mizz_beauty

Trådstartare
När jag fixade i stallet innan så började jag fundera på hur man gör inför husköp och så. Kollar man med banken om lån och sånt innan man börjar att leta? Eller hittar man "sitt" hus och sen hör med banken?

Jag är jättesugen på en gård, men jag vet inte ens om ägaren kan tänka sig att sälja den. Men om han nu mot förmodan kan tänka sig det så vill man ju gärna att banken säger ja till lån och så.

Jag bor hemma just nu och är därför inte så insatt. Har fast jobb och lite grann sparat på banken.

Tacksam för tips och råd från kloka buke!

Sv: Husköp?

Det vanliga är att man skaffar sig ett lånelöfte från banken. Då vet du hur dyra hus du kan titta på och vet även hur högt du kan gå vid en eventuell budgivning. Jag gjorde inte på det sättet utan tittade på huset och pratade med banken sedan. Nu bor jag dock i en håla där en fullt utrustad villa går att köpa för långt under 500.000:-.
Om du skaffar dig ett lånelöfte så tänk på vad räntan blir om den stiger. Min bror har en arbetskamrat som köpt ett hus där räntan ligger runt 10.000:-/månad med dagens ränta. Om då räntan dubblas så klarar de det säkert men kommer få dra ner rejält på allting. Jag skulle inte vilja leva med den osäkerheten.

Sv: Husköp?

Vanligtvis pratar man med sin bank och ansöker om ett lånelöfte där först.

Sedan går man ut på nätet och kollar upp lånelöften på andra banker och finansieringsbolag. Vi har tex våra lån i SBAB i dagsläget.
Bra sida är http://www.compricer.se/

Gör INTE några glädjekalkyler utan ränka med en ränta på minst 6% när du funderar ut hur mycket du kan låna. Då kommer du klara dej bra även när räntan stiger! (Att göra kalkyler med 2-3 % ränta är bara att riskera att bli besviken eller i värsta fall hamna i kris när räntan stiger!)

Börja sedan åka på lite hus-visningar!
Ju fler hus du tittar på desto bättre kommer du veta vad du VERKLIGEN vill ha!

Var noga med saker som:
* LÄGE!! Detta är det enda du aldrig kan ändra på!
* Uppvärmning - direktverkande el går HELT bort! Lite beroende på var du bor i landet men luft/vatten-värmepump vara den bästa uppvärmningen.
* I vilket skick är de dyra "delarna" - yttertak, fönster, dränering, avlopp, rördragning osv.
* Hur är badrum/våtrum? (Det är idagsläget rel kostsamt att renovera våtrum pga de "nya" reglerna)

Ha överseende med de enkla sakerna som:
* Ytskickt inomhus! Tapeter, färg, mattor/tarkett är inte så dyrt.
* Rumsindelning! Både att ta ner och sätta upp väggar är relativt enkelt - så länge vi inte pratar om bärande väggar eller väggar med mycket el/vvs.

Och slutligen VAR KRITISK!!!

Köp inte ett drömhus om den är = ett hus där alla rum behöver renoveras, taket bytas, grunden dräneras och uthuset rivas, om du inte är miljonär med massor av hantverkar vänner!!

Om du köper ett hus med renoveringsbehov så var KRASS och gör upp en ekonomisk budget OCH en tidsplan för när vad skall åtgärdas!
Allt blir dessutom ALLTID både dyrare och tar längre tid än man tror!

Lycka till!

/Swat

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 626
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 896
Senast: kolblakkur
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 537
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
13 090
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar