stockholm, för sex år sedan köpte jag och min man en stor villa i riktigt bra skick för 2,2 miljoner, vilket var massor med pengar här och då.
Nu har jag en bekant som letat hus länge och nu fått en mer ekonomisk gynnsam situation. Detta ledde till att denne bekanta hörde av sig till en mäklare angående ett hus som ligger som kommande försäljning. Huset ligger ute för 3,5 miljoner och är normalfint med bra standard. Mäklaren meddelade att paret som ska sälja hade fått ett bud på 4,5 miljoner med tillträde nästa höst, men de hade tackat nej. De kunde tänka sig att släppa huset för 5 miljoner, annars lägger de ut huset till försäljning till våren.
Känner mest att är det mäklaren eller säljarna som tappat det? 😏
 
Jag får köpa huset. Jag FÅR köpa huset. JAG får köpa huset?

Nej, det sjunker inte in. Vi är överens om pris och upplägg, det kommer ta lite tid för säljaren behöver ordna en del vad gäller möblemang och dylikt. Men processen är igång, jag hjälper hen "flytta ut" sedan ägnar jag vintern åt att röja ur huset, inflytt blir förmodligen inte framåt vår/sommar när avlopp är i ordning. Men det gör ingenting, mitt eget lilla paradis! Återkommer säkert i tråden allteftersom funderingar dyker upp, nu var jag bara tvungen att uppdatera för min egen skull :D
 
Jag får köpa huset. Jag FÅR köpa huset. JAG får köpa huset?

Nej, det sjunker inte in. Vi är överens om pris och upplägg, det kommer ta lite tid för säljaren behöver ordna en del vad gäller möblemang och dylikt. Men processen är igång, jag hjälper hen "flytta ut" sedan ägnar jag vintern åt att röja ur huset, inflytt blir förmodligen inte framåt vår/sommar när avlopp är i ordning. Men det gör ingenting, mitt eget lilla paradis! Återkommer säkert i tråden allteftersom funderingar dyker upp, nu var jag bara tvungen att uppdatera för min egen skull :D
Ursäkta om jag är cynisk i onödan men om det inte finns: Ordna skriftligt avtal så fort som möjligt. Före dess är inget spikat.
 
Huset ligger ute för 3,5 miljoner och är normalfint med bra standard. Mäklaren meddelade att paret som ska sälja hade fått ett bud på 4,5 miljoner med tillträde nästa höst, men de hade tackat nej. De kunde tänka sig att släppa huset för 5 miljoner, annars lägger de ut huset till försäljning till våren.

Sånt här gör mig både trött, uppgiven och lite förbannad, ärligt talat. Jag fattar att en gärna vill ha så mycket som möjligt när en ska göra en stor affär (sälja en bostad). En får väl sälja sin egendom till vilket pris en vill. Självklart. Och budgivningen kan ju dra iväg oavsett, det beror ju på spekulanterna. Priserna är skyhöga osv. Yäyä, fine.
Men att lägga ut ett hus till försäljning för ca 40% (om mitt trötta huvud tänker ett rätt) lägre pris än säljaren ens kan tänka sig att sälja för, borde räknas som ett lockpris (vilket såvitt jag vet inte är tillåtet enligt Mäklarsamfundet). :cautious::mad:
 
Jag får köpa huset. Jag FÅR köpa huset. JAG får köpa huset?

Nej, det sjunker inte in. Vi är överens om pris och upplägg, det kommer ta lite tid för säljaren behöver ordna en del vad gäller möblemang och dylikt. Men processen är igång, jag hjälper hen "flytta ut" sedan ägnar jag vintern åt att röja ur huset, inflytt blir förmodligen inte framåt vår/sommar när avlopp är i ordning. Men det gör ingenting, mitt eget lilla paradis! Återkommer säkert i tråden allteftersom funderingar dyker upp, nu var jag bara tvungen att uppdatera för min egen skull :D

Grattis 🥂 🎁

Försök få papperna underskrivna så snabbt som möjligt så att säljaren inte bara säger tack för hjälpen efter att du städat huset 😁
 
Sånt här gör mig både trött, uppgiven och lite förbannad, ärligt talat. Jag fattar att en gärna vill ha så mycket som möjligt när en ska göra en stor affär (sälja en bostad). En får väl sälja sin egendom till vilket pris en vill. Självklart. Och budgivningen kan ju dra iväg oavsett, det beror ju på spekulanterna. Priserna är skyhöga osv. Yäyä, fine.
Men att lägga ut ett hus till försäljning för ca 40% (om mitt trötta huvud tänker ett rätt) lägre pris än säljaren ens kan tänka sig att sälja för, borde räknas som ett lockpris (vilket såvitt jag vet inte är tillåtet enligt Mäklarsamfundet). :cautious::mad:
Jag har också varit otroligt irriterad och rätt förbannad jag med. Det har diskuterats om anmälan men det har nog runnit ut i sanden.
Jag tror, och förmodligen elakt nog, hoppas på att de får en lagom knäpp på näsan när de då lägger ut huset i vår. Är inget hus som sålts i närheten av det priset i det området.
Nä, är ofantligt tacksam över vårat hus och att man slipper befinna sig i husletarvärlden 🥴
 
Såhär har det sett ut här stora delar av senaste året. Är säkert som med så mycket annat en pandemieffekt, många i stan skyller på att Stockholmarna hittat hit 😅
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20211116_234433.webp
    Screenshot_20211116_234433.webp
    34 KB · Visningar: 84
Ett bevis på den lite smått galna husmarknaden just nu. Jag bor i en liten stad ca 10 mil söder om Stockholm, för sex år sedan köpte jag och min man en stor villa i riktigt bra skick för 2,2 miljoner, vilket var massor med pengar här och då.
Nu har jag en bekant som letat hus länge och nu fått en mer ekonomisk gynnsam situation. Detta ledde till att denne bekanta hörde av sig till en mäklare angående ett hus som ligger som kommande försäljning. Huset ligger ute för 3,5 miljoner och är normalfint med bra standard. Mäklaren meddelade att paret som ska sälja hade fått ett bud på 4,5 miljoner med tillträde nästa höst, men de hade tackat nej. De kunde tänka sig att släppa huset för 5 miljoner, annars lägger de ut huset till försäljning till våren.
Känner mest att är det mäklaren eller säljarna som tappat det? 😏
Det är ju mäklaren som skall vara den seriösa och professionella i sammanhanget, sådant där uppfattar jag som direkt oseriös yrkesutövning och ett förbannat oskick.
 
I fredags kom det ut ett hus som vi VERKLIGEN vill ha. Min erfarenhet säger mig att vi behöver boka en förhandsvisning och lägga bud innan allmänna visningen om man ska ha någon chans att köpa något idag. I lördags mejlade jag mäklaren, och idag har jag försökt få tag på mäklaren på telefon *desperat*. Men mäklaren svarar inte :cry: allmänna visningarna är fullbokade och jag är rädd för att huset redan är sålt, typ..
 
Vi har lagt stugan på hyllan lite. Dels för att tankarna på hus som ett permanentboende har återkommit, men även efter att jag förstått att pappa känner sig aningens stressad över alla sina hus. Han är alldeles för snäll, och skulle slå knut på sig själv för att samäga stugan med oss. Men mellan raderna har jag plockat upp att han och hans fru har mycket funderingar nu när deras yngsta barn flyttar hemifrån. Frun vill helst spendera all sin tid i huset i fjällen (hus 1), och pappa börjar känna att det större huset i Roslagen (hus 2) har börjat bli en stressfaktor eftersom han inte hinner vara där och ordna med det. Kanske skulle det vara bättre om de bara säljer av svärfaderns hus (hus 3) utanför familjen. Då kan han få loss pengar, och vi kan fortsätta ta hand om det riktiga familjehuset (hus 2) tillsammans. Det byggdes av min farfar som dog alldeles för tidigt i cancer, och betyder oerhört mycket för hela familjen. Kanske bör vi lägga vår omsorg där, så pappa slipper dra hela lasset och vi kan ha kvar det i familjen.

Så nu har vi återupptagit tankarna på hus i Stockholm och ska på en visning på söndag. Det är ett fint 30-tals hus uppe på en höjd med havsglimt, men behöver renoveras. Jag tror dock det har riktigt fin potential. Vi lär inte köpa det, vi har inget i hamn med varken försäljning av vår lägenhet eller lånelöfte, och det är inte läge att dra igång nu med graviditetens sista två månader. Men, tänker att vi måste börja komma ut på visningar så vi är lite varma i kläderna när det beger sig sen på riktig :)
 
I fredags kom det ut ett hus som vi VERKLIGEN vill ha. Min erfarenhet säger mig att vi behöver boka en förhandsvisning och lägga bud innan allmänna visningen om man ska ha någon chans att köpa något idag. I lördags mejlade jag mäklaren, och idag har jag försökt få tag på mäklaren på telefon *desperat*. Men mäklaren svarar inte :cry: allmänna visningarna är fullbokade och jag är rädd för att huset redan är sålt, typ..

Hur gick det?
 
Sånt här gör mig både trött, uppgiven och lite förbannad, ärligt talat. Jag fattar att en gärna vill ha så mycket som möjligt när en ska göra en stor affär (sälja en bostad). En får väl sälja sin egendom till vilket pris en vill. Självklart. Och budgivningen kan ju dra iväg oavsett, det beror ju på spekulanterna. Priserna är skyhöga osv. Yäyä, fine.
Men att lägga ut ett hus till försäljning för ca 40% (om mitt trötta huvud tänker ett rätt) lägre pris än säljaren ens kan tänka sig att sälja för, borde räknas som ett lockpris (vilket såvitt jag vet inte är tillåtet enligt Mäklarsamfundet). :cautious::mad:

Håller helt med. Ligger ute ett ruckel nära stan här, vackert hus och väldigt attraktivt läge men behöver i princip rivas eller fullkomligt totalrenoveras. Därav har det väl legat ute på marknaden ett tag. Längst ner på annonsen står det att säljarna förväntar sig ett bra bit över budstart.

Ja, alltså, jag tror alla säljare väntar sig en bit över budstart i den här stan. Men bara att skriva ut det känns oseriöst, och när det dessutom handlar om stora summor mer så blir det ju helt galet. De flesta hus och lägenheter vi tittat på går upp ca 1 miljon i budgivning. Jag fattar att det blir en ond cirkel för om alla mäklare lägger ut det lågt så blir det kanske svårt för de som lägger ut realistiska priser att få folk till visningarna. Men det känns ju som sagt väldigt oseriöst när allt som ligger ute känns som lockpriser.
 
Ett bevis på den lite smått galna husmarknaden just nu. Jag bor i en liten stad ca 10 mil söder om Stockholm, för sex år sedan köpte jag och min man en stor villa i riktigt bra skick för 2,2 miljoner, vilket var massor med pengar här och då.
Nu har jag en bekant som letat hus länge och nu fått en mer ekonomisk gynnsam situation. Detta ledde till att denne bekanta hörde av sig till en mäklare angående ett hus som ligger som kommande försäljning. Huset ligger ute för 3,5 miljoner och är normalfint med bra standard. Mäklaren meddelade att paret som ska sälja hade fått ett bud på 4,5 miljoner med tillträde nästa höst, men de hade tackat nej. De kunde tänka sig att släppa huset för 5 miljoner, annars lägger de ut huset till försäljning till våren.
Känner mest att är det mäklaren eller säljarna som tappat det? 😏
Jag blir så irriterad på mäklarna också. Lägg inte ut huset för 3,5 om allt under 5 är inaktuella!
 

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
2 3
Svar
56
· Visningar
1 186
Svar
580
· Visningar
56 551
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
53 54 55
Svar
1 089
· Visningar
35 045
Hemmet Vi har plattor på tomten som dels sjunkit vid trappen och dels lagts utan markduk under så mängden ogräs mellan plattorna är rätt enorm...
Svar
6
· Visningar
292
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Valet i USA
  • Dongel?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp