Hushållsekonomi - tips & råd

Är också ensamstående med hund i en tvåa i Stockholm. Jag har dock två hundar samt tre marsvin. Och bil. Och tävlar massor med båda hundar vilket innebär tusenlappar på kurser, träningar, medlemskap i klubbar, resa/boende i samband med tävling etc. Mycket pengar går åt. Bara mitt boende går på ca 8000 kr (månadsavgift samt lån).
Tycker din summa känns helt normal!

Du får två tips av mig. För bättre överblick rekommenderar jag att ha ett eget kontokort för alla matrelaterade inköp. Det har underlättat enormt för mig att ha alla inköp på mataffärer och restaurang/cafebesök på ett och samma kort. Bättre överblick. Det är dessutom ett kreditkort så jag behöver aldrig oroa mig för att inte ha råd med mat. Mat snålar man inte på enligt min mening :p

Tips nr två - skaffa Netflix tillsammans med kompisar/familj. Upp till fem konton kan titta på samma netflixabonnemang. Min mamma, min bror och jag delar på ett konto. Kostnad 33 kr per månad istället för 99 kr. Många bäckar små...(ja det går att titta samtidigt på Netflix utan att en blir utkastad, man måste inte se på samma film/serie).

@Singoalla
Min erfarenhet säger att de inte är de fasta kostnaderna där det brukar finnas mest att göra utan de rörliga. Så är det iaf för oss och har varit i alla åren. Bara en liten kaffe här, en lunch där, ett glas vin där, ett baslinne där, helt plötsligt är man uppe i hur mycket pengar som helst! Allra värst är vårt matkonto, det springer alltid iväg något helt hysteriskt, trots att vi försöker handla på Willys så är inte handlandet i butiken särskilt planerat öht och sen blir det massa svin dyra extraköp i lokala icabutiken här ute på landet där ett par varor kan kosta som en proppfull matkasse på willys...
Mitt råd är absolut att skriva ner allt du handlar en månad och att faktiskt försöka handla som vanligt, när listan är lång blir det lätt att man drar sig för att handla. Tanken är att du får någon typ av insikt och faktiskt försöker ändra dig till månad två. Här har vi infört köpstopp.. även om jag är lite dålig på att hålla det så har det blivit betydligt bättre.

Hej föresten, det var länge sen ;)

Nu blottar jag min hushållsekonomi lite, men jag känner att jag skulle behöva input från er. Jag är ensamstående och bor i en tvåa tillsammans med min hund. Jag har gått igenom min budget då jag tyckte att det är mycket pengar som bara ”försvinner” varje månad. Många bäckar små, som det heter. Jag märkte då att jag har 6661:- i fasta utgifter utöver hyran varje månad, vilket jag tycker låter som väldigt mycket :o Vad tycker ni? Där är det dock två stora utgifter med återbetalning av CSN-lån samt hundvakt.

Här är mina bäckar små (och stora):
Busskort 790:-
Medlemskap i Unionen 150:-
TV /bredband 636:-
El 271:-
Stöd till hjälporganisationer 145:-
Hundförsäkring 328:-
Medlemskap gym 199:-
Återbetalning lån 541:-
Återbetalning CSN 1200:-
Hemförsäkring 103:-
Spotify 99:-
Netflix 99:-
Mobilräkning ink avbetalning telefon 500:-
Hundvakt 1600:-

Det blir alltså 6661:- sammanlagt. Tycker ni att det ser helt orimligt ut för en ensamstående med hund? Jag har en hyra på 6400:- också (Stockholm) så det är 13061:- som ryker från kontot i början av varje månad. Sedan tillkommer ju såklart mat, hundmat, hushållsartiklar och annat nödvändigt.

Hur ser era utgifter ut? :)

Alltså JAG ÄLSKAR PRIVATEKONOMI och därmed såna här trådar. :love:

Jag tänker att det inte finns något här att höja på ögonbrynet över, mer än att TV och bredband ser ut att vara onödigt dyrt. Är radiotjänst inräknat i den summan?
Annars: Vi tog bort vårt tv-abonnemang i våras och har inte saknat det sedan dess. Vi har apple-tv och netflix och några andra playtjänster och det räcker så att det blir över.

Men och vi ska djupdyka lite här då:
Hur ser ditt "system" ut?
Har du mer än ett kort till att betala med?
Hur många konton har du?
Hur ser ditt sparande ut?
Använder du några ekonomiappar, typ Tink, Dreams eller liknande?

Men alltså, ladda ner Tink bara :D
Den säger exakt hur mycket som går till mat, restaurang, inköp av hundsaker, shopping, bilen, hemmet etc. Det är smidigt att lägga upp budget för olika områden, typ:

Bil: 4000/månad
Hundar: 3000/månad
Mat: 2500/månad
Restaurang: 1000kr/månad
Shopping: 1500/månad

Vill man säger appen till när man tenderar att nå gränsen inom nåt område.
Tink har typ räddat min ekonomi :D Man får grym koll på ungefär vad man kan räkna med att lägga ut under en månad och därmed också hur mycket man har över och kan lägga undan/spendera på annat.

Tips nr två - skaffa Netflix tillsammans med kompisar/familj. Upp till fem konton kan titta på samma netflixabonnemang. Min mamma, min bror och jag delar på ett konto. Kostnad 33 kr per månad istället för 99 kr. Många bäckar små...(ja det går att titta samtidigt på Netflix utan att en blir utkastad, man måste inte se på samma film/serie).

Nej det går inte att titta samtidigt (oavsett film) om man bara betalar för en skärm. Betalar du 99 kr betalar du för två skärmar.

Men alltså, ladda ner Tink bara :D
Den säger exakt hur mycket som går till mat, restaurang, inköp av hundsaker, shopping, bilen, hemmet etc. Det är smidigt att lägga upp budget för olika områden, typ:

Bil: 4000/månad
Hundar: 3000/månad
Mat: 2500/månad
Restaurang: 1000kr/månad
Shopping: 1500/månad

Vill man säger appen till när man tenderar att nå gränsen inom nåt område.
Tink har typ räddat min ekonomi :D Man får grym koll på ungefär vad man kan räkna med att lägga ut under en månad och därmed också hur mycket man har över och kan lägga undan/spendera på annat.

Nörd som jag är så måste jag prova den appen :D

Ahaaa, det gick inte när jag testade (för läääängesen pga en sån där jobbig ständig early adapter, hehe)

Jag körde appen precis när den kommit (2-3 år sen? mvh, också jobbig early adapter :D ) och var inte heller så nöjd då. Nu har jag kört den igen sen i april och är supernöjd :D
Adapter är kul i sammanhanget men det heter faktiskt early adopter ;)

mvh språk polis panelen

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka