Husköpstråden del 3

Billiga hus ligger oftast utanför stan - du har väl inget körkort? De tenderar väl också vara billiga pga rejält renoveringsbehov. Du kämpar ju med ekonomin, så är du säker på att det är just eget hus du ska bo i?

Förr eller senare kommer behov av nytt tak, nytt avlopp eller kanske en vattenskada som kräver egen insats för reparationen.

Men har du en vettig budget och rejäl buffert så funkar det säkert fint. Lycka till i letandet. :)
Jag har rejält hög hyra just nu. Skulle spara typ 3000 på att köpa hus.
Men det är ju inte så att jag har bråttom,
Dock var detta så jäkla perfekt, typ 20 m till jobbet.
Billiga hus finns med pendlingsmöjlighet. Men jag vill inte bo så långt från jobbet
Jag har vissa grundkrav, kök, badrum och tak från 2000-talet och fiber.
 
Jag har rejält hög hyra just nu. Skulle spara typ 3000 på att köpa hus.
Men det är ju inte så att jag har bråttom,
Dock var detta så jäkla perfekt, typ 20 m till jobbet.
Billiga hus finns med pendlingsmöjlighet. Men jag vill inte bo så långt från jobbet
Jag har vissa grundkrav, kök, badrum och tak från 2000-talet och fiber.

Tro mig, du kommer aldrig att spara på att köpa ett hus. Har en inte råd att köpa topprenoverat så blir det ofta dyra smällar. Det första jag fick göra när jag ärvde var att åtgärda en vattenskada vilket gick på sådär en 50 000 och det var billigt eftersom försäkringen tog mycket. Nästa måste är taket och sedan köket.

Dvs en ska vara beredd att hosta upp 30 000 - 100 000 med mycket kort varsel om det är ett äldre och ej underhållet hus.
 
Jag har rejält hög hyra just nu. Skulle spara typ 3000 på att köpa hus.
Men det är ju inte så att jag har bråttom,
Dock var detta så jäkla perfekt, typ 20 m till jobbet.
Billiga hus finns med pendlingsmöjlighet. Men jag vill inte bo så långt från jobbet
Jag har vissa grundkrav, kök, badrum och tak från 2000-talet och fiber.
Med hus kommer ett fastighetsansvar, finns ingen fastighetsskötare att få hjälp av, och är man händig och orkar mycket utöver sitt förvärvsarbete kan man göra mycket själv. Eller om man har väldigt bra ekonomi och kan ringa in hantverkare så fort det blir problem. Det är inte intrycket jag fått av andra inlägg.

Så de där 3000 i besparing låter mer som nån dröm som inte realiseras för någon.

Att finansiera köp och räntor är inte ens den stora delen av många husköp (utanför storstan) - så det är väldigt svårt att jämföra det med en hyresrätt.
 
Tro mig, du kommer aldrig att spara på att köpa ett hus. Har en inte råd att köpa topprenoverat så blir det ofta dyra smällar. Det första jag fick göra när jag ärvde var att åtgärda en vattenskada vilket gick på sådär en 50 000 och det var billigt eftersom försäkringen tog mycket. Nästa måste är taket och sedan köket.

Dvs en ska vara beredd att hosta upp 30 000 - 100 000 med mycket kort varsel om det är ett äldre och ej underhållet hus.
Plus att det krävs en kontantinsats 🙂
 
Med hus kommer ett fastighetsansvar, finns ingen fastighetsskötare att få hjälp av, och är man händig och orkar mycket utöver sitt förvärvsarbete kan man göra mycket själv. Eller om man har väldigt bra ekonomi och kan ringa in hantverkare så fort det blir problem. Det är inte intrycket jag fått av andra inlägg.

Så de där 3000 i besparing låter mer som nån dröm som inte realiseras för någon.

Att finansiera köp och räntor är inte ens den stora delen av många husköp (utanför storstan) - så det är väldigt svårt att jämföra det med en hyresrätt.
De där tretusen i "besparing" blir ju ändå 36 000/år, att lägga på reparationer.

Men svaren till @Sonic76 förvånar mig. Jag tycker annars man ofta ser argument för hur mycket mer ekonomiskt vettigt det är med villa jämfört med hyresrätt här på buke, tom hästgård brukar lyftas fram som rena budgetlösningen. Då tycks folk helt glömma både jobbiga amorteringar och det faktum att en villa eller gård innebär ett rätt stort bundet kapital (som man inte kan realisera hur som helst).
 
Tro mig, du kommer aldrig att spara på att köpa ett hus. Har en inte råd att köpa topprenoverat så blir det ofta dyra smällar. Det första jag fick göra när jag ärvde var att åtgärda en vattenskada vilket gick på sådär en 50 000 och det var billigt eftersom försäkringen tog mycket. Nästa måste är taket och sedan köket.

Dvs en ska vara beredd att hosta upp 30 000 - 100 000 med mycket kort varsel om det är ett äldre och ej underhållet hus.
Mitt skåne hus var/är inget ruckel och jag har plöjt ner uppskattningsvis runt 300 000 än, på 3 års delboende 🥵
 
De där tretusen i "besparing" blir ju ändå 36 000/år, att lägga på reparationer.

Men svaren till @Sonic76 förvånar mig. Jag tycker annars man ofta ser argument för hur mycket mer ekonomiskt vettigt det är med villa jämfört med hyresrätt här på buke, tom hästgård brukar lyftas fram som rena budgetlösningen. Då tycks folk helt glömma både jobbiga amorteringar och det faktum att en villa eller gård innebär ett rätt stort bundet kapital (som man inte kan realisera hur som helst).
Jag håller inte med om de argumenten (alltså för att det skulle vara ekonomiskt vettigt för alla att äga sitt boende), det finns många risker och mycket arbete man slipper i hyresrätt. Lite kan man växla arbetsinsatser mot risker och utgifter om man har mycket ork efter jobbet såklart.

Jag bor för övrigt gärna i hyresrätt, det är en av 2 boendeformer som funkar fint för min del, av de 5 jag provat.
 
Tro mig, du kommer aldrig att spara på att köpa ett hus. Har en inte råd att köpa topprenoverat så blir det ofta dyra smällar. Det första jag fick göra när jag ärvde var att åtgärda en vattenskada vilket gick på sådär en 50 000 och det var billigt eftersom försäkringen tog mycket. Nästa måste är taket och sedan köket.

Dvs en ska vara beredd att hosta upp 30 000 - 100 000 med mycket kort varsel om det är ett äldre och ej underhållet hus.
Vi fick lägga 135 000:- på ny panna förra året. Året innan det blev det ny diskmaskin och torktumlare plus om målning av huset vilket också nnebar byte av nockplåt och vindskivor plus hyra av skylift.

Sedan får man inte glömma allt annat med, det ska köpas in verktyg, maskiner, underhåll av dessa och även drivmedel och främst orken att sköta allt. Allt måste underhållas för att förlänga livstidstiden på det.

Värme, varmvatten, dricksvatten och sophämtning tillkommer också.

Det där 3000:- man "tjänar" varje månad äts upp rätt snabbt och överstiger i långa loppet galant den summan.
 
Jag har rejält hög hyra just nu. Skulle spara typ 3000 på att köpa hus.
Men det är ju inte så att jag har bråttom,
Dock var detta så jäkla perfekt, typ 20 m till jobbet.
Billiga hus finns med pendlingsmöjlighet. Men jag vill inte bo så långt från jobbet
Jag har vissa grundkrav, kök, badrum och tak från 2000-talet och fiber.
Vad jämför du nuvarande hyra med då, är det alltså ränta+amortering på lånet? Driften på ett hus är ju skyhög jämfört med en vanlig hyresrätt där allting ingår och man bara betalar hushållselen.
 
Billiga hus ligger oftast utanför stan - du har väl inget körkort? De tenderar väl också vara billiga pga rejält renoveringsbehov. Du kämpar ju med ekonomin, så är du säker på att det är just eget hus du ska bo i?

Förr eller senare kommer behov av nytt tak, nytt avlopp eller kanske en vattenskada som kräver egen insats för reparationen.

Men har du en vettig budget och rejäl buffert så funkar det säkert fint. Lycka till i letandet. :)
Vad jämför du nuvarande hyra med då, är det alltså ränta+amortering på lånet? Driften på ett hus är ju skyhög jämfört med en vanlig hyresrätt där allting ingår och man bara betalar hushållselen.
Jag går efter driftskostnader i annonsen
Beroende på vem som bott där
 
Med hus kommer ett fastighetsansvar, finns ingen fastighetsskötare att få hjälp av, och är man händig och orkar mycket utöver sitt förvärvsarbete kan man göra mycket själv. Eller om man har väldigt bra ekonomi och kan ringa in hantverkare så fort det blir problem. Det är inte intrycket jag fått av andra inlägg.

Så de där 3000 i besparing låter mer som nån dröm som inte realiseras för någon.

Att finansiera köp och räntor är inte ens den stora delen av många husköp (utanför storstan) - så det är väldigt svårt att jämföra det med en hyresrätt.
Jag har ägt hus förut.
Är mycket väl medveten om kostnader och oväntade utgifter
 
Jag har ägt hus förut.
Är mycket väl medveten om kostnader och oväntade utgifter
Ok. Driftskostnader hålls ofta nere av säljare (och mäklare har samma intresse och går ofta bara på säljares uppgifter om de inte är helt orimliga) - eftersom det ger större utrymme för köpelikviden. Så det kan vara värt att räkna själv också.

Jag får bara inte ihop det med andra inlägg, där både ekonomi, ork och flera sjukdomar verkar vara jobbiga och svåra utmaningar med inlägg om att köpa hus som ofta är ett slukhål av ork och/eller ekonomiska utgifter och risker. Men livet kanske är på väg att ändra sig till det bättre, det vore fantastiskt roligt, och alla har vi väl rätt att drömma i vilket fall.
 
Jag har ägt hus förut.
Är mycket väl medveten om kostnader och oväntade utgifter

Jag tror att folk bara är måna om att du inte ska hamna i en svår ekonomisk sits igen - med tanke på hur mycket du har skrivit om din dåliga ekonomi. Även om räntorna och inflationen är på väg ner igen så visar den senaste tidens ekonomiska kris hur mycket husägare drabbas. Kronofogden gick så sent som för några veckor sedan ut med att en helt ny socioekonomisk grupp har hamnat hos dem. Det gäller välutbildade med god inkomst, ofta med huslån, som inte längre klarar sina omkostnader.

Däremot tänker jag att du är en vuxen människa som bestämmer själv och behöver inte våra synpunkter på det. :)
 
Jag går efter driftskostnader i annonsen
Beroende på vem som bott där
Det skulle jag inte lita alltför mycket på, inte med sådan noggrannhet att jag trodde att jag skulle komma 3000 kr billigare undan än hyran jag betalar i dag.

Ränta, amortering, värme, sopor, vatten, fiber - när mäklarna klumpar ihop det så säger det bara vad säljaren hittills betalat. Du kanske får andra villkor, inte minst på elen där det är bättre att titta på förbrukningen än hur mycket den kostat säljaren. Och rätt som det kan t ex va-taxan höjas drastiskt, det gjorde den för oss.

Och så behöver du en rejäl buffert för underhåll och oförutsedda händelser.
 

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
31 32 33
Svar
652
· Visningar
42 060
Senast: Human
·
  • Låst
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
115 618
Senast: Nordthor
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 134
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 048
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp