Husköps-tråden del 2 :)

Mäklare är hala jävlar. De ska ju vara en brygga mellan köpare och säljare och se efter bådas intressen, men min erfarenhet är att de är 100% säljare mao alla medel för att få så många budgivare, och så höga bud som möjligt. Hon visste kanske redan, men ville inte riskera att förlora dig som spekulant.
Mäklare ska visserligen var en brygga mellan parterna men man kan bla läsa följande på Fastighetsmäklareinspektionen:
"Mäklaren har en roll som opartisk mellanman och ska ta tillvara både köparens och säljarens intressen i alla avseenden utom när det gäller priset. Inom ramen för god fastighetsmäklarsed är det uppdragsgivarens, oftast säljarens, ekonomiska intressen som mäklaren särskilt ska ta hänsyn till."

https://fmi.se/vad-galler-vid-formedling/maklarens-ansvar-och-roll/

Vad jag menar är att mäklare ska försöka få så bra pris som möjligt om säljaren har anlitat mäklaren.
 
Underbart! En solskenshistoria som skänker hopp
Avkomman med sambo letar hus och har gjort så i flera år. Det mest som kommer ut är rena villor eller svindyra moderniserade schabrak. De letar stuga på landet.

Nu hittade de en liten fin gård i en angränsande kommún. En bra bit utanför tätort och med lång enskild väg till huset. Låg ute för 1,3. Vid lunch dagen efter visning togs det bort från hemnet och slutpriset blev ett par mille. Helt klart lockpris på huset. Man blir så trött.
Tell me about it!
Jag tror att covid gjorde det helt vansinnigt ett tag också, med alla som plötsligt "kunde" flytta ut från stan. Nu känns det som att marknaden börjar stabilisera sig lite igen (åtminstone hoppas jag det för det är ju verkligen träigt att sitta där och, som jag gjorde, mest tänka att näää det här med att titta på hus det är egentligen bara ungefär som att titta på netflix för det är ju inte så att man någonsin kommer kunna köpa något).
 
Mäklare ska visserligen var en brygga mellan parterna men man kan bla läsa följande på Fastighetsmäklareinspektionen:
"Mäklaren har en roll som opartisk mellanman och ska ta tillvara både köparens och säljarens intressen i alla avseenden utom när det gäller priset. Inom ramen för god fastighetsmäklarsed är det uppdragsgivarens, oftast säljarens, ekonomiska intressen som mäklaren särskilt ska ta hänsyn till."

https://fmi.se/vad-galler-vid-formedling/maklarens-ansvar-och-roll/

Vad jag menar är att mäklare ska försöka få så bra pris som möjligt om säljaren har anlitat mäklaren.

Det är jag helt med på och tycker inte att det borde vara annorlunda heller, men det är ju bra att ha i bakhuvudet som köpare.

Sen ska jag säga att när jag slänger mig med att mäklare att hala jävlar så är det med glimten i ögat, jag har själv varit säljare och vet vad det ibland innebär för att få till en affär. Jag är väldigt imponerad av duktiga sådana, och även om jag knappt vågar erkänna det så tycker jag försäljning som "sport" är roligt. Men som sagt, som köpare är det ju viktigt att förstå sig på det så man inte förväntar sig någon som är helt opartisk.
 
Vad hände här? :D

3696FE0A-02EF-4573-86BB-ED4339B7183A.webp
 
Blir ni glada av en solskenshistoria? :idea:

I somras kom en gård ut på hemnet. En gammal, lite nedgången gård med 6 hektar mark. Såg den i förbifarten men vi tyckte den var för dyr (med tanke på hur gårdar går upp i länet tyckte vi inte ens det var värt att kolla).

I september kom gården upp igen. Nu utan pris. Vi trodde inte så mycket på det, men maken ringde mäklaren för att kolla hur läget var. Mäklaren konstaterade att det enda bud som inkommit var på knappt halva utgångspriset och det tyckte han var ett skambud. Han konstaterade ett pris han trodde att säljarna skulle gå med på (knappa miljonen under det utgångspris som stod i somras), och sa åt oss att åka och kolla på gården utvändes för att se om vi gillade det nog för att vilja kolla på insidan med.

Åkte dit. Drömmigt fint. Ja, det var slitet, men inte värre än mycket annat vi kollat på. Fick komma på visning på insidan. På insidan var det också ungefär som väntat och vi kunde se vad som förmodligen fått folk att avstå bud - ett hål i golvet och sprucket badrumstak. Kaminen är söndereldad och behöver bytas. Halvkass fasad. Ladan har ett hål i sidan. Något fönster är sprucket. Ja, lite allt möjligt som kanske gjorde att de där som kom och tittade nog kände att det var too much to handle om man var riktigt riktig i huvudet.

Vi tänkte att ja, utgångspriset + budgivning hade väl inte varit så kul att lägga när man ska renovera (inte ovanligt att gårdarna går upp 30-40% här). Men en miljon under utgångspriset? En annan sak. Pratade med andra kunniga och alla var ense om att jo, det kunde nog vara något. Brorsan som är snickare konstaterade ganska lugnt att allt går att göra - man ska bara tänka igenom först så att man löser det på bästa sätt. Pratade med banken som konstaterade att vi ju utan problem skulle ha utrymme för att låna en ordentlig slant till renovering om vi skulle behöva.

Vi budade. Och vi kom överens. I slutet på september köpte vi den här fantastiska gården och vi dealade oss till tillträde bara två veckor senare (det var ett dödsbo så ingen som bodde där).

Nu har vi ägnat snart två månader åt att fixa i ordning och snart är det dags att flytta in. Allt är inte klart, men det mesta har flytit på smidigare än vad jag någonsin kunnat drömma om. Elektriker, sotare och alla andra yrkespersoner som har varit förbi och gjort jobb har konstaterat att det är ett gediget hus - det är bara gammalt.

Riva kök och hiva brädor visade mig en sida av mig själv som jag aldrig utforskat tidigare - från att ha ansett mig själv som en ganska mjäkig och opraktisk person så har jag insett att anledningen till varför jag inte har kunnat de här sakerna är helt enkelt att jag aldrig haft möjlighet eller anledning att försöka. Men det har visat sig att när man väl kommer över den första förskräckelsen så är det faktiskt inte neurovetenskap och undertecknad är numera en jävel bland annat på att såga cirkelsåg (trots att jag knappt vågade röra den först i någon ogrundad rädsla för att råka såga i mig själv) ;) Dessutom har jag fått en närmare relation till köksgolvet än vad jag någonsin haft med ett golv förut (jag har tillbringat timmar sittande på det för att dra loss en miljon spikar som höll fast pappen under den gamla plastmattan).

Och för varje timme som jag tillbringar i det här gamla huset, ju mer älskar jag det :love: Vissa skulle kanske bara se jobbet och de slitna bitarna, men för mig är det en uppfylld dröm som inte riktigt sjunkit in.

Med denna lilla historia vill jag bara säga ... ibland vill det sig. Hang in there!

Så underbart att höra :heart
 
De flesta bilderna jag har just nu är av typen "kolla jag har isolerat vägg!" som jag skickar till brorsan för att bevisa att jag gör som han säger och inte fuskar :rofl:
(Min fantastiske bror svarar tålmodigt på alla mina ibland inte supersmarta frågor, typ "kan jag plocka ner den regeln eller kommer något att trilla ner då?". Sparar enormt mycket tid och frustration tack vare honom!)

Men här är mäklarbild från i somras!

Visa bifogad fil 81305
Lilla fina huset :heart

Vilken underbar solskenshistoria och vilket ljuvligt ställe! :love: Stort grattis :up:
 
Det kan vara rent ekonomiskt också.
Att det är billigare att bygga nytt än att renovera.

Flyttar över ditt citat hit eftersom jag spinner vidare på visningar och hur dessa har gått, vilket nog passar bättre i den här tråden!

Efter visningen igår så ska jag erkänna att jag blev mer ödmjuk inför varför folk skulle vilja riva. Huset var i lite sämre skick än vad som framgått på bilderna, men det är egentligen inte det största dilemmat. Jag misstänker att tomten har bygglov på ca 200 kvm i två våningar, det var dessutom en väldigt fin tomt uppe på en höjd med utsikt mot fjärden och skulle man få till en till våning så skulle utsikten bli magisk. Huset var på 100 kvm i en våning, och även om kostnaden för att renovera upp det huset hade varit betydligt mindre än att bygga ett nytt stort hus så förstår jag att folk kanske inte vill missa chansen på ett dubbelt så stort hus. Rent ekonomiskt så ger det ju också en jäkla hävstång, om du i framtiden säljer ett hus på 100 kvm eller 200 kvm med betydligt bättre utsikt som dessutom är nybyggt. Så jag ger mig, hade jag haft ekonomin till det så hade jag nog gjort detsamma. Men de pengar vi skulle fått över efter köpet hade inte räckt till ett nybygge just nu, så vi kommer inte att buda på detta.

Men, har lärt mig väldigt mycket bara senaste veckan tack vare Buke samt på denna visning, så är taggad på fler visningar!
 
Verkligen :D Jag misstänker att det kommit ett bud där emellan som sedan drogs tillbaks, och att ägaren kanske gick ut med att 7,1 ändå är det minsta de kommer sälja för och därmed ligger buden kvar. Annars borde det ju ha droppat 50 tkr vid återkallade bud.

Trodde allra först det var ni som budade 🙈 var det huset som ni kikade på?
 
https://www.hemnet.se/bostad/radhus-4rum-naset-goteborgs-kommun-sandhamnsgatan-53-18128060

Funderar på om vi skulle titta på det där. Men känner samtidigt, 5 miljoner, FÖR DET DÄR?!?

Knappt några pantbrev heller = ca 81000 bara för det. Plus lagfart 75, förutsatt att det inte går dyrare än 5 då för annars blir det ju ännu mer för lagfart och pantbrev…

Det krävs ju rätt mkt renovering men skulle ju kunna bo kvar i lägenheten tills det värsta är gjort iaf. Men känner noll vill ha eller åh vad fint. Men vet ju att vi kommer inte hitta något som är vill ha/fint utan måste ju börja med något som vi egentligen inte vill ha.
 
https://www.hemnet.se/bostad/radhus-4rum-naset-goteborgs-kommun-sandhamnsgatan-53-18128060

Funderar på om vi skulle titta på det där. Men känner samtidigt, 5 miljoner, FÖR DET DÄR?!?

Knappt några pantbrev heller = ca 81000 bara för det. Plus lagfart 75, förutsatt att det inte går dyrare än 5 då för annars blir det ju ännu mer för lagfart och pantbrev…

Det krävs ju rätt mkt renovering men skulle ju kunna bo kvar i lägenheten tills det värsta är gjort iaf. Men känner noll vill ha eller åh vad fint. Men vet ju att vi kommer inte hitta något som är vill ha/fint utan måste ju börja med något som vi egentligen inte vill ha.
Helt orimligt O_o
 
https://www.hemnet.se/bostad/radhus-4rum-naset-goteborgs-kommun-sandhamnsgatan-53-18128060

Funderar på om vi skulle titta på det där. Men känner samtidigt, 5 miljoner, FÖR DET DÄR?!?

Knappt några pantbrev heller = ca 81000 bara för det. Plus lagfart 75, förutsatt att det inte går dyrare än 5 då för annars blir det ju ännu mer för lagfart och pantbrev…

Det krävs ju rätt mkt renovering men skulle ju kunna bo kvar i lägenheten tills det värsta är gjort iaf. Men känner noll vill ha eller åh vad fint. Men vet ju att vi kommer inte hitta något som är vill ha/fint utan måste ju börja med något som vi egentligen inte vill ha.
Såg ut som fukt under ena fönstret och direktverkande el på vissa ställen :confused:
 
Såg ut som fukt under ena fönstret och direktverkande el på vissa ställen :confused:
Det är besiktat men protokollet finns inte med. De hus vi tittat på som varit besiktade men inte visat protokollen direkt på sidan har varit fulla av anmärkningar så utgår från att det är samma här.

Är inte fem miljoner helt orimligt för detta? Vi kan ju inte köpa/sälja hus-världen så jag kan inte bedöma om det är vettigt pris eller inte.
 
Det är besiktat men protokollet finns inte med. De hus vi tittat på som varit besiktade men inte visat protokollen direkt på sidan har varit fulla av anmärkningar så utgår från att det är samma här.

Är inte fem miljoner helt orimligt för detta? Vi kan ju inte köpa/sälja hus-världen så jag kan inte bedöma om det är vettigt pris eller inte.
Jo det lät grymt dyrt.
Jag bor ju 20 min norr om Göteborg stadskärna och grannhuset här som är i toppskick, 12 år gammalt på stoooor tomt gick för 6,7 förra veckan. Ett annat grannhus också i toppskick och samma årgång är ute för 5,7. Då pratar vi villor med uterum, garage, fina trädgårdar och noll renovering. Och jag tycker DET var dyrt!
 
Jo det lät grymt dyrt.
Jag bor ju 20 min norr om Göteborg stadskärna och grannhuset här som är i toppskick, 12 år gammalt på stoooor tomt gick för 6,7 förra veckan. Ett annat grannhus också i toppskick och samma årgång är ute för 5,7. Då pratar vi villor med uterum, garage, fina trädgårdar och noll renovering. Och jag tycker DET var dyrt!
Området det här ligger i är väl ”fint” tror jag, eller åtminstone bra. Så det är väl därför. Men ett annat i området såldes nyligen för 5.6 tror jag och det behövde inte renoveras, annat än för att man har annan smak då. Men det var fräscht och helt okej. Så tycker detta känns lite väl dyrt.
 
Jaa jag tycker också det och blir nästan provocerad av det haha. Men marknaden är ju såhär och hade jag varit säljare hade jag väl också velat ha maximalt för det. Och det säljs säkert för 5+. Jag tycker typ 2.5 är rimligare 🙈

Dyrt som fan, men Näset kostar ju tyvärr. Finns ett annat radhus på samma gata som inte behöver renoveras, men det kostar ju nästan en mille till...
 
Men vet ju att vi kommer inte hitta något som är vill ha/fint utan måste ju börja med något som vi egentligen inte vill ha.

Vi har många vänner som gjort riktigt bra bostadsaffärer, och det är lätt att titta med avund på vad de har för möjligheter idag, men man får inte heller glömma bort vilka uppoffringar de gjort. En av mina vänner har bott i en liten vinterbonad sommarstuga i 6 år, för att nu få kommunalt vatten och avlopp och bygglov på en stor villa. De kommer givetvis att tjäna miljoner, och dessutom bo väldigt fint, men man får inte glömma vad de gjort för att komma dit. En annan vän bygger hus just nu, men eftersom bygget tagit tid så har de bott över ett år hemma hos hans föräldrar.

Man får väga hur viktig ens standard är just nu vs. vilka möjligheter man vill ha om 10 år. Det är inte lätt, för åren just nu är också viktiga såklart. Men det är svårt att få både och om man inte är rik.
 

Liknande trådar

Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
2 3
Svar
56
· Visningar
1 186
Svar
580
· Visningar
56 482
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
53 54 55
Svar
1 087
· Visningar
35 017
Senast: Luzzan
·
Hemmet Vi har plattor på tomten som dels sjunkit vid trappen och dels lagts utan markduk under så mängden ogräs mellan plattorna är rätt enorm...
Svar
6
· Visningar
292
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Atletix
  • Lerig hage
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp